Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän tokaluokkalaiset iltapäiväkerholaisia?

Vierailija
20.08.2011 |

Jo keväällä lapsen kanssa molemmat tuumimme, että tänä syksynä ei enää menisi IP-kerhoon, se tuntui kaikkein järkevimmältä ratkaisulta, lapsi oli valmis ja erittäin innoissaan tästä (ylpeä kun saa olla jo vähän yksin). Hyvin meillä on mennytkin ei siinä mitään, lapsi nauttii siitä että saa vähän vastuuta ja kulkea itsenäisesti kotiin bussilla (pikkumatka 5 min). Kysyin kuitenkin häneltä että onko heidän luokkalaisiaan paljonkin yhä IP-kerhossa ja sanoi että joo, on melkein kaikki pojat jotka oli viime lukuvuonnakin. Tyttöjä ei kuulema juuri ole (siis näitä omanluokkalaisia). Ehkä muilla perheillä on sitten vielä vaikeampaa työaikojen/lapsen kotimatkan taittumisen kanssa (asutaan harvaan asutulla alueella pk-seudulla, välimatkat pitkiä).. ?

Meillä poika kuitenkin vakuutti pärjäävänsä itse iltapäivällä kotona sen 2-3 tuntia ja naapurustosta löytyy vuotta vanhempia kavereita, joiden kanssa viettää aikaa. Mulla on suht usein arkivapaatakin.

Ensi vuonnahan ei enää jokatapauksessakaan pääse iltsiin joten miksipä turhaan pitää siellä jos ilmankin pärjää. Miten teillä muilla on ratkaistu tokaluokkalaisen iltapäivät?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok on mennyt, mutta kyllä minusta yli 2t on liian pitkä aika juuri 8v täyttäneelle olla yksin. Harmittaa, kun meilläkin näitä pitempiä iltapäiviä tulee väkisin 1-3 /vko. Onneksi mulla on myös arkivapaita, mutta yleensä vain 1/vko.

Isoveli on kasilla ja hänelläkin koulu loppuu yleensä vasta 15 aikaan. On se tietty pieni apu, mutta ..

Vierailija
2/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koulussamme on niin hyvä iltis, että siellä ovat lähes kaikki 2-luokkalaisetkin. Tosi hyvää toimintaa ja kavereiden kanssa olemista. Toki suurin osa lähtee kotiin klo 15 aikoihin, kuten meidänkin ekaluokkalainen.

Pari poikamme kaveria ei iltiksessä käy, mitä ihmettelen kovasti.En tidä mikä on muna ja mikä kana, mutta nuo ei-iltiksessä olevat pojat tuntuvat paljon raisuimmilta ja itsenäisemmiltä kuin muut. Pyöräilevät siis pitkin iltaa yksinkseen/kaksikseen kaupungilla, käyvät ostamassa hampurilaisia ja jätskiä ja palailevat sitten kotiin 21 maissa. Ehkä se siksi saavat/haluavat olla kotona että tykkäävät olla yksin. Tosin tunkevat helposti meillekin iltaisin sisään kun kuulemma "ovat olleet koko päivän ulkona ja ihan kyllästyneet siihen" (kaverin sanoja).

Muu porukka lähinnä ajelee kotiteillään tai kaverille ja takaisin ja pyytävät äidiltä jätskiä.

Itse ajattelisin, että jos iltis on kaamea, en sinne rauhallista lastamme laittaisi enää tokalla. Mutta kun iltis on noin hyvä ja mieluinen paikka kuin meillä ja lähes kaikki kaveritkin ovat siellä, niin poikamme tulee olemaan siellä tokallakin. Kotiin pääsee kuitenkin kulkemaan vähän ennemmin kuin vanhemmat tulevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on iltapäiväkerhossa loka-marraskuun loppuun. Sitten jään vauvan ja kakkosen kanssa kotiin. Mutta ei olisi tullut mieleenkään olla hakematta ip-kerhopaikkaa, koska asumme 2,6 km koululta, junaradan takana (ei ali- eikä ylikulkua), eikä ole koulukuljetusta. Itse pääsemme töistä klo 16-17, joten joinain päivinä poika kävelee itse työpaikalle (puoli kilometriä) 16.30, jolloin ip-kerho loppuu. Koulu kuitenkin loppuu joka päivä klo 13, joten liian pitkä aika olisi yksin olla.

Vierailija
4/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö olekaan ihan sinut päätöksenne kanssa? No meillä tokaluokkalainen on iltiksessä koska joutuisi jonain päivänä olemaan yksin kotona 3-5h mikä on minusta ihan liian pitkä aika. Pari tuntia ehkä menisi mutta toisaalta lapseni kaikki kaverit kuitenkin on iltiksessä joten varmasti lapsenikin sinne haluaisi joka tapauksessa :)

Vierailija
5/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tuo iltsi on/oli todella kiva, ohjelmaa oli. Lapset pelaili/leikki pihalla valvottuna, askartelivat, katselivat videoita tai pelailivat pokekorteilla/gogoilla. Kuitenkin meillä oli iso miinus se, että poika joutui yleensä olemaan viimeinen lapsi joka haetaan ja siinä saattoi vierähtää tuntikin pelkästään valvojien kanssa koulun pihalla istuskellessa. Tämä ei ollut pojan mielestä tietenkään kovin mukavaa. Muut kun saatettiin hakea 3 ja neljän aikaan, meillä yleensä viiden aikoihin.

Nykyään kun tulee koulusta kotiin, on myös sellaisia päiviä, etten ole vielä edes ehtinyt lähteä töihin. Saatan olla vielä tunninkin verran kotona joten lapsen yksinoloaika on vain harvoin pitkä.

Meillä poika ei kyllä ole mitenkään raisu, saati pyöräile iltaisin raiteilla. Pikemminkin on kiltti ja varovainen. Sen takia ehkä myös niin ylpeä tästä itsenäisyydestään. Tietää säännöt ja kunnioittaa niitä koska hänelle on tällainen vastuu luotettu. Asutaan sellaisella alueella ettei ole lähikauppoja/ostareitakaan tms kokoontumispaikkoja joiden läheisyydessä pyörittäisiin. Tai onhan täällä kyläpahasessa tuollainen "maitolaituri":D Kylällä vain kaksi poikaa samaa ikäluokkaa kuin omani, joten mitään "jengiytymistäkään" ei ole.

Todella moni tyttö pojan luokalta ei muuten ollut iltsissä edes ekaluokalla..

Vierailija
6/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pojat? Ettei vaan ois vielä vallalla käsitys että tytöt kyllä pärjää eikä niistä tarvi niin välittää kun taas poikia paapotaan :( minusta yksikään tuon ikäinen lapsi ei ole velvoitettu olemaan yksin. Eri asia jos todella haluaa. Toisaalta miten moni lapsi sanoo niin jotta pääsisi yksin kotiin pelaamaan ja istumaan koneelle?

Vierailija
7/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vain ajatellut että tokaluokkalaisten iltsi on niin itsestäänselvää kuin mitä täällä meilläpäin on tuntunut olevan. Olin lähinnä siinä käsityksessä että tokaluokkalaiset harvemmin iltsissä ja ekaluokkalaisen vanhemmille sanottiinkin jo aikoinaan että "tänä vuonna ovat ensisijaisessa asemassa, ensi vuonna sitten toissijaisia hakijoita. Pääsee jos paikkoja on." Siksi kyselen että onko se oikeasti oletus että mennään iltsiin myös tokalla.

Meille tämä on varmasti oikea ratkaisu, mutta joillekin sopii joku toinen. Halusin vain avartaa ja oikaista omia näkökantojani :)

Vierailija
8/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöäni harmitti aina vietävästi kun ei sinne itse päässyt kun minä olin kotiäitinä...meillä päin siis ainakin yleensä tokalauokkalaiset on iltiksessä. Kummallista jos jossain päin Suomea ajatellaan että sen ikäinen voisi viettää tuntitolkulla yksin kotona! Me asutaan Tampereella enkä muista kuulleeni että joku ois halustaan huolimatta jääny ilman iltispaikkaa.

Vierailija
9/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai siinä mitään häpeällistä ole välillä kyseenalaistaa omia ratkaisujaan. Mielestäni se on vain tervettä ja hyvä juttu. Tuleepa pohdittua asia monelta kantilta. Olenhan toki ajatteleva ihminen enkä automaattisesti pidä omaa ratkaisuani ainoana oikeana.

Vierailija
10/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse vaan haluaisin olla sataprosenttisen varma asiastani kun teen ratkaisuja lasteni elämästä. Varmasti apn lapselle asia ihan ok minä vaan tunnen aika monta sellaista lasta jotka ovat halunneet jäädä pois kerhosta vain sen takia että saavat rauhassa kotona ns huseerata (pelata, surffata netissä yms)itse katson ettei se ole lapselle hyväksi joka päivä tunnista toiseen. Toivottavasti apn lapsi tekee sit kaikkea "lapsellista" kuten leikkii ulkona. Minä haluan että oma lapseni viettää aikaansa ikäisessään seurassa iltiksessä ja mikäs siinä kun viihtyi siellä oikein hyvin.

Vierailija
11/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tästä kysyin myös pojalta että eikö haluaisi sitten olla siellä iltsissä kun suuri osa luokkakavereistakin on siellä. Että olisi ainakin joka pv taatusti leikkiseuraa. Ei houkuttanut. Kaverit tosiaan haetaan jo kolmelta ja neljältä. Lisäksi kun tulee melkein joka pv samalla bussilla noiden kahden muun pojan kanssa kotiin niin on kotonakin hyviä kavereita. Ei välttämättä ihan joka pv, mutta useimmiten.

Tietokonetta/nettiä ei poika ole kiinnostunut käyttämään. Pelejä toki tykkäisi pelata, mutta peliaika on rajoitettu ja uskon hänen noudattavan sitä. Aika hyvin uppoaa tuon ikäiseen vielä jutut että miten monilla keinoilla sen voi tarkistaa jos pelikonetta on käytetty :D Myöskin soittelen hänelle välillä ja kannustan ulkona touhuamiseen jos vaikuttaa siltä että nyhjää sisällä leffojen/pelien kanssa. Vielä toistaiseksi on äitin sanaa uskottu :)

Vierailija
12/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ekoja luokkia tänä vuonna neljä aiemman kolmen sijaan ja siitä johtuen ei enää kukaan tokaluokkalainen saanut ip-kerho paikkaa.

Vierailija
13/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokalla ei ollut ip-kerhossa.

Päivästä riippuen itsenäistä aikaa jäi 3-5 tuntia koulun loputtua.

Koulumatka on 1,8km ja se vie paluumatkalla vähintään tunnin-välilä kolme. Pojat leikkivät pitkin ojanpohjia ja etenevät hyyyvin hitaasti.

Meillä on kaikki mennyt todella hyvin.

Eräs rouva haaveili 3-luokkalaisen poikansa ip-paikasta, olin aivan äimänkäkenä.. missä kunnassa muka on resursseja kolosluokkalaistenkin ip-kerhoon ja eikö muka 9v pärjää kotona paria tuntia?? Ylisuojelevainen..

Vierailija
14/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ip:ssä vain tiistaisin kun veljellä koulua 2 tuntia pitempään. Maanantaisin ja torstaisin tulevat veljen kanssa yhtäaikaa kotiin ja ke ja pe on yksinkotona vain tunnin.Minä itse teen töitä 7-15 ja mies 9-17 joten mies on aamulla laitamassa lapset kouluun ja itse tulen kotiin heti kolmen jälkeen.

Vierailija
15/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti sinne halusi. Hän ei ollut siellä ekalla luokalla, koska mies kotona 2-3 arkipäivää ja loput iltapäivät mummu vahti.

Nyt halusi iltikseen kun kaveritkin on siellä. Ja kuulemma on tosi kivaa, leikkivät, tutkivat, tekevät kaikkea hauskaa, välipalakin on hyvä. Haluaa siis mennä sinne vaikka isänsä olisi kotonakin... No ymmärtäähän sen, saa olla kavereiden kanssa.

Vierailija
16/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tykkää siellä olla kun voi leikkiä kavereiden kanssa. Kotona ei asu ihan vieressä kavereita joten kaveriannos tulee kätevästi iltapäiväkerhosta.

Vierailija
17/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli viime keväänä tuntui siltä, että haluaisi olla yksin kotona koulun jälkeen ja harjoittelikin sitä jo moneen otteeseen. Jätin sitten ilmoittamatta ilttikseen.

Nyt kuitenkin on joku takapakki, ei olekaan halukas tulemaan yksin kotiin ja on viettänyt iltapäivät isovanhemmilla. He eivät kuitenkaan jatkossa pysty joka päivä pitämään, sillä ovat osin työelämässä ja meillä asia on ratkaistu nyt niin, että menee sittenkin ilttikseen vielä tokallakin.

Aika yksilöllistä tuo on, miten yksinolo sujuu ja miten sen lapsi kokee, ettei voi suoraan toisiin vertailla.

Vierailija
18/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittänyt IP paikkaa. Me oltiin onnekkaita, kun lapsemme sai paikan. Ensi vuonna ei siis tule varmasti pääsemään.

Vierailija
19/19 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on siellä joka päivä koulun jälkeen. Haen töitten jälkeen klo 15-17 välillä. Poika ei missään tapauksessa olisi halunnut olla iltapäivät yksin kotona.

Mäkään en tykkää olla himassa yksin etenkin yöllä, jos mies on matkoilla, niin pelottaa.

Noin puolet luokan oppilaista on ipeessä. Loput kotona jomman kumman vanhemman tai sisaruksien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän