Opetatko lapsillesi että ketään ei jätetä yksin leikkien ulkopuolelle?
Esim. jos taloyhtiön pihapiirin lapset leikkivät ulkona yhdessä, niin silloin kaikki otetaan mukaan. Yhtä ei jätetä sivusta seuraajaksi.
Jos huomaat että näin tapahtuu, puututko tilanteeseen, vai annatko homman jatkua?
Kommentit (25)
Koska mun mielestä on inhottavaa, jos joku jätetään ulkopuolelle. Tuota opettamista vaan joutuu tekemään aika paljon, aina se ei kerrasta mene jakeluun, mutta toistossa on voimaa, uskon niin.. Ja joskus olen myös pyytänyt muita lapsia ottamaan omani mukaan leikkiin, jos sellainen tilanne on ollut että on ollut yksin ja näyttänyt kaipaavan muiden seuraa. Mutta edelleenkin niin, että toki täytyy välillä saada leikkiä vain tietyn kaverinkin kanssa.
Toki kavereitaan saa valita, mutta ei myöskään saa syrjiä ja jättää ulkopuolelle ketään. En todellakaan hyväksyisi omalta lapseltani sitä, mihin kerran törmäsin: Oltiin kaverin synttäreillä ja muut lapset menivät yhteen huoneeseen ja laittoivat oven kiinni. Omani yritti tietenkin perässä, jolloin muut kertoivat, että hän ei saa tulla sinne leikkimään.
Onneksi omani oli vielä niin pieni, ettei oikein tajunnut tilannetta. Mutta tuollainen ei todellakaan ole mielestäni ok. (Ja tarkennukseksi: Lapseni ei kiusannut ketään, riehunut, rikkonut leikkejä tms. Huoneessa oli myös saman ikäisiä lapsia, joten ei ollut kyse siitä, että isommat olisivat halunneet olla keskenään.)
Siis niihin puututaan ja asia setvitään lasten kesken.
Meillä on porukan pienin ja nuorin itsellä, joten hän se olisi ekana porukasta tiputettavien listalla, jos joku sieltä pois potkittaisiin.
Eli minusta siinä pitää ensin katsoa, että saako lapset sen kuvion toimimaan, löytyykö siis omaa moraalia jne. mutta jos joku toistuvasti jää ulkopuolelle, selvittäisin sitten että miksi näin käy ja toimisin sitten sen mukaan.
3
jos joku arempi ja sivuun niin pyytävät mukaan leikkiin.
Olet siis sitä mieltä että jos leikin ulkopuolelle jäävä ei ole määräilevä yms. vaan hänet jätetään ulkopuolelle ihan vain kiusaamis tarkoituksessa, et kuitenkaan puuttuisi tilanteeseen? Lapsen pitäisi itse "harjaantua" ja sietää kiusaamista vai mitä tarkoitat?