Kuinka paljon lähipiirisi 35-40-vuotiaista on jäänyt työttömiksi äskettäin?
Onko niitä, ketkä ehtivät valmistumisensa jälkeen tehdä töitä 5-10 vuotta ja nyt 35-40-vuotiaina työttöminä joutunevat aloittamaan kaiken alusta?
Kommentit (15)
yhteensä 50 henkilöä. Osa on työllistynyt, pieni osa ei. Itse en ole lukion jälkeen mitään tutkintoa saanut suoritettua, mutta 2kk jälkeen pääsin isoon, kansainväliseen firmaan töihin. Eli ei se koulutus aina takaa työpaikkaa, työkokemustakin katsotaan joissakin paikoissa.
Olen 35v ja ollut alallani, sosiaaliala, 9v ja nyt toukokuun lopussa loppui taas työt. En tiedä mitä tekisin, opiskeluunkaan ei oikein enää tunnu riittävän rahkeet eikä voimat, olen umpikujassa. En kelpaa työmarkkinoille, se on toistuvasti nyt nähty.
Kukaan kaveri eikä tuttu ole jäänyt työttömäksi viime aikoina.
Kukaan kaveri eikä tuttu ole jäänyt työttömäksi viime aikoina.
kavereistani on joutunut opiskelemaan uuden tutkinnon. Monilla tosin on edellinen tutkinto sellainen, että sillä ei saa juuri töitä tältä alueelta (kemisti, biokemisti, biologi, informaatikko, historianopettaja/-tutkija jne.) mut sitähän ei nuorena ehkä ajattele asioita loppuun asti.
Kaverini ovat siis opiskelleet uudelleen tutkinnot, joilla työllistyy; naiset hoitoalalle ja miehet tekniselle alalle. Itse lähden opiskelemaan uutta tutkintoa hoitoalalta, kunhan mieheni saa toisen tutkintonsa valmiiksi (hoitoala). Insinöörihommista lähihoitajaksi vaihtanut kaveri naureskelikin, että Suomessa on maailman korkeimmin koulutetut siivoojat ja lähärit...
Jokunen on omasta halustaan opiskellut uuden tutkinnon.
Silti katainen sanoo että nyt on töissäolijoita enemmän kuin aiemmin, mihin perustuukaan tuo sanonta.
Kymmeniä. Kukaan sukulaisista ei ole työtön.
minä ja pari kaveriakin..
Itse olin pienessä konttorissa joka suljettiin.
Ja nyt sitten pitäs löytää uutta työtä, mutta kun sitä ei tarjolla. Pitää kai kouluttautua uudestaan.
Kaveripiirissäni ei ole yhtään työtöntä, ei ole ollut vuosiin. Itse asiassa en taida tällä hetkellä edes tuntea ketään työtöntä (siis sellaisesta ihmisjoukosta, jonka kanssa olen edes jotenkin säännöllisesti tekemisissä).
paitsi yhden elämäntapatyöttömän jolle kaikki työ on tuntuu olevan liian raskasta tai muuten epäsopivaa. Kotiäitejä tosin tunnen montakin, mutta heitä ei kai työttömiksi lasketa.
ystäväpiiristä viimeisen 15 vuoden aikana vain mun mieheni on ollut 5kk työttömänä ja senkin omasta halustaan taloa rakentamassa ja serkkuni yt-neuvottelujen jälkeen 3kk (ei edes etsinyt töitä tuona aikana, työllistyi heti kun halusi). Tässä tarkoitan lähintä ystäväpiiriä eli n 15 pariskuntaa
Itse jäin työttömäksi kymmenen vuotta sitten mutta onneksi työllistyin melkein saman tien.
Olen 35v ja ollut alallani, sosiaaliala, 9v ja nyt toukokuun lopussa loppui taas työt.
En tiedä mitä tekisin, opiskeluunkaan ei oikein enää tunnu riittävän rahkeet eikä voimat, olen umpikujassa.
En kelpaa työmarkkinoille, se on toistuvasti nyt nähty.