En voi olla ihmettelemättä tätä uusavuttomuutta
Usein näen kaupan kassahihnalla valtavan määrän purnukoita ja vellit ja puurotkin ostetaan kaupasta!
Eikö nykyajan vanhempi osaa ja viitsi enää mitään tehdä muuta kuin käyttää mikroa?
Älkää sanoko ettei ole aikaa, nimittäin puuron/vellin ja soseen tekeminen ei vie kauaa aikaa.
Sitten ihmetellään miksi lapseen menee niin paljon rahaa..
Kommentit (55)
Vauvan soseet maksaa niin vähän, ettei sillä ole rahallisesti mitään merkitystä.
Ehkä meidänkin olisi pitänyt ostaa valmispuuroja. Meillä vauva ei myöskään syönyt mitään muuta kuin ihan hienojakoista ruokaa. Oli tosi rasittavaa ensin keittää puuro, sitten hienontaa se sauvasekottimella, sitten tiskata (käsin) puurokattilan lisäksi vielä sauvasekoitin. Olin muutenkin stressaantunut vauva-aikana. Valmispuurot olisivat edes vähän helpottaneet elämää.
eipä ollut nopeaa kun eilen tein vauvalle sosetta. Meni ikuisuus että sain sen perunan, porkkanan, kananpalan ja parsakaalit keitettyä, samassa ajassa sain keitettyä ison kattilan perunoita. No joo, meillä taitaa olla jotain häikkää siinä pienimmässä keittolevyssä... ;o)
Ei todellakaan välttämättä ole kyse uusavuttomuudesta. Itseäni ei esimerkiksi voi vähempää kiinnostaa tehdä itse taaperon ruokia.
Olen siis tasan yhden helpon lapsen (kohta vuoden) kanssa kotona ja todellakin menen siitä mistä aita on matalin, tietysti ruuan terveysarvot huomioiden. Mutta ei puhettakaan että kiinnostaisi seistä jatkuvasti hellan ja tiskipöydän välissä. Elämässä on vaan muutakin kiinnostavaa.
Kannattaa miettiä, mitä tämä suomalainen raatamisen kulttuuri aiheuttaa, ei välttämättä kaikille, mutta heikoimmille yksilöille. Huomaahan sen vanhemmista ikäluokista, miten esim. useampilapsisten perheiden kodinhoitoapu on niin tuomittavaa ja rahanhaaskausta jne. Arvot on sitä mitä ap:n provoaloituksessa, että pitää pärjätä ja tehdä kaikki itse, ja että rahanmeno sitä ja tätä. Get a life.
jos joku haluaa välttämättä työntää pilttiinsä sitä teollista liisteriä niin eiköhän se ole hänen oma asiansa.Ei voi kauhalla vaatia,jos on lusikalla annettu.
Se "teollinen liisteri", jota esimerkiksi "bataattia ja kanaa"-nimellä myydään, sisältää seuraavat aineet: vesi, bataatti, kesäkurpitsa, broilerinliha, riisi, riisitärkkelys, auringonkukka- ja rypsiöljyä sekä valkopippuria. Mielestäni ei kovin kamalalta teolliselta liisteriltä kuulosta.
Tuo jälkimmäinen lauseesi kauhasta ja lusikasta on taas tätä kasvottoman kanssakäymisen mukanaan tuomaa epäkohteliaisuutta, jonka jätän omaan arvoonsa.
jos joku haluaa välttämättä työntää pilttiinsä sitä teollista liisteriä niin eiköhän se ole hänen oma asiansa.Ei voi kauhalla vaatia,jos on lusikalla annettu.
Ja 27 ei ole mikään pilttipurkkiruokateollisuuden kätyri.
Tarkoitan siis oikealla=luonnolliselta.
Se "teollinen liisteri", jota esimerkiksi "bataattia ja kanaa"-nimellä myydään, sisältää seuraavat aineet: vesi, bataatti, kesäkurpitsa, broilerinliha, riisi, riisitärkkelys, auringonkukka- ja rypsiöljyä sekä valkopippuria. Mielestäni ei kovin kamalalta teolliselta liisteriltä kuulosta.
Meillä oli vasta käymässä kolmivuotias, jolle ei maistunut oikein mikään ruoka, koska oli tottunut purkkiruokiin.
Meillä tehdään paljon itse, mutta oli pakko tulla silti puolustamaan valmiiden käyttäjiä. Miksi juuri tuo olisi uusavuttomuutta?
Kuinka moni nykypäivänä osaa vaikkapa omella vaatteita, tai edes parsia niitä, valmistaa huonekaluja, tehdä kodin remontteja itse? Kuinka moni käyttää kestovaippoja, kestositeitä, pesee pyykit käsin, hilloaa, mehustaa, siivoaa ilman imuria? Toisaalta tilalle on tullut paljon muita taitoja.
Kukin käyttäköön aikansa ja intonsa mihin haluaa. Minulle ruuanlaitto, myös soseiden, on yksi kiinnostuksen kohde, mutta on monia muita asioita joita en osaa, enkä edes viitsi opetella.
Purkkiruuan maku on kieltämättä toinen kysymys. Eihän ne oikeasti millekään maistu. Lähdinkin alun perin vastaamaan siihen viestiin jossa puhuttiin teollisesta liisteristä siihen tyyliin, että purkkiruuat olisi jotenkin haitallisia lapselle.
Tuo muun ruuan maistuminen myöhemmässä iässä riippuu varmaan paljon lapsen herkkyydestä. Itse tunnen paljon lapsiperheitä enkä ole kuullut tuommoisesta aiemmin.
Kaikki ovat saaneet pienenä purkkiruokia, tosin valmispuuroja olen antanut vain tälle kuopukselle. Kaikki isommat syövät monipuolisesti kotonatehtyä ruokaa, meillä ei syödä juuri eineksiä. Tavalliseen ruokaan (=sama kuin muu perhe syö) ovat opetelleet vuoden iässä ilman ongelmia. Rahallinen menoerä on todellakin aika pieni, laskin että tuo 7kk ikäinen "kuluttaa" ruokaan ehkä kympin viikossa, investoin sen rahan että saan lisää aikaa kaikkeen muuhun. On muutakin elämää kuin ruoanlaitto.
Mutta tietysti jos (kun) on itse täydellinen perheenäiti, niin on varaa ihmetellä ja arvostella muita - oman arvomaailmansa perusteella.
Kokeileppa niitä vauvoille tarkotettuja puurojauhoja. Ainakin minusta se näyttää todella tasaiselta (tai mitähän adjektiivia siitä pitäisi käyttää) ja hienojakoiselta. Meidän poika ei niitä syönyt, koska on pienestä asti tykännyt karkeasta ruasta.
Mitä väliä sillä on, lämmittääkö vauvan valmispuuron mikrossa vai tekeekö mikropuuron hiutaleista? Miksi toinen on parempi kuin toinen?
Meillä menee kesällä paljon valmisruokia, koska reissaamme ja retkeilemme paljon ja purkkiruoat säilyvät itsetehtyjä paremmin. Suomessa valmisruokien laatu on hyvä ja jos omalle työlleen vielä laskee hinnan, niin aina ei kannata alkaa niitä perunoita ja porkkanoita kasvattamaan itse...
Mä inhoan ruuanlaittoa. Isommille väännän ruuan, mutta en tosiaankana rupea mitään soseita väsäämään kun ne kätevät purkit on olemassa. Puuron toki teen itse. Rahalla ei oo merkitystä, en laske pennejä.
Miksi tehdä jotain josta ei nauti, jos ei kerran ole pakko. Helpommallakin pääsee.
eikä meidän lapsista kukaan ole voinut niitä syödä. Pikakaurahiutaleista saa sileitä kun huristaa sauvasekoittimella hetken kuiviltaan ja aikaa mikropuuron tekoon menee max 2 minuuttia, juurikin se aika jonka teet valmisjauhepuuronkin.
Tähän itse tehtyyn puuroon (onpa TODELLA vaivalloista juu) olen sitten ostanut kaupan hedelmäsoseita kun sattuvat olemaan halvempia kilohinnaltaan kun ne hedelmät. Sokerittomiakin soseita on pilvin pimein (Muksut mm.)
Ostan ihan surutta eineksiä sun muuta jos siltä tuntuu vaikka todella pidän ruoanlaitosta. Nauran ap:n kaltaisille mustavalkoisille ihmisille jotka luulevat että purkkiruoan tai eineksen ostaja ei osaa tehdä ruokaa :-D.
Mitä otat mukaan retkille, reissuille, kyläkäynneille, matkoille?
No juurikin sellaisen valmisruuan.
Voisiko jo joku minulle, liki nelikymppiselle akalle kertoa mikä se on se UUSAVUTON? Niin kauan kuin jaksan, on tuota sanaa käytetty kuvaamaan nuoria, avuttomia ihmisiä. Mutta avuttomia on ollut aina, miksi siihen pitää liittää termi "uus"?
Ja mitä velleihin, puuroihin ja ruokiin tulee.. meillä syödään iloisesti sekaisin kaikkea. Joskus itsetehtyä, joskus valmista.. ja isommat syö toisinaan einestä ja toisinaan itsetehtyä. Pihassa kasaa vihannekset ja juurekset kesäisin, harrastan leipomista ja vauvani kulkee kestovaipoissa.
Mutta koska käytän myös valmisruokia vauvalla... lienen sitten uusavuton?
Raha se ei voinut olla. Vertaappa sosepurkin hintaa siihen, mikä esimerkiksi mangon kilohinnaksi tulee, kun siitä poistetaan kuori ja kivi (mangon otin tähän vertailukohdaksi koska sen on myydyin pilttimaku). Voit verrata hintaa myös bataattiin tai ihan mihin tykkäät. Eroa ei käytännössä ole.
Epäterveellisyyskään ei voi olla syynä. Nuo ruuat ovat tutkittuja ja terveellisiä. Niitä saa myös luomuna - ja tsekkaileppas saatko lähikaupasta koottua lapsellesi luomuaterian jossa mm. liha on luomua. Aika heikkoa tekee.
Ainoa, mikä sua voi kunnolla korventaa on jätteen määrä. Tuleehan noista jätettä, se on selvä. Lasi ja kartonki on kuitenkin täysin kierrätettäviä materiaaleja.
Joten oliko sulla ap vaan pikkiriikkisen turhaumaan, piti provoilla aikasi kuluksi?
Enkä edes mikropuuroa!
Hitto, mun itsetunto kohosi juuri ihan mielettömästi, kun tajusin miten erinomainen olen muihin äiteihin verrattuna!
:)