4v tyttöni painaa 13,5kg.
Täällä kuulemma kauhisteltiin joku aika sitten tuon painoisia nelivuotiaita, mutta neuvolan käyrän mukaan tämä on -1 käyrällä.
Eli ei lähelläkään mitenkään hälyyttävää, vaan ihan sopiva paino täysin normirajoissa. Mitä siitä täällä sitten vauhkottiin?
Kommentit (25)
Meidänkin 4v poika painaa n.14kg ja on aivan sopusuhtainen - käyristä en tiedä enkä pituuttakaan tarkkaan, mutta oliskohan paria senttiä vaille 100cm.
4v poika painaa 19kg ja on 110cm pitkä. Ja on juuri sopiva. En ymmärrä miksi pitää tuijottaa vaan painoa ja käyriä, sen näkee kyllä onko paino sopiva vai ei.
tyttö 4 v painoi 13,6 kg ja oli 99,5 cm pitkä. Paino -14 käyrällä, mut pituus-painokäyrä näytti paremmalta joten ei huolta. Hoikka tyttö kyllä on, on aina ollutkin.
oli 4v. 14.2kg ja 102cm.
Nyt on 6v. ja on 17kg ja 112.7cm.
Kukaan ei ole koskaan kauhistellut liian laihaksi. Hoikka ja siro tyttö toki on.
13,1kg (96,4cm). Ei ole ollut koskaan huolen häivää hänen mitoissaan.
Minun poikani oli 1v. neuvolassa 80cm ja 12kg, ja sekä pituus että paino oli +1. Neuvolakortissa lukee sopusuhtainen kasvu. Painoi mainitsemasi verran reilu puolitoista vuotiaana. 3v. mitat 100cm ja 16 kg. Ja edelleen sopusuhtaiseksi sanoivat.
Tyttösi onn varmaan lyhytkin.
Kaikki syyt on tutkittu, miksi painoa niin vähän. Mitään selitystä ei löytynyt. Nyt saa rauhassa olla pienikokoinen.
ja tutkittu on. Paljonko on päänympärys, onko kuitenkin normaalin kokoinen? Meillä sekin on pieni, 48.5. Koko tyttö on päästä varpaisiin tosi pieni.
ja taitaa painaa jotain 14 kg... no en varmasti tiedä kun ei meillä ole vaakaa eikä neuvolaa, mutta muutama kuukaisi sitten jossakin oli vaaka ja painoi 13kg.
Oi, teillä on pikkuinen tyttö.
Meidän poika, nyt 1v10kk painaa nyt 14kg.
Meidän yhdeksänvuotias tyttö on 145 cm ja painaa 28 kiloa. Kuusivuotias tyttö on vasta 111 cm ja painaa 14,5 kiloa. Yksivuotias tyttö on 77 cm ja painaa 9,5 kiloa. Kaksi vanhempaa ovat selvästi hoikkia, mutta kuopus on pönäkkä. Niin oli keskimmäinenkin aikoinaan, mutta onneksi kasvun myötä painon kehitys suhteessa ptuuteen tasaantui. Neuvolassa ei koskaan olla oltu huolissaan kasvuasioita, koska lapset ovat kasvaneet tasaisesti omilla käyrillään.
Kannattaisko tutkia lisää?
Tosin en usko ennenkö itse näen, mitä teidän lapselta on tutkittu ja mitä voisi tutkia seuraavaksi?
Oletko huolissasi? Eihän sun lapsella voi alkaa kuukautisetkaan tolla tahdilla, varhaisteini-ikä alkaa 3 vuoden kuluttua!!!
kotivaa´alla mitattuna ja on tosi pitkä ja hoikka (käyttää vaatekokoa 92/98) ollaan kohta siirtymässä 98cm vaatteisiin.
Ihan turhaa vauhkoamista lapsien painoista ja pituuksista :) Lapsia on niin monen muotoisia kuin meitä aikuisiakin ja kaikki olemme ihan yhtä ihania ja arvokkaita. :)
Kannattaisko tutkia lisää?
Tosin en usko ennenkö itse näen, mitä teidän lapselta on tutkittu ja mitä voisi tutkia seuraavaksi?Oletko huolissasi? Eihän sun lapsella voi alkaa kuukautisetkaan tolla tahdilla, varhaisteini-ikä alkaa 3 vuoden kuluttua!!!
Ymmärrätkö, että lapset kehittyvät eri tahtiin, toisilla alkaa kuukautiset 10-vuotiaana, ja toisilla vasta 16-vuotiaana. Ja molemmat on ihan yhtä normaaleja.
Kuinka pitkä teidän kuusivuotias on? Meidän 111-senttinen ja 14,5-kiloinen on kasvanut ensimmäisen elinvuotensa jälkeen vain 27 cm eli noin 5,5 cm/ vuosi. Kukaan ei ole ollut hänen kokokehityksestään huolissaan, kun se on kuitenkin mennyt tasaisesti koko ajan. Tyttö on aina syönyt todella pieniä ruoka-annoksia. Kaikki taidot hän on saavuttanut ihan normaalisti. Lauseita puhui puolitoistavuotiaasta. Kuivaksi oppi samanikäisenä. Sitten oli useampi vuosi ilman merkittäviä taitoja. Kirjoittamaan, lukemaan, uimaan ja ajamaan ilman apupyöriä oppi neljä- ja viisivuotiaana. Motorisissa ja kognitiivisissa taidoissa ei ainakaan ole mitään vikaa. Kengän koko on 27. Minä olen 171 cm ja isä 181 cm, joten meihin nähden tyttö on pienikokoinen. Yksivuotias pikkusiskonsa seuraa kasvussa hänen käyrillään melko tarkasti.
Mitä siis hänessä oikein tutkitaan?
t. 15
Siis lasta EI OLE tutkittu?
Miksi sanot että on tutkittu, jos ei kerran ole tutkittu!
16
koskien hänen lapsensa koon tutkimista en omani.
Siis lasta EI OLE tutkittu?
Miksi sanot että on tutkittu, jos ei kerran ole tutkittu!
16
Viidentoista (ja 20) lapsen kasvua ei ole mitenkään tutkittu. Normaalisti olemme käyneet neuvolassa kerran vuodessa ja mitenkään pienikasvuiseksi ei lastamme ole todettu. Eikä asiaa ole kai tutkittu, koska hän on aina kasvanut tasaisesti omalla käyrällään. En ajatellut neuvolakäyntejä mittauksineen tutkimuksisksi. Tai sitten en vain ymmärrä kommentointintisi pointtia. En ymmärtääkseni ole kirjoittanut, että lastani olisi jotenkin tutkittu.
Minua vain kiinnosti tietää, miksi 11 ja 19 kirjoittajan lasta on tutkittu, kun oman lapsemme pienuuteen ei kukaan terveydenhuollossa ole kiinnitänyt mitään huomiota.
Itse en näe lapsemme pienikokoisuuden tutkimiselle mitään syytä, kun on iloinen ja reipas, taidoiltaan ihan normaali 6-vuotias alkaneen lukuvuoden eskari.
t. 15 ja 20
Meidänkin 4v poika painaa n.14kg ja on aivan sopusuhtainen - käyristä en tiedä enkä pituuttakaan tarkkaan, mutta oliskohan paria senttiä vaille 100cm.