Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäistä lasta ei ole sinun mielestäsi enää soveliasta imettää julkisesti?

Vierailija
24.08.2011 |

Itse pidän rajana 1v. Tuota vanhempaa imettäisin sitten kotona, jos rintamaitoa vielä söisi.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut yli 6 kk:_n ikäisistä lapsista otsikossa ja sitten esimerkkisi ovat taaperoita.

6 kk - 1 v vauvaa voi ja kuuluukin imettää. Vauvalla on yhtäläinen oikeus syödä kuin aikuisellakin.

Mutta esimerkilläni tarkoitin, että yleensä 6 kk:n ikäisetkin saavat jo aterioita säännöllisesti, joten se imetystarve ei tule yllättäen ja paniikissa vaan aikaa on etsiä se rauhallinen pöytä tai nurkkaus. Toki vauvaa saa ja pitääkin imettää ihan lapsentahtisesti, mutta siis pointtina oli, että jo 6 kk:sta alkaen se lapsi opettelee syömään muunlaistakin ruokaa ja pärjää monesti tunteja sillä ruoalla. Ei toki kaikki.

Parempi otsikko olisi ollut 1-vuotiaat, koska nämä eivät varsinaisesti enää tarvitse sitä maitoa pitkin päivää, ja tällöin se äiti voi tosiaan miettiä, kannattaako ihan jokaisessa paikassa imettää. En myöskään tarkoita, etteikö esim. päiväkotia käyvällä 1-vuotiaalla olisi jo tarve saada se maitohuikka heti päiväkodin käytävässä, kun on koko päivän ollut ilman, mutta yleisesti 1-vuotiaasta alkaen sen lapsen ruokailut ovat melko säännöllisiä ja niitä pystyy tarvittaessa vähän mukauttamaan päivän rytmiin sopivaksi esim. niin, että kun tietää, että lapsi on tottunut saamaan maitohuikan klo 15 ja kyläpaikan emäntä kattaa kahvipöytää, voidaankin äkkiä antaa se maitohuikka siellä sohvalla ja tulla kahvipöytään rinnat piilossa. Mitä isompi lapsi, sitä vähemmän sillä lapsella on TARVETTA saada sitä rintamaitoa tietyllä kellon lyömällä ja sitä tarvetta voi siirtää niin kuin mitä tahansa ruokailua.

Omat kokemukseni leikki-ikäisten imetyksestä ovat kuitenkin täysin päinvastaiset. Lapsi päättää, ja äiti antaa rintaa vaikka kirkossa. Samalla voi toki ilmoittaa, että lapsi saa kakkua vasta seremonian jälkeen mutta maitoa on saatava heti, tässä ja nyt, kun se lapsi sitä tarvitsee...

Vierailija
2/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää, ja äiti antaa rintaa vaikka kirkossa.

tästä kirkossa imettämisestähän oli jokunen vuosi takaperin juttua ja silloin joku kirkon ylempi henkilö sanoi, että tervetuloa vain kirkkoon imettämään. Imetettävän lapsen ikää ei muistaakseni rajattu =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole oikein soveliasta mielestäni. Kotona voi imettää vaikka aikuisia lapsia, ei se minulle kuulu.

Vierailija
4/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin tollasta yli 6-8kk ei enää. Se saa imettäjän vaikuttamaan jotenkin yksinkertaiselta ja nololta ihmiseltä.

En muutenkaan viitsi pitää yhteyttä sukulaisiini tai kavereihin, jotka paljastuivat imetyshulluiksi. Nuo samat tyypit muuten

" tissittelee ja liinailee " ( hyi helvetti! ).

Vierailija
5/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi imi rintaani.

Siksi imetin niin pitkään. Imettäminen sai aikaan sellasen, sitä on vaikee kuvailla, mutta sellasen suuren onnen tunteen ja se tuntui hyvältä. sSksi imetin pitkään ja varmaan tää on syynä monella muullakin.

Vierailija
6/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainakin alle puolivuotiasta, eihän sen ikäinen edes syö vielä muuta - ei ainakaan kaikki.

Minusta on jotenkin kummallista, kun perhekerhossa eräs äiti imettää 1 v 4 kk ikäistään. Ja kaivaa kyllä sen koko tissin esiin, ei varmana jää keltään epäselväksi että tässä imetetään lasta. Imettää jopa hartauden aikana.

Olen toisaalta hyvin imetysmyönteinen ihminen, tai siis minusta on hyvä jos vauvaa imetetään pitkään. Painotan sanaa vauva. En ymmärrä, miksi 1,5-vuotiasta pitäis vielä imettää, ainakaan julkisesti. Ei sen ikäinen ole enää mikään vauva.

Vierailija
7/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri imetti poikaansa yli 3v asti. Meillekin kylään tullessa poika leikki ja touhusi oman poikani kanssa. Välillä huusi äidille, mä haluun tissiä, äiti istui tuolilla, otti tissin esille, poika seisoi äidin edessä, joi maidon ja jatkoi leikkejä.

Vierailija
8/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut saa imetyksestä sisällön elämälleen. Äidit siis. Minkäs sille mahtaa. Minäkin imetin pitkään, koska lapset oppivat syömään kiinteitä vasta yli vuoden ikäisenä. Ehkä olisivat oppineet aikaisemmmin, jos en olisi imettänyt lainkaan. Ehkä eivät.

Pitkään imettänyt ei myöskään välttämättä enää muista, että joskus rinnat ovat olleet vain omassa, henkilökohtaisessa käytössä, tai millaista se on. Siihen on niin tottunut, että rinnat ovat jonkun muun käytössä, ettei niitä osaa pitää piilossakaan. Mikä on minusta luonnollista, ja varmasti ulkopuolisen mielestä saattaa tuntua oudolta.

Vierailija
9/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittävät tällä tavalla päteä ja osoittaa olevansa jotenkin parempia, lapsimyönteisempiä ja turvallisia vanhempia. He eivät ehkä ymmärrä, että yli 1-vuotiaalle voi jo hiljalleen alkaa opettaa ruokailuun liittyviä tapoja ja että ainakin yli 2-vuotiaat osaavat odottaa sopivampaa hetkeä. He eivät halua uskoa, että kasvava lapsi nauttii uusista taidoistaan ja osaamisestaan ja että se, että lapsen antaa tehdä asioita itse tai asettaa lapselle rajoja, voi olla jopa lapselle hyväksi. Heistä ainoa oikea tapa antaa lapselle läheisyyttä on työntää tissi suuhun ja ehkä he väheksyvät lapsen syliin ottoa, silittelyä ja halaamista.

Joku voi mennä jopa niin pitkälle, että ajattelee lapsen kasvaneen liian nopeasti liian isoksi. Tähän tietysti auttaisi se lapsen kehitykseen tutustuminen. Se tissin työntö suuhun ei ole ainoa keino osoittaa turvallisuutta ja läheisyyttä. Ravinnollisesti rintamaito kattaa hyvin pienen osan eikä edes lähimainkaan riittävän. Jos tissittelyllä estetään uhmaikä, ollaankin jo vähän huolestuttavammassa kehityksessä. Lapsen uhmaikä on tarpeellinen vaihe lapsen kehityksessä, ja sen puuttuminen tai jopa estäminen on lapsen kasvun ja kehityksen estämistä.

Niin, jokainen voi kotonaan imettää miten isoa lasta tahansa, mutta julkisesti yli 1-vuotiasta imettävä ei saa minulta ymmärrystä eikä yksikään perustelu, mitä yleensä taaperoimetyksessä on tullut esille, saa minua ymmärtämään sitä. Jotain rajoja voi asettaa kyllä alle kouluikäisellekin, ja minusta hyvä aloitus voisi olla se, että äidin rintaa ei revitä esille julkisesti.

En muuten ole yhtään imetysvastainen. Omia lapsiani olen imettänyt 6kk, 12kk ja 16 kk. Tuo pisimpään imetetty ei muuten suostu juomaan tavallista maitoa. Onko muilla pitkään imetetyillä sama ongelma?

Vierailija
10/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi imi rintaani.

Siksi imetin niin pitkään. Imettäminen sai aikaan sellasen, sitä on vaikee kuvailla, mutta sellasen suuren onnen tunteen ja se tuntui hyvältä. sSksi imetin pitkään ja varmaan tää on syynä monella muullakin.

Sehän on melkein kuin orgasmi. Mieskin hoitaa saman asian...

Vierailija
11/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi imi rintaani.

Sehän on melkein kuin orgasmi. Mieskin hoitaa saman asian...

Edellinen on rehellinen äiti, joka kertoo, miksi on imettänyt pitkään. Hyvää oloa on paljon muutakin kuin seksuaalista. Itsekin tunsin valtavaa onnea siitä, että sain antaa ravintoa lapselleni. Imetin 14 kk, ja kaikkialla, missä halusin, mutta nuo viimeiset imetyskuukaudet pääasiassa ennen töihinlähtöä ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Eli itsekunkin äidin kannattaisi miettiä, kuka siitä pitkään jatkuvasta (julkisestakin) imetyksestä nauttii ja hyötyy...?

Vierailija
12/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt useampia lapsia ja mulla on kyllä sen verran muhkeat muodot, että olisi niissä ollut katsomista. Ihan helppon on imettää paidan suojassa.

Jos minun kahvipöydässäni olisi joku ryhtynyt "Elsin" takia tissejään esittelemään, niin kyllä mulla olisi ollut lyödä tiskiin paremmat. Tai ainakin enemmän...

Se on kyllä jonkinlaista huomionhakua, jos pitää "vetää tissi esiin" ihan missä tahansa, muka imetyksen vuoksi.Minusta olisi ihan asiallista pyytää pitämään ne piilossa, tai tulee syyte epäsiveellisestä käytöksestä.

Mutta vastaus kysymykseen: silloin kun lapsi kävelee, eli siinä iässä saa kyllä tarpeeksi muutakin ruokaa eikä yksikään lapsi ole enää täysimetyksessä.

Vierailija
13/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on enemmän merkitystä sillä miten imettää, siis ihan normaalia tilannetajua siitä, voiko imettää vapaasti, rinta peittäen vai olisiko viisainta sanoa lapselle "myöhemmin" tai poistua toiseen huoneeseen. Pienet vauvat poikkeuksia, kun rintaa täytyy antaa heti ja äitikin mahdollisesti vasta opettelee. Minusta se hienovaraisuus koskee ihan puolin ja toisin, eli edes yritetään ymmärtää myös sitä äitiä ja lasta eikä vain ajatella omaa mukavuudenhalua ja mielipiteitä. Vaikka itsestäni ei tuntunut hyvältä imettää julkisesti, en välitä muiden imetystavoista. Lapsen etuhan se rintamaito on, vaikka äiti kuinka imettäisi rinnat esillä kahvipöydässä av-mammojen miesten edessä :)

Mistä muuten tiedätte, onko se julkisella paikalla imetettävä vieras lapsi yli 6kk/8kk/12kk? Onko isokokoisempi/kehittyneempi lapsi jotenkin eriarvoinen tässä asiassa kuin pienempi ja "vauvamaisempi" lapsi?

Vierailija
14/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle yksi vuotiasta voi imettää ihan hyvin julkisesti eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Ja jos miettii kansainvälisiä imetyssuosituksia niin miksi ei vaikka siihen suositeltuun kahden vuoden ikään asti. Kuitenkin hienovaraisesti tilanteesta ja paikasta riippuen.

Itse täysimetin 6kk ikään asti ja osittaisimetin 1v asti. Lapseni ei suostunut siinä 10kk ikäisenä tavallista maitoa vielä juomaan mutta piimä maistui. Koin kuitenkin tärkeäksi imettää vuodenikäiseksi asti, kun lapsi ei itse aiemmin itseään rinnasta vieroittanut ja imetyskerrat vähenivät viikko viikolta viimeisen kuukauden aikana, kun lapsi ei enää halunnut rintaa. Lapset ovat erilaisia.

Itse en voi ymmärtää sitä että miksi kävelemään oppinut 9kk ikäinen ei voisi rintaa imeä vaikka ei kävelemään oppinut 9kk ikäinen voisi. Ja vaikka vauva on yli 6kk niin eivät ne ateriarytmit niin kellontarkkoja vielä ole. Tai ruokamäärät. Rintamaito on kuitenkin sen ikäiselle paljon ravitsevampaa kuin vesi ja vie enemmän nälkää joten miksi julkisella paikalla tarjoaisin vettä kun tietäisin että kohta on taas uusi nälkä..

Vierailija
15/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tissittelyllä estetään uhmaikä, ollaankin jo vähän huolestuttavammassa kehityksessä. Lapsen uhmaikä on tarpeellinen vaihe lapsen kehityksessä, ja sen puuttuminen tai jopa estäminen on lapsen kasvun ja kehityksen estämistä.

Meillä lähinnä uhmaiässäkin imetetyt ovat saaneet maitoa huudettuaan huutamisensa, eli siinä kohtaa kun ovat kaivanneet lohdutusta jne.

Tosin uhmäiässä olija ei kyllä ole enää saanut maitoa ns julkisesti :). Ei muistaakseni saanut liiemmin myöskään huutokohtauksia julkisesti - eli huutanut klassisesti kaupassa kiukkuansa.

Jotta kuulostaisin lukijoiden mieleen riittävän pervolta, täytyy tässä yhteydessä kertoa, että mun mieleeni tulee kaupassa kiukkuansa kiljuvan kanssa, että voi pientä, tarvitsee maitoa ;-)

Vierailija
16/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenkin kummallista, kun perhekerhossa eräs äiti imettää 1 v 4 kk ikäistään. Ja kaivaa kyllä sen koko tissin esiin, ei varmana jää keltään epäselväksi että tässä imetetään lasta. Imettää jopa hartauden aikana.

Alta puolitoistavuotias on vielä tosi pieni. Sen ehkä hahmottaa vasta siinä kohtaa, kun omat ovat isompia. Mutta alle kaksivuotias on _ihan oikeasti_ pieni. Tosin niin on kyllä kaksivuotiaskin.

Vierailija
17/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että äidit, jotka imettävät julkisesti yli 1-vuotiaita, yrittävät tällä tavalla päteä ja osoittaa olevansa jotenkin parempia, lapsimyönteisempiä ja turvallisia vanhempia.

Minä en usko normaalin aikuisen ihmisen tekevän yhtikäs mitään siksi, että he haluaisivat osoittaa olevansa parempia vanhempia. Ainakaan itse en ole _yhtäkään_ lapsiini liittyvää päätöstä tehnyt tuolla perusteella. Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta pätkänkään vertaa, millaisena kasvattajana muut ihmiset minua pitävät. Lapsilleni toki haluan olla mahdollisimman hyvä äiti :-), mutta se onkin täysin eri asia.

Omia lapsiani olen imettänyt 6kk, 12kk ja 16 kk. Tuo pisimpään imetetty ei muuten suostu juomaan tavallista maitoa. Onko muilla pitkään imetetyillä sama ongelma?

Ei ole ollut. Ovat juoneet lehmänmaitoakin (lasista) vuoden iästä lähtien. Ovat muutenkin juoneet lasista puolesta vuodesta ylöspäin vettä.

Vierailija
18/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mulla ei ole mitään tarvetta jatkaa imetystä mahd. pitkään. Jotkut ystävät päättävät jo etukäteen imettävänsä ainakin 1-vuotiaaksi. Multa se ei onnistu, kun maitoa tulee nippa nappa tarpeeksi 3-8 kk ajan. Ja "julkisesti" imetän vain jos on pakko, mahd. huomaamatta ja numeroa tekemättä. Joten jos maitoa riittää ja haluaa imettää, tehköön jokainen mielensä mukaan. Mutta juoksevan taaperon imettäminen julkisesti ei ole mielestäni enää luonnollista ja sopivaa. (Itellä 6 lasta, imetetty 3-8 kk.)

Vierailija
19/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta juoksevan taaperon imettäminen julkisesti ei ole mielestäni enää luonnollista ja sopivaa.

Tai sellaisen taaperon, joka ei just sillä hetkellä juokse?

Nimim. olen joo imettänyt asukaspuistossa kurahuosuissa kulkevaa reilu vuoden ikäistä. Osasi juostakin.

Veljensä oppi kävelemään alta yhdeksänkuisena. Juoksi alta vuoden ikäisenä. Häntäkin imetettiin vielä tossa kohtaa.

Vierailija
20/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa saada "karmea hihhuli" leiman otsaansa ja halveksivia mulkaisuja paikalla olevilta muilta äideiltä (yhtään miestä ei ollut lähimaillakaan), niin suosittelen tosiaan imettämään väsähtänyttä reilu vudoen ikäistä, kurahousuista tyyppiä samalla kun juttelee reilu parin vuoden ikäisen toisen tyypin kanssa hiekkalaatikolla.

Yhtään pätkääkään ei näkynyt paljasta pintaa, imeväinen oli takin alla (toppatakin) päänsä osalta. Syynä imetykseen oli se, että piti vielä tarpoa kotiin (20 minuuttia) rattaiden kanssa ja nuorempi tyyppi piti saada nukkumaan, eli sai unimaitonsa.

Ihan oikeasti, kuunnelkaa nyt itseänne tässä. Ei ole sopivaa. Miksi ei ole? Enemmän näkyy paljasta pintaa mm. mainoksissa. Huikeasti enemmän. Ja tuttipulloa kyllä saa antaa "julkisesti" vuoden ikäisellekin esim. just rattaille unille mentäessä.

Melkoista kaksinaismoralismia sanoisin.

Ja tosiaan: mun imettäessäni ei näy rintaa, ei sitten lainkaan.