Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko 5 -vuotiaan ulkoilla yksin?

Vierailija
23.08.2011 |

Aikuinen sisällä, tavoitettavissa, mutta ei vahdi lasta koko ajan, vaan tekee kotitöitä ym. Onko ok, luotatteko 5 -vuotiaaseen joka ulkoilee yksin? Perusteluita!

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen antanut jo 4-vuotiaasta :o Yhtä lailla naapureiden lapsetkin. Kyseessä rivitaloyhtiön isot leikkipihat, keittiön ikkuna leikkipihalle päin.

Vierailija
42/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa lähistöllä muutamia 5-vuotiaita, ja nuorempiakin, ulkoilee yksinään. Ovat ihan ressukoita. Aina kun näkevät jonkun aikuisen alkavat huutamaan hänelle "Kato mua, kato kun mä osaan..., kato kun mä oon taitava..., Kato! Kato! Kato". Huutavat tuota ihan tauotta niin kauan kuina ikuinen on näköpiirissään :(

Vanhempiensa mielestä ovat oikein reippaita lapsia, jotka osaavat ulkoilla yksin.

Mahtaa olla paljon muukin perheessä pielessä. Meidän lapset osaa kyllä olla ulkona ilman moista kiljuntaa, johan siinä sais hävetä silmät päästään. Osaavat katsos leikkiä. Se siitä surkuttelusta ja kyllä, ovat erittäin reippaita! :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monilla lapsilla on ihan hirveä aikuisen nälkä. En tiedä onko tuo yhteydessä siihen, että saa ulkoilla yksin nuorena, kaipa tuollaista sallivuuttakin on eri sorttia (en pidä pahana jos 5v on tunnin ulkona kavereitten kanssa turvallisessa ympäristössä).

olen 5-vuotiaan päästänyt 8-vuotiaan isoveljen kanssa kahdestaan ulos leikkimään. Silloin on ollut lupa olla vain kotipihalla tai naapurin pihalla (naapurissa asuu poikien kavereita).

Yksin en ole 5-vuotiasta päästänyt, eikä hän ole pyytänytkään yksin päästä ulkoilemaan.

Kyllähän tuossa lähistöllä muutamia 5-vuotiaita, ja nuorempiakin, ulkoilee yksinään. Ovat ihan ressukoita. Aina kun näkevät jonkun aikuisen alkavat huutamaan hänelle "Kato mua, kato kun mä osaan..., kato kun mä oon taitava..., Kato! Kato! Kato". Huutavat tuota ihan tauotta niin kauan kuina ikuinen on näköpiirissään :(

Vanhempiensa mielestä ovat oikein reippaita lapsia, jotka osaavat ulkoilla yksin.

Vierailija
44/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähistöllä tietä? Parkkipaikkaa? Metsää? Jokea?

Voitko taata, ettei ole pedofiilejä tai inhottavia teinejä, jotka pientä härnätäkseen houkuttelevat eksyksiin?

Vierailija
45/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähistöllä tietä? Parkkipaikkaa? Metsää? Jokea?

Voitko taata, ettei ole pedofiilejä tai inhottavia teinejä, jotka pientä härnätäkseen houkuttelevat eksyksiin?

Ei ole tietä, ei parkkipaikkaa, ei metsää, valitettavasti enää. Ei jokea.

Ja sitä en voi kuule taata, voin taas vaan luottaa siihen, että lapsellani on aivot ja jos joku tulee pihaan niin kertoo siitä minulle, mikäli en sillä sekunnilla olisi ikkunan ääressä katsomassa.

Pihasta vielä sen verran, että olen itse leikkinyt samanikäisenä tällä pihalla serkkujen kanssa joten aika hyvin tämän pihan tunnen ja se on turvallinen.

Vierailija
46/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silti eri asia jos on itse vieressä tai se että lapsi kulkee yksinään jonnekin.

38

Vierailija
47/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pärjäsin yksin ulkona tuon ikäisenä. Oletan, että lapsi on järkevä ihminen ja noudattaa niitä rajoja, jotka sanottu.

Vierailija
48/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silti eri asia jos on itse vieressä tai se että lapsi kulkee yksinään jonnekin.

38

Jos se äiti o vieressä niin sehän onkin vahinko ja jos lapsi on yksin pihalla (eli ei siis "kulje" yksinään missään) niin se on heitteillejättöä tms.

Vierailija
49/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin ulkoila jo kesällä 4 vuotiaanakin. Käyn toki välillä tarkistamassa mitä tekee ja lapsi tulee tarvittaessa sanomaan. Rauhallinen rivitalonyhtiön suojainen piha. Leikkialue lähellä kotioveamme. Lapsi ei lähde pois piha-alueelta.

Vierailija
50/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sun juttusi voisi lukea Kävystä.

Et eroa niistä mitä sielä on. Elämä joskus vaan yllättää ja se luotettavakin lapsi tekee virheen tai menee jonkun päähänpiston perässä.

Numerolle 43 sama juttu. Minä luotin lapseeni, yksin en voisi kuvitella päästäväni kulkemaan liikenteessä 5- vuotiasta, joku olisi minuna päästänyt koska lapsi oli kulkenut vuosia vierellä hyvin!!

Et sinä voi sanoa että kaikki kuolleet lapset olisivat epäluotettavia, noin sanominen on todella kurjaa.

5- vuotias on pieni ja tekee paljon virheitä koska ei ole valmiina liikenteen seuraaminen, tämä tapahtuu vasta n. 10- vuotiaana.

38

Vierailija
51/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon pihalla maalla. Kurkin kyllä ikkunasta, en kokoajan, mutta 4-vuotiaasta asti kaikki lapset ovat olleet hetkittäin yksin. Pimeällä eivät haluakaan, mutta kesällä asuisivat pihalla.

Vierailija
52/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesällä lapsen ollessa hitusen päälle 4v. Pari vuotta vanhemman kaverin kanssa ulkoilivat jomman kumman pihalla keskenään tuota ennenkin. Nyt lähtestyy 5 vuotta ja saa kulkea yksin kotipihalla, naapuriin (pitää aina sanoa kenen luo menee) ja naapuritielle. Tämä on hiljaista omakotialuetta pikkukaupungissa eikä läpiajoliikennettä ole. Tyttö on järkevä ja noudattaa sääntöjä tarkasti. Tuskastui juuri kun kaverit juoksivat virekkäiseltä pihalta toiselle ja hänen olisi joka välissä pitänyt tulla kertomaan kenen pihalla on leikkimässä ;-) Tulkitsi siis sääntöä turhankin kirjaimellisesti.

Puistoon yksin (=kaverin kanssa) kulkeminen (300 m) on varmaan edessä ensi kesänä kun on reilut 5v. Näen pihastamme puistoon, mutta en toki pysty tarkasti aluetta valvomaan.

Kaksi vuotta nuorempaa sisarusta en vielä luota yhtään isomman kanssa pihalle vaikka hänkin osaa säännöt jo tosi hyvin. Lähinnä isompi voi houkutella pienempää jonkin tyhmään kiellettyyn. Kotipiha on kyllä turvallinen puitteiltaan.

Vierailija
53/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pääsi itsenäisesti ulos 5,5-vuotiaana. Tottelevainen ja varovainen luonne (ei esim. mennyt sallitun alueen ulkopuolelle vaikka kaverit houkuttelivat), piha lapsiystävällinen.

Samassa iässä aloitin aikoinaan myös itse yksinulkoilun.

Vierailija
54/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 5-vuotiaan päästänyt 8-vuotiaan isoveljen kanssa kahdestaan ulos leikkimään. Silloin on ollut lupa olla vain kotipihalla tai naapurin pihalla (naapurissa asuu poikien kavereita).

Yksin en ole 5-vuotiasta päästänyt, eikä hän ole pyytänytkään yksin päästä ulkoilemaan.

Vierailija
55/55 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka ole tosin lähemmäs kuusivuotias kun sai ruveta ulkoilemaan kotipihalla yksin. Ei se nyt aina mennyt niinkuin piti, välillä etittiin sitä kissojen ja koirien kanssa. Oli kaverilla käymässä tai jossain lähirapussa odottelemassa tai leikkimässä vaikka oltiin kielletty lähtemästä pihalta.

Toinen sai nelivuotiaana jo olla yksin pihalla. Asuttiin silloin rivarissa. Ikinä se ei pihalta lähtenyt mihinkään ilman lupia, ei koskaan.

Nyt asutaan omakotitalossa ja nuorin on pieni, en tiedä milloin päästän sen yksin ulos, vielä se edes ei kävele. Toki omat vaarat täälläkin vaikka aidattu piha onkin, katsotaan nyt sitten millon on sen aika että voi pihalle yksin jäädä kun sen aika tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi