Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lestad.naisen pakko suostua seksiin?

Vierailija
16.08.2011 |

Onko lestadiolaisnaisen pakko suostua seksiin vaikka kokisi haluttomuutta?

Tarkoitan sitä että kun itseäni ajattelen, niin tunnen silloin tällöin haluttomuutta. jos emme ehkäisisikään, siltikin tulisi varmaan melko pitkiä välejä raskauksiin.

Mutta lestadiolaisnaiset tulee toistuvasti hyvin pian uudestaan raskaaksi synnytyksen jälkeen. (Naapureita on tässä.) Ei ole edellinen vauva ielä ehtinyt pois vauva-vaiheestaan kun on jo uusi lapsi kasvamassa kohdussa.

Siksi tämä kysymys. Saako lestadiolais nainen kieltäytyä sukupuolielämästä haluttomuuden takia?

Onko se miehen halujen tyydyttäminen itse asiassa osa uskontoa, niin että seksiä täytyy naisen harrastaa aina, hänellä ei voi olla haluttomuutta?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kuinka eräästä lestadiolaispapin perheestä puhuttiin, että muija oli paksuna jo synnytyssairaalasta lähtiessä kun mies kiipesi pukille siellä sairaalassa jo. Lapsia oli todella paljon. Pahimmat syntyivät samana vuonna.

Ensinnäkin, miten ajattelette sen onnistuvan sairaalan huoneessa, jossa normaalisti on samassa huoneessa 2-5 äitiä. 70- 80-luvulla on ollut sairaaloissa jopa 10 äitiä samassa huoneessa.

Toiseksi, joka näin uskoo niin ei kai koskaan ole itse synnyttänyt? Muitatteko että joka ikisellä naisella tulee synnytyksen jälkeen jälkivuotoa, joka kestää 2vk-6vk. Tuon aikana raskaaksi tuleminen on biologisesti mahdotonta.

Ehkä ei kannata ihan kaikkea uskoa, mitä kuulee. ;)

t. kätilö

Tuo on mahdotonta, että voisi olla uudelleen raskaana sairaalasta lähtiessä. Raskauksien lyhin väli teoreettisesti on 1kk synnytyksestä, mutta käytännössä uudelleen voi raskautua aikaisintaan noin 2kk synnytyksestä.

Ei kai teistä kukaan kuvittele että uusi munasolu irtoaisi heti synnytyksen jälkeen. Kun lukee biologiaa niin ymmärtää että munasolu vaatii sen kuukauden kypsyäkseen ja irrotakseen, mutta valtaosalla naisista hormonitoiminnan palautuminen vie useita kuukausia.

Ehkä tuo lentävä legendä on alunperin ollut ironiaa ja joku ymmärtämätön on ottanut jutun todesta.

Toinen vaihtoehto on, että papin rouva on tullut raskaaksi noin 2kk edellisestä synnytyksestä ja seuraava vauva on syntynyt etuajassa, jonka tuloksena joku on laskenut raskaaksi tulon tapahtuneen jo synnytyslaitoksella.

lapset rv 37-38. Toiset jopa aiemmin.

Vierailija
82/96 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskonenhan voi syntyä jo rv 25 jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen Luojalleni . olen lest.perheeestä. en ole naimisissa, enkä aio mennäkään. minulle on Luoja suonut kuitenkin kaksi ihanaa lasta, kymmenen vuoden ikäerolla. minulle ei sovi aviovaimon elämä. Olen saanut kuitenkin kokea äitiyden. Oli tarkoitettu näin. Eihän lapseni olisi muuten syntyneet. irtosuhteita en harrasta. elän aika lailla "vanhanpiian" elämää. Kiitän .

Vierailija
84/96 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ole kaikkein helpoin osa sinullakaan... Pääasia on tietysti että lapset ovat saaneet ja saavat parhaat mahdolliset lähtökohdat ja turvallisen lapsuuden. Sillä ei liene niin väliä onko perheessä molemmat vanhemmat. Ehkä tärkeää lapselle että yhteys on olemassa myös poissa olevaan vanhempaan.

Vierailija
85/96 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanassa sanotaan että miesten pitää yhtyä vaimoihinsa, ei siinä puhuta mitään siitä että haluttaako vaimoilla vai ei. Eli selibaatti on synti siinä missä muu ehkäisykin.

synniltä välttääkseen kaikkin tyttöjen avioitua viimeistään silloin, kun kuukautiset alkavat? Muutenhan he ovat selibaatissa, ja munasolut menevät hukkaan joka kuukausi. Suuri synti.

Vierailija
86/96 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lestadiolaisnaisen pakko suostua seksiin vaikka kokisi haluttomuutta?

Raiskaus on rikos Suomen lain mukaan. Myös avioliitossa tehty raiskaus on rikos!

Eiko uskovaiset tunne lakia?

Vierailija
87/96 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuttiin, että muija oli paksuna jo synnytyssairaalasta lähtiessä kun mies kiipesi pukille siellä sairaalassa jo. Lapsia oli todella paljon. Pahimmat syntyivät samana vuonna.

Sillä muijalla oli vissiin ovulaatio sitten kaks päivää synnytyksestä? Vai ootko koskaan kuullut että raskauden alkamiseen tarvitaan sekä munasolu että siittiö? :D

Vierailija
88/96 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ehkäisen ihan hyvällä omallatunnolla. ... Olisi työlästä kuskata monta pientä hoitoon.

Ei tuo minun mielestä kyllä tunnu oikealta syyltä että saisi ottaa elämän omiin käsiinsä ja estää Jumalan luomistyötä. Ootko ajatellut että moni vauva jää teille syntymättä ja mikä sinä olet siitä päättämään montako ihmistä Jumala sinun kauttasi haluaa luoda?

sananhelinää? Ja kuinka oikeasti pieni ihminen pystyy estämään Jumalaa? Jumalahan on kaikkivaltias. Vai eikö olekaan?

Vierailija
89/96 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tama vl-lestojen todella kieroutunut suhtautuminen seksielamaan, kaikkine ikina-ei-saa-sanoa-ei yms omituisine saantoineen. Ensinnakin nainen voi tulla raskaaksi vain ovulaation aikaan, eli 'ikkuna' siihen on todella pieni. Koko muun pitkan kuukauden voi harrastaa seksia niin paljon kuin sielu sietaa. Jos (taas uusi) lapsi ei olisi elamantilanteessa paallimmaisena toiveissa niin eiko tuon yhden vuorokauden aikana voisi hiljaa mielessaan paattaa, etta just tana iltana olen "vasynyt". Kai sellaiseen on oikeus jopa uskovaisella - kai hekin sentaan itse saavat maarata omasta kehostaan? Ei kai miehelle ole PAKKO antaa joka kerta kun sana seksi vaan sattuu vilahtamaan mielessa, ei kai mieskaan sita odota vaimoltaan vai milla ihmeen vuosisadalla nama vl-pariskunnat oikein elaa? Jos sitten taas parin paivan paasta on turvallista nussia niin eihan se kieltaytyminen nyt niin hirvittavan pahasta luulisi olleen.

En tajua miksi tama on heille niin vaikeaa.

Vierailija
90/96 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu näyttää tyypillisesti ajautuneen ihan sivuraiteille.

Vastaus kysymykseesi. Ei ole pakko suostua seksiin sen enempää kuin muidenkaan ihmisten parisuhteissa. Mitään uskonnollista pakkoa ei ole.

Jokainen ihminen, niin nainen kuin mieskin varmasti joskus elämässään kokee haluttomuutta ja se on täysin normaalia. Vl:ä kehoitetaan usein kilpailemaan toinen toisensa(aviopuolisoiden välillä) kunnioittamisessa. Seksiin painostaminen ei todellakaan kuulu toisiaan kunnioittavien ihmisten elämään.

Vierailija
91/96 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin menee että sänky hommat on parinkunnan välinen juttu. enkä pidä nautintoa syntinä.. kyllä siellä sängyssä saa tehdä ihan mikä on mukavaa. en käsitä miten tuollaisia kysymyksiä.. meillä ei tuommoisia mietitä.

Vierailija
92/96 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla joku tuomitsee synniksi sen jos äiti/molemmat vanhemmat kokevat että eivät yksinkertaisesti jaksa enempää lapsia ainakaan vähään aikaan.

Sehän just nimenomaan on terveydenhoitoa. Ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa.

Mulle se oli ainakin mieleterveyttä parantavaa kun laitoin stopin.

Minä ehkäisen ihan hyvällä omallatunnolla.

Saan ja haluan tehdä tässä elämässä muutakin kuin olla raskaana/imettää.

Minkähän takia tästä elämästä ei saisi nauttia?

Pienemmällä perheellä on helpompi matkustaa ja saada kotiinkiin hoitajaa kun lähtee itse matkoille.

Minulle se on mielenvirkeyttä että saan nähdä maailmaa.

T:erä useamman lapsen vl-äiti uudeltamaalta

Vierailija
93/96 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa käytettiin selibaattia ehkäisynä. (Aikuisena sain tietää tämän.) Ja en todellakaan halua että lapseni joutuvat kokemaan saman, elämään näkemättä koskaan minkäänlaisia vanhempien välisiä hellyydenosoituksia ja aistimaan sen kireyden.

Onkohan sun kirjoitus puhdas provo?

Vierailija
94/96 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaa ei osattu tai on vaan pidetty kauheana mörkönä ehkäisyvälineitä=syntinä.

Sitten yritetty pidentä lastenvälejä näin.

Se sanon että tietoinen selibaatti ei tee parisuhteelle hyvää.

Se on sitten eriasia jos ei kumpaakaan satu haluttamaan.

Tästä tulee mieleen vain että

jossa käytettiin selibaattia ehkäisynä. (Aikuisena sain tietää tämän.) Ja en todellakaan halua että lapseni joutuvat kokemaan saman, elämään näkemättä koskaan minkäänlaisia vanhempien välisiä hellyydenosoituksia ja aistimaan sen kireyden.

Vierailija
95/96 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaa ei osattu tai on vaan pidetty kauheana mörkönä ehkäisyvälineitä =syntinä.

Sitten yritetty pidentä lastenvälejä näin. Se sanon että tietoinen selibaatti ei tee parisuhteelle hyvää.

Ei todellakaan. Se pilaa parisuhteen, murentaa rakkauden, tekee kiintymyksen ja uottamukseen haavoja.

Vierailija
96/96 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä näin ei ole. Mietipä miltä tuntuisi, kun koko lapsuuden ajan ainut "hellyydenosoitus" jonka näkisit vanhempien toisilleen osoittavan olisi finnien puristelu selästä (jonne ei siis itse yritä puristelemaan)? Et koskaan kuulisi vanhempiesi käyttävän hellittelynimiä, kuten "kulta" tai "rakas"? Et näkisi äitisi ja isäsi koskaan edes halaavan toisiaan, suukottamisesta puhumattakaan?

Aikuisena sitten, kun itse jouduin tilanteeseen jossa oli pakko ehkäistä, äiti kertoi että heillä ollut parhaimmillaan (PAHIMMILLAAN) kaksi vuotta selibaattia. Ja jokaisen lapsen välissä on oltu erillään, vaikka samassa sängyssä nukuttukin. Jostain syystä en enää pätkääkään ihmettele sitä kireyttä, jonka jo lapsena vanhempien väleissä aisti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi