Pitääkö se miehen kulttuuri aina ottaa huomioon??
Ei oikein huvita. Ok, meillä on perheessä kaksi kulttuuria, kaksi uskontoa, mutta me elämme täällä Suomessa, joten tämän mukaan mennään.
Hyvin usein mies sanoo, "mutta kun minun kulttuurissani.." mitäs sitten?? Vastaan "mutta kun minun kulttuurissani taas ei.."
Ei, en tarkoita että suomen kulttuuri olisi yhtään sen parempi kuin mieheni kotimaan kulttuuri mutta jos kerran omaa kulttuuriaan pitää niin tärkeänä niin miksi sitten asuu ja ylipäätään muutti Suomeen ja kaiken kukkuraksi meni (suomessa) naimisiin suomalaisen naisen kanssa!!
On ihan selvää, että maassa maan tavalla ja that´s it.
En minäkään voi Marokkoon mennä ja ruveta siellä vinkumaan ja vaatimaan oman kulttuurini tapoja
Kommentit (34)
Hyvin usein nyt ramadanin aikaan kuulen, varsinkin alussa, että tarviiko sitä koko ajan päivän mittaan syödä.
Et kai miehellesi tuputa ruokaa, jos tiedät, ettei hänen kuulu päiväsaikaan syödä? Mihin uskontoon lapsenne kuuluvat? Syö itse, jos haluat.
Pitää ottaa toisenkin kulttuuri huomioon, oman perheen sisällä. Niin meilläkin tehdään. Olen itse muuttanut ulkomaille 15 vuotta sitten. Pidän huolen siitä, että omaakin kulttuuriani pidetään yllä.
lapset kuuluu väestörekisteriin.
Tottahan toki toisen tapoja ja uskontoa tulee kunnioittaa, en esim.osta kotiin sianlihaa, tarkistan että ostamani tuotteet ovat sellaisia joita mieskin voi käyttää
Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että mieheni, kuten varmasti hyvin moni muukin mamumies, haluaa ja yrittää tuputtaa tapojaan mulle! Kuin mulla ei olisi oikeutta omaan kulttuuriini ja omiin tapoihini.
Mielestäni mies ei voi tulla tänne minun kotimaahani latelemaan sääntöjä.
ap kirjoittaa omia ajatuksiaan niin heti on provo?
Eikö mamun vaimo voi olla muuta kuin kaikki ulkomaalaiset on tosi ihania ja kilttejä ihmisiä ja jos joku muuta väittää on rasisti?
Huomaa siitä mitä asioita painottaa ja mitä mielipiteitä rivien välistä tulee....Samoin on kirjoitettu yksinkertaisesti jotta tyhminkin tajuaa ne korostetut asiat....
Huomaa siitä mitä asioita painottaa ja mitä mielipiteitä rivien välistä tulee....Samoin on kirjoitettu yksinkertaisesti jotta tyhminkin tajuaa ne korostetut asiat....
ja se oli aloituksen idea
t.ap, joka oli aivan liian sinisilmäinen ja naiivi ja ymmärtämätön 7 vuotta sitten
mutta siperia opettaa
t.ap, joka oli aivan liian sinisilmäinen ja naiivi ja ymmärtämätön 7 vuotta sitten
mutta siperia opettaa
mutta siperia opettaa
Jos se on ei-typerä kulttuuri, voisin jopa itsekin alkaa elämään jossakin määrin mieheni perinteitten mukaan.
Esim. jos puhutaan uskonnollisista perinteistä, niin buddhalaisuuteen sopeutuisin taatusti.
hyvänen aika sentään. Minä olen vain niin kylläsynyt tähän ota miehen kulttuuri huomioon, etten enää jaksa
Ja tiedätkö nämä äijät ovat niin hyviä syyllistämään.
Hyvin usein nyt ramadanin aikaan kuulen, varsinkin alussa, että tarviiko sitä koko ajan päivän mittaan syödä.
Me kuitenkin elämme Suomessa!!
t.ap, joka ei tod.ole provo
Itse olet karvaperseesi ottanut vaivoiksesi. Koita nyt kestää
mamu sitä ja mamu tätä ja kuinka kamalia onkaan.. mutta omat armaat ja niin ihanat suomi miehet painuu pe iltana kapakkaan kavereiden kanssa. Itse jäät kotiin huolehtimaan lapsista. ja mies tulee kotiin viideltä aamulla , jos silloinkaan.. oma murukka saa tietenkin olla pelti kiinni juhannus, vappu, pääsiäinen, joulu ja kaikki mahdolliset juhlapyhät. voi mitä ihanuutta, mutta tämähän on normaalia.. näin meidän kulttuurissa! Oma mussukka voi käydä hieman vieraissa ja kiinni jäätyään sanoa : että en mä sitä rakastanu, sua mä rakastan, se oli vaan seksiä.. ja anteeksi annetaan.. taas. Oma suomi ihanuus vetää turpaan.. no mutta ei se meidän muru yleensä tuollainen ole.. töissä ollut stressiä ja pikkusen alkoholilla osuutta.. Mutta voi tätä onnea ja autuutta. Tämähän on vain meidän kulttuuria, joten eletään sen mukaan!
Vai pitäiskö lopettaa yleistäminen..
Että meillä ei käytännön elämässä erilaiset lähtökulttuurit nouse esille oikeastaan ollenkaan. Tai nouseehan ne keskusteluiden muodossa, mutta ei millään tavalla erottavana tekijänä. Puhumme paljon eri maiden kulttuurieroista ja ominaispiirteistä, ihmisten yleisestä mentaliteetistä, politiikasta, terveydenhuollosta, koulutuksesta, arkkitehtuurista jne. Keskustelut on ihanan rikkaita ja antoisia, nautin niistä.
Molemmilla meillä on monikulttuurinen tausta ja senkin vuoksi luonteiltamme olemme kai enemmmän "kosmopolitteeja" kuin tietyn maan kansalaisia. Myös yhteinen uskonto yhdistää.
Mieheni perhe tulee Tanskasta ja Italiasta, mistä he muuttivat siirtolaisiksi Amerikan mantereelle. Opiskeluiden jälkeen mieheni valitsi kansainvälisen uran ja maita sekä maanosia on ollut jo useita. Itselläni myös monikulttuurinen lapsuudenperhe ja perheenjäseniä asunut 3 eri maanosassa. Kai tätä taustaa vasten ulkomaalainen puoliso tuntui sitten luontevalta ja "omalta". Kumpikaan meistä ei edennyt suhteissa "oman" maan kansalaisen kanssa.
Sen sijaan, jos olisin kotoisin "perinteisestä" suomalaisperheestä ja vaikkapa pieneltä paikkakunnalta, ilman lähikontaktia muihin kulttuureihin ja vastaavasti mieheni myös olisi aina elänyt pienissä ympyröissä omassa kotimaassaan...Ja tähän päälle vielä suht alhainen koulutustaso, uskonnolliset erot ja suppea maailmankatsomus -uh, ajatuskin ahdistaa :/
Oli se kuinka yleistystä taikka ei, niin luulempa silti, että enemmän ne mamumiehet puolisoina aiheuttaa ongelmia kuin suomimiehet. Ihan noin niin ku väkilukuunkin suhteutettuna. Muutenhan niitä ongelmatapauksia olisi todellisuudessa todella vähän.
Kuitenkin niistä ongelmatapauksista kuulee yllättävän paljon ja tuntuu, että tosi monen tuttavapiirissäkin näitä kokemuksia on.
Ja juuri se naisen kunnioittamisenpuute nousee melkein kaikissa tapauksissa esiin. Ainakin, jos mies tulee jostain Afrikka/Lähi-Itä-akselilta.
Ja näihin avauksiin on niiiiin turha jonku tanskalaismiehen suomalaisvaimon hehkuttaa onneaan ja monikulttuurista auvoaan. Kaikki sen tajuaa, että mitä mamumiehiä näissä keskusteluissa tarkoitetaan.
Omassa tuttavapiirissäni näin: Muutamalla naisella on ulkomaalaistaustainen mies. VAIN yhdellä näistä naisista on miehensä kanssa ollu ongelmia. Miesten lähtömaat: Islanti, Norja, Ranska, Saksa, Nigeria ja Iso-Britannia.
Heittäkääs villi arvaus kuka mamumiehistä on aiheuttanut ongelmia. Vai lieneekö ees tarvis...
Ei todellakaan tarvi olla mikään suppealla maailmankatsomuksella varustettu köyhä lähihoitaja törmätäkseen näihin ongelmatapauksiin.
Toisaalta valitettavan usein se menee niin, että alemman koulutustason omaava suomalaisnainen näihin väärän lähtömaan mamumiehiin haksahtaa. Ilmeisesti korkeammin koulutetut hakeutuu kaltaistensa piiriin joko suomalaisten tai muiden länsimaisten kanssa. Toki aina on poikkeuksia.
hyvä ap! turpaan vaan sille äijälle!!!!!! jesh:))
Se kuuluisa huumorintaju on oikeesti vain keino olla vittumainen päin naamaa. Ja sanaansa ei tarvitse pitää, jos on sanonut jotain vain ollakseen kohtelias tai muuten vaan ei niin vakavissaan, vaikka on niin antanut ymmärtää. Aina on haukkumassa meidän hyvinvointiyhteiskuntaa ja nimittelee mua kommunistiksi, kun sanon vastaan. Suomi mutenkin on mitätön ja turha pikku maa. Pitää luokkayhteiskuntaa hyvänä ja naureskelee meidän tasa-arvolle. Meidän ruuat ei kelpaa, erityisesti jouluna nyrpistelee ja sit vielä sanoo, et mitä väliä kun ei tää taas oo kunnon joulu muutenkaan kun lahjat avataan millon sattuu. Ai niin ja luterilaiset on ihan sekundakristittyjä, naispapeillekin naureskelee. Ja tässä oli vaan jäävuoren huippu.
että oma mieheni on korkeasti koulutettu, on ammatiltaan it-insinööri ja nyt töidensä ohella opiskelee bioinformaatiota yliopistossa. En usko, että ongelmat niinkään koulutuksesta tai sen puutteesta johtuu.
Me olemme ihan onnellisia, molemmat ollaan töissä, mies on aivan hulluna lapsiin ja vietetään paljon aikaa perheenä. Mies ei käy yöelämässä, ei hakkaa, petä jne.
Käymme miehen kotimaassa vuosittain ja matkustellaan muutenkin jonkun verran.
Kaikki asiat on sinänsä ok, mutta sitten on nämä kulttuurierot.
Miksi näistä ei saisi puhua? En missään nimessä haluaisi erota, joskus vain purkaa mieltäni..
Itsellänikin on ulkomaalainen mies ja välillä on hermot kireällä (siis minulla, ei hänellä), muttei se kyllä mistään kulttuurieroista johdu. Tunnen itseni niin hyvin, että tiedän varmaksi, että hermoni olisivat vielä kireämmällä turkulaisen kanssa.
niin, että kaikki suomalaiset miehet ois jotain unelma-aviomiehiä, tai että kaikkien mamujen kanssa ois ongelmia.
Jokaisella on omat (arjen) kimurattinsa.
ja otit mamun mieheksesi jos et ole valmis joustamaan?
hyvänen aika sentään. Minä olen vain niin kylläsynyt tähän ota miehen kulttuuri huomioon, etten enää jaksa
Ja tiedätkö nämä äijät ovat niin hyviä syyllistämään.
Me kuitenkin elämme Suomessa!!
t.ap, joka ei tod.ole provo