Lähihoitajat! Millainen työpäivä sinulla oli tänään(/viimeisin työpäivä)?
Mielenkiinnosta alalle kysyn, sillä tuntuu että lähihoitajilla on todella paljon eri toimenkuvia ja työtehtäviä. Kiinnostaa myös niiden päivät jotka on kouluttautuneet lähihoitajiksi mutta eivät tee alan töitä.
Millä alalla siis työskentelet ja mille lähihoitajalinjalle alunperin suuntauduit?
Millainen päiväsi oli, mitä kaikkea teit? Mikä oli ikävintä, tylsintä jne. ja mikä taas oli päivässä mukavinta?
Kiitos jos jaksat vastata :)!
Kommentit (31)
Koulutusohjelmani oli tuolloin vammaistyö.
Tällä hetkellä työskentelen yksityisessä, 14-paikkaisessa vanhusten hoivakodissa. Olen erittäin tyytyväinen paikkaani ja en tällä hetkellä haluaisi tehdä mitään muuta. Aion 1-2v kuluttua aloittaa työn ohella vanhuspuolen osaamisalan opinnot siis "suuntautua vanhuspuolelle".
Viimeksi olin töissä keskiviikkona ja tänään menen iltavuoroon. Keskiviikon päivään kuului aamutoimissa avustaminen / aamutoimien tekeminen (osa on täysin avustettavia), lääkkeiden antamista, syöttämistä, kahden mummun kanssa käytiin saunassa, kahden papan kanssa ulkoiltiin torilla kahvikupin verran ja loppuvuorosta valmistelin päivällisen iltavuorolaisille valmiiksi. Oli oikein kiva työpäivä, etenkin kun päästiin tosiaan ulkoilemaan ihan ajan kanssa.
Olen lisäksi ollut töissä vaikeasti vammaisen nuoren henk.kohtaisena avustajana, päiväkodissa erityislasten parissa ja kahdella eri vuodeosastolla. Nykyinen työpaikkani tuntuu kaikista eniten omimmalta.
tyypin kanssa, kenellä pakkomielteenä itsetyydytys. Väkivaltainen kaveri, keneen ei pamit tehonneet. Aika meni aika tiiviisti hänen kanssaan. Siihen lisäksi pari psykopaattisia oireita kärsiviä niskan takana uhkaamassa, että jospa he tappaisivat minut tässä yön aikana ihan huvikseen.
Lisäksi jotain pientä muuta kähinää, mitä sai rauhoitella.
Siinä lähärin yövuoro.
oon keskussairaalassa töissä kirurgisella osastolla. 2 edellistä työvuoroa on ollu öitä. aika perushommia. ei hirmu kiirettä kokonaisuudessa. tosin ensimmäinen yö alkoi elvytystilanteella ja toisena yönä oli yks rintakipunen joka vietiin sydänvalvontaan, sitte yks deliriumpotilas ja pari muuten sekavaa. 2-3 kertaa kertakatetroin ja kerran laitettiin kestokatetri. kuitenkin meinaan ettei kovaa kiirettä ollut ku kerkesin istumaaki ja syömään. toisenlaisiakin yövuoroja ku on ollut.. tykkään työpaikastani koska joka vuorossa joka päivä jotuu olemaan oikeasti skarppina ja päivät ovat oikeasti vaihtelevia. ei ole esim niinku jossain vanhuspaikassa varsinaisia suihkutuspäiviä ja muutenki tietää semmosissa paikoissa työpäivien kulun 3vkoksi eteenpäin ku saa työvuorolistan käteen
Yllättävän paljon muutakin kuin itse hoitotyötä. Mä olen esim. aina luullut että on joku keittiöhenkilö erikseen.
Kiva että kerrankin kirjoitetaan työpäivistä yksityiskohtaisemmin. Usein sanotaan että hoidetaan erilaisia ajuoksevia asioita mutta ei sitten kerrota mitä ne on. Vaikka ovat pieniä ja ehkä mitättömän tuntuisia niin kertovat kuitenkin paljon työstä.
Olen töissä dementiayksikössä sekä välillä vammaisyksikössä.
Eilen olin aamuvuorossa ja työvuoro alkoi 7.30.
Raportin jälkeen aloitimme tekemään aamutoimia asukkaille joita on 14. Kaksi hoitajaa töissä joten aika kiireistä oli. Asukkaista puolet on täysin autettavia/syötettäviä.
Jaoimme kaikille myös aamupalan ja lääkkeet. Kaksi asukasta kävi suihkussa. Mihinkään ylimääräiseen ei jäänyt aikaa, ei edes virikehetkiin.
Lounas annettiin kello 12 sekä lääkkeet. Sen jälkeen avustettiin asukkaat päivälevolle ja syötiin itse. Sitten kirjoitettiin rapsa ja vietiin roskat, sekä siivottiin keittiö. Annettiin myös rapsaa iltavuorolaisille ja kahvit jaettiin myös.
Sanoisinko, että päivään mahtuu paljon ja kiirettä pitää. Harmittaa kun ei ehdi kunnolla jutella asukkaiden kanssa eikä olla läsnä :/ Alalla ollut 13v ja riittämättömyyden tunne vaivannut kaikissa paikoissa.
Aamulla tarjoilimme lapsille 11kpl aamiaisen. (kolme aikuista)Sitten oli vapaata leikkiä, kunnes lähdimme pienisä ryhmissä pukemaan ulos. Lapset olivat innoissaan lumesta. Ulkoilimme vähän yli tunnin. Kävin välillä kahvilla, kun toinen aikuinen tuli ulos. Sitten sisälle lauluhetkeen ja lounaalle. Lounaan jälkeen lepohetki. Lapset nukahtivat kahdentoista maissa. Kävin kahvilla ja mietimme isänpäiväkortteihin runoja. Samalla suunnittelimme iltapäivän kulkua ja hieman ensi viikkoa. Lapset alkoivat heräilemään klo 13.30. Kahden maissa tarjoilimme lapsille välipalaa. Välipalan jälkeen hetki vielä leikkejä sisällä ja kolmen jälkeen ulos. Siinä se. Meillä on ihana lapsiryhmä. Kilttejä normaaleja lapsukaisia. Kolmas vuosi näitä hommia. Palkka 2029€/kk
tänään työvuoro klo 7-15
aamulla kiireisempää, asiakkaiden luona erilaisia työtehtäviä tarpeen mukaan, jonkun luona vaan pikainen piipahdus ja aamulääkkeiden anto, toisen luona taas aamupesut, vaipat, tukisukat, pukemisavut, rasvaukset, insuliinit, verensokerit, puuronkeitto, kahvinkeitto, pedin petaaminen, portatiivin tyhjennys.. useimmilla jotain näiden väliltä. yhden asiakkaan luona join kahvit kun tarjosi.
Suunnilleen joka päivä on yhden ihmisen suihkupäivä. Tänään suihkutettava oli suht hyväkuntoinen ja omatoiminen, mun ei tarvinut kuin pestä selkä, muuten pesi itse itsensä.
Kaupassa kävin yhdelle asiakkaalle (siis ostamassa ruokaa) ja yhden asiakkaan lääkkeitä hain apteekista.
Loppupäivästä kirjasin asiakkaiden kuulumisia ja tietoja koneelle.
aamulla klo 7 toimistolle hakemaan listat, avaimet yms.
Työntekijöitä puuttui parista tiimistä, joten lisää töitä tuli listalle. 7:30 olin jo ekan asiakkaan luona.
11:30 kerkesin käydä syömässä nopeasti, klo 12 olin takaisin toimistolla koska mulla oli kaikenlaisia oman asiakkaan hoitoon liittyviä päivityksiä, asioiden hoitamisia ja kirjaamisia.
Nomaalisti olisin ollut kentällä klo 14 asti, joskus ylikin jos kiire.
Aivovammasilla oon edelleen ja tänään tapahtu seuraavaa:
Aamulla ei meinattu millään saada porukkaa hereille! Nekin, jotka yleisimmin valvoo läpi yön tai herää viimeistään neljältä aamulla, vetelivät yhdeksään-kymmeneen sikeitä! Ja, koska takana oli hyvät yöunet, meininki oli sit lounaaseen asti aika villiä.
Pari asukasta piti viedä lenkille vähän energiaa purkamaan. Juostiin pieni lenkki ruokahalun nostattamiseksi.
Lounaan jälkeen tuli erään asukkaan omainen käymään ja hänen kanssaan jouduin muutaman hetken viettämään. Mietittiin imurointi-asioita ja muita _tosi tärkeitä_ asioita. Melko haastava omainen, pitää vähän nuoleskella aina välillä :)
Jossain välissä hoidin Tena-juttuja, tein uusille työkavereille tunnuksia ja vatvoin asioita Tenan aspan kanssa. Ja, toki, tärkein oli unohtua: pikkujouluun osallistujia kartoitin :D :D
Kirjasin sekä päivittäiset asiat että aiemmin viikolla olleen hoitoneuvottelun. Sitä en ollut vielä ehtinyt aiemmin tehdä.
Mietin myös taas kirjaamisjuttuja yleisimminkin. Sekä oman yksikön että koko organisaation. Lähetin kutsut yksiköiden kirjaamisvastaaville kirjaamistyöryhmän kokoukseen yms.
Kotiin jäi vielä noita kirjaamisjuttuja mietittäväksi. Siinähän se vapaa viikonloppu menee rattoisasti :D :D
Minusta ei olisi tekemään lähihoitajan työtä.
Aika rankalta kuulostaa tuo, että päivä on onnistunut, jos ei ole tullut turpaan...
Lääkäriaseman vastaanotossa. Ajanvarauksia, postitusta, rahastusta, laskutusta, gynekologin avustusta (papa, kierukan laittoo ja poistoo), lääkärihuoneiden laittoa, puheluita ja asiakaspalvelua. Normaali kireehkö päivä. Pidän työstäni siistiä ja riittävästi haasteita.