Mitä mä teen tuon 15 vuotiaan pojan kanssa ?
Poika siis 15 vuotias ja ripille pääsyn jälkeen päätti et hän saa mennä ja tulla miten haluaa. Ei todellakaan ole näin viikolla on kotiintuloaika klo 10 ja viikonloppuna siis perjantaina ja lauantaina klo 24. Nytkään ei näy herraa missään ja puhelin on poissa päältä. Lähtee kotoa mitään ilmoittamatta ja nytkin on liikenteessä vaikka ei ole saanut suoritettua mopokorttia
Sanokaa et mitä mä teen hänen kanssaan?
Isän mielestä on ok et menee kunhan ei ole pahan teossa mutta minun mielestä tuon ikäisellä on kotiintuloajat
Kommentit (14)
Eli hyödykkeiden ja etuuksien karsimista. Sano, että jokaisella tunnilla jonka on myöhässä poistat yhden esineen häneltä. Sitten kun alkaa lähteä telkkarit, pleikkarit, pelit, tietokoneet, kännykät (tai liittymä kiinni jos ei laitetta anna) niin luulis ääni kellossa muuttuvan. Voi myös rauhallisesti todetä hänelle ääneen sen, että tällainen lelujen takavarikoiminen on pikkulapsia varten, niitä joihin ei puhe tehoa. Jos oikein tiukille menee, voithan hankkiutua takavarikoiduista kamoista kokonaan eroon. Kun pleikkari lähtee huuto.net-kaupan voittajalle niin tulee 15-vuotiaallakin itku.
Meillä tehtiin näin ja kumamsti tpsi. Nyt on ikää 17v ja järki palailee jo takaisin pääkoppaan ;)
Voit myös kysellä neuvoa perheneuvolasta tai esim. koulukuraattorilta. Lapsen opettajaan kannattaa olla yhteydessä ja varmistaa että koulussa menee hyvin.
Teinin pitää olla mukana kodin askareissa, eikä vain käydä kotona nukkumassa ja syömässä. Eli laita lapsi siivoamaan ja tekemään ruokaan teidän muiden kanssa. Ja jos on pikkusisaruksia, niin laita teini huolehtimaan heistä. Teinin ja lapsen pitää tajuta, että hän ei ole maailman kuningas, vaan vastuuta pitää kantaa muistakin ja ottaa toiset huomioon.
Jos mikään ei toimi, puhuttele lapsen kavereita JA näiden vanhempia. Kerro että lapsi käyttäytyy huonosti, ja haluat ettei hän tapaa noita kavereita vähään aikaan.
Tosi kurja että mies on eri mieltä kasvatuksesta.
olette pojan isän kanssa noin eri linjoilla. Tietenkin 15v. tarvitsee vielä kotiintuloaikoja ja rajoja.
Välittämättä pojan isästä, sano, että kotiin on tultava kello 20.00 mennessä tai mikä teillä nyt sopiva aika onkin. Ja vaadi, että poika tottelee sinua.
Meillä on myös tilanne, että mies on teininen kasvattamisessa ihan eri injoilla kuin minä. Minulla on aikanaan ollu tiukat rajat, miehellä ei mitään rajoja, siitä ehkä näkemysero. JOssain siinä välimaastossa koitetaan nyt luovia.
Mitään hyviä keinoja en sinulle ap osaa antaa, voin vaan kertoa mitä meillä on tehty, ja miten on käynyt.
Etuuksien karsimista täällä ehdotti hyvin moni. Meillä teinillä on tietokone käytössä, mutta hän ei ole lainkaan niin koneriippuvainen että sen poistaminen hänen toimintaansa muuttaisi mitenkään. Muita pelikoneita ei hänellä ole (perheessä toki on, mutta ei 15v niillä koskaan pelaa). Kännykkä hänellä on, mutta sen käyttöön en puutu. Minulle kännykkä on tapa saada poika kiinni. Hän vastaa puhelimeen kun minä soitan, siitä aiheesta on keskusteltu paljon. Hän onneksi jollain tasolla ymmärtää sen, että vaikka olisi kuinka myöhässä tai tehnyt typeryyksiä, on tärkeää että saan tietää hänen olevan kunnossa.
Kännykän poistaminen ei myöskään vakuta hänen kykyynsä pitää kavereihin yhteyttä, joltain löytyy aina vanha kännykkö lainattavaksi, ja prepaid- kortit on lähes ilmaisia. Hankaloittaisin siis vain omaa yhteydenpitoani tuolla.
Itse koen hankalaksi sen, että pojan kavereillakaan ei tunu olevan kotiintuloaikoja. Poika tulee kyllä kotiin- kun kaveritkin menevät. Meillä kotiintuloJt ovat periaateessa nyt peruskouun päätyttyä 23 viikolla ja 02 viikonloppuna. Jos poikaa ei näy, pommitan hänen kännykkäänsä kunnes ilmaantuu kotiin. Viikonloppuisin saattaa tosin mennä kavereilleenkin öksi, ja silloin ollaan sovittu että ilmoittaa mihin menee. Asumme pitkien välimatkojen päässä, joten liikkuminen kaverien luokse tai kotiin ei aina ole niin yksinkertaista.
Meillä tämä kyseinen teini kohelsi myös mopollaan, niin ettei hänellä ole mopokorttia enää. Teethän ap teinillesi selväksi, että sen sakon maksaa se, jonka nimi siihen kirjoitetaan?! 15v täyttänyt kun on jo vastuussa teoistaan, ja velvollinen maksamaan sakkonsa ihan itse. Meillä pojan touhu rauhoittui hetkeksi kun hän lohkaisi aimo viipaleen kesätyötuloistaan sakon maksuun. Vanhempien ei todellakaan tarvitse noita maksaa!
Tsemppiä sinulle ap... teinien kasvattaminen on haastavaa, ja jos kohdalle osuu tuollainen liikkuvainen tapaus, ei elämä käy tylsäksi.
olette pojan isän kanssa noin eri linjoilla. Tietenkin 15v. tarvitsee vielä kotiintuloaikoja ja rajoja.
Poika siis 15 vuotias ja ripille pääsyn jälkeen päätti et hän saa mennä ja tulla miten haluaa. Ei todellakaan ole näin viikolla on kotiintuloaika klo 10 ja viikonloppuna siis perjantaina ja lauantaina klo 24. Nytkään ei näy herraa missään ja puhelin on poissa päältä. Lähtee kotoa mitään ilmoittamatta ja nytkin on liikenteessä vaikka ei ole saanut suoritettua mopokorttia
Sanokaa et mitä mä teen hänen kanssaan?
Isän mielestä on ok et menee kunhan ei ole pahan teossa mutta minun mielestä tuon ikäisellä on kotiintuloajat
mitä lapsi tekee...
Vaikea kuvitella tuollaista tilannetta omalle kohdalle, koska meillä on yhteneväinen kanta lasten kotiintuloaikoihin ja muihin sääntöihin. Meillä ei lapset huitele missä sattuu vaan menoista sovitaan erikseen.
Mä ehkä kovettaisin itseni ja sanoisin miehelleni, että on sitten vastuussa lapsen mahdollisista töppäilyistä kokonaisvaltaisesti. Huolehtikoon ja vahtikoon, jos ette yhteistä sopimusta kotiintuloajoista saa aikaiseksi.
mutta tiedän että jos jotain tapahtuu niin syy on minun :(
Alkaa keinot olla vähissä ja aika voimaton olen asian suhteen. Olemme ennen olleet miehen kanssa yhtämieltä kotiin tuloajoista mutta en tiedä mikä mieheen on mennyt että mieli on muuttunut
Ei tuon ikäisen kuulu huidella vanhempien tietämättömissä (meillä on töissä lastensuojelulaitoksessa ne esimerkit, mitä tästä seuraa).
On varmasti jotain etuuksia, joilla voit "kiristää" ellei tiukempi puhe mene perille? Voithan kääntää äärimmäisyyksissä valttikorttina uhkailun avun pyytämisen lastensuojelulta. Tämä voi pysäyttää.
Mutta toisaalta on sitten pystyttävä olemaan sanojensa takana eli harkittava millä uhkaa. Jos uhkaa, vaikka, että tietokone lähtee ellei olla sovittuun aikaan kotona niin silloin se myös lähtee jos kotiintuloajasta myöhästytää.
mutta tiedän että jos jotain tapahtuu niin syy on minun :(
Alkaa keinot olla vähissä ja aika voimaton olen asian suhteen. Olemme ennen olleet miehen kanssa yhtämieltä kotiin tuloajoista mutta en tiedä mikä mieheen on mennyt että mieli on muuttunut
Sano pojallesi säännöt, nyky nuoria on helppo kiristää! kännykkä, rahat, tietokone(netti), tv pois ja koti aresti! näistä eivät voi valittaa sossuun (vrt piiska tai muu vanhan ajan konsti) sitten sanot että jos ei tahti muuutu niin muuta isälle ja isä vastaa sun elämästä!
Vaikka itse olen etä isänä ei tyttö saa mitään erityis kohtelua, tulee aivan varmastin kotia kun sovitaan. Pitää vain muistaa että varhaisessa vaiheessa oleva kasvatus "ei pakko menetelmä" on parasta, ennemmin neuvoa ja opastaa kuin pakottaa.
Jos sinä vastaat niin sinä päätät. Näin mielestäni.
Jos kotiintuloajoista ei pidetä kiinni niin poika saa saktioita, esim. kännykkä pois, tietokoneen käyttökielto päiväksi-pariksi, viikkorahan poisotto tms, mikä nyt omaan lapseesi parhaiten tehoaa.
15 vuotias on vielä lapsi. 17 vuotias alkaa vastata jo mielestäni enemmän itsestään ja silloin pitääkin harjoitella sitä miten pitää itse huolta itsestään, ei vielä 15 vuotiaana.
sama rumba viime syksynä riparin jälkeen. Jos yhtään lohduttaa, järki kasvoi pojalla talven aikana ja nyt eri ääni kellossa. Meillä ei tehoneet mitkään netin katkaisut tai kännykän pois ottaminen. Rahaakin sai kun kävi itse töissä ja sai palkkaa. Keväällä alkoi itse tajuamaan, että näin ei vaan oikeasti voi tehdä ja nyt eri ääni kun tajuaa seuraukset. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
Eli hyödykkeiden ja etuuksien karsimista. Sano, että jokaisella tunnilla jonka on myöhässä poistat yhden esineen häneltä. Sitten kun alkaa lähteä telkkarit, pleikkarit, pelit, tietokoneet, kännykät (tai liittymä kiinni jos ei laitetta anna) niin luulis ääni kellossa muuttuvan. Voi myös rauhallisesti todetä hänelle ääneen sen, että tällainen lelujen takavarikoiminen on pikkulapsia varten, niitä joihin ei puhe tehoa. Jos oikein tiukille menee, voithan hankkiutua takavarikoiduista kamoista kokonaan eroon. Kun pleikkari lähtee huuto.net-kaupan voittajalle niin tulee 15-vuotiaallakin itku.
Meillä myös 15-v poika ja kotiintuloajoista pidetään kiinni.Jos myöhästelee tai känny on kiinni , niin että häntä ei saa kiinni, niin tietää, että joko lähtee känny tai tietokone huoneesta.Sinuna ottaisin mopon avaimet parempaan talteen jos ilman korttia ajelee, sillä teille vanhemmillehan se sakko maksettavaksi tulee jos kiinni jää. Kannattaa sanoa myös pojalle, että jos jää kortitta ajosta kiinni niin saattaa siirtyäkin se kortin saaminen.Meillä 15 v:n kotiintuloaika on viikonloppuisin 22-22.30 ja arkisin viim. 21.00.
meiän 15 v. kyllä kirmailee kanssa miten huvittaa. Kun ei vastannut puhelimeen niin määräajaksi otettiin se pois ja perusteena kun ei sitä osaa käyttää. No oppi pitämään päällä. Ja meil annettiin lisää vastuuta pojalle. Lisäksi muistutin, et hänen huidellessa ties missä minä pyörin kotona huolesta soikeena öisin ja kyllä poika nyt ilmoittelee jos menee myöhään.