Yksi kauppalappuihmetys.. anopin..
Oon aina ihmetellyt, kun anopin kauppalapussa lukee aina: maitoa, leipää, leikkelettä, ruokaa....
Siis RUOKAA. Alkuun se huvitti suuresti, kun pääasiassa ruokaahan kaupasta kotiin tuodaan, että pitääkö se nyt siihen lappuun kirjoittaa. Mutta sit tajusin, että se tarkoittaa päivälliseksi tarkoitettua raaka-ainetta, mitä milloinkin. Ei siis koskaan miettinyt valmiiksi, mitä ruuaksi laitetaan vaan kirjoittaa lappuun, että _ruokaa_. Ahaa, tosiaan tänäänkin pitää syödä jotain, katsotaas tästä lihahyllystä, mitä otettais..
Noh. Tällanen...
Kommentit (12)
Ei ole järkeä päättää etukäteen mitä ruoaksi vaan katsotaan ensin kaupan tarjonta. Jos on vaikka jotain hyvää kalaa tiskissä, otetaan sitä.
ja mieheni kirjoitetaan usein, kun ei jakseta etykäteen miettiä, mitä ruokaa tehtäis, tai jos halutaan katsoa, mikä olisi tarjouksessa.
Sit mulla lukee esim. ruoka x 3, jos pitää olla lämmintä ruokaa kolmeksi päiväksi. Ja kaupan valikoiman perusteella sit päätän menun.
Juurikin noista samoista syistä, että jos ei olla päätetty mitä syötäs tai muuten vaan halutaan katsella tarjouksia..
ruokaa siihen kauppalappuun silloin kun pitää täydentää pääruokavarastoa. Eli jos meillä ei jääkaapista tai pakasteesta löydy kalaa/lihaa/lihapullia/... tmv. pääruoaksi kelpaavaa.
Kaupasta ostetaan sitten semmoista mikä näyttää olevan hyvää tai sopivan hintaista (esim. kalavalikoimat ja varsinkin niiden hinnat vaihtelee kovastikin).
Pääruokaa ei suinkaan osteta jokaisella kauppareissulla. Usein ostetaan vain hedelmiä, vihanneksia ja maitoa.
aina noin, jos siis edes kauppalappua teen. Kirjoitan päivällisaineet nimenomaan vain "ruoka". Lihaosastolta sit otan jotain.
samoin kirjoitan esim. "hedelmiä", enkä erittele mitä hedelmiä just tällä kertaa aion ostaa.
jos olen päättänyt mitä syödään lukee lapussa tietysti tarvittavat aineet, mutta muuten kirjoitan vaan ruokaa ja ostan (tai mies ostaa) sen mukaan mikä on tarjouksessa tai muuten houkuttelee.
Meillä on tosi hyvä ruokakauppa lähikauppana, joten ostetaan tosiaan ruoat usein hiukan fiilispohjalla sen mukaan mitä vihanneksia, kaloja ja lihaa on tarjolla. Tänään tuli ostettua mm. lihakeittoainekset kun oli hyvännäköisiä juureksia.
Tosin me kirjoitetaan todella harvoin kauppalappuja. Lähinnä vaan silloin kun on juhlat ja etukäteen tehty ruokalista.
Sori, mä en tienny, että toi on noinkin yleistä. =0)
ap
Kaupassa sitten katsotaan, että mikä se ruoka olis mitä pitää ostaa ja mistä tehdään ateria.
Minulla on listalla ne tavarat, joista on puutetta tai jotka ovat loppu ja sitten tuo "ruokaa" muistuttamassa siitä, että kotona ei ole lihaa/kalaa/kanaa tms., josta tehdä sitä varsinaista ruokaa.