Painaako lihas enemmän kuin läski
mietin sitä, kun olen 163 cm ja painan mn. 65 kg. En tunne olevani iso ja lihava, vaikka tuo paino onkin painoindeksillä laskettuna siinä normaalipainon ylärajalla. Toki mahamakkaroita löytyy vähän ja yritänkin liikkua paljon ja välttää herkkuja. Syön ihan peruskotiruokia enimmäkseen.
Eli voiko mielestäsi näyttää hyvältä näillä mitoilla, jos on "kiinteässä kunnossa" vaikka vaaka näyttää painoa olevan jonkun verran?
Kommentit (22)
Mittanauhalla rinnanympärys,vyötärö ja lantio?
joten en tiedä mittojani. Käytän vaatekokoa 38, toki haluaisin olla mielummin kokoa 36, sitten tuntisin olevani "omassa koossani". Liikuntaa lisää ja vähemmän syömistä ja herkkuja ennen kaikkea ;).
ap
mutta voin omasta kokemuksesta kertoa, että erään kerran pillerireseptiä uusiessa, kävin gynen käskiessä puntarilla. Tokaisi hän, että miten voit painaa noin paljon. Tällä hän tarkoitti sitä, että kun olin niin timmissä kunnossa ja pieni. Silloin treenasin 5 kertaa viikossa salilla ja bodarin ruokavaliolla. Ja kun siitä vähän hölläsin treenaamista, rupesi pikku hiljaa lihasmassa hävitä ja läski tulla tilalle. Paino ei noussut, mutta paikat rupesi löllymään ja vaateet ainakin yläkropasta sekä takapuolesta rupesi tiukkenemaan.
Eli minä sanoisin sen, että lihas painaa enemmän kuin läski.
tämän kertoi joskus kuntosaliohjaajani
Lihas ei muutu läskiksi eikä läski lihakseksi.
naisen, ja hän oli hyvin hoikan oloinen. Mutta kun hän kertoi painonsa, se oli n. 10 kiloa enemmän mitä olisin itse veikannut!
Tästä päättelin, että treenattu kroppa painaa enemmän kuin treenamaton läskiä löllyvä kroppa.
Ap
Voiko lihasmassa muuttua läskiksi,kun painoni oli 66.4kg Keväällä 2011 painoni oli 60.1kg!5
Luen salilla Fit lehteä ja siinä oli juttu jostain joogaohjaajasta (tosi kaunis nainen) joka painoi yli 70kg ja oli jotain 172cm. Kuvissa oli todella hoikka ja timmi nainen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2011 klo 00:04"]
tämän kertoi joskus kuntosaliohjaajani
[/quote]
Ja tämä ei pidä paikkaansa..:)
No, muscle does not weigh more than fat. A pound of muscle weighs exactly the same as a pound of fat—they both weigh one pound!
This commonly cited gym cliché is somewhat misunderstood and misused. The rationale that muscle weighs more than fat is often cited as an explanation for why a person might find that they aren’t losing weight, or are gaining weight, when they kick off an exercise regimen. The idea seems to be that if you are exercising—and theoretically losing fat and gaining muscle at the same time—the effects cancel each other out.
Lihas menee pienempään tilaan. Läski leviää.. No, tässä kuva havainnollistamaan: http://fitness-health-wellness.com/wp-content/uploads/2011/12/1a6aff18_fat-v-muscle1.jpg
Litra läskiä on vähän kevyempää kuin litra lihasta. Niin kuin rasva on vettä kevyempää (lihas sisältää paljon vettä ja sen verran muuta, että on pelkkää vettä painavampaa).
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:57"]Litra läskiä on vähän kevyempää kuin litra lihasta. Niin kuin rasva on vettä kevyempää (lihas sisältää paljon vettä ja sen verran muuta, että on pelkkää vettä painavampaa).
[/quote]
Jos ihan oikein muistan niin olisiko ollut tyyliin että litra läskiä painaa 900gr ja litra lihasta 1 kg.
Katri Manninen kirjoitti tästä asiasta joskus blogissaan, en nyt pikaisella googletuksella löytänyt linkkiä. Mutta pointtina oli, että hän oli nuorena "laiha läski". Sitten hän lihoi ja sitten aloitti liikunnallisen elämäntavan, jonka seurauksena hän on senteissä mitattuna selvästi hoikempi kuin nuorena, mutta painoa on enemmän.
[/quote]
No, muscle does not weigh more than fat. A pound of muscle weighs exactly the same as a pound of fat—they both weigh one pound!
[/quote]
No kumpi painaa enemmän, kilo höyheniä vai kilo kiviä? Hehheh! No tietenkin ne painavat yhtä paljon. Kilonhan ne molemmat painavat! :D
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:59"]
]Jos ihan oikein muistan niin olisiko ollut tyyliin että litra läskiä painaa 900gr ja litra lihasta 1 kg.
[/quote]
Hyvin muistit--->
Luustolihasten tiheys on noin 1,06 grammaa millilitraa kohti, rasvakudoksen tiheys taas on noin 0,9 grammaa millilitraa kohti. Litra lihasta painaa siis noin 1,06 kiloa ja litra rasvaa 0,9 kiloa. Ero johtuu ennen kaikkea siitä, että rasvan triglyseridit ovat kevyempiä kuin proteiinit ja vesi, joista lihaskudokset pääasiassa koostuvat.
Miten saan lihakseni takaisin näkyviin?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 12:36"]
Miten saan lihakseni takaisin näkyviin?
[/quote]
Treenaamalla, ei ne pyytämällä tule.
Laihduttamalla. Kun rasva häviää, lihakset tulevat näkyviin, elleivät ole aivan olemattoman pienet.
Kyllä on makaamalla pienentynyt!Auttaako kuntosalitreeni?
itse olen nyt samoissa mitoissa kun ennen raskautta... ainut vaan että kaikki minussa ollut lihas on muuttunut pehmeäksi kudokseksi :) ja olen paljon pullakammassa kunnossa kuin ennen. Voih! :) eli joo painaa. Siksi painoindeksiin ei kannata luottaa sillä se ei ota huomioon juuri tuota että lihaksikkaat ihmisrt voivat olla tosi hoikkia mutta painavat silti...