Millätavalla lähettelette lapsienne kavereita kotiin?
Kun ovat olleet leikkimässä esim kolme tuntia. Ja sitten ihan jo kaipaisitte rauhaa ja saada syötyä perheen kanssa rauhassa?
Itse sanon lapsille että lähdemme kauppaan tms. Kauhean rasittavaa toi on välillä.
Kommentit (31)
on aika lähteä kotiin, mutta tervetuloa uudelleen toisena päivänä.
meillä on sitten meno kuudelta/ kuudelta aletaan jo rauhoittua ihan oman perheen kesken tmv, ja sitten muistuttaa vaikka puolta tuntia ennen, että meidän pitäisi alkaa tässä pikku hiljaa valmistautua, kävisikö lapsi vaikka saattamassa nico-petteriä kotiin.
Jos tämä ei onnistu, niin sitten ihan suoraan vain, että meillä olisi nyt vähän muuta puuhaa, voisitteko vaikka jatkaa jonain toisena päivänä leikkejä taas.
patistan lapsen ja kaverit järjestelemään huoneen, jossa ovat leikkineet. Kun sotkut (=leikit) on siivottu, lapset yleensä ymmärtävät itsekin, että on aika lähteä kotiin.
Miksi pitäisi käskeä kotiinsa kun on ruoka-aika tai on leikkinyt 3 tuntia? Eihän tuossa ole mitään ideaa koko jutussa ja jos pitää saada olla perheenkesken yhdessä vaikka saunan takia tai jokin muu merkittävä intiimi juttu niin sitten vaan sanoo että nyt voi XXX lähteä kotiinsa ja huomenna uudet leikit.
Pojat, te voisitte pikkuhiljaa lopetella sen leikin. Kallen on nyt aika lähteä kotiin, siellä varmasti odotellaankin jo.
...ja kymmenen minuutin kuluttua. No niin, nyt Kallen on aika lähteä, tule uudelleen jonain toisena päivänä. Hei, hei!
Hyväksi koettu keino antaa tuo ennakkovaroitus. Lasten on helpompi suostua leikin lopetukseen ja kotiin lähtöön, kun leikin saa tavallaan ensin leikkiä loppuun.
n. 10 min. ennen että kohta "X":n pitää lähteä. Sitten menen sanomaan että no niin, nyt "X":n pitää lähteä. En ilmoittele mitään syitä, jos kysytään niin ehkä sitten sanon. Voin sanoa ihan suoraan että nyt on aika olla oman perheen kesken. Kaikki on lähteneet ihan mukisematta.
Mä sanon, että nyt Liisa kotiin, kiva kun olit ja tervetuloa uudestaan. Ja voin pyytää omaani saattamaan vähän matkaa.
Kerro, miten se on niin rasittavaa?
Kauhea marina kun lähettelee kotiinpäin.
että luuhaavat kyläpaikassa määräämättömän ajan.
Joten sanon kavereille, että kello on viisi, lähtekääpä kotiin.
Ovat tulleet meille kumminkin suoraan koulusta eli ehtineet leikkiä jo monta tuntia.
Oon rehellinen. Sanon esim. näin "no niin, pekka voi nyt lähteä kotiin kun huomenna on koulupäivä ja jussin pitää mennä suihkuun, leikit jatkukoon huomenna.
Jos pyydän vaan omaa lasta syömään niin "jussi syömään, pekka voi vaikka lukea sen aikaa.
esim, että sitten klo 19 meiltä pitää lähteä. Monesti on lapsi sanonut, että "mun äiti sanoi, että saan olla puoli kahdeksaan". Minä siihen, että klo 19 pitää meiltä lähteä. Kerran jouduin antamaan porttikiellon viikon ajaksi yhdelle tytölle, kun joka kerta oli ongelma pois lähdössä.
Oon rehellinen. Sanon esim. näin "no niin, pekka voi nyt lähteä kotiin kun huomenna on koulupäivä ja jussin pitää mennä suihkuun, leikit jatkukoon huomenna.
Jos pyydän vaan omaa lasta syömään niin "jussi syömään, pekka voi vaikka lukea sen aikaa.
et tarjoa ruokaa myös kaverille?
mutta johtuu varmaan siitä, että tässä meidän pienellä kylällä kaikilla perheillä tuntuu olevan samantyyppiset säännöt ja rytmit :-) Eli meillä myöskin annetaan ensin tilannestatus: "Meillä syödään tänään klo 18 tai meillä on meno klo 18 tms", sitten hyvissä ajoissa ennakkovaroitus "nyt on aikaa vielä 15 min leikkiä" ja sitten lopulta "kiva että kävit, xx, nyt pitää lähteä ja leikit jatkuu joku toinen päivä".
mutta johtuu varmaan siitä, että tässä meidän pienellä kylällä kaikilla perheillä tuntuu olevan samantyyppiset säännöt ja rytmit :-) Eli meillä myöskin annetaan ensin tilannestatus: "Meillä syödään tänään klo 18 tai meillä on meno klo 18 tms", sitten hyvissä ajoissa ennakkovaroitus "nyt on aikaa vielä 15 min leikkiä" ja sitten lopulta "kiva että kävit, xx, nyt pitää lähteä ja leikit jatkuu joku toinen päivä".
että jos käy niin että meillä syystä tai toisesta syödään niin että tämä vieraileva lapsi on meillä vielä kylässä niin ilman muuta lautanen katetaan myös hänelle. Näin toimitaan myös kaikissa lasteni kavereiden perheissä. Meille on aivan sama onko ruokailulla neljä vai viisi lasta tai joskus jopa enemmän jos useammalla lapsella on vieras ja itse tulen kulttuurista, jossa arjenkin mukavia hetkiä on koota iso porukka ruokapöydän ääreen. Jopa kiireisessä arjessa :-)
esim, että sitten klo 19 meiltä pitää lähteä. Monesti on lapsi sanonut, että "mun äiti sanoi, että saan olla puoli kahdeksaan". Minä siihen, että klo 19 pitää meiltä lähteä. Kerran jouduin antamaan porttikiellon viikon ajaksi yhdelle tytölle, kun joka kerta oli ongelma pois lähdössä.
ärsyttää ja toiseksi ärsyttää kun vanhemmat ei anna lapselleen kotiintuloaikaa...soitellaan sitten kun pitää tulla... arg. laitan kyllä kotiopäin kun siltä tuntuu.
Jos pyydän vaan omaa lasta syömään niin "jussi syömään, pekka voi vaikka lukea sen aikaa.et tarjoa ruokaa myös kaverille?
Meillä on 4 lasta ja jos mä jokaisen lapsen kaverit rupean ruokkimaan niin se on jo pikkasen liikaa. Jos meille tulee ns. hoitoon niin silloin toki saa ruokaa. Ja välipaloja meillä muksut kavereilleen tarjoaa. Meillä on 2 teiniä, alakoululainen ja päiväkoti-ikäiset lapset.
niin kaukana että toistaiseksi kaikkia kyyditään vanhempien toimesta. Joten tää on kait aika helppoo koska aina sovitaan sitten etukäteen mihin aikaan lapset haetaan meiltä tai heitänkö minä heidät omaan kotiinsa.
että jos käy niin että meillä syystä tai toisesta syödään niin että tämä vieraileva lapsi on meillä vielä kylässä niin ilman muuta lautanen katetaan myös hänelle. Näin toimitaan myös kaikissa lasteni kavereiden perheissä. Meille on aivan sama onko ruokailulla neljä vai viisi lasta tai joskus jopa enemmän jos useammalla lapsella on vieras ja itse tulen kulttuurista, jossa arjenkin mukavia hetkiä on koota iso porukka ruokapöydän ääreen. Jopa kiireisessä arjessa :-)
on jo valmiiksi 5 lasta niin tuskin kukaan haluaa tarjoilla 10 lapselle päivällistä.
Enkä edes tunne siitä mitään syyllisyyttä. Jos mun muksut on kylässä heidän ruoka-aikana, niin en ota nokkiini jos sille ei tarjota. Mun mielestä jokainen voi syödä himassaan.
Lapset ajan pois meiltä ihan vaan sanomalla että nyt kotiin.
meillä on muuta puuhaa