En voi olla ihmettelemättä tätä uusavuttomuutta
Usein näen kaupan kassahihnalla valtavan määrän purnukoita ja vellit ja puurotkin ostetaan kaupasta!
Eikö nykyajan vanhempi osaa ja viitsi enää mitään tehdä muuta kuin käyttää mikroa?
Älkää sanoko ettei ole aikaa, nimittäin puuron/vellin ja soseen tekeminen ei vie kauaa aikaa.
Sitten ihmetellään miksi lapseen menee niin paljon rahaa..
Kommentit (55)
Ap, kykitkö vauvan kanssa pelkästään kotona? Mitä otat mukaan retkille, reissuille, kyläkäynneille, matkoille? No juurikin sellaisen valmisruuan.
harrastaa (sen lisäksi, ettei hänellä ole varaa ostaa valmisruokia).
Reissuissa valmisruuat hakkaavat mennen tullen kotimuonat. Puuroa ei edes voi lämmittää käyttöön uudelleen, se sitkistyy. Muutkin kotivalmisteiset ruuat vaatii kylmäsäilytyksen, ei siis voi tempaista kassiin ja lämmittää päivän mittaan.
Joten ainoa vaihtoehto on noi ap:n haukkumat purkkimuonat.
Raha se ei voinut olla. Vertaappa sosepurkin hintaa siihen, mikä esimerkiksi mangon kilohinnaksi tulee, kun siitä poistetaan kuori ja kivi (mangon otin tähän vertailukohdaksi koska sen on myydyin pilttimaku). Voit verrata hintaa myös bataattiin tai ihan mihin tykkäät. Eroa ei käytännössä ole.
Epäterveellisyyskään ei voi olla syynä. Nuo ruuat ovat tutkittuja ja terveellisiä. Niitä saa myös luomuna - ja tsekkaileppas saatko lähikaupasta koottua lapsellesi luomuaterian jossa mm. liha on luomua. Aika heikkoa tekee.
Ainoa, mikä sua voi kunnolla korventaa on jätteen määrä. Tuleehan noista jätettä, se on selvä. Lasi ja kartonki on kuitenkin täysin kierrätettäviä materiaaleja.
Joten oliko sulla ap vaan pikkiriikkisen turhaumaan, piti provoilla aikasi kuluksi?
en ole ap, mutta esim. kasvisten vitaamiinipitoisuudet tunnetusti kärsii kovasta kuumentamisesta, joka on pakko tehdä valmisruokien kohdalla.
Lisäksi eivät ne aivan turvallisia ole, jos muistellaan toissakeväistä kohua hedelmä- ja marjasoseiden kohdalla. Eli vaikka raaka-aineet olisivat ihan okei, valmitusmenetelmät saattavat vesittää ne....
Raha se ei voinut olla. Vertaappa sosepurkin hintaa siihen, mikä esimerkiksi mangon kilohinnaksi tulee, kun siitä poistetaan kuori ja kivi (mangon otin tähän vertailukohdaksi koska sen on myydyin pilttimaku). Voit verrata hintaa myös bataattiin tai ihan mihin tykkäät. Eroa ei käytännössä ole. Epäterveellisyyskään ei voi olla syynä. Nuo ruuat ovat tutkittuja ja terveellisiä. Niitä saa myös luomuna - ja tsekkaileppas saatko lähikaupasta koottua lapsellesi luomuaterian jossa mm. liha on luomua. Aika heikkoa tekee. Ainoa, mikä sua voi kunnolla korventaa on jätteen määrä. Tuleehan noista jätettä, se on selvä. Lasi ja kartonki on kuitenkin täysin kierrätettäviä materiaaleja. Joten oliko sulla ap vaan pikkiriikkisen turhaumaan, piti provoilla aikasi kuluksi?
en ole ap, mutta esim. kasvisten vitaamiinipitoisuudet tunnetusti kärsii kovasta kuumentamisesta, joka on pakko tehdä valmisruokien kohdalla. Lisäksi eivät ne aivan turvallisia ole, jos muistellaan toissakeväistä kohua hedelmä- ja marjasoseiden kohdalla. Eli vaikka raaka-aineet olisivat ihan okei, valmitusmenetelmät saattavat vesittää ne....
Soseiden vitamiinimäärät on tarkkaan valvottuja ja juuri tasan sen, mitä selosteessa sanotaan.
Sen sijaan kun SINÄ (tai joku) teet soseita kotona, ei kukaan valvo, miten niitä teet. Keitteletkö liikaa, onko aines jotain lannoitteilla ja kasvinsuojeluaineilla pilattua halpisvihannesta vai mitä on.
Eli mä väitän, että KESKIMÄÄRIN kotonatehdyt ruuat eivät ole edes niinkään terveellisiä kuin valmisruuat.
Sori.
omiin ruuanlaittokykyihini. Vitamiinimäärät voivat olla sitä, mitä kerrotaan, mutta niitä joudutaan lisäämään, juuri tuon kuumennuksen vuoksi. Jokainene ymmärtää kumpi on parempi vaihtoehto: saada vitamiinit siitä hedelmästä suoraan vai keinotekoista vitamiinia lisättynä.
Lisäksi; sieltä purkista löytyy ihan sitä samaa vihannesta, samoilla kasvinsuojeluaineilla höystettynä. Ellei sitten uskollisesti valitse luomua. Ei ole mitään lastenruokamateriaalitaivasta, josta ammennetaan sinne purkkiin ihan jotain eri kamaa kuin mitä voit kaupasta ostaa. Lastenruokavalmistajilla on (ainakin takavuosina) ollut käytäntö ostaa tietyiltä tuottajilta, tuoko se turvallisuutta en tiedä, mutta toki silloin on helpompi jäljittää raaka-aine jonkun, esim. jäämien suhteen.
että mitä pidemmälle ruoka on prosessoitu sitä vähemmän siinä on enää vitamiineja. Luonnostaan. Toki niitä voidaan lisätä, mutta elimistö ei hyödynnä niitä silloin yhtä tehokkaasti.
Se se vasta laiskuutta ja rahanmenoa onkin.
Puurot ja vellit myös. Mutta ajelen iloisesti autolla joka paikkaan. ei ap.
omiin ruuanlaittokykyihini. Vitamiinimäärät voivat olla sitä, mitä kerrotaan, mutta niitä joudutaan lisäämään, juuri tuon kuumennuksen vuoksi. Jokainene ymmärtää kumpi on parempi vaihtoehto: saada vitamiinit siitä hedelmästä suoraan vai keinotekoista vitamiinia lisättynä. Lisäksi; sieltä purkista löytyy ihan sitä samaa vihannesta, samoilla kasvinsuojeluaineilla höystettynä. Ellei sitten uskollisesti valitse luomua. Ei ole mitään lastenruokamateriaalitaivasta, josta ammennetaan sinne purkkiin ihan jotain eri kamaa kuin mitä voit kaupasta ostaa. Lastenruokavalmistajilla on (ainakin takavuosina) ollut käytäntö ostaa tietyiltä tuottajilta, tuoko se turvallisuutta en tiedä, mutta toki silloin on helpompi jäljittää raaka-aine jonkun, esim. jäämien suhteen.
mitä kotonakaan. Pastörointihan ei vitamiineja hävitä yhtään mihinkään.
Toisin kuin sinun kaupasta ostamasi hedelmät, lastenruokiin käytetyt hedelmät tutkitaan joka ERÄ. Tullin tutkimukset ovat huomattavasti tarkemmat. Joten ei - ei se ole samaa vihannesta tai hedelmää kuin mitä kaupasta sinä ostat.
että mitä pidemmälle ruoka on prosessoitu sitä vähemmän siinä on enää vitamiineja. Luonnostaan. Toki niitä voidaan lisätä, mutta elimistö ei hyödynnä niitä silloin yhtä tehokkaasti.
kuin mitä sinäkään kotona teet!
Ihan hassu luulo tuo.
ja vauvana hänelle ei löytynyt juuri mitään valmiina. Pääsynäsose taisi olla ainoita ja sitäkään nyt ei juuri käytetty kuin puuron "silmänä". Kaikki piti tehdä aasta asti itse, lihan keittäminen ja muussaaminen yms. Sitten pakastaa sitä annoksina jne. Kyllä oli vaavilla mälsät eväät, muutaman kerran viikossa toki sai tuoreena. Juuri missään ei jaksanut liikkua kun aina piti niitä pakastemöykkyjä kantaa mukana.
En ymmärrä mitä haittaa jos jotain vellejä syöttää vauvalle? Ne maitoiset vellit jotka siis oikeasti ovat lähes täyttä nestettä, on hankala valmistaa itse vellipulloon soveltuvaksi. Siihen aikaan kun kakkonen meillä niitä iltaisin joskus sai, ei niitä sentään mennyt kuin puoli-purkki päivässä ihan vaan tissimaidon lisäksi. En koe, että olisin säästänyt juuri mitään jos olisin itse valmistellut, keittänyt ensin jotain? jolloin kuluu taas sähköä, vettä jne. Lisäksi se maito siinä vellissä olisi pitänyt joka tapauksessa ostaa kaupasta nannia tai jotain, eli mitä ihmeen järkeä??En usko että vauva olisi syönyt vesivelliä.
Mutta koska käytän myös valmisruokia vauvalla... lienen sitten uusavuton?
Meillä oli käytössä vain puuro ja sekin lusikoituna pöydän ääressä. Ja maitoallerginen söi sen veteen tehtynä.
ja vauvana hänelle ei löytynyt juuri mitään valmiina. Pääsynäsose taisi olla ainoita ja sitäkään nyt ei juuri käytetty kuin puuron "silmänä". Kaikki piti tehdä aasta asti itse, lihan keittäminen ja muussaaminen yms. Sitten pakastaa sitä annoksina jne. Kyllä oli vaavilla mälsät eväät, muutaman kerran viikossa toki sai tuoreena. Juuri missään ei jaksanut liikkua kun aina piti niitä pakastemöykkyjä kantaa mukana.
En ymmärrä mitä haittaa jos jotain vellejä syöttää vauvalle? Ne maitoiset vellit jotka siis oikeasti ovat lähes täyttä nestettä, on hankala valmistaa itse vellipulloon soveltuvaksi. Siihen aikaan kun kakkonen meillä niitä iltaisin joskus sai, ei niitä sentään mennyt kuin puoli-purkki päivässä ihan vaan tissimaidon lisäksi. En koe, että olisin säästänyt juuri mitään jos olisin itse valmistellut, keittänyt ensin jotain? jolloin kuluu taas sähköä, vettä jne. Lisäksi se maito siinä vellissä olisi pitänyt joka tapauksessa ostaa kaupasta nannia tai jotain, eli mitä ihmeen järkeä??En usko että vauva olisi syönyt vesivelliä.
siis aikoinaan kun oli pieniä.
Tein myös niin että sauvasekoittimella muussasin jauhoiksi hiutaleet jotta siitä tulisi ihan sileää puuroa. Sen jälkeen keitin. Kylmään vetee ne hiutale"jauhot"
Tulee tasaista puuroa.
Mä tein kuopukselle kaikki kiinteät ruuat 1v asti ihan itse, sitten siirtyi meidän muiden kanssa samaan ruokaan. Aniharvoin on saanut kaupan valmiita, lähinnä vain reissussa, eli tosiaankin harvoin.
Syy tähän oli se, että pienellä oli allergioita. Velliä ei juonut tuttipullosta vaan nokkamukista 6kk alkaen, kaurajauhoista tein ja ei ollut klönttistä. Kaurajauhot surautin kaurahiutaleista.
Mulle ei tuota mitään ongelmia tehdä asioita itse alusta alkaen. En ole laiska, enkä masentunut. Olen tottunut käyttämään aikani toisin kuin purkkiruuan syöttäjät.
Teen itse:
*Ruuat ml hillot, mehut, säilykkeet.
*Kasvatan perunat ja muut juurekset, vihannekset, marjat, yrtit.
*Kasvatan ja teurastan itse possut, lampaat, kanat.
*Silloin kun minulla ei ollut vielä lapsia metsästin sorsat ja jänikset, nyt siitä huolehtii mies ja vanhin poika. Hirveäkin käyvät porukassa metsästämässä.
*Saippuat ja muut pesuaineet.
*Kuopuksella käytetään itse tehtyjä kestovaippoja, itse käytän kestositeitä.
*Ompelen tai neulon suuren osan meidän vaatteista.
*Talomme lämpenee omasta metsästä itse haetuilla ja pilkotuilla puilla, tähän savottaan osallistuu perheemme 4 vanhinta jäsentä.
Mä nyt vaan tykkään näprätä kaikkea pientä.
tämän Porvoolais rouvan kanssa samassa kaupassa.
avuton-termiä on käytetty jo 30-luvulta, jolloin kahisteltiin sitä, että nuoret emännät eivät osaa itse teurastaa sikaa, vaan ostavat lihat kaupasta eikä heille enää kelpaa ruuanlaittoon kaikki siasta kärsästä peräsuoleen. Tuo uus-liite siihen on laitettu sitten myöhemmin.