Miltä tuntuu supistus?
Viime yönä valvoin muutaman tunnin kun oikealla puolellla oli viiltävää kipua. Välillä se säteili alaselkään ja välillä häpyluuhun.
Nyt aamusta vauva painaa häpyluuta ja alaselkää jomottaa.
Vauva liikkuu ihan hyvin.
Kommentit (9)
Vauva ehkä laskeutui alemmaksi - lähtökuoppiin.
Supistuksia on oman empiirisen kokemukseni erilaisia.
Jotkut supistukset tuntuvat selässä kipuna. Toiset alavatsalla. Kolmannet (poltot) taas tekevät niin kipeää ja salpaavat hengityksen niin ettei mikään auta.
Pitää varmaan käydä näytillä.
Jotenkin vaan ajattelin, että tunnistaisin supistukset.
Aika kova jomotus on alaselässä
Ap
Tuota viiltelyä tuntui lähinnä raskauden loppuvaiheessa yöllä, kun paikat ilmeisesti alkoivat tehdä tilaa synnytystä varten.
ei (yleensä ainakaan) ole jatkuvaa kipua tai jomotusta, vaan sillä on selvä alku, huippu ja loppu. Mulla synnytyssupistukset muistutti menkkakipuja ja tuntuivat alaselässä. Harjoitussupistukset olivat sellaista kiristystä, tuntui että vanne kiristyisi vatsan ympärille tms. Vihlonta ja jomotus voi olla muutakin, jos se tuntuu vaikka liikkuessa tai on jatkuvaa. Mä ainakin tunnistin kyllä supistukset muista jomotteluista selvästi, mutta kaikki on niin yksilöllistä ja supistukset tuntuu ihmisillä eri lailla. Yleensä tosin kaikilla on supistuksissa alku, huippu ja loppu. Mut käy ihmeessä näytillä!
"hermokivuilta". En tiedä niiden virallista nimitystä, mutta kun vauva painaa jotakin/joitakin hermoja (joita siellä alaselässä etenkin on paljon), niin se oiheuttaa juuri viiltäviä, joskus jopa lamaannuttavaa kipua. Itselläni nuo sietämättömät viiltävät kivut tuntuu kyljissä, alaselässä, nivusissa, häpyluussa ja joskus ihan sisäreisissä asti. Ja juuri makuullaan ollessani.
Kävellessä taas kipua aiheuttaa liitoskivut ja lantinlöystymä, joka aiheuttaa sietämätöntä kipua ja vaikeutta liikkua, lantion, ristiselän ja nivustenseudulla. Tuntuu kivun lisäks siltä, kun lantin rakenne pettäisi, ja jalkojen liikuttaminen on vaikeaa. Välillä estää ihan askeleen ottamisen.
Säryt ja polttavan paineen tunne häpyhuulissa ja peräaukolla johtuu taas raskauden aiheuttamasta paineesta, joka aiheuttaa juuri niitä peräpukamia, ja vastaavia suonikohjuja häpyhuuliin.
Nyt on viimeviikot ollut niin sietämättömät säryt häpyhuulissa (itken ja huudan ihan ääneen kipua), että pelkään kovasti että saan niihin kohta suonikohjuja. Nyt "vasta" kärsin peräpukamista. :(
Itselläni nyt rv35. Edellä mainitut vaivat vaivanneet rv20 alkaen. :(
Muta tämä on itselläni jo kolmas raskaus.
Ensimmäisessä ei ollut mitään vaivoja, toisessa tuli nämä kaikki edelliset mutta lievempinä ja "vasta" rv28 alkaen, ja nyt kolmas on ollut tätä.
Mutta itse supistukset ovat olleet kahdella edellisellä kerralla taas seuraavanlaisia: aluksi lämpimiä aaltoja alaselässä ja alavatsalla. Sitten voimistuessaan sellaista kuumaa ja kuukautiskipuje kaltaisia, mutta voimakkaampia aaltoja. Ja sitten ne ihan kunnon supistukset viimemetreillä ovat olleet sellaisia kokonaisvaltaisia puristuksen tunteita koko vatsan alueella, niin voimakas kipu ettei siinä kohtaa enää pysty kävelemään tai liikkumaan.
:)
mitä 8 kirjoitti. Kuulostellaan vielä hetki.
Kiitos!
Ap
Itselläni on kolme syöskysynnytystä takana, ja jokaisessa olen joutunut kokemaan yhden ainoan yhtäjaksoisen supistuksen.
Esikoisen kohdalla supistus alkoi kuin salamana kirkkaalta taivaalta; sietämätön ja lamauttava kipu, joka vain voimistui voimistumistaan, eli paheni vain koko ajan, ilman yhtään helpotusta. Kipu oli niin kokonaisvaltainen, että vain huusin lattialla skiöasennossa, voimatta liikkua yhtään. Ambulanssi joutui hakemaan minut sairaalaan, ja minut vietiin suoraan synnytyssaliin, jossa kätilö totesi jonkun koneen avulla, että supistus pysyy koko ajan vain siellä huipussaan. Kaiken kaikkiaan synnytys kesti sitten kokonaisuudessaan 3h, ja se yhtäjaksoinen supistus kesti sinne ponnistusvaiheeseen saakka. Eli oli onneksi myös nopeasti ohi.
Toinen synnytys eteni täysin samalla tavalla, paitsi että kesto oli 1,5h.
Kolmas synnytys päätettiin sitten käynnistää, sillä kahden edellisen vuoksi oli pelko etten ehdi sairaalaan ajoissa. Synnytys käynnistettin suoraan kalvojen puhkaisulla, ja synnytyksen kokonaiskesto oli 30min, ja sillä samalla järkyttävällä yhtäjaksoisella supistuksella. :(
Eli voisin aavistaa, että sellainen monen tunnin kestävä normaalli synnytys normaaleilla supistuksila olisi ollut paljon miellyttävämpi kokemus. Olisi ihanaa tietää, miltä tuntu supistus, jossa on alku, huippu ja loppu, ja se pieni tauko välissä.
Mutta ei hätää, tämä minun tyylini synnyttää ei ole kovin yleinen. Kätilöt ovat aina sanoneet, että noin yksi tuhannesta synnyttää minun tavallani.
Minusta toi kuulostaa enemmän liitoskivuilta. Mulla oli niitä välillä erittäin pahoja enkä pystynyt edes kunnolla kävelemään. Kuuma auttoi kipuun.
Supistukset tuntui enemmän menkkakivuilta mutta 100 kertaa pahemmalta. Lepää rauhassa ja ole vaikka yhteydessä neuvolaan jollei kipu hellitä.
Jaksamista!
kerralla en tuntenu ollenkaan luulin selkäsäryksi liian painon takia.hoitsu sitkäyristä katto ja sano et suahan supistaa :) noloa..