Minkäikäisen teinin kuuluisi osata pestä pyykkiään?
Kommentit (29)
Opetella asia. Vähintäänki perusteet että kuinka pyykit lajitellaan ja kuinka koneen perustoiminnot toimii.
Myönnän lievästi äimistyneeni kun ystäväni muutti tässä omileen joku aika sitten ja kertoi et ei oo koskaan pessy itse pyykki vaan heil äiti huoltanut pyykit aina... Eli opetteli asian vasta nyt 20vuotiaana.
Ite pesin satunnaisesti omia pyykkejäni jostain ala-asteen loppupuolelta asti, mutta vasta joskus 8-9luokalla vanhemmat alko vaatii asiaa aktiivisemmin itse huolehtimaan.
..17-vuotiaan pitäisi jo osata pestä pyykkiä niin että mamman ei tartte enää opettaa.
Meillä 10-vuotias osaa jo lajitella pyykkiä, annostella pesuaineen, ripustaa pyykkiä kuivumaan, viikata jne. Olettaisin että 17-vuotiaana handlaa jo täydellisesti homman.
suullisesti toisesta huoneesta annettujen ohjeiden perusteella.
11v osaa jo aika itsenäisesti lajitella ja viikata pyykit.
Se viikkaus osuus on musta se hankalin lapselle.
mielestäni olla perusasiat hanskassa, yläkoulussa sitten pitäisi "tavallisen" pyykinpesun sujua vaikkei sitä säännöllisesti tekisikään.
Muistan itse hoitaneeni koko perheen pyykkihuollon lukion alusta lähtien kokonaan ja sitä ennenkin ailloin tällöin. Näin siksi, että inhosin (ja inhoan edelleen) pihahommia ja tein vanhempieni kanssa diilin, että pääsen pois vakioulkotöistä kunhan huolehdin pyykeistä :) Penkkareiden jälkeen tehtävänä oli myös kotitalouden ruokahuolto kun kerran olin kaiket päivät kotona :) Ei mennyt kotoa pois muuttaessa sormi suuhun.
Pakko oli opetella itse, kun ei ollut enää äiti huolehtimassa, myös pikkusisko 10v huolehti omat pyykkinsä.
Kun muutin pois kotoa. Silloin pyykkäsin koneella ekan kerran. Kotona asuessa pesin joskus jotain yksittäisiä käsin jos tarttin tiettyä vaatetta seur. päivänä. Ja rintsikoita jouduin sillon peseen käsin kun äiti ei suostunut koneeseen laittamaan. Olikin sitten varmaan likaisia ja hikisiä, en todellakaan jaksanu usein pestä.
En ymmärrä jotain aivan älytöntä hieromista niiden vaatteiden pesun / ripustuksen kanssa. 40 peseytyy kaikki peruslikaset, ei törkyiset vaatteet. Lyhyempi ohjelma energian säästämiseksi totta kai. Periaatteessa tummat ja vaaleet erikseen ois ihan kiva ettei vaaleista tuis niin nopee harmahtavia, mutta kahen naisen taloudessa, missä murto-osa vaaleaa, ei oo kovin kannattavaa. Turha pestä alle puolikasta koneellista vaaleita. Telineelle kuivamaan, huppareita yms. paksumpia paitoja kuivaan henkareissa. Ja ihan hyvinä pysyy vaatteet. Tarvii sen enempää hifistellä yksinkertaisten asioiden kanssa. Neljän vuoden aikana en kertaakaan oo tarvinnu tahranpoistoa erikseen. Ehkä kun ei ole sotkuisesti syöviä / toimivia lapsia taloudessa? (eikä tämä ollut lasten haukkumista, vaan fakta että lapset sotkevat opetellessaan syömistä ja tutkiessaan maailmaa. :D)
Vähitellen siitä sitten niin, että 16-vuotias hallitsee kaikki kodinhoidon perustaidot.
Ihan itse siis näin haluaa tehdä. Olen ajatellut että hän ei halua tuoda alusvaatteitaan sun muita yhteiseen pyykkikoppaan kun on muutenkin nyt semmoinen kainosteluvaihe menossa. 16v poika taas laittaa omat pyykkinsä samaan koppaan muiden kanssa mutta hänkin joutuu kyllä pesemään omat lakanansa ja treenikamansa että ei ole ihan vierasta.
Ja käyn pyyhkimässä sen pyllyn, kun se ei itse vielä osaa..