Miten paljon teillä mies auttaa lastenhoidossa / kotihommissa?
Meillä on 8 kk vauva ja olisi kiva kuulla, miten muilla mies osallistuu vauvan hoitoon ja kodinhoitoon, kun siis käy töissä ja äiti on kotona. Meillä mies hoitaa vauvaa aika lailla puolet siitä ajasta kun on kotona ja päävastuulla on kylvetys. Käyn pari kertaa viikossa jumpassa ja kerran uimassa sekä ehkä kerran parissa viikossa leffassa / shoppailemassa, jolloin mies katsoo vauvaa. Vastaavasti mies pääsee omiin harrastuksiin / saunailtoihin jne. Mies on opettaja, eli on aika paljon kotona (lyhyet päivät ja pitkät lomat).
Viikonloppuisin mies herää vauvan kanssa molempina aamuina, jotta saan levätä ja toisen vkl-öistä hoitaa myös yön yli. Mies hoitaa meillä kaupassakäynnit ja ruoanlaiton, koska tykkää niistä. Itse hoidan tiskit, pyykit ja useimmiten myös imuroinnin jne.
Yhteistä aikaa meillä on vauvan nukkumaanmenon jälkeen kahdekasta puoli yhteentoista. Tällöin kokataan, saunotaan tai katsotaan leffaa. Minusta mies osallistuu aika kivasti ja olen tyytyväinen.
Kommentit (9)
pikkuhiljaa luiskahtaneet sellaisiksi kun olen itse kotiäiti. Minä huushollaan kaiken, mutta saan miehen kaveriksi kyllä erikseen pyytämällä.
Hän hoitaa lapsia erittäin paljon. Melkein hereilläoloaikansa töiden jälkeen puuhaa heidän kanssaan ja hoitaa iltakylvyt. Tekee toisinaan ruuat. Minä taas hoidan aamut ja päiväkotiin lähettämiset ja koulureissut.
Teemme yhdessä paljon lasten kanssa ja viihdymme toistemme seurassa. Mekin vietämme kahdenkeskistä aikaa katsellen leffoja, laitellen ruokaa ja saunoen.
Onko kodinhoito ja lastenhoito jotenkin naisen töitä vielä 2010-luvulla?
sama kuin sinulla, että kun mulla on näääin paljon töitä, niin voisitko auttaa - niin tuskin olisi omaa osuuttaan oppinut tekemään. Mutta olen järjestelmällisesti ja suureen itsehillintään pyrkien kärsivällisesti "olettanut" että hän tekee osauutensa eli kutakuinkin puolet. Oletus tapahtuu hienovaraisesti tyyliin: Vauva on imetettävä ja isommille lapsille olisi ruoka laitettava. Kumman teet? =D Jne.
Nytkin pesee lasten hampaita kun minä surffaan netissä ;)
Kiva näin. Minä olen ollut koko päivän lasten kanssa kotona, sillä nuorempi on kipeä eikä häntä voi viedä pk:iin. Ihan kiva saada pieni tauko lapsihärdellistä :)
mieheni olisi jotenkin kotitalousasioissa "apulainen". Ihan tasavertainen siivoaja/pyykkääjä/lastenhoitaja se on siinä missä minäkin. Ruokaa laitan tosin minä enemmän.
Kyllä se naisen juttu on siivota kotia ja hoitaa lasta kotona kun mies on töissä, turha sitä vuosituhansia vallinnutta perinnettä on yrittää feministi kiihkoilijoiden kaataa, olkaa onnellisia että teillä on joku muka miespuolinen siellä huseeraamassa vaikkain kuulostaa että ne on niitä sukupuolihormoonien puutostilasta kärsiviä yksilöitä.
Meillä se tekee, joka paremmin ehtii. Toki meillä on tietyt hommat, joita enemmän hoidamme, esim. mulla pyykinpesu, miehellä keittiön siivous. Mutta tarvittaessa molemmat tekee mitä vain kotihommia. Mies hoitaa useammin kuopuksen iltapesun (kuten myös isompien aikanaan.) Mies tekee tosin jonkin verran työmatkoja eli ei ole aina kotona osallistumassa, mutta kun on kotona, tekee kyllä oman osuutensa.
Onko kodinhoito ja lastenhoito jotenkin naisen töitä vielä 2010-luvulla?
niin kuin ap, niin kai silloin lastenhoito ja kodinhoito on ap:n työ.. ihan 2010-luvullakin:)
Vai ootteko te vauvan syntymän jälkeen molemmat kotona sen 9kk ettei toinen vaan joudu hoitaan enemmän/vähemmän:)
paljon ja sellaisella järkevällä otteella etten voi kuin ihailla. Eikä edes ole lapsn isä.