Miksi jotkut päästää ekaluokkalaisensa jo liikkumaan yksin?
Meillä on lyhyt matka, ehkä kilometrin pitunen suuntaansa ja sillä osuudella on vain yksi tien ylitys ja yhdellä osuudella kuljetaan tiellä jolla ajaa autojakin, siis tien laidassa pitää kulkea.
Olen seurannut että osa vanhemmista vie/hakee lapsen autolla ja osa päästää yksin. Olen vähemmistössä jotka kulkee jalan lapsen kanssa koko matkan.
Oma lapsi ei katso aina suojatiellä molempiin suuntiin ja mitä olen seurannut näitä luokkakavereita jotka jatkaa matkaa pidemmälle yksin on vielä toivottomampia.
Miksi pientä koululaista päästää matkaan yksin jalan jos tämä on aivan vihreä liikkumaan?
Kommentit (80)
Mikä ihme on "oppitekoinen"? t. kielen ammattilainen
sääntö on semmoinen, jonka ainoa peruste on on sääntö itse. Hassua, ettet ole törmännyt kys. termiin, kielitieteessä ihan tavallinen termi.
koska lapsemme on tottunut kulkemaan kävellen, jo 7- vuotta erilaisia matkoja otimme ympäristössä, siksi että hän on käynyt koululla kävelllen (aikuisen kanssa) harrastuksessa 2 viikossa parin vuoden ajan. Siksi että minulla ei ole mahdollisuutta saatta joka aamu kouluun kävellen.
Siksi että matkaa kouluun on n. 400 m. yksi tien ylitys avoimella paikalla liikenneympyrässä.
Siksi että luotan lapseeni.
SIksi lapseni kulkee kouluun kävellen joko kavereiden kanssa tai yksin.
sillä meillä ei ole pienillä lapsilla yhtään päivää, että kesto olisi 6h...
miten joku aikuinen VOI KIRJOITTAA "aletaan harjoittelemaan"... Sattuu. Sitä on ihan turha alkaa harjoitella, jos lapsi ei ole kypsä sitä kulkemaan. Meillä esikoinen ei tasan ollut kypsä kulkemaan matkaa ekan luokan syksyllä. Kuopus taas selviää samasta jo nyt eskarivuonna. Lapset ovat erilaisia! Sitäpaitsi kaikilla ei ole mitkään kerhot ja koulut vierekkäin. Päivää! Meilläkin koulu on ihan eri alueella kuin missä asumme eli opeteltavaa on moninkertaisesti.
Miten niin on turha harjoitella? Etenkin jos on moninkertaisesti opittavaa. Luulisi harjoittelusta olevan hyötyä vaikkei heti koulun alussa voisikaan lasta yksin päästää kulkemaan. Vai väitätkö että on jotain haittaa kulkea matkaa etukäteen? Kyllä ne tienylityspaikat yms. iskostuvat päähän paremmin mitä enemmän sitä reittiä kuljetaan.
t. kielen ammattilainen
"Spontaanin sananmuodostuksen ohella esiintyy selvemmin tietoista, tarkoituksellista muodostusta, jossa muodostetaan esim. termi johonkin syntyneeseen tarpeeseen. Tätä tietä muodostetut, ns. oppitekoiset sanat ovat merkitykseltään vakiintuneita jo syntyessään "
Ihan turha tahkota jos lapsi ei ole sitä kypsä oppimaan. Sitten kun on kypsä, oppii heti.
miten joku aikuinen VOI KIRJOITTAA "aletaan harjoittelemaan"... Sattuu.
pitää vaan päästä huomauttamaan jostain, eikös niin?
Ja tuoko on nyt sitä yleiskieltä sitten? Jos kerran "alkaa harjoitella" on liian sivistynyttä...
t. kielen ammattilainen
"Spontaanin sananmuodostuksen ohella esiintyy selvemmin tietoista, tarkoituksellista muodostusta, jossa muodostetaan esim. termi johonkin syntyneeseen tarpeeseen. Tätä tietä muodostetut, ns. oppitekoiset sanat ovat merkitykseltään vakiintuneita jo syntyessään "
enää jankata tähän ketjuun kuulumatonta asiaa (oli vaan pakko vastata tuolle yhdelle), mutta oppitekoinen viittaa tosiaan sananmuodostuksen ohella myös näihin oikeakielisyyssääntöihin.
Jos haluatte vielä keskustella oikeakielisyydestä ja kielitieteestä ja niihin liittyvistä asioista, niin perustetaan niille oma ketju, tää ketju käsittelee kuitenkin aivan eri asiaa, nimittäin lasten koulumatkoja.
ole töiden puolesta mahdollisuuttaa saattaa lasta joka päivä kouluun ja hakea sieltä.
Tietysti vanhemman pitää kävellä koulureitti lapsen kanssa esim. kesälomalla ennen koulun alkua, ja lisäksi vanhemman pitää muistuttaa liikennesäännöistä ja varoittaa vaaroista. Muuta ei voi kuitenkaan tehdä, jos ja kun pitää olla töissä esim. viimeistään klo 8, ja lapsen koulu alkaa vasta klo 9.
nyt kuitenkin osaa katsoa tuleeko autoja vai ei. Mutta sitä pitää tietysti rueta ajoissa harjoittelemaan, sekä koulumatkaa että liikenteen seuraamista. Ei sitä varmaan viikossa opi jos ei sitä ennen ole tarvinnut yhtään vilkuilla sivuilleen. Ja luuletkos sinä, että kaikille aikuisille on mahdollista ne lapsensa kuljettaa sinne kouluun aina ja ikuisesti.
Osa vanhemmista on ottanut iltapäiväkerhoa niin ettei lapsen tartte matkata yksin.
Mutta tarkoitin perheitä joissa lapsen annetaan kulkea.
Minä olen havannoinut että nämä "itsenäiset" ei katso tietä. Pitäisikö siitä sanoa? Että lapsi on vaaraksi itselleen ja liikenteelle?
Kyllä minäkin lapsiini luotan ja esikoinen on rauhallinen mutta mitä olen seurannut niin jättää joskus katsomatta tien.
Joku sanoi että hänen 3- vuotiaansakin on osannut; juu on minunkin lapset silloin "osannut" mutta on se hei vähän eri asia!!! Ei lapsi OIKEASTI osaa.
ap
että ajatteletteko te mitä niistä vanhemmista joiden lapsi vammautuu liikenteessä jalankulkijana?
Jos lapsesi osaa katsoa oikealle ja vasemmalle niin tekeekö hän niin aina? Myös ollessaan itse vastuussa liikkeistään?
Jos lapsi jää auton alle niin eikö häntä ole opetettu?
ap
Ja tiedän että tekevät niin pedantisti yksinäänkin. Näen työhuoneestani jo kaukaa, kun esikoinen tulee. Noudattaa sääntöjä pilkuntarkasti...
Sen sijaan kaikki autoilijat ja aikuiset ei noudata - ja lapsella ei ole kykyä tajuta sitä. Hän luottaa muidenkin toimivan oikein.
edes molempiin suuntiin??? Meillä lapset on osanneet sen kolmivuotiaasta...
nykyään ei enää opetteta katsomaan molempiin suuntiin vaan JOKA suuntaan. Se auto kun voi tulla myös edesta tai takaa eikä vain oikealta tai vasemmalta.
Liikennekoulussa opetus menee seuraavasti:
1. pysähdy
2. katso joka suuntaan
3. kuuntele
ja toinen opetus liikennekoulussa on että ainoa joka suojelee onnettomuudelta on lapsi itse. Ei saa luottaa toisiin lapsiin, aikuisiin, autoihin jne.
edes molempiin suuntiin??? Meillä lapset on osanneet sen kolmivuotiaasta...
nykyään ei enää opetteta katsomaan molempiin suuntiin vaan JOKA suuntaan. Se auto kun voi tulla myös edesta tai takaa eikä vain oikealta tai vasemmalta. Liikennekoulussa opetus menee seuraavasti: 1. pysähdy 2. katso joka suuntaan 3. kuuntele ja toinen opetus liikennekoulussa on että ainoa joka suojelee onnettomuudelta on lapsi itse. Ei saa luottaa toisiin lapsiin, aikuisiin, autoihin jne.
"molempiin suuntiin" eli "both ways"...
Vaikein hahmotettava ainakin meidän lapsille on sellainen monikaistainen tie, jolta tulee kääntyviä, vaikka suojatiellä sinällään olisikin jalankulkijoille vihreä valo.
Toinen vaikea kohta on se, että pitäisi arvioida missä ajassa ehtii ison tien yli. Niin ettei jää sinne keskelle kapealle luiskalle ratikoiden ja bussien väliin.
siinä on pari tienylitystä välissä. Näin kyllä tekee suurin osa ekaluokkalaisista meidän koulussa, en ole ajatellut että pitäisi vielä kuskata.
Ekaluokkalaisia on kolmea sorttia:
1. Ehdoton vähemmistö niitä, jotka ovat valmiita liikenteeseen
2. Reuhaavat ja sähläävät, joilla ei pitäisi olla mitään asiaa liikkua yksin koulumatkaansa
3. Hajamieliset professorit, jotka saattavat ajatuksissaan kävellä mihin sattuu.
Meidän lapsi kuuluu viimeiseen ryhmään. On terävä kuin mikä, osannut lukea jo 3 vuotta, laskee sujuvasti prosentteja, mutta on liikenteessä toivoton tapaus. Kuskataan todennäköisesti koko vuosi kouluun ja takaisin. Matkaa vajaat pari kilsaa ja liikenne kova.
Onnksi on iltis ja aamis :-)!