Suomalainen työkaveri ei tunne suomenkielisiä sanoja!
Mistä tällainen voi johtua, kyseessä on noin 50-vuotias suomalaissyntyinen, aina Suomessa asunut nainen, vuosikymmenet asiakaspalvelussa toiminut ja usein kysyy, mitä mikäkin sana tarkoittaa. Esim. sanat katras ja rutiini ovat olleet hänelle ihan vieraita. Tuntuu oudolta.
Kommentit (57)
Mikä on katras? Niinkun lapsikatras? No sehän se varmaan on.
Vierailija kirjoitti:
kansakoulun käyneelle ei välttämättä ole valtavan rikasta synonyymivarastoa.
Höpöhöpö, silloin luettiin niin paljon kirjona, että sanavarastot olivat suuremmat kuin nykyään.
Nyt törmää jatkuvasti ihmisiin, joille on moni normaali sana täysin hukassa .
T.kirjastotäti
Mulla on välillä vaikea keskustella parikymppisten kanssa kun heille monet vielä tavallisemmatkin sanat ovat hepreaa ja minun on vaikeaa ymmärtää heidän finglishiään. Olen itse ysärin lapsi, en paljoa heitä vanhempi.
Heillä syynä on amerikkalaistuminen, viihteen ja somen suurkulutus. En ole ennen kuullut viiskymppisestä joka ei osaisi suomea.
Vierailija kirjoitti:
50 vuotiaat lienevät kaikki peruskoulun kasvatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tuossa kommentoija paljasti oman tyhmyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Tai lammaskatras tai muu.
Mitä vähemmän ihminen lukee, sitä vähemmän hän tuntee edes suomalaisia sanoja.
Ja jos on ja asuu ja elää aina samassa pienessä piirissä, eikä paljoa tapailee muita ihmisiä, ihmisen oma sanavarasto jää hyvin pieneksi.
Koska hän aina puhuu samoilla sanoilla, niiden samojen ihmisten kanssa.
Kauhistuttavinta on tämä, nuorten parissa. Heillä on hukassa aivan perus suomalaisten sanojenkin ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä.
Ei välttämättä tyhmä.
Vaan tietämätön.
Tyhmä on sellainen, joka ei opi, vaikka opetetaan.
Tietämätön taas oppii, kun häntä opetetaan. Tai hän itse etsii lisää tietoa, asioista, joita ei vielä tiedä.
Sanavarasto riippuu siitä, kuinka paljon on lukenut. Ehkä tämä työkaveri ei ole juuri lukenut kirjoja elämänsä aikana. Useimmat hänen ikäluokkansa edustajat ovat ainakin nuoruudessaan lukeneet paljon, joten joku, joka ei ole, erottuu joukosta.
Vierailija kirjoitti:
rutiini (esim. töissä) tarkoittaa sitä, kuinka asiat tehdään samalla tavalla joka päivä, missä järjestyksessä, mitä välineitä käyttäen jne.
Katras: yleensä lapsista puhutaan, jos vaikka perheessä on viisi lasta, on se jo aikamoinen katras. ap
Mitä jos antaisit työkaverisi olla rauhassa, ei kaikkien sanavarasto voi olla niin tavattoman laaja kuin sinun, hyvä ap!
Vierailija kirjoitti:
Lammaskatras se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse kuulua heihin?
Vierailija kirjoitti:
Entäs loukas?
Kerroin istuttaneeni taimen pensasaidan loukkaaseen... katsottiin ihmeissään??? Loukas.... mikä?
Itse kyllä ihmettelin kun joku laittoi potkot kiehumaan??? Potkat? Mitä ihmettä??? Oli siis perunoista kyse.
Mikä ehkä yleinenkin sana sinua ihmetyttää?
En ole koskaan kuullut sanaa loukas enkä potkot. Molemmat aivan vieraita sanoja stadilaiselle.
No jos lukeminen on rajoittunut seiskaan ja tv:n tuijotus salkkareihin, niin eihän siinä sanavarasto voi laajentua.
Toisaalta, vaikka kuinka kuuntelisi ns sivistyneistön puheita, ei sieltä opi kuin ninkuttelun.
Vierailija kirjoitti:
N. 50v. ei ole käynyt kansakoulua vaan peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs loukas?
Kerroin istuttaneeni taimen pensasaidan loukkaaseen... katsottiin ihmeissään??? Loukas.... mikä?
Itse kyllä ihmettelin kun joku laittoi potkot kiehumaan??? Potkat? Mitä ihmettä??? Oli siis perunoista kyse.
Mikä ehkä yleinenkin sana sinua ihmetyttää?
En ole koskaan kuullut sanaa loukas enkä potkot. Molemmat aivan vieraita sanoja stadilaiselle.
Vaikuttaa palsta sanojenkeksijähullun jutuilta. Jankuttaa vähän väliä itse keksimistään sanoista kuin joku kunnon maanikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 62?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse kuulua heihin?
Toivottavasti kuuluukin eikä ole jäänyt peruskoulukin käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 62?
Osittain kansakoulu ja osittain peruskoulu.
ei ole katsonut vanhoja suomalaisia mustavalko elokuvia.