Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut päästää ekaluokkalaisensa jo liikkumaan yksin?

Vierailija
17.08.2011 |

Meillä on lyhyt matka, ehkä kilometrin pitunen suuntaansa ja sillä osuudella on vain yksi tien ylitys ja yhdellä osuudella kuljetaan tiellä jolla ajaa autojakin, siis tien laidassa pitää kulkea.

Olen seurannut että osa vanhemmista vie/hakee lapsen autolla ja osa päästää yksin. Olen vähemmistössä jotka kulkee jalan lapsen kanssa koko matkan.

Oma lapsi ei katso aina suojatiellä molempiin suuntiin ja mitä olen seurannut näitä luokkakavereita jotka jatkaa matkaa pidemmälle yksin on vielä toivottomampia.

Miksi pientä koululaista päästää matkaan yksin jalan jos tämä on aivan vihreä liikkumaan?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulu sijaitsee tuossa kallion alla, talvella sinne liu'utaan peppumäkeä, muuten puikitaan polkua pitkin.

Ip-kerhokin ihan koulun vieressä. Minä ainakin valitsin asuinpaikkani lapsia ajatellen.

Vierailija
42/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erinomainen ihminen!

on täysin eri asia mitä lapsi osaa kuin se mitä hän muistaa. Normaali, iloinen lapsi keskittyy moneen asiaan eikä todellakaan muista vielä ekalla kaikkia "velvollisuuksia" lapsile on eduksi saada olla huoleton lapsi niin et joku muu kantaa vastuun, kunnes hän pikkuhiljaa omaksuu sitä vastuuta. Mut ilmeisesti teillä se vastuu on 3v siirretty lapsille kun ovat niin erinomaisia?

Joka syksy tää sama juttu:((( minun kokemukseni ja ymmärrykseni mukaan ekaluokkalainen on vielä tosi pieni ja hän tarvitsee vanhempia ja valvontaa ja kokemusta siitä että häntä hoidetaan. On surullista jos 7v pitää alkaa huolehtia ja kantaa liikaa vastuuta. Mut nää jututhan näkyykin myöhemmin sitten- kuinka pitkään sitä hoivaa on saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes molempiin suuntiin??? Meillä lapset on osanneet sen kolmivuotiaasta...

tälle hyväkkäälle tarkoitettu

Vierailija
44/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan hyvin rauhallisella alueella jossa 40 nopeuksiset tiet.

Silti yhdestä tiestä jota pitkin kulkee puolet kuolulaisista muuttui lapsen kuolintieksi.

Autot autot ajaa ylinopeutta, eikä varo lapsia.

Ei se kuollut lapsi katso yhtään sen vähempää tietä kuin nämä ekäluokkalaisetkaan jotka menee yksin.

Mutta väliäkö tuolla on. Luottakaa vaan lapsiinne.

ap

Vierailija
45/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ajatteletteko te mitä niistä vanhemmista joiden lapsi vammautuu liikenteessä jalankulkijana?

Jos lapsesi osaa katsoa oikealle ja vasemmalle niin tekeekö hän niin aina? Myös ollessaan itse vastuussa liikkeistään?

Jos lapsi jää auton alle niin eikö häntä ole opetettu?

ap

Voihan se lapsi jäädä auton alle vaikka 15-vuotiaana, onko se silloinkin vanhempien vika? Sitähän ajoit takaa, eikös?

Enemmän ajattele huonoa niistä jotka ostelevat mopoja ja mopoautoja mukuloilleen, joilla ei ole riittävää kypsyyttä ja tietotaitoa ajaa tuolla oikean liikenteen mukana, kuinkahan moni on tänä kesänä jo kuollut.... Liian moni.

Vierailija
46/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa sulattaa, että toiset lapset oppii jotakin eri ajassa kuin oma riiviösi???

Ja ihan tiedoksi vain niin minä kuskaan edelleen lapseni kouluun joka ikinen päivä. Se koulu kun on 15 kilsan päässä, enkä halua että eskarilainen kulkee yksin metrolla... Joten ei heille ole liikaa vastuuta sälytetty, eivät edes ole koskaan yksin kotona koulun jälkeen, koska minä teen töitä kotona.

Vierailija
47/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkuu yksin ollessaan. Joten minusta kukaan ei voi sanoa että "ihan varmasti osaa mennä itse".

t nro2, joka näki keskellä tietä kävelevän lapsen

Vierailija
48/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työhuone siinä koulun lähellä, näen tarkkaan, miten koululaiset liikkuu. Omani tulee sinne työhuoneelle sieltä koulusta ja jatkaa sieltä usein sitten puistoon. Näen hänet koko matkan.

Voisin kuvitella että valtaosa kerrostaloissa asuvista kotiäideistä näkee sen oman lapsensa matkanteosta aika ison osan... Kaikki ei asu kuusikossa korvessa omakotitalossa.

Vierailija
49/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se menee.

Eli jos haluat asiallista kohtelua, käyttäydy asiallisesti.

45

Vierailija
50/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä painaisi kaasua! Niin ja aikuiset voisi myös näyttää esimerkkiä ja olla kävelemättä päin punaisia. Ärsyttää tämä Suomen liikennekulttuuri.

Vierailija
51/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei pääse yksin koulumatkaa tekemään ennenkö katsoo tien oma-alotteisesti oikein! Eikä tämäkään kelpaa laakista vaan minun pitää tietää että lapsi ei ole vaaraksi itselleen tai toisille ennenkö liikkuu yksin. Pelottavaa seurata muita lapsia kun kulkevat miten sattuu. Entä jos joku onnettomuus sattuu? Vanhempihan on päästänyt lapsensa itse liikenteeseen vastuuttomasti. Vai kuvitteleeko että lapsi katsoo tielle jos se haluaa olla itsenäinen ja lupaa katsoa tielle kunnolla? ap

Joidenkin kun ne työttenkin tehtävä mm. terveyskeskuksissa. Ei sieltä kesken päivän lähdetä hakemaan lasta koulusta tai sinnen viemään.

Vierailija
52/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa sulattaa, että toiset lapset oppii jotakin eri ajassa kuin oma riiviösi??? Ja ihan tiedoksi vain niin minä kuskaan edelleen lapseni kouluun joka ikinen päivä. Se koulu kun on 15 kilsan päässä, enkä halua että eskarilainen kulkee yksin metrolla... Joten ei heille ole liikaa vastuuta sälytetty, eivät edes ole koskaan yksin kotona koulun jälkeen, koska minä teen töitä kotona.

väheksyt toisia, sekö on kaunista? Ja mitä lapsiini tulee ovat oikein oppivaisia ja ihania, mutta silti katson ettei heidän tarvitse vielä ekaluokalla- eikä oikeastaan vielä moneen vuoteen kasvaa näiksi yksin pärjääjä-suorittajiksi vaan saavat olla lapsia mahdollisimman kauan. Joo hoitavat läksynsä hienosti, tekevät kotitöitä, jne, joka on ihan eri asia kuin se että pienet ovat pitkät päivät ja koulumatkat keskenään.

Vierailija
53/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat saa syyttää ihan kyllä itseään jos jotain tapahtuu kun hommaavat niitä lapsilleen.

Kuuntelin juuri äitiä, joka selitti että tyttö ei ollut suoriutunut mopotutkinnosta. Oli menossa sitten toiselle asemalle yrittämään jos sieltä saisi helpommin?!

Vierailija
54/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kirjoittanut mitään tuosta, mitä nyt paasaat. Todennut vain että minun lapseni osasivat katsoa kadulla molempiin suuntiin kolmevuotiaina.

Se on IHAN TAVALLIENN TAITO täällä Helsingissä, halusit tai et.

KAIKKI TUO MUU soopa on ihan omaa alemmuudentuntoasi.

Vierailija
55/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ehdottomasti pitää saattaa yläasteelainenkin kouluun, eihän ole mitään varmuutta, että katsoo tietä ylittäessään molempiin suuntiin, vaikka kuika vannoo näin tekevänsä...=)

Vierailija
56/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla niin pakko siellä töissä on käydä.Itse tein lyhennettyä työvuoroa mutta ekaluokkaisen päivät ovat yleensä niin lyhyitä ettei sekään auta.JA kaikki eivät voi olla hoitovapailla jne.Ja yllättävän nopeasti ne lapset oppii kun vaan saavat siihen mahdollisuuden.

Vierailija
57/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ekaluokkalainenkin on kypsä kulkemaan yksin VIIMEISTÄÄN joululoman jälkeen.

Ainakin meillä ip:stä haettiin lapset syyslomaan asti, sen jälkeen olivat omillansa. Ja ip:n ja koulun välillä n. kilometrin matka jossa 3 tienylitystä, sekä yksi tie jossa ei jalkakäytävää ollenkaan.

Mun lapseni osaa katsoa aika hyvin, joskus saattelen hänet koululle, mutta useimmiten hän haluaa matkan kulkea yksin. Ja kyseessä 2.lk oleva poika.

Itse teen töitä vain 10pv/kk ja silloinkin itse valitsen moneltako työpäiväni aloitan. Yleensä lähetän pojan kouluun ja sitten vasta lähden itse töihin.

Vierailija
58/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella että valtaosa kerrostaloissa asuvista kotiäideistä näkee sen oman lapsensa matkanteosta aika ison osan... Kaikki ei asu kuusikossa korvessa omakotitalossa.

yhdestäkään alueen 7 kerrostalosta ei näe pitkälle siihen suuntaan jonne kouluun mennään. Meiltäkin näkee jopa usean kilometrin päähän, mutta ei koulun suuntaan.

Vierailija
59/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän ne lapset kouluun kulkevat ja takaisin kotiin.

Ekaluokkalaisella tuo koulupäiväkin on välillä huimat 3 tuntia pitkä tms. Ja ajatteles ap, kun kaikilla ei välttämättä ole edes iltapäiväkerho paikkaa, vaan menevät yksin kotiin, johon se vanhempi tulee töistä, kunhan pääsee. Mitä kaikkia vaaran paikkoja siellä ihan kotonakin on.

Vierailija
60/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totean vain, että kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona kun lapsi lähtee kouluun. Kaikki kunnat eivät järjestä aamupäivätoimintaa, ip-toimintaa on kai kaikkialla. Kaikilla ei ole isovanhempia, jotka tässäkin asiassa voisivat auttaa. Joten mitä muuta vaihtoehtoa on kuin yrittää parhaansa mukaan iskostaa lapsen päähän turvallinen liikkuminen ja luottaa siihen, että lapsi pärjää? Mutta niinhän se olikin, että me, jotka näin joudumme tekemään, emme huolehdi pienistä ekaluokkalaisistamme ja löydämme sitten kaltoinkohtelumme seuraukset muutaman vuoden päästä edestämme. Eikö se tämän ketjun viesti ollut taas näillä sanoilla kiteytettävissä?