Milloin nää yöheräilyt loppuu? Puhki
Tilanne siis tämä: vauva on 10kk vanha, säännöllinen rytmi, nukkuu klo 19-7/8 siten, että juo 200ml maitoa klo 5-6 välisenä aikana. Mutta, vauva heräilee pahimmillaan tunnin välein. Itkee, mutta rauhoittuu heti kun saa tutin suuhunsa. Itse ei siis pääse REM-univaiheeseen oikeastaan ollenkaan, ja päivät oon aivan puhki. Nukkumaan menee nätisti, sylittelyn kautta laitetaan vielä hereillä olevana sänkyyn, ja sinne nukahtaa. Päivät on hyväntuulinen ja nukkuu kahdet päikkärit (toiset 1.5 tuntia ja toiset n. 45 min. Mitä tässä voi tehdä? Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa?
Kommentit (24)
meillä auttoi, kun jätimme yömaidon pois. Kunnon tankkaus illalla. Vauva ei enää ns. odottanut maitoa ja ehkä sen takia heräämisiä ei ollut enää niin paljon. Ei kylläkään samantien, mutta pikku hiljaa.
Itse tietenkin tiedät parhaiten, tarvitseeko vauva vielä aamu(yö)n syötön, vai voisiko siitä kenties jo luopua.
Refluksilääkityksellä oli aluksi, mutta sitten oireet saatiin kuriin apteekin korvikkeella (oli siis maitoallergiaan liittyvä refluksi). Enkä oikein muutenkaan tuota refluksia tällä kertaa usko, kun kuitenkin päiväunia saattaa vetää yli parikin tuntia kerrallaan. Silloin kun oli refluksivaivoja nukkui pahimmillaan vartin pätkissä päivällä.
Samassa huoneessa nukutaan. Oon aatellut, että lapsi muuttaisi omaan huoneeseen 1v täytettyään, mutta enpä tiedä jaksaako sitä ramppausta, jos sama meininki jatkuu. Tietty kokeilla vois...
Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa, eikä yövalvomiset ole edelleenkään loppuneet. Esikoinen on eskari-ikäinen ja kuopus vähän vajaa 3-vuotias, ja arvatkaa kuka herättää? Se esikoinen.
Syyt on monet, ensinnäkin ilmiselvä maitoallergia/-yliherkkyys, mutta jota lääkäri ei jostain syystä suostu ymmärtämään. Allergialääkärille emme saa lähetettä, ja terveyskeskuslääkäri vaan väittää, ettei yli 2-vuotiailla voi olla allergiaa. No, kummasti jäi molempien lasten ripulit pois ja esikoisen yöherätyksistä tippui puolet pois, kun maito jätettiin ruokavaliosta. Ja yöherätyksistä jäivät pois nimenomaan ne, joiden aikana lapsi huusi ja oli levoton. No, toinen syy onkin sitten hankalampi, eikä sitä voi paikata. Lapsella on todettu aistiyliherkkyys, joka aiheuttaa unihäiriöitä, eli unissapuhumista ja -kävelyä sekä unihumalakohtauksia. Niinpä minä taluttelen pari kolme kertaa yössä esikoisen takaisin sänkyynsä.
AP:lle suosittelen kuitenkin ensimmäiseksi kokeilemaan tutista vieroittamista. Jos sen jälkeen ei helpota, suuntaa sitten sinne allergiatutkimuksiin, paitsi tietysti jos pystyt heti nimeämään jonkun allergiaa aiheuttavan ruoka-aineen.
vauva teidän kanssa samassa huoneessa? Mietin, että voisiko olla alkavaa vuoden iässä tulevaa eroahdistusta. Vauva tarkistaa oletteko paikalla?
Toisaalta, kun rauhoittuu heti tutin saatuaan - joudutko aina laittamaan tutin vauvan suuhun? Meillä alkoi tuossa iässä oppia laittamaan tutin itse suuhun. Kuuntelin aina laantuuko se, vai ei. Eli liian herkästi ei kannata mennä väliin. Vauva voi välillä hieman itkeskellä unissaankin. Toki itse yleensä aina herään, mutta se helpottaa ettei tarvitse välttämättä nousta ylös (meillä vauva nukkunut 8kk -> omassa huoneessa).
Jos vauva nukkuu samassa huoneessa, ehkä korvatulpat voisivat auttaa, niin ei kuule ihan jokaista pientä ääntä.