Lähihoitajat! Millainen työpäivä sinulla oli tänään(/viimeisin työpäivä)?
Mielenkiinnosta alalle kysyn, sillä tuntuu että lähihoitajilla on todella paljon eri toimenkuvia ja työtehtäviä. Kiinnostaa myös niiden päivät jotka on kouluttautuneet lähihoitajiksi mutta eivät tee alan töitä.
Millä alalla siis työskentelet ja mille lähihoitajalinjalle alunperin suuntauduit?
Millainen päiväsi oli, mitä kaikkea teit? Mikä oli ikävintä, tylsintä jne. ja mikä taas oli päivässä mukavinta?
Kiitos jos jaksat vastata :)!
Kommentit (31)
olen töissä kotihoidossa, suunatuduin opiskeluaikoina kuntoutukseen. Päivä oli ihan mukava, juuri sopivasti asiakkaita. Olen tänään antanut lääkkeitä, pistänyt inskaa, mittaillut verenpaineita ja verensokereita yms. perusjuttuja. Toimistolla selvittelin muutamia asioita ja opettelin pari uutta juttua.
olen töissä kotihoidossa, suunatuduin opiskeluaikoina kuntoutukseen. Päivä oli ihan mukava, juuri sopivasti asiakkaita. Olen tänään antanut lääkkeitä, pistänyt inskaa, mittaillut verenpaineita ja verensokereita yms. perusjuttuja. Toimistolla selvittelin muutamia asioita ja opettelin pari uutta juttua.
Opettelussa todellakin olet, kukaan ei sano inskaa.
Aamurapsan jälkeen työkaverin (myös lh) kanssa valmistettiin aamupala, heräteltiin asukkaat, autettettiin apua tarvitsevia aamutoimissa, lääkittiin, mitattiin verensokereita, pisteltiin insuliinia jne.
Aamiaisen loppupuolella meitä avustamaan saapui myös kuntouttavassa työtoiminnassa oleva päihdekuntoutuja, jonka ohjaajana toimin. Samalla kun tehtiin yhdessä normaaleja kodinhoidollisia toimia, juttelin sekä ohjattavani että asukkaiden kanssa.
Jossain vaiheessa päivää tein potilastietojärjestelmässä tarkastuksia ja korjauksia, koska olen työpaikkani kirjaamisvastaava. Mietin myös muutamaa kirjaamisongelmaa ja ainakin yhden ratkaisin.
Lounaan jälkeen poistimme eräältä tosi hankalalta asukkaalta ompeleet haavasta. Operaatiota suunniteltiin tarkasti, koska vaarana oli mm. turpaan saanti. Ompeleet saatiin pois hienosti, oltiin vähän ylpeitä itsestämme :)
Ennen kotiinlähtöä juttelin vielä erään omaisen kanssa.
Eilinen työvuoro oli ihan hervoton, naurettiin, laulettiin, halailtiin ja tanssittiin jossain vaiheessa pomon kanssa polkkaa :) Meillä on aika hullu duunipaikka :D :D
Mä olen valmistunut vuonna -99 ja olen suuntautunut mielenterveys- ja päihdetyöhön sekä sairaanhoitoon ja huolenpitoon.
Olin eilen iltavuorossa palvelukodissa. Saunotettiin koko päivä toisen työtoverin kanssa vanhuksia. Ihan mukava päivä oli. Välissä käytiin hieman juomassa mehua ja syömässä että jaksaa taas huhkia kuumassa. Eli käytännössä haettiin asukas osastolta milloin mitenkin liikuntakyvyn mukaan (rollaattori, pyörätuoli, pesutuoli, tällä kertaa ei yhtään pesupaareilla pestävää). Pestiin parit kakkavahingot ja siitä suihkun kautta saunaan jos halua löytyi. Avustettiin pesussa ja lauteille menossa, osa pestiin itse nakattiin heidän puolesta löylyt. Oli sikäli mukava päivä, etten "joutunut" olemaan toisen osaston asukkaita saunottamassa. Siellä kun on pari "yliseksuaalista" ukkelia jotka ehdottelevat ja yrittävät lääppiä. Plussaa myös se että muutaman väkivaltaisen asukkaan saunottaminen sujui rauhallisesti ilman turpaan saantia :) Mukava päivä oli kaiken kaikkiaan. Eilen ei ollut tarvetta pistää ruokainsuliinia kun asukas ei maanitteluista huolimatta suostunut syömään :P
en ole koskaan valmistunut lähihoitajaksi, mutta opiskelen hoitotyötä ammattikorkeakoulussa ja opintopisteitä on sen verran paljon, että olen tehnyt tänä kesänä lähihoitajan sijaisuutta.
Olen töissä pitkäaikaisvuodeosastolla, jonka asukkaat on 60-97 vuotiaita. Kaikki tarvitsee jollain tavalla apua perusasioissa eli syömisessä, puhtaudesta huolehtimisessa jne. Osa on vaikeampia potilaita ja fyysinen ja henkinen väkivalta on päivittäistä. Silti olen tykännyt olla kyseisessä paikassa, henkilökunta on mukavaa ja suurin osa asiakkaistakin.
Viimeisin vuoro oli yövuoro. Hiljasta oli, vain muutama osastolla pystyy soittamaan kelloa ja muutaman kerran kello yön aikaa soikin.Yövuorossa ei oikein olem mitään muuta kamalaa, kun valvominen. Rauhallista on ja yön aikana voi tehdä omia juttuja, vaikka neuloa jotain jos jaksaa :)
sairaalassa ole nykyisin aika vähän lähihoitajia töissä? Työpaikkailmoituksia vähän sivusta seuranneena tuntuu ettei sairaaloihin haeta koskaan lähihoitajia.
työskentelen kehitysvammaisten palvelukodilla. Asukkaita 6, hoitajia 2 iltavuorossa.
Työvuoron aloitin rapsan kuuntelulla ja join kahvin. Sen jälkeen herättelimme asukkaita päiväunilta ja ohjasimme vessaan niitä,jotka apua tarvitsevat.
Opiskelijan kanssa puimme hänen hoitosuhteensa ja nostimme pyörätuoliin ja kävimme ulkona kävelemässä. Suunnittelimme uimahallireissua loppuviikkon kun olen perjantaina aamuvuorossa.
Palailimme takaisin ennen kolmea, ennen aamulaisten lähtöä.
Ruokaa odotimme seurustellen ja musiikkia kuunnellen. Pari asukasta halusi huoneeseensa katsomaan telkkaria. Neljän kanssa sitten kuuntelimme Paula Koivuniemeä, mikä on yhden asukkaan lempilevy. Itse asiassa meillä meni vähän överiksi koko homma kun lopulta me hoitajat hoilotettiin aikuista naista ja asukkaat taputti käsiään. Melkoiset pikapippalot.
Ruoka tuli klo 16. Laitoimme sen tarjolle ja opastin samalla opiskelijaa oman asukkaansa syöttämisessä. On hankala syöttää ja vaatii ns. oman tekniikkansa, ettei aspiroi ruokaa.
Klo 17 veimme astiat pois ja tiskasimme ja siivosimme keittiön.
Käytimme vessassa tarvittavia ja panimme kahvin kiehumaan. Istuimme asukkaiden kanssa olkkariin ja joimme siinä sohvalla samalla kahvimme kun katsoimme heidän kanssaan telkkaria ja seurustelimme.
Vähän hässäkkää toi erään asukkaan epileptinen kohtaus, mikä ei meinannut laueta kahdella diatzepamilla. Olimme jo hälyttämässä ambulanssia, mutta onneksi kohtaus laukesi. Siirsimme asukkaan kantamalla huoneeseen ja vaihdoimme yövaatteisiin ja toinen hoitaja vei nojatuolin huoneen ovelle ja jäi siihen valvomaan asukkaan oloa. Hetken päästä asukas virkosi ja tahtoi seuraamme. Jalat olivat huterat, joten kannoimme hänet seuraamme.
Klo 18.30 minä lähdin keittiöön valmistamaan iltapalaa ja tyhjentämään tiskikoneen. Keitin iltakahvit ja laitoin esille leivät ja sopat ja jogurtit ja syötettävän oman soseruoan.
Iltapalaa ja lääkkeitä aloimme antamaan klo 19.15. Tämän jälkeen käytimme vessassa tarvittavat ja kuivitimme sen, kuka sitä yöksi tarvitsee. Käsiini sain pahat naarmut eräältä väkivaltaiselta tytöltä, kenellä on tapana raapia toisia asukkaita ja hoitajia jos ei ehdi olemaan nopea. Minä en nyt ehtinyt ja kädessäni on nyt 3 syvää haavaa.
Klo 20.30 alkoivat asukkaat rauhoittumaan ja siivosin keittiön ennen yökön tuloa ja panin tiskikoneen hurskuttamaan yöksi. Yökkö sen sitten tyhjentää.
Raportin kirjoitus ja oppilaalta vielä viimeiset kommentit, miten hän koki päivän ja kokiko hän saaneensa tavoitteisiinsa jotain evästä tältä päivältä.
Yökkö klo 21.00: Raportti hänelle ja vaatteiden vaihtoon. Työvuoro loppui klo 21.15, kotiin kuiten kin pääsin lähtemään vasta 21.30, koska kävimme vielä yökön kanssa yhdessä tarkistamassa kohtauksen saaneen tilanteen.
Mukava iltavuoro. Asukkaat ovat ihania ja yhteistyö heidän vanhempiensa kanssa toimii. Tai niiden kanssa, jotka pitävät yhteyttä. Työporukka mahtava. Juuri sellainen, että saatamme panna lauluksi yhdessä asukkaiden kanssa tai panna vaikka pyötätuolitanssit pystyyn. Tai keksimme, että nyt tilaamme tila-auton ja lähdemme ajelulle tai järjestämme uimareissuja asukkaille. Ihana porukka, joilla riittää ideoita ja olemme niin hulluja, että toteuttamme niitä asukkaiden kanssa ja retkeilemme ja yritämme luoda heille mahdollisimman hyvää elämää.
Tänään onkin sitten yövuoroon meno.
oli vähän poikkeava päivä, sillä ensin oli työntekijäkokous.
Sen jälkeen sain raportin aamuvuoron työntekijältä.
Sen jälkeen ohjaamani opiskelijan kanssa valvoimme, kun eräs asukas siivosi jääkaapin ja sulatti pakastimen. Samalla jaettiin lääkkeitä, autettiin pesukoneen kanssa, juteltiin asukkaiden kanssa ym.
Sitten laitettiin puuro hellalle, pestiin keittiön lattia, tiskailtiin, keitettiin vettä jne. iltapalavalmisteluja. Valvoin erään asiakkaan oman dosetin jakamisen. Tarjoiltiin iltapala ja valvottiin sen sujuminen. Korjattiin iltapala pois, tiskattiin, pyyhittiin pöydät, pestiin tiskikone, jaettiin lääkkeitä.
Kirjattiin asiat ja annettiin raportti yökölle.
Iltavuoroissa on vähemmän hoidollista meininkiä kuin aamuvuoroissa.
Iltavuoro 13-21, 15 paikkainen "vanhainkoti".
Aamupäivällä tuli kotiin tekstari tuletko apteekin kautta. Eli klo 13 hain lääkkeitä kassillisen, kiltti työkaveri laittoi ne paikoilleen ja tarkasti että kaikki olivat tulleet sillä aikaa kun toinen aamuvuorolaisista piti rapsan, kolmas "seurusteli" niiden vanhusten kanssa, jotka soittelivat kelloa tai ihmettelivät missä ovat.
Rapsan jälkeen etsin yhden mummon kadonneet housut, jotka olin mielestäni eilen nähnyt ja löysinkin väärän mummon kaapista. Kahvit housujen löydön jälkeen.
Klo 14 mummoja ylös sängystä, pissatusta ja/tai vaipantarkastus ja kahvinkeittoa. Muutama sana diakonissan kanssa, joka toi yhtä mummoa kerhosta.
Klo 14.30 hetki yhden mummon sängyn vierellä, silitystä ja kädestä pitelyä, iholla lautumia ja hengitys katkonaista. Luon yhdelle mummolle sukan tekeleeseen silmät ja kehoitan laittamaan vaatteet päälle ja tulemaan kahville, mummolla kun ei ole kuin sukkahousut polvissa, hame kainalossa ja puikot ja lankakerä kädessä.
Klo 15 lähtee aamuvuoron viimeinen hoitaja, jatketaan kahvin antoja niille, jotka vasta heräilevät samalla seurustellaan muidenkin kanssa ja ihmetellään lumisadetta, poikkean taas kuuntelemassa ja silittelemässä terminaalimummoa, työkaveri on käynyt välillä.
Klo 15.10 tulee lääkäri, vähän asioita, yhden mummon rakkaus lääkkeisiin, ei tehdä mitään, sukulaiset nostivat viimeksi kauhean metelin kun mummon 30 päivittäistä pilleriannosta yritettiin pienentää, mummon on saatava kaikki haluamansa pillerit. Toisen mummon kipeä lonkka, s..nan, prke ja v..t lentelevät kun mummolle ehdotetaan röntgeniin menoa. Kolmas eli terminaalimummo, lääkäri kuuntelee ja antaa ohjeet jos mummo kuolee viikonloppuna.
klo 15.30 nostetaan/ vessatetaan/ tarkastetaan vaipat viimeisiltä päiväunien nukkujilta
klo 15.50 teen voileipiä päivälliselle, täytän tiskikonetta
klo 16.00 yksi verensokeri, ei toimenpiteitä.
klo 16.10 käyn katsomassa jne terminaalimummoa, hengitys on hiljaisempaa, sanon työkaverille että pitää käydä useammin katsomassa.
klo 16.20 haen ruuan, jaetaan ruokaa, kaikki paitsi yksi syövät tänään itse, yhdelle vien ruuan huoneeseen. Takaisin tullessa poikkean katsomassa terminaalimummoa, hän on kuollut yksin sillä aikaa kun jaoimme ruokaa.
klo 16.40 ruoka ja lääkkeet on jaettu ja varmistettu että oikeat lääkkeet on oikeissa suissa, jätämme mummot ruokasaliin ja menemme pukemaan vainajan, haen huoneessaan ruokailleen tarjottimen, hän nuokkuu tuolissaan ja kysyn haluaako hän sänkyyn, myöntävä vastaus, kysyn tarvitseeko apua, tarvitsee mutta ei saa koskea. Jätän hänet miettimään miten asia onnistuu ja lähden soittamaan vainajan omaisille, ilmoitan kuolemasta terveyskeskukseen ja soitan ruumisauton.
Jossain välissä syön vähän eväitä.
klo 17.00 sytytämme hetkeksi kynttilän vainajalle ja kerromme muille asukkaille että Rauha on nukkunut pois.
klo 17.10 ensimmäinen, kahden autettava, mummo menee nukkumaan, kysyn saanko ottaa hänen kukastaan kukan vainajan käteen, saan ja vien kukan vainajalle, käyn kysymässä joko huoneessa ruokailleeseen saa koskea, ei saa.
klo 17.30 kohtaan käytävällä mummon joka ihmettelee mitä paikka tämä on, koska hän on tänne tullut, koska hän pääsee pois, tietääkö hänen lapsensa että hän on täällä. Toinen mummo on nukahtanut tuoliin, kyselen lähtisikö hän sänkyyn nukkumaan, menemme vessan kautta hammas/pyllynpesulle ja yöpuvun laittoon.
klo 18.00 tulee ruumisauto, autamme ruumisauton kuljettajaa siirtämään vainajan autoon, piha on auraamatta, ruumisauton kuljettaja lakaisee portaat ja pihaa. Kehoitan sukkahousut polvissa ilman hametta, sukankudin kädessä kulkevan hakemaan hameen, sukkaa on jo viisi senttiä valmiina
klo 18.15 olemme saaneet vainajan autoon tulee lumiaura. Käytävällä aikaisemmin kohtaamani mummo kyselee taas missä ollaan, miksi hän on täällä jne. Olemme "vanhainkodissa", olemme Kotikaupungissa, sinulla on muistisairaus, olet ollut täällä puoli vuotta, olemme keskustelleet tästä aikaisemmin, ei et ole ollut huonosti käyttäytyvä, yksin et voi mennä kotiin mutta lasten kanssa käymään, kyllä lapset haluavat että olet täällä.
Klo 18.30 keitämme iltakahvit, viemme liian kauan tuolissa istuneen sänkyyn, vaihdamme sängyssä vaipan. Käyn sanomassa tuolissa nuokkujalle, että nyt on niin että nyt minä autan kun sinä et yksin pääse ja kohta tiput tuolista, vastaus on ei ja nyrkin isku, pidän puhuttelun että onneksi ei osunut ja onneksi ei raskaana oleva työkaveri ollut avustamassa, kas kummaa saankin auttaa ja lopulta päästään sänkyyn.
klo 19.00-20.20 autetaan sänkyyn loput vielä hereillä olevat, sukkahousumummo ja mummo, jonka kanssa käyn joka iltaista missä ollaan keskustelua jäävät hereille.
Jossain välissä käyn syöttämässä jogurttia sänkyyn yhdelle, juon kupin seisonutta kahvia seisten ja samalla taas selittäen missä ollaan.
Siivoilen keittiötä, laitan tiskikoneen päälle, työkaveri on jossain välissä ehtinyt laittaa pari koneellista pyykkiäkin pyörimään.
Klo 20.20 tarkastan että kaikki ovat saaneet iltalääkkeet, silmätipat, laitan apteekkitilauslistaan silmätippoja yhdelle mummolle, kirjaan efficaan tärkeimpiä. Mummo tulee halaamaan ja sanoo että onneksi on tälläisiä paikkoja että tälläinen vanha muistisairas ihminen on turvassa eikä hänen lastensa tarvitse olla huolissaan että hän on lumihangessa.
Klo 20.45 tulee yökkö, pidämme rapsan, kuolleen mummon huone jäi siivoamatta ja omaiset lupasivat tulla tyhjentämään sen viikonvaihteessa, voisitko vähän katsoa että sielä on kaikki ok. Puhumme ja kiroilemme ensi viikolla olevia lääkehoidon testejä, lähden kotiin klo 21.15, auto on jäätyneen lumen alla, kiva.
töissä 18-paikkaisessa vanhusyksikössä. Nyt olen yövuorossa ja yö vaikuttaa ainakin tähän asti harvinaisen rauhalliselta, vain kaksi mummoa on harhaillut käytävällä ja olen ohjannut heidät nukkumaan. Käyn aika ajoin kurkkaamassa joka huoneeseen, käännän muutamia mummoja.
Lisäksi yöllä pesen pyykkiä, viikkaan sitä, valmistelen aamupalaa, keitän kiisseliä, jaan lääkkeitä ym. pikkukivaa.
aamulla 3 tuntia labrassa harjoittelemassa näytteenottoa.
ruokatauko.
ylimääräinen käynti asiakkaalla, lääkkeiden vienti.
asiakasköynti. pesuapu, ihonhoito, lääkehoito, voinnin seuranta
toimistolla kirjaus, seuraavan viikon käyntien suunnittelua
ajokilometrejä näilä töillä 98,4 km....
Mä liikutuin kauheesti kun luin 34:sen päivästä. Aivan upeaa että jaksoit uhrata aikaasi kirjoittaa
Itse olen toimistotöissä, eikä minulla ole päivistäni juuri mitään kerrottavaa. Istun ostoreskontrassa ja skannaan ja naputtelen laskuja maksuun. Koko päivän.
Pitäiskö vaihtaa alaa lähihoitajaksi :)!
Viimeisin työvuoroni venähti 15h mittaiseksi koska jouduin jäämään aamuvuorosta vielä iltavuoroonkin kun oli taas niin paljon sairaslomia.
Kiirettä pitää, päivään mahtuu ihan perushoitotoimenpiteitä, lääkkeiden jakoa, insuliinien pistämisiä, kipulääkkeiden pistämisiä, katetrointia, haavanhoitoa, lääkärinkierto, potilaiden hakeminen tutkimuksista ja heidän vointinsa seurantaa jne. Työpäivät ja tehtävät vaihtelevat suuresti riippuen potilaista.
Jossain välissä ehtii käydä haukkaamassa jotain purtavaa...
Työskentelen vanhusten asumispalveluyksikössä. Olin keittiövuorossa, joten olen tiskannut, kahvittanut, tehnyt päivällisen ja iltapalan, taas tiskannut, pessyt lattiat keittiöstä ja ruokasalista. Näinä keittiöpäivinä ei olla potilastyössä lainkaan. Ihan ok vaihtelua tuo keittiö, vaikka ei siellä kyllä kovin usein jaksaisi olla.
Eli tk-apteekista aamulla hain puuttuvia lääkkeitä, tilasin huumelääkkeitä, soitin lääkärin osastolle katsomaan saattohoidettavaa potilasta, vaihdoin vaippoja, syötin, kirjasin, raportoin, jaoin lääkkeitä.. Päivä meni nopeasti. Aamulla oli kiire, kun puuttui uudelta potilaalta lääkkeitä , tai siis ei ollut kaapissa, niin niitä piti juosta kiireellää. Loppupäivästä, klo 14-16 taas tappavan tylsää ja tekemisen puute, muuten normi/kiva päivä =)
Olin yövuorossa tilapäishoidossa. Kun saavuin vuoroon, vielä piti laittaa pari asiakasta sänkyihinsä nukkumaan. Sitten aloin siivoamaan keittiötä, joka oli jäänyt iltalaisilta siivoamatta kiireisen illan jälkeen. Asiakkaiden pyykkejä pesin, siivosin lattiat jne. Välillä jotkut asiakkaat soittivat kelloa, kävelivät ympäriinsä tai huutelivat huoneistaan. Eli hommaa riitti. Aina välillä yritin hetkeksi istahtaa, mutta kun tekee hommia, niin ei ala väsyttään. Kuuden maissa aamulla aloin valmistaa aamupalaa, tekeen voileipiä valmiiksi, lataan kahvinkeitintä keittään puuroa. Klo7 tuli niin nopeasti, annoin rapsan ja painuin kotiin.
Mikä on tilapäishoito? Mä oon aina luullut ettei yövuorossa tapahdu mitään, että siellä ollaan vaan "varoiksi" jos jotain tapahtuu.
Mielenterveyspotilaiden hoitajat tarvitsevat varmaan itse tosi hyvän oman pään toimivuuden. Mä tulisin varmaan vainoharhaiseksi.