Miksi en saanut puudutteita ponnistusvaiheeseen?
Ilokaasukin otettiin pois. Kätilö oikein odott sitä, ettei epiduraali enää vaikuta, ennen kuin sain alkaa ponnistaa.
Ne sairaat synnytyskivut eivät autaneet minua yhtään siinä, että olisin ponnistanut jotenkin "reippaammin". Imukupilla vauva otettiin 1h 10min jälkeen pois kuitenkin.
En ymmärrä vieläkään, vaikka synnytyksestä on aikaa. Aina säännöllisin väliajoin tämä synnytysasia alkaa ahdistamaan, koska en voi koskaan unohtaa sitä kipua.
Kommentit (23)
mutta niitä ei ehditty antaa.
T. Se, jolla kaksi luomusynnytystä tahtomattaan
vaikka ponnistusvaihe olisi jo käynnissä.
Täytyy vaan osata vaatia. Mieskin komppasi just kuten täällä että luottaisit ammattilaisiin, vitut se on mun synnytys ja minä sanon miten tehdään niin kauan kin minussa henki pihisee.
Joka kerta olen halunnut kivunlievitystä mutta ei sitä ole keretty antamaan. Ei mulla mitään traumoja silti ole tullut, toisaalta synnytykset on sujuneet ihan hyvin, ei repeämiä pahemmin ja ei imukuppeja jne.
En mä oo sitä oikeestaan enää ponnistusvaiheessa kaivannutkaan, supistuksiin kyllä mitä tulee avautumisvaiheeseen.
lapsi ei ollut laskeutunut/lantion ja sikiön epäsuhta (jota ei muuten huomattu yliaikaisseurannassa, jossa kävin joka toinen päivä parin viikon ajan)... eli ei voinut repiä ulos (näin sen käsitin). Oli sunnuntai-ilta. Jorvissa vain yksi nukkumatti, lapsella ei ollut hätää ja kiireellisemmät leikkaukset menivät edelle (joku vanhus oli kaatunut ja lonkka piti leikata ja joku lapsi laskenut pulkalla päin puuta... menivät edelleni.
Synnytys käynnistettiin aamulla noin kello 11, epiduraali ei enää tehonnut noin kello 19 aikaan. Lapsi otettiin ulos kello 23.49.