Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monessa perheessä isä joutuu sohvalle nukkumaan, kun vauva syntyy?

Vierailija
14.08.2011 |

Meillä on nyt kolmella tuttavaperheellä uusi vauva talossa, ja kaikilla mies on ulkoistettu sohvalle nukkumaan, kun äidin ja vauvan pitää saada rauhassa nukkua vierekkäin.

Minä vaan en ymmärrä tätä. Ja vuoden kuluttua sitten ihmetellään, kun vauva ei suostu nukkumaan omassa sängyssään....

Minun ukkoni ei olisi suostunut nukkumaan sohvalla, nurisi kyllä vauvan ähinöitä, mutta kärsi mieluummin niistä kuin olisi nukkunut huonosti sohvalla. Ja vauva koulittiin nukkumaan omassa punkassaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tuttavaperheissä isä on siirtynyt nukkumaan toiseen huoneeseen, jotta jaksaa herätä aamulla töihin. Niissä perheissä, joissa vauva on nukkunut vieressä, yleensä myös isä on nukkunut samassa sängyssä.

Meillä ei ole hankittu sänkyä kohta syntyvälle vauvalle, eiköhän me mahduta kolmestaan tuohon parisänkyyn.

Vierailija
2/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vastasitkin kysymykseesi jo itse.Sitäpaitsi ei ne joudu vaan pääsee =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin ei tehty, mutta muutamilla ystävillä kyllä. Syynä se, että mies sai paremmin nukuttua rauhassa sohvalla. Monilla yöunet ovat tärkeät ihan työnkin kannalta (esim. lääkäri), ei ainostaan oman voinnin vuoksi.

Jos järjestely sopii perheelle niin mitä se sinua haittaa? Eiköhän vauvaperheessä ole tärkeintä se, että kaikki nukkuvat niin hyvin kuin siinä tilanteessa on mahdollista?

Eikä kyllä ole kenenkään edun mukaista, ei varsinkaan äidin ja vauvan, että pieni vauva laitetaan nukkumaan yksinään eri huoneeseen. Vuoden ikäinen on jo eri asia.

Vierailija
4/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin lapset ja vaimon nukkumaan olohuoneen lattialle että itse sain nukkua sängyssä.

Vierailija
5/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kiljuvien kaksosten äiti

Vierailija
6/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, meillä nyt muutenkaan ole ollut moista ongelmaa, kun molemmat lapset ovat aina nukkuneet vain omassa sängyssään.

Vierailija
7/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niihin ihmisiin, joiden mielestä vastasyntyneen kouliminen siihen tai tähän ei ole oikein hedelmällistä. Mahdutaan kyllä kaikki kolme samaan sänkyyn nukkumaan.

Vierailija
8/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaihdoin vauvan vaipan. Kolme yötä se ärisi sängystään, että sammuta se lamppu ja neljäntenä kannoin pimessä huutavan vauva miehelle ja sanoin, että vaihda sinä vaippa pimeässä, minä en osaa.

Joten mies siirtyi ihan suosiolla nukkumaan vierashuoneeseen.

Vierailija
9/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he kertoneet tilanteesta sinulle, vai heidän vaimonsa, vai oletko kenties itse tehnyt päätelmiä nähtyäsi heidät sohvalla nukkumassa?

Minun mieheni alkoi nukkumaan sohvalla omasta halustaan ja vastoin minun tahtoani. Olen saanut sen käsityksen, että hän kertoo (tai ei ainakaan korjaa vääriä oletuksia) minun "ajaneen" hänet sohvalle, ja voin kertoa että mikään ei vituta niin paljon kuin tällaiset kyselyt.

Vierailija
10/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minustakin tuo on omituista ja itse olen sitä mieltä että vauvat nukkuu omassa sängyssään ja äiskä ja äiti omassaan. Musta on kauheaa että pieni vauva otetaan iskän ja äiskän väliin nukkumaan... Ekanakin on helvetin vaarallista ja tokanakin, miten hyvin sen saa isompana omaan sänkyyn?!

Vierailija
11/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla on biologinen ja psykologinen syy olla kiinni äidissä (ravinto, turvallisuuden tunne), onko miehellä jokin biologinen tai psykologinen syy olla kiinni vaimossaan ja ajaako se ohi vauvan myötäsyntyisestä tarpeesta olla ihan kiinni äidissään? Ehkä ap:n perheessä on?

Vierailija
12/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon nukkunut sohvalla ja mies vauvan kanssa kun oon niin herkkä uninen,ja oon välillä käynyt yöllä vaan imettämässä=)

Vierailija
13/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luuletko sä ap, että kaikilla on epämukava sohva, jos teillä on? Eiköhän ne miehet ihan mukavasti siellä sohvalla nuku, mieluummin kuin että heräisivät monta kertaa yössä siihen kun vauva itkee. Miesten pitää useimmiten lähteä aamulla töihin, äippä saa kyllä jäädä kotiin vauvan kanssa olemaan, voi vaikka ottaa päikkärit samalla kun vauva nukkuu. Tai muuten voi vaan makailla sohvalla ja imettää ja katsella kun toiset lapset leikkii. Isällä on se työ tehtävä, siellä on oltava skarppina koko päivän ajan, ei ole lepotaukoja.

Jos siis isukki sohvalla nukkuu, se todennäköisesti johtuu siitä, että mies nukkuu silloin rauhassa, eikä siitä, että vauva ja äiti saisi nukkua rauhassa.

Vierailija
14/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minustakin tuo on omituista ja itse olen sitä mieltä että vauvat nukkuu omassa sängyssään ja äiskä ja äiti omassaan. Musta on kauheaa että pieni vauva otetaan iskän ja äiskän väliin nukkumaan... Ekanakin on helvetin vaarallista ja tokanakin, miten hyvin sen saa isompana omaan sänkyyn?!

ainoastaan silloin, jos molemmat tai jompi kumpi vanhemmista on päihtyneitä.

Ihan hyvin saa isompana omaan sänkyyn.

Vierailija
15/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin huonosti nukkuva vauva. Huusi paljon öisin, heräsi yleensä vähintään kymmenen kertaa yössä, välillä jopa vartin välein. Ei nukahtanut sänkyyn vaan huusi hysteerisenä, jos sai nukahtamaan heräsi heti siirrettäessä sänkyyn. Pakko oli ottaa viereen, jotta sain nukuttua itse edes pienissä pätkissä.

Mies siirtyi ihan itse sohvalle, jotta sai edes jotenkin nukuttua, kun vauvan kanssa "nukkuminen" oli melkoista sirkusta suurimman osa yöstä.

Vauvalla oli vatsavaivoja lääkityksensä sekä myöhemmin löydettyjen allergioiden vuoksi. Kun nämä helpottivat, niin mieskin päätyi pian takaisin samaan sänkyyn.

Meillä ei mies siis todellakaan joutunut sohvalle, vaan pääsi. Minä olisin paljon mieluummin mennyt sinne nukkumaan edes vähän paremmin, mutta työssäkäyvänä miehen piti saada nukuttua vähän paremmin.

Vierailija
16/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vauva kerran meidän välissä ja voin sanoa, etten ole koskaan nukkunut niin huonosti. Ei uskaltanut kunnolla nukahtaa kun pelkäsin kääntyväni vauvan päälle. Ja ihan selvinpäin oli, mutta kun olen tosi levoton nukkuja niin kyllä s riski on.

Toisekseen, meillä esikoinen änkeää yleensä jossakin vaiheessa yötä viereen. Ei kyllä oltaisi kaikki mahduttu samaan sänkyyn eikä ole oikein että selkävikainen mies joutuu epämukavalle sohvalle nukkumaan. Enemmän se häntä olisi väsyttänyt, että olisi joutunut siirtymään paikasta toiseen nukkumaan. Kaikilla kun ei ole mitään vierashuonetta.

Enkä kyllä muutoinkaan ole nähnyt tarvetta vauvan nukuttamiselle vieressä. Molemmat lapset ovat heränneet syömään yöllä korkeintaan pari kertaa. Päivällä ovat sitten saaneet syliä ja läheisyyttä.

Vierailija
17/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iEnkä kyllä muutoinkaan ole nähnyt tarvetta vauvan nukuttamiselle vieressä. Molemmat lapset ovat heränneet syömään yöllä korkeintaan pari kertaa. Päivällä ovat sitten saaneet syliä ja läheisyyttä.

[/quote]

kokenut niin kauan kuin vauva heräsi pari kolme kertaa yössä ja nukkui siellä sängyssään. Mutta kun se vartin välein tapahtuva herääminen alkoi, niin kummasti aloin minäkin kokemaan tarvetta sille. Eikä muuten ollut vaaraa, että olisin sikeässä unessa kääntynyt vauvan päälle: Kun äitikin nukkuua lyhyissä pätkissä unensa huonounisen vauvan vuoksi, ei koskaan edes pääse sikeään uneen.

Vierailija
18/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu myös siitä, että olet joko hyvin nuori tai hyvin matalasti koulutettu, tai tyhmä. Sen huomaa jo kirjoitustyylistäsi ja ajattelusi suppeudesta.

Vauva voi olla omassa sängyssään myös vanhempien makuuhuoneessa. On vauvalle haitallista ja äidillekin hankalaa imetyksen kannalta laittaa vauva kokonaan eri huoneeseen. Mutta sinähän et ollut koskaan edes kuullut varhaisesta vuorovaikutuksesta ja kiintymyssuhteen muodostumisesta, etkä tietenkään imettänyt.

Samassa sängyssä nukuttaminen ei ole vaarallista, muuta kuin ehkä teillä, koska te varmastikin tupakoitte ja käytätte alkoholia. Ehkä myös huumeita?

Lapsen saa vanhempana varsin hyvin omaan sänkyyn. Jossain vaiheessa lapsi alkaa kaivata sinne. Oma sänky on uusi kiva juttu. Mutta joo, puhuimmekin jo aiemmin siitä vuorovaikutuksesta, joten :D

Etkä myöskään ymmärrä miksi mies tarvitsisi katkeamatonta unta, koska sinun miehesi on työtön vai paiskooko laatikkoa varastolla.. Niissä hommissa on ihan sama vaikka ei olisi nukkunut ja krapulakin vaivaa...

Vierailija
19/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan nukuttu molemmat vauvan kanssa samassa sängyssä ihan hyvin. Vanhin vauvoista on nyt jo koulussa ja keskimmäinenkin eskarissa. Hyvin nukkuvat omassa sängyssään omissa huoneissaan. Kun ovat olleet jotain kahden ja kolmen välillä ovat mieluusti menneet jo omaan sänkyyn nukkumaan. Nuorimmainen 2+ nukkuu vielä meidän kanssa mutta omakin "isojen" sänky on jo hankittu.

Vierailija
20/32 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi, että saan rauhassa olla vauvan kanssa, tarkoittaen yöimetyksiä.Pelkäsi (ja minä myös), että kierähtää vauvan päälle. Sänky ei ole mikään huippuleveä....Lisäksi kuorsaa tuhannen desibelin voimalla, sain nukuttua itsekin paremmin. Jonkun 5kk taisi enimmäkseen raukka olla sohvalla, voivoi! Vauva yösöi tasan 6kk, sen jälkeen nukkui omassa sängyssään täysin ongelmitta.Haluaisiko joku nyt kertoa, mitä vaikeaa tässä oli meille ja missä se ongelma oli..? :)