Annoitko/annatko rahaa Somalian nälkäänäkeville?
Kommentit (80)
eilen tuli kerääjä vastaan ja 2e annoin, olisin voinut antaa enemmänkin mutta tuo kolikko vain sattui kukkarossa sillä hetkellä olemaan.
Perustelut.
-Somaliassa on jatkuva sisällissota. Heimot taistelee vallasta.
He eivät välitä lapsistaan. Surkea tilanne, joka toistuu ja toistuu vaikka antaisi kaikki rahansa apuun.
-Kaikki veronmaksajat antaa rahaa kuitenkin ,koska valtio myöntää rahaa joka tapauksessa.+ Kirkko
-Avustusjärjestöissä korruptiota. Rahan väärinkäyttöä. esimerkkejä useita.
Paljonko rahaa on annettu 30 vuoden aikana. onko asiat paremmin? Suomalainen sinisilmäinen säälijä antaa 20€ ja saa itselleen hyvän mielen ja kuvittelee ,että maailma pelastuu. Maailma on paha ja julma paikka. ja sellaisena pysyy. Ikävä kyllä.
Hyvä tapa viedä kerjäläis somalin tienestit on mennä itse viereen kerjäämään. Noin 85% kadullakulkioista antaa ennemmin suomalaiselle ylimäräset hillot.
lapsen äiti. Se kuva, jolla tätä keräystä markkinoidaan, ei ehkä ihan saavuta mua. Nimittäin se lapsi ei todellakaan näytä nälkiintyneeltä, itse asiassa se on pulleampi kuin oma laiheliini. Pitäisi olla todella nälkiintynyt, että huomioni heräisi.
olisi uskonut, että tällaistä tekstiä pääsee koskaan lukemaan; perustellaan, kuinka on oikeastaan hyvä, että lapsia ja aikuisia kuolee nälkään, kurjuus on ihan itse ansaittua jne. Toisaalta, juuri av:ltä aikaisemminkin löytynyt ne mielipiteet, joita en ikinä olisi voinut kuvitella olevan olemassakaan.
Vaikkakin osa teksteistä oli surullisen hyvin perusteltu, omatuntoni ei anna myöten ajatella tai käyttäytyä niin. Pienet, viattomat lapset eivät ole syypäitä tilanteeseensa, ja heitä tulee auttaa.
Tottakai annan rahaa. Unicefille menee äitiyspäivärahastani suoraveloituksena 10 euroa kuussa, lisäksi lahjoitan eri tahoille aina kynnelle kyetessäni.
laitoin 10 euroa, käytin viitettä joka kohdentaa rahat juuri Somaliaan.
Niin, kyllä ne lähettävät sinne kuukausittain osan sossurahoistaan joten eiköhän me niitä aika paljon auteta jo.
Koska ihmisiä kuolee siellä nälkään, niin se tarkoittaa ettei auteta kuitenkaan tarpeeksi. Ettäs kehtaatte. Teille on käynyt niin hyvin, että olette syntyneet tänne vauraaseen maahan, ja kehtaatte ylenkatsoa niitä, joilla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri. Te ylimieliset, epäinhimilliset ihmiset ette ole olleet henkilökohtaisesti paikalla silloin, kun tämä hyvinvointivaltio on rakennettu - ette yhtään enempää, kuin ovat olleet paikalla ne köyhät, tavalliset kansalaiset Afrikassa silloin, kun maassa on tehty huonoja poliittisia päätöksiä. Ei ole omaa ansiotanne, että voitte elää yltäkylläisyydessä. Kehtaattekin kuvitella olevanne jotenkin parempia ihmisiä vain siksi, että olette syntyneet rikkaaseen maahan. Mä voisin luopua kyllä mielihyvin kaikista junteista, kouluttamattomista, itseään täynnä olevista, rasistisista pohjasakkasuomalaisista ja lahjoittaa heidän osuutensa tämän yhteiskunnan omaisuudesta hätää kärsiville. Yleisesti ottaen ei ole afrikkalaisten vika, että siellä menee huonosti. Heidän alamäkensä on alkanut jo hyvin kauan sitten, silloin kun rikkaat länsimaat ovat ottaneet oikeudekseen painella heidän mailleen ja julistaa maat sekä ihmiset omaksi omaisuudekseen. Länsimaat ovat olleet satoja vuosia Afrikan kehityksen esteenä ja ovat sitä edelleen - meistä on ollut heille paljon enemmän haittaa kuin mitä hyväntekeväisyysjärjestöt, valtioiden kehitysapu yms. ovat pystyneet antamaan hyötyä.
Niin, kyllä ne lähettävät sinne kuukausittain osan sossurahoistaan joten eiköhän me niitä aika paljon auteta jo.
Koska ihmisiä kuolee siellä nälkään, niin se tarkoittaa ettei auteta kuitenkaan tarpeeksi. Ettäs kehtaatte. Teille on käynyt niin hyvin, että olette syntyneet tänne vauraaseen maahan, ja kehtaatte ylenkatsoa niitä, joilla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri. Te ylimieliset, epäinhimilliset ihmiset ette ole olleet henkilökohtaisesti paikalla silloin, kun tämä hyvinvointivaltio on rakennettu - ette yhtään enempää, kuin ovat olleet paikalla ne köyhät, tavalliset kansalaiset Afrikassa silloin, kun maassa on tehty huonoja poliittisia päätöksiä. Ei ole omaa ansiotanne, että voitte elää yltäkylläisyydessä. Kehtaattekin kuvitella olevanne jotenkin parempia ihmisiä vain siksi, että olette syntyneet rikkaaseen maahan. Mä voisin luopua kyllä mielihyvin kaikista junteista, kouluttamattomista, itseään täynnä olevista, rasistisista pohjasakkasuomalaisista ja lahjoittaa heidän osuutensa tämän yhteiskunnan omaisuudesta hätää kärsiville. Yleisesti ottaen ei ole afrikkalaisten vika, että siellä menee huonosti. Heidän alamäkensä on alkanut jo hyvin kauan sitten, silloin kun rikkaat länsimaat ovat ottaneet oikeudekseen painella heidän mailleen ja julistaa maat sekä ihmiset omaksi omaisuudekseen. Länsimaat ovat olleet satoja vuosia Afrikan kehityksen esteenä ja ovat sitä edelleen - meistä on ollut heille paljon enemmän haittaa kuin mitä hyväntekeväisyysjärjestöt, valtioiden kehitysapu yms. ovat pystyneet antamaan hyötyä.
Olen aivan samaa mieltä
"Miten te kauheat rasistijuntit kehtaatte syrjiä raukkoja Afrikassa ettekä auta mitenkään?? Miettikää nyt, siellä kuolee lapsia joka minuutti!"
vs.
"Te persurasistit saisitte kuolla ja kärsiä nälänhätää, muuttakaa pois!! Kiroan vielä lapsennekin!"
:D
Koska ihmisiä kuolee siellä nälkään, niin se tarkoittaa ettei auteta kuitenkaan tarpeeksi.
Ettäs kehtaatte. Teille on käynyt niin hyvin, että olette syntyneet tänne vauraaseen maahan, ja kehtaatte ylenkatsoa niitä, joilla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri.
Te ylimieliset, epäinhimilliset ihmiset ette ole olleet henkilökohtaisesti paikalla silloin, kun tämä hyvinvointivaltio on rakennettu - ette yhtään enempää, kuin ovat olleet paikalla ne köyhät, tavalliset kansalaiset Afrikassa silloin, kun maassa on tehty huonoja poliittisia päätöksiä. Ei ole omaa ansiotanne, että voitte elää yltäkylläisyydessä. Kehtaattekin kuvitella olevanne jotenkin parempia ihmisiä vain siksi, että olette syntyneet rikkaaseen maahan.
Mä voisin luopua kyllä mielihyvin kaikista junteista, kouluttamattomista, itseään täynnä olevista, rasistisista pohjasakkasuomalaisista ja lahjoittaa heidän osuutensa tämän yhteiskunnan omaisuudesta hätää kärsiville.
Yleisesti ottaen ei ole afrikkalaisten vika, että siellä menee huonosti. Heidän alamäkensä on alkanut jo hyvin kauan sitten, silloin kun rikkaat länsimaat ovat ottaneet oikeudekseen painella heidän mailleen ja julistaa maat sekä ihmiset omaksi omaisuudekseen. Länsimaat ovat olleet satoja vuosia Afrikan kehityksen esteenä ja ovat sitä edelleen - meistä on ollut heille paljon enemmän haittaa kuin mitä hyväntekeväisyysjärjestöt, valtioiden kehitysapu yms. ovat pystyneet antamaan hyötyä.
Harvinaisen hyvin sanottu!!!
Ensinnäkin en tod. voi olla varma meneekö edes puolet lahjoittamastani summasta oikeaan osoitteeseen.
Ja toiseksi; On täällä koto suomessakin autettavia lapsia ihan tarpeeksi, auttakaa niitä!!
Miksi minun pitäisi antaa sinne rahaa, jonka olen itse ansainnut jos ne eivät itse hoida talouttaan??????
Soitin kirkon ulkomaanavun keräyspuhelimeen joka veloitti vissiin 16euroa.
Eihän nekään auta mua jos mä oon hädässä.
Auttakoot vaikka täällä Suomessa asuvat Somalialaiset niitä.
Kuinkahan paljon heitä voisi auttaa paikan päällä sillä rahamäärällä, joka kuluu heidän ylläpitoonsa täällä.
siellä on nälänhätä, pienet lapset kuolevat nälkään. Ei se heidän poliittinen tilanne ainakaan niiden pikkulasten vika ole. Sitä paitsi se nälänhätä johtuu osaltaan kovasta kuivuudesta. Vähän nyt inhimillisyyttä kehiin ihmiset.
Afrikan jengi antoi aika paljon rahaa tänne.
Eihän nekään auta mua jos mä oon hädässä.
Auttakoot vaikka täällä Suomessa asuvat Somalialaiset niitä.
he varmasti auttavatkin kykyjensä mukaan. Monilla on siellä sukulaisia, varmaan lähettävät rahaa minkä pystyvät.
Eihän nekään auta mua jos mä oon hädässä. Auttakoot vaikka täällä Suomessa asuvat Somalialaiset niitä.
he varmasti auttavatkin kykyjensä mukaan. Monilla on siellä sukulaisia, varmaan lähettävät rahaa minkä pystyvät.
osan sossurahoistaan joten eiköhän me niitä aika paljon auteta jo.
jos tulee keräys vastaan ja minulla sattuu olemaan käteistä.
Yleensä en kauheasti jaksa piitata mitää muualla tapahtuu. Ihan siitä syystä, että omassakin elämässä on niin paljon hankaluuksia, joista yritän selvitä ja toisaalta, yksi ihminen ei paljoon pysty . Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin tunteeton. Minulla käy kovasti sääliksi nuo kaikki nälkäänäkevät lapset Somaliassa ja kun asiaa jää miettimään, tulee niin voimaton olo. Kuulostaaa ehkä teennäiseltä, mutta toivoisin saavani lottovoiton, josta voisin suunnata rahaa noille lapsille.
Tilanne itäisessä Afrikassa on pahin 60 vuoteen.
Tässäpä mielenkiintoinen juttu Punaisen Ristin nettisivuilta kopsattuna:
Kenialaisilta Kenialle -keräys on suurin maassa koskaan järjestetty kansallinen varainkeruukampanja.
Siinä oli paljon miljoonia ja sitä pidettiin toiveajatteluna. Ei oikeastaan uskottu, että 500 miljoonan Kenian shillingin eli vajaan neljän miljoonan euron kerääminen 3,5 miljoonan kuivuuden uhrin auttamiseksi kenialaisten omin voimin onnistuisi.
Kenialaisilta Kenialle -tempaus kokosi yhteen Kenian kauniit ja rikkaat – mutta tavallisten ihmistenkin pienistä lahjoituksista kasvoi suuri potti. Moottorina hankkeessa on ollut Kenian Punainen Risti, joka myös toimittaa avun perille kuivuudesta pahiten kärsiville pohjoisille alueille.
Normaalielämässä keskenään kilpailevien yritysten toimitusjohtajat yllyttävät toisiaan: "Kuulepas veliseni, teillä menee paremmin kuin meillä, anna enemmän!”
Jotkut lahjoittavat rahaa, toiset tavaraa ja palveluita. Esimerkiksi Shelliltä tulee polttoainetta, Kenian lentoyhtiöltä kuljetuspalveluita avustuslähetyksille. Aplodit raikuvat aina kun uusi keräyssumma ilmoitetaan.
Yleisö nousee seisomaan ja antaa jättiläistaputukset poliisikonstaapeli Hashim Mohamed Elmogelle, joka juhlisti muslimien pyhää paastokuukautta eli ramadania lahjoittamalla koko heinäkuun palkkansa kampanjalle. Ujonoloinen konstaapeli on hämillään saamastaan huomiosta, pokkaa ja kiiruhtaa pois.
Kenialaiset puhelinyhtiöt olivat avainasemassa pienlahjoitusten antamisessa; pienin avustussumma oli 10 sentin arvoinen ja sen saattoi näpytellä keräyskassaan ilmaisella tekstiviestillä. Elintarvikeketjujen myymälöissä ja muissa liikkeissä saattoi myös osallistua keräykseen summalla millä hyvänsä tai jättämällä kuivamuonapaketteja niille merkittyihin laatikoihin. Näiden pienempien lahjoitusten osuus on ollut runsas viidennes koko potista.
Tarvetta pysyville muutoksille
Aikaisemmin Kenian Punainen Risti on osoittanut Kenian rikkaimmille, kuinka maan köyhimmät elävät, millaiset ovat hädän kasvot. Liikemiehet näkivät myös Punaisen Ristin toimintaa hätäalueella: ruoanjakelupisteitä, porakaivojen kunnostusta ja liikkuvan klinikan tarjoamaa terveydenhoitoa.
– Täällä me vain istuimme toimistoissamme ja ruokapöytiemme ääressä kun veljemme ja sisaremme kärsivät. Meidän oli aika ottaa vastuu omista asioistamme. Toivon, että tämä on alku kestäville ratkaisuille eikä vain hätäapua tilanteessa, joka pian taas toistuu, sanoo terveysalalla toimivan Resolution Health –yrityksen toimitusjohtaja Peter Nduati.
Toive pidempiaikaisten ratkaisuiden löytämisestä oli yhteinen kaikille osallistujille maassa, missä kuivuus on iskenyt kerta toisensa jälkeen.
– Meidän ei ole pakko joutua tähän tilanteeseen uudelleen ja uudelleen, olivat säät ja sateet millaiset hyvänsä. Meillä on jokia, joita meidän pitäisi nyt alkaa hyödyntää niin, että maa alkaa tuottaa satoa ja ihmisten elämä muuttuu paremmaksi, sanoo Kenian Punaisen Ristin pääsihteeri Abbas Gullet ja puhuu erityisesti maanviljelyyn tähtäävien kehitysyhteistyöhankkeiden puolesta.
Lavalle nousee suosittu laulajatar Wahu, joka on yhdessä muiden kenialaismuusikkojen kanssa levyttänyt kampanjalle omistetun kappaleen. Nuori nainen purskahtaa itkuun kertoessaan kuvasta, jossa pieni lapsi yrittää saada maitoa jo kuolleen äitinsä rinnasta.
– Sen nähdessäni tiesin, että nyt on aika reagoida, nainen sanoo.
Tärkeintä tässä on se, että kenialaiset itse sanovat: "jo riittää" eivätkä enää odota, että joko hallitus tai kansainvälinen yhteisö ratkaisee heidän ongelmansa. Uskon, että Kenian avun kansainväliset rahoittajat ovat ylpeitä ja tämä on myös todiste siitä, että Kenian Punaisen Ristin tukeminen on hyvä sijoitus”, sanoo Stephen McDowell, joka on liiton ruokaturvadelegaatti Keniassa.
Kampanjapäivän iltana selviää, että keräystavoite on saavutettu.
Kenialaiset näyttivät, mihin pystyvät. Nyt on kansainvälisen yhteisön aika näyttää, mihin se puolestaan pystyy.