Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut päästää ekaluokkalaisensa jo liikkumaan yksin?

Vierailija
17.08.2011 |

Meillä on lyhyt matka, ehkä kilometrin pitunen suuntaansa ja sillä osuudella on vain yksi tien ylitys ja yhdellä osuudella kuljetaan tiellä jolla ajaa autojakin, siis tien laidassa pitää kulkea.

Olen seurannut että osa vanhemmista vie/hakee lapsen autolla ja osa päästää yksin. Olen vähemmistössä jotka kulkee jalan lapsen kanssa koko matkan.

Oma lapsi ei katso aina suojatiellä molempiin suuntiin ja mitä olen seurannut näitä luokkakavereita jotka jatkaa matkaa pidemmälle yksin on vielä toivottomampia.

Miksi pientä koululaista päästää matkaan yksin jalan jos tämä on aivan vihreä liikkumaan?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaiseen hoitovapaaseen, molemmilla yhtä aikaa.

Ja sen koulumatkan voi aina sopia taitettavaksi niin, että kaverien vanhemmat saattelee ristiin.

Eli työnantajasta kiinni tehdäänkö lyhyempää päivää vai viikkoa, sekä jos tehdään lyhyempää päivää niin työnantajasta taas kiinni miten päivää lyhennetään.

Työnanta voi myös kieltää osittaisen hoitovapaan, jos siihen on peruste esim. tuotannolliset syyt. Hoitovapaaseen on oikeutettu vain sellainen jolla on työsuhteen pituus 6kk samalla työnantajalla. Eli eivät kaikki ole oikeuteuttuja hoitovapaaseen.

Monilla vanhemmilla on myös työmatka johon menee aikaa työpäivän lisäksi. Ekaluokkalaisten koulupäivä kestää keskimäärin 4h, mutta vaihtelua yleensä 3-5h.

Otetaan hypoteettinen olettamus että meillä molemmat vanhemmat voivat tehdä lyhennettyä työpäivää siten kun itse haluavat normaalin työajan puitteissa. Eli toinen tekee töitä 8-14,30 (70%+ruokis) ja kun laskee työmatkat mukaan niin kotoapoissaoloa tulee 7:15-15:15. Toinen tekee töitä sitten 10-16:30 ja kun laskee työmatkat mukaan niin kotoapoissaoloa tulee 9:30-17:00.

Kaikkina muina aamuina koululaisen ehtisi saattamaan kouluun paitsi 10 aamuina. Iltapäivisin koululaisen ehtisi hakemaan koulusta vain 15 päivinä, joillaisia ekaluokkalaisilla ei yleensä ole.

Eli ap:n perusteluillakaan homma ei toimisi työssäolevilla vanhemmilla.

Vierailija
2/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ESKARILAINEN kulki tänään ilman aikuista kotoa eskariin ja taas kotiin. Päiväkodin eskaristahan ei pääse pois ilman aikuista hakiaa, mutta koulun eskarilla ei ole tällaista sääntöä. Koska matka ei ylitä kahta kilometriä, ei kunta järjestä kuljetusta, eli virallinen oletus on että tämänkin ikäiset ovat kypsiä yksin kulkemaan matkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiellä, ihan keskellä tietä ja tutki jotain kiviä. Onnea ja menestystä vaan tuleville päiville :(

Vierailija
4/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei pääse yksin koulumatkaa tekemään ennenkö katsoo tien oma-alotteisesti oikein! Eikä tämäkään kelpaa laakista vaan minun pitää tietää että lapsi ei ole vaaraksi itselleen tai toisille ennenkö liikkuu yksin.

Pelottavaa seurata muita lapsia kun kulkevat miten sattuu.

Entä jos joku onnettomuus sattuu? Vanhempihan on päästänyt lapsensa itse liikenteeseen vastuuttomasti.

Vai kuvitteleeko että lapsi katsoo tielle jos se haluaa olla itsenäinen ja lupaa katsoa tielle kunnolla?

ap

Vierailija
5/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen vienti kouluun ja hakeminen koulusta, jos vanhemmat on töissä?

Vierailija
6/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes molempiin suuntiin??? Meillä lapset on osanneet sen kolmivuotiaasta...

Vierailija
7/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattamassa. Pakkohan se lapsi on sinne kouluun kuitenkin saada, joten ei muuta kuin yksin matkaan. Ekaluokkalaisella koulu alkaa joskus kymmeneltä, ja ihan siihen ei työnantajat jousta, kun koululta menis vielä puoli tuntia työpaikalle... Itse et taida olla ap työelämässä mukana?

Vierailija
8/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yleensä ekaluokkalaiset kulje kouluun yksin? Oma lapseni vasta eskarissa, mutta kyllä tarkoitus olisi viimeistään ensi kesänä harjoitella koulumatkaa niin paljon, että lapsi voi kulkea itsenäisesti kouluun, matkaa n. 1 km. Toki lyhennetään työpäiviä aluksi, mutta tuskin koko vuotta voidaan olla lasta kuskaamassa. Vai pitäisikö tosiaan?

Vierailija
9/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(yksi tien ylitys). En kyllä tuota matkaa saata kun on ollut yksin ennenkin ulkona ja ylittänyt teitä.

Vierailija
10/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun töissä pitää käydä työnantajan määräminä aikoina, eikä niistä lipsuta, varsinkaan tuntia tai paria! Et todella taida olla työelämässä, joten helppohan se on pasattaa siellä...

Tuosta etureunasta ei nyt ihan vielä kiillä sädekehäsi, hinkkaa vielä vähän.

Vierailija
11/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jonkun ekaluokkalainen ei osaa katsoa edes molempiin suuntiin??? Meillä lapset on osanneet sen kolmivuotiaasta...

lapsi alkaa hahmottaa liikennettä kunnolla vasta 12 vuoden iässä. Lapset saattavat käyttäytyä liikenteessä hyvin eri tavoin liikkuessaan siellä yksin kuin vanhempien kanssa.

Tästä huolimatta en ole samaa mieltä ap:n kanssa, koska tiedän, että suurin osa vanhemmista on sellaisissa töissä, etteivät voi viedä lastaan kouluun. Valitettavasti.

Vierailija
12/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ekaluokkalainen tuli jo ekana päivänä yksin kotiin. Matkaa kotioven ja koulun etuoven välillä onkin huikeat 160 metriä eikä lapsen tarvitse ylittää yhtään autotietä :P

Vierailija
13/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaarallinen tie joten saatan/menen vastaan aina kun mahdollista. Töissä ollessani on vaan päästettävä yksin.

Vierailija
14/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole mahdollisuutta saatella. Tietysti silloin voisi mahd. paljon ja jo etukäteen treenata ilta-aikaan kun vanhempi ehtii, että miten kuljetaan ja missä pitää pysähtyä, katsoa jne.

Kai siinä niinkin karu puoli on, että luonnonkarsinta, evoluutio karsii ne hutaleimmat ennen lisääntymisikää pois, tarkemmin kulkevat ja vähemmän rämäpäät jäävät lisääntymään... :(

Vierailija
15/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jahka tuo kouluun lähtee. Olen työelämässä silloin. Onneksi ei yhtäkään tienylitystä kouluun mentäessä, eikä ip-kerhoon mentäessä :)

Vierailija
16/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaiseen hoitovapaaseen, molemmilla yhtä aikaa.

Ja sen koulumatkan voi aina sopia taitettavaksi niin, että kaverien vanhemmat saattelee ristiin.

Vierailija
17/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä kun koulu alkoi, saattelin lasta ensimmäisen viikon kouluun. Matkaa oli myös kesän mittaan harjoiteltu monta kertaa, koska tiedossa oli, että lapsi joutuu pääasiassa kulkemaan yksin. Onneksi tie on turvallinen, ei suuria risteyksiä matkalla ja lapsi itse rauhallinen ja tarkka luonteeltaan.

Meillä päin on ihan tavallista, että lapset kulkevat itse kouluun. Suurin osa vanhemmista on kuitenkin töissä eikä pysty saattamaan lasta. Meillä muuten tuli heti toisen päivän jälkeen, että "äiti et kai sä aio aina mua saattaa kouluun asti". :)

Vierailija
18/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aleta harjoittelemaan ajoissa. Moni tietää jo vuosia ennen koulun alkua millainen koulumatka on, mutta silti sitä harjoitellaan ehkä viikko ennen koulun alkua. Meillä lapset kulkeneet koulumatkaansa jo kerhoaikana, kun koulu ja kerho ovat melkein vierekkäin. Kerhoon tietenkin vanhemman kanssa mutta eipä ole ollut ongelmia ekalla kulkea yksin.

Vierailija
19/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku aikuinen VOI KIRJOITTAA "aletaan harjoittelemaan"... Sattuu.

Sitä on ihan turha alkaa harjoitella, jos lapsi ei ole kypsä sitä kulkemaan. Meillä esikoinen ei tasan ollut kypsä kulkemaan matkaa ekan luokan syksyllä. Kuopus taas selviää samasta jo nyt eskarivuonna. Lapset ovat erilaisia!

Sitäpaitsi kaikilla ei ole mitkään kerhot ja koulut vierekkäin. Päivää! Meilläkin koulu on ihan eri alueella kuin missä asumme eli opeteltavaa on moninkertaisesti.

Vierailija
20/80 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miten joku aikuinen VOI KIRJOITTAA "aletaan harjoittelemaan"... Sattuu.

että tuo on yksi yleiskielemme oppitekoisia sääntöjä, joille ei ole mitään järkevää perustetta. Puhutussa kielessä käytetään käytetään tässä tehtävässä kolmea infinitiivirakennetta: alkaa tehdä, alkaa tekemään, alkaa tekee(n). Viimeinen infinitiivimuoto ei tietenkään edes esiinny kirjoitetussa kielessä, toisin kuin kaksi ensimmäistä.

Se, kumman infinitiivin kielenkäyttäjä noin niin kuin luonnostaan valitsee, riippuu murretaustasta. Alkaa tehdä on itäsuomalainen, alkaa tekemään länsisuomalainen variantti.

Alkaa tekemään -muodossa ei ole mitään kielenvastaista, se on "syrjäytetty" yleiskielestä sen kummemmitta perusteitta. Maallikkokielipoliisit tarttuvat tähän mielellään, monet kielen ammattilaiset taas pitävät tätä kyseistä knoppia aivan turhana.