Mitä haittaa on jokapäiväisestä liikunnasta?
Kaikkialla toitotetaan, että pitäisi jättää välipäiviä treeneihin. Mitä sitten tapahtuu, jos kuntoilenkin joka päivä? Käyn vaikka joka ikinen päivä tunnin juoksulenkillä tai poljen 20km?
Kommentit (6)
eri asia. Eli jos treenaat kunnolla tarkoituksena kohottaa kuntoa tai kasvattaa lihaksia, riskinä on ylikunto. Mutta kyllä liikkua saa. Lähtötasosta toki riippuu minkä elimistö kokee normaaliksi arkiliikunnaksi. Kyllähän monet polkevat työmatkoina 20 km joka päivä ja vielä kauppareissut päälle. Tai tekevät fyysistä työtä, joka toisille kävisi treenistä. Mutta tätä ei yleensä tehdä kovin elimistöä rasittaen.
Sohvaperunasta normaaliksi, timmiksi naiseksi.
Mulla on tasan kaksi vaihdetta: joko teen kaiken täysillä tai sitten en ollenkaan.
Pari viikkoa kuntoilut, viime viikolla joka toinen päivä huonosta kunnosta johtuen, tällä viikolla jo kaksi kertaa ja kun tänään oli ajan takia pakko jättää väliin, niin harmittaa vietävästi.
Sentään reippaalla kävelylenkillä kävin.
Ylikunnon varmaan tunnistaa. Mä saan ainakin vielä tosi paljon virtaa liikuntarääkistä.
Ei kai tuo määrä nyt vielä normaalia tervettä ihmistä ylikuntoon vie. Kunhan ei huhdo kokoajan hikipäässä, eikä lisää noita likuntamääriä. Sekä osaa myös rentoutua eikä kokoajan vaan mieti pakonomaisesti liikkumista. Sitten se ei enää ole tervettä.
Itse asiassa yksittäinen treenikerta heikentää kuntoasi heikentää kuntoasi mutta levossa se nousee alkuperäiseen tai jopa sen yli (superkompensaatio). Jos vain treenaat ja treenaat pitämättä lepopäiviä teet hallaa itsellesi. Superkompensaatiosta esmrs täällä: http://www.edu.fi/perusopetus/liikunta/opetusmateriaalit_eri_lajeista/kuntosalityoskentely/elimiston_kuormittamisen_periaatteet
Olisi hyvä myös miettiä miten vähällä liikunnalla elää, siinä 3h liikuntaa päivässä on vaan normaalia ihmiselle fysiologisesti... Ei meidän pitäisi istua valtaosaa päivästä vaan liikkua kevyesti paljon, vähän raskaasti ja raskaasti jonkun verran. Lisäksi levätä ja nukkua kun siltä tuntuu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylikunto