Kärsin pahasta unihäiriöstä, kaipaisin vertaistukea.
Olen noin 40-vuotias nainen, kolmen lapsen äiti. Lapset antavat jo nukkua öisin, mutta oma unihäiriöni tuntuu menevän vuosi vuodelta pahempaan suuntaan. En ole tällä hetkellä erityisen stressaantunut mistään, työni on mukavaa ja mielenkiintoista, mutta koko elämääni varjostaa jatkuva väsymys.
Nyt olen viimeisimmästä viidestä yöstä vain yhtenä nukkunut hyvin, eli useita tunteja putkeen. Kaksi viimeisintä yötä olen valvonut kokonaan. En siis pysty nukahtamaan. Lääkitys on käytössä, mutta siitä ei ole aina apua.
Tämä vaikuttaa kovasti esim. työtehoon ja jaksamiseen lasten kanssa. Olen koko ajan jotenkin "kuutamolla".
Kertoisitteko, mistä olette löytäneet avun? Olen miettinyt vaihtoehtoisia hoitoja, esim. kiinalaista lääketiedettä. Liikunta tai esim. kofeiinin jättäminen kokonaan pois eivät kohdallani auta, kokeiltu on. Liikuntaa harrastankin säännöllisesti, vaikka näin huonossa unitilanteessa kuin nyt, se jää tietysti vähemmälle. Kahvia juon vain aamuisin ja aamupäivisin, jotta se ei vaikuttaisi uneen.
Kommentit (28)
Ja jooga. Siis päivällä urheiluna joogaa ja ennen nukahtamista meditaatioharjoitus. Aluksi kävin "harjoittelemassa" meditaatiota joogaohjaajani avustuksella, nyt se onnistuu itse.
Minä myös työskentelin öisin ja kaikki piti kirjoittaa ylös.. Meditaatio auttaa ohittamaan ajatukset. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.
http://sielukasta.blogspot.fi/2008/07/aloittelijan-meditaatioharjoitus…
Toi linkki vaikutti hyvältä ja selkeältä..
Lisään vielä tähän, että itselläni mietin tulevia ajatuksia edessä kulkevana purona, hyväksyn että ne kulkevat edessäni, mutta en tartu niihin. Ne tulevat puroa pikin ja lipuvat ohi, ja minä keskityn vain hengitykseen.
eli pääsin oikeastaan muiden syiden vuoksi soltavan rentoutuksen ryhmään ja on myös auttanut piikkimatolla köllöttely.Erälle miehelle suosittelin piikkimattoa ja hän pääsi kuin pääsikin sillä unettomuudesta. Kannattaa kokeilla, ei paljoa maksa hankkia 2 piikkimattoa. Eli piikkimatot perätysten, vaatteet veks ja köllöttelemään viltti päällä. Ja joo,ensin tekee kipeää mutta sinnittele.Sitten pääset siihen tilaan että olo on täysin rentoutunut...
Se vaatii vähän harjottelua että onnistuu mutta jospa siitä pääsisi eteenpäin. Ainakin sitten saa keho edes jotain rentoutusta ja onhan sulla öisin aikaa.
(Lapsi sairasti ja töissä oli ongelmia) ja mulla auttoi, kun tiesin, mistä se johtuu. Kaksi kertaa kävin työterveyshuollon kautta psykologilla, ja kyllä hänen kanssaan löysin ainakin yhden syyn, miksi ko. asiat minua valvottivat. Sain uniläkkeitä, mutta en tykännyt niitä käyttää, joten lisäavuksi mulla oli:
- liikunta (ei liian myöhään, ei liian rankkaan. Pitkäkestoista, peruskestävyysalueen liikuntaa). Vaikka tätä olit jo kokeillutkin..
- ei tv:tä, tietokonetta myöhään. Se ativoi aivoja.
- tosi pimeä makuuhuone
- uinti ja sauna yhdistelmä. Eikä tarvi mitään kovaa uintitreeniä tehdä, lapsen kanssa vedessä oleminenkin auttaa.
- piikkimatolla makoilu toimii mulla hyvin rentouttavasti
- antaa itselle lupa valvoa. Ajattelin aina, että no ok. valvon sitten tämän yön, ei haittaa. Nukun seuraavana. (ei kyllä aina toiminut, mutta edes yritys kääntää ajatukset positiivisille urille)
- ei kofeniinipitoisia juomia klo 17 jälkeen. (tätmäkin sulla jo oli tehty)
- syvävenyttelyn ja lämpöjoogan harrastaminen rentouttaa
Santapukki (olikohan Pirkko vai Pirjo vai ihan joku muu se nimi, sen Sipe-muusikon äiti kumminkin...) - niminen sairaanhoitaja on kirjoittanut kirjan jossa esittää näkemyksen (oli muistaakseni ihan tieteellisiä viitteitäkin siinä kirjassa) että elimistön nukahtamiskyky ja univalvertymikin voivat häiriintyä joidenkin vitamiinien tai hivenaineiden puuttuessa tai ruuan sisältäessä ihan hirmuisia määriä keinotekoisia aineita jotka sekoittavat aivojen välittäjäainetoimintaa. Kirjan nimi taisi olla 'Oivallus'. Etsi se käsiisi, saatat saada uniongelmaasi uusia näkökulmia tai jotain mitä kokeilla avuksi.
Kannattaa kokeilla. Samoin krooninen unihäiriö, ja se on kyllä haitannut jo töitäkin. Molempiin korviin pistetään viisi akuneulaa ja niiden kanssa istutaan 30-45 minuuttia.
pahimmillaan. Vyöhyketerapia ja melatomiini auttoivat, hyväksi nukkujaksi en enää kyllä koskaan tule. 42v., välillä apuna zopinox ja mirtazipan, tuo jälkimmäinen tekee kyllä päivätkin huuruisiksi joten annos on illalla vain 3,75mg ja sillä nukkuu hyvin jos en juo illalla kahvia, mieli on hyvä, ei stressiä ja liikuntaakin on ollut sopivasti. Ja illalla on pakko syödä, nälkäisenä valvon koko yön. Alkoholi ei väsytä vaan vie unen, en siis käytä juurikaan.
Minulla on masennustaustaa, mutta nyt olen melkein vuoden voinut sen verran hyvin, että käynnit psykiatrin luona ovat loppumassa. Unettomuuteen liittyy itselläni olennaisesti vaikeus nukahtaa, hengenahdistus sekä päässä pyörivät, pelottavat asiat. Näin raskauden aikana pelkään lähinnä synnytystä ja viime päivinä alkanut vaikeus hengittää liittyy nimenomaan yöaikaan, päivät voin maata vaikka missä asennossa ilman ongelmia. Rv 28 menossa nyt.