onko 49v. "keski-ikäinen"?
Kommentit (21)
keski-ikä tarkoittaa kirjaimellisesti sitä mitä se on, eli ihmisen keskimääräistä keski-ikää, joka on siinä neljänkympin kieppeillä.
juurikin lehdessä kerrotusta onnettomuudesta on kyse.
tuli mieleen,että olisiko lapsen isä.. täytyy tarkistaa.
ap
Hän on sitä mieltä, että keski-ikä alkaa 40-vuotiaana. Minä olin kyllä hieman eri mieltä (ikää kohta 38...)
että ihminen alkaa pikkuhiljaa olemaan vähän vanhempi. Sitä ennen on myöhäiskeski-ikäinen.
35-40v on varhaiskeski-ikäinen (damn! olen itse 36v) ja 60-64v on myöhäiskeski-ikäinen.
Sitten 65v-74v on "eläke-ikäinen" (joka ei varmaan ole mikään virallinen termi) ja 75v -> vanhus.
Jos toiseen suuntaan mennään niin 25-34v on vaan aikuinen ja 18-24v on nuori aikuinen.
sitä mukaa, kun elinikä pitenee. Nyt se alkaa naisilla hieman yli 40-vuotiaana, koska naisten eliniänodote on yli 80 vuotta. Aiemmin keski-ikä on alkanut aiemmin, mutta silloin ei ole ollut odotettavissa yhtä pitkästi elinvuosia.
Tulevaisuudessa arvioidaan että iso osa nyt syntyvistä elää 100-vuotiaiksi. Silloin keski-ikä alkaa 50-vuotiaana. Sen alkamisajankohta muuttuu sen mukaan, miten pitkäksi väestö elää, mutta joka tapauksessa se on miehillä ja naisilla nyt himpun verran yli 40 vuotta.
Keski-ikäinen on 45-vuotiaasta eläkeikään.
keski-ikä alkaa silloin kun ikä alkaa viitosella!! :)
Kymmenvuotiaan mielestä jo 25-vuotias on keski-ikäinen kun taas nelikymppisen mielestä aikaisintaan viisikymppinen.
40-45-vuotias on varhaiskeski-ikäinen/keski-ikää lähentelevä ja siitä eteenpäin keski-ikäinen.
se keski-ikä alkaa vasta kun ikä alkaa vitosella.
se keski-ikä alkaa vasta kun ikä alkaa vitosella.
T: vankasti keski- iässä oleva 43- vuotias
Nykyisin ihmiset elävät sen verran pitempään vapaata aikaa ja vakiintuvat vasta myöhemmin, että vasta viisikymppistä pidetään kunnolla keski-ikäisenä.
keski-ikäinen olisi silloin 35-40v. Viittäkymppiä lähenevät ovat siis jo keski-iän ylittäneitä :)
T.Matemaatikko Huttunen
keski-ikäinen olisi silloin 35-40v. Viittäkymppiä lähenevät ovat siis jo keski-iän ylittäneitä :)
T.Matemaatikko Huttunen
kun on olemassa sanoja, joilla on useampi merkitys. Keski-ikä tarkoittaa myös elämänvaihetta, ei vain tilastollista keskimääräisen eliniän puoliväliä.
"Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.
Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."
49-vuotias on kyllä ihan kaikilla mittareilla mitattuna keski-ikäinen. Yleensä tilastoissa keski-ikäiseksi katsotaan yli 40-vuotiaat. Kehityspsykologian puolella muistaakseni jotkut ovat sitä mieltä, että se alkaa jo 35-vuotiaana. Olen itse 39 ja luokittelen itseni kyllä keski-ikäiseksi tai ainakin täysin sen partaalla olevaksi.
mä jouduin 39-vuotiaana autokolariin ja lehdissä kerrottiin, että "keski-ikäinen nainen..."
Olin enemmän järkyttynyt varmaan tosta lehtijutusta kuin kolarista!
Minäkö keski-ikäinen????? ENNNNN!