Thyroxinin käyttäjät, kuinka nopeasti lääke alkaa vaikuttamaan
Sain lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Oireita on ollut vuosia.
Nyt sattui kohdalle tk-lääkäri joka tutki ja aloitti lääkityksen.
Kertokaa kokemuksianne lääkkeen vaikutuksesta, lukisin mieluusti kertomuksianne.
Kommentit (16)
aloitettiin 0,25 mikrogrammasta ja 3-4 viikon välein sitä nostettiin. Siksi vaikutuksetkin näkyivät tosi hitaasti.
Suurin ihmetys oli lähinnä se, että vatsavaivani hävisivät ensimmäisenä. Olin aina ajatellut, että kyse oli ruoansulatusvaivoista, mutta eipä ollutkaan. En niistä edes koskaan lääkärille valittanut.
Onko paino laskenut lääkityksen aloittamisen jälkeen?
Painonhallinnan kanssa jatkuvasti tekemistä, mitään ei saisi syödä ettei liho.
Meni useita viikkoja ennen kuin lääkitys lähtee puremaan eikä sittenkään olo palaa samanlaiseksi kuin silloin "ennen".
jonka jälkeen meni n. 4 viikkoa, kunnes oireet helpottivat.
Paino ei ole laskenut yhtään, pari kiloa on tullut lisää, vaikka koetan olla tarkka syömisistäni, kuitenkaan laihduttamatta.
Silti arvot kuulemma normaalit. Antaako joku lääkäri lääkettä kokeeksi, jos tämä tilanne?
oireeni:
-kuiva ja karhea iho, hiukset ja ohuet kynnet
-nukun liikaa varsinkin aamuisin
-jos en saa nukkua 12 tuntia, ääni matala, silmiä kirvelee jne.
-lihon, jos syön mitään
-palelen helposti, siedän huonosti kylmää
-olen masentunut, saamaton
yms. Mitä sanoisitte?
Silti arvot kuulemma normaalit. Antaako joku lääkäri lääkettä kokeeksi, jos tämä tilanne?
oireeni:
-kuiva ja karhea iho, hiukset ja ohuet kynnet
-nukun liikaa varsinkin aamuisin
-jos en saa nukkua 12 tuntia, ääni matala, silmiä kirvelee jne.
-lihon, jos syön mitään
-palelen helposti, siedän huonosti kylmää
-olen masentunut, saamatonyms. Mitä sanoisitte?
pitää tutkia myös vapaan kilpirauhashormonin arvo, vasta-aineet ja S-TSH
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…
Luepa tuo linkki
Aloittajalla on tuo TSH ollut jo pitempään koholla mutta siihen ei ole puututtu, on sanottu vain että seuraillaan.
Suomessa alihoidetaan kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Silti arvot kuulemma normaalit. Antaako joku lääkäri lääkettä kokeeksi, jos tämä tilanne? oireeni: -kuiva ja karhea iho, hiukset ja ohuet kynnet -nukun liikaa varsinkin aamuisin -jos en saa nukkua 12 tuntia, ääni matala, silmiä kirvelee jne. -lihon, jos syön mitään -palelen helposti, siedän huonosti kylmää -olen masentunut, saamaton yms. Mitä sanoisitte?
pitää tutkia myös vapaan kilpirauhashormonin arvo, vasta-aineet ja S-TSH <a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…; Luepa tuo linkki Aloittajalla on tuo TSH ollut jo pitempään koholla mutta siihen ei ole puututtu, on sanottu vain että seuraillaan. Suomessa alihoidetaan kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Multa otettiin kaksi arvoa silloin, siitä tosin jo pari vuotta. Oireet pahentuneet. Lisäksi äidillä ja hänen siskollaan kilpirauhasessa struuma ollut.
parani alle viikossa jo huomattavasti ja sen jälkeenkin vielä n. kk verran huomasin muutoksia jaksamisessa ja olotilassa.
mulla annosta haettiin vuoden verran. 1-2kk menee, ennenkuin noston jälkeen voi arvioida, onko annos sopiva. Paino ei laskenut, mutta laihdutus tepsii eikä kilot tule "itsestään" kuten ennen lääkitystä. Turvotus väheni pikkuhiljaa.
paneutuva lääkäri. Olen tosi kiitollinen siitä että sellaisiakin lääkäreitä terveyskeskuksista löytyy.
Lääkäri katsoi jostain lääkäreiden nettisivuilta mitkä tutkimukset pitää tehdä ja otatti useita kilpirauhaseen liittyviä kokeita.
Mummollani on ollut struuma joka leikattiin.
vaihtelee liikatoiminnasta vajaalle ja päinvastoin. Viikko-pari menee, kun lääkitys alkaa vaikuttaa. Sitten pari viikkoa kärvistelen kovissa oireissa, kunnes on verikokeet (kuukauden välein), joiden jälkeen lääkitystä muutetaan ja sitten alkaa sama rumba uudestaan. Tätä on ollut nyt 9,5kk eikä loppua näy.
vaihtelee liikatoiminnasta vajaalle ja päinvastoin. Viikko-pari menee, kun lääkitys alkaa vaikuttaa. Sitten pari viikkoa kärvistelen kovissa oireissa, kunnes on verikokeet (kuukauden välein), joiden jälkeen lääkitystä muutetaan ja sitten alkaa sama rumba uudestaan. Tätä on ollut nyt 9,5kk eikä loppua näy.
parissa viikossa, mutta mulla ainakin muisti mennyt eikä palaa.
se karsea väsymys oli poissa. Onneksi lääkitys saatiin aika nopsaan kohdilleen. Paino on laskenut lääkityksen aloittamisen jälkeen 8kg, mutta on siihen vaadittu pirusti treeniä ja tarkka ja vähäkalorinen ruokavalio. Ennen lääkitystä paino ei tippunut millään, päinvastoin!
Näissä ketjuissa jaksaa aina huvittaa, että ihmiset eivät osaa vastata loogisesti kysymykseen onko paino laskenut lääkityksellä vai ei. Sanotaan, että ei se ole laskenut vaan on vaatinut laihduttamista. Sitten kerrotaan, että on kuitenkin laskenut tällä tavalla ja ennen se ei laskenut millään.
Looginen vastaus kysymykseen olisi että paino on laskenut lääkityksellä. Luonnollisesti lääkitykselläkään ei voi syödä mitä tahansa, mutta terve aineenvaihdunta yleensäkin mahdollistaa laihtumisen.
ennen kuin sopiva annostus löytyi.
Annostusta on kyllä jouduttu nostamaan muutaman kerran vuosien aikana, kun meni takaisin vajaatoiminnan puolelle