Annoitko/annatko rahaa Somalian nälkäänäkeville?
Kommentit (80)
Kehitysapua on annettu vuosikymmeniä, koen että siitä on ollut vastaanottajille enemmän haittaa kuin hyötyä. Valtaosa rahasta on päätynyt kurruptioon ja aseisiin ja valtaapitäville sekä heidän läheisilleen. Kehitysapu on hyvin tehotonta.
Uskon että spr:n kirkon ulkomaan avun ja unicefin keräämästä rahasta voi jopa 70% prosenttia päätyä hädänalaisille alueille. Mutta sen jälkeen siellä afrikassakin on monta korruptio porrasta jolle pitää antaa osansa ja se osa ei ole pieni.
Minusta esim. maailmanpankki on ollut vastuuton rahoittaessaan kehitysmaita. Valtaosa rahoista on päätynyt ihan muualle kuin tarkoitettuihin kohteisiin. Nyt afrikkalaiset maavat ovat velkasuossa ja diktaattoreilla on kymmenien ja satojen miljoonien sveitsiläiset pankkitilit.
Aika linkolalaisia ajatuksia teillä muuten. Päteekö sama suomalaisiin - kuolkoot vaan kaikki keskoset, vammaiset, pitkäaikaissairaat ynnä muut, maailman kestävyyskyky ei muutenkaan kestä tätä väkimäärää?
Vai - ans ku arvaan - tuo pätee vain afrikkalaisiin...?
somalipatjojen antaa vaikka kaikki lapsilisärahansa somaliaan.
Te ylimieliset, epäinhimilliset ihmiset ette ole olleet henkilökohtaisesti paikalla silloin, kun tämä hyvinvointivaltio on rakennettu - ette yhtään enempää, kuin ovat olleet paikalla ne köyhät, tavalliset kansalaiset Afrikassa silloin, kun maassa on tehty huonoja poliittisia päätöksiä. ... Länsimaat ovat olleet satoja vuosia Afrikan kehityksen esteenä ja ovat sitä edelleen -
Niinpä. Ja edelleen olemme kehityksen esteenä paikkaamalla rahallisella avulla maiden sisäisiä ongelmia. Jospa annamme heidän ratkoa ongelmansa itse, ehkä sitten sielläkin rakennetaan hyvinvointivaltio? Vai eikö afrikkalaisten rahkeet mielestäsi siihen riittäisi?
Näin ollen kallistun tälle kannalle:
tarvitsee vain tehdä muutama viisas poliittinen päätös. aina ollaan tavallisen tallaajan niskassa syyllistämässä, prkl.
Ja sitten vielä lisäisin, että tämä on hyvinvointivaltio vain tietyn kansanosan silmissä. Täällä ei ehkä kuolla nälkään, mutta alkoholismiin ja mielenterveysongelmiin kyllä - suoraan tai välillisesti (sairaudet, itsemurhat, väkivalta...). Joten ongelmia on täälläkin hoidettavaksi, myös kärsiviä lapsia! Eiköhän näytetä esimerkkiä siinä, että laitetaan omat nurkkamme kuntoon. Jospa aikanaan ne "kehittymättömämmätkin" valtiot seuraavat perässä.
Voisit ensin aloittaa vaikka siitä kuinka orjakauppaa oli Afrikassa jo kauan ennen kuin eurooppalaiset tulivat sinne. Voisit jatkaa siitä, että afrikkalaiset olivat itse vapaaehtoisesti mukana orjakaupassa, se oli heille tulonlähde. He myivät itse orjia mm. itäisestä Afrikasta Aasiaan.
Myöhemmin orjakauppa valkoisten kanssa oli mahdollista ainoastaan siksi että afrikkalaiset olivat yhtä lailla mukana ja osallisia siinä. Afrikkalaiset eivät ole vain viattomia uhreja vaikka monella sellainen kuva onkin.
Oletko tietoinen että kaikkilla maailmassa on maita ja mantuja ryöstetty, ihmisiä tapettu ja raiskattu jne.
Aina unohdetaan myös kuinka Afrikka hyötyi siirtomaa-ajasta, koulutus, terveydehoito, tieverkosto jne.
Millä lailla suomalaisten esi-isät ovat muuten eläneet vapaina? Suomihan oli siirtomaa aina vuoteen 1917 asti.
Kiitos kuuluu myös yritteliäille esi-isillemme, jotka ovat tehneet muutakin päivät pitkät, kuin kumarrelleet joulupukkia ja odottaneet vettä ja banaaneja tulevan taivaalta.
Uskomatonta röyhkeyttä. Nykyafrikkalaisten esi-isät eivät ole voineet olla yritteliäitä, sillä heidät on vangittu ja pakotettu tekemään orjatyötä epäinhimillisissä oloissa. Sitten kun orjuus on lopetettu, he ovat joutuneet elämään edelleen köyhyydessä, sillä länsimaat ovat varastaneet heidän maansa ja tulonlähteensä. Länsimaat ovat rakentaneet kaikki afrikkalaiset yhteiskunnat - ne rakennettiin sellaisiksi, joissa alkuperäisiä afrikkalaisia sorrettiin, ja länsimaalaiset pitivät valtaa.
Et voi mitenkään verrata vapaina eläneitä suomalaisia esi-isiäsi afrikkalaisten esi-isiin, et mitenkään omien esi-isiesi yritteliäisyyttä heidän yritteliäisyyteensä. Vaikka olisit torpparien tai renkien suvusta, ei olosuhteita mitenkään yritteliäisyydelle ja kehittymismahdollisuuksille voi verrata toisiinsa.
Koulutus ja historian tuntemus auttaa näkemään asiat kauaskantoisemmin, kuin mitä suurin osa tänne kirjoittajista onnistuu näkemään. Olen todella onnekas, kun olen saanut syntyä näin rikkaaseen maahan, jossa olen saanut kouluttautua yhteiskunnan rahoilla. Se hyväosaisuus tekee minut kiitolliseksi ja nöyräksi maailman hätääkärsivien edessä. Kaikilla ei ole samat mahdollisuudet Afrikassa, kuin mitkä minulla on täällä Suomessa olleet - sen voi varmaan jokainen tänne kirjoittava ymmärtää. Niinpä on typerää kuvitella, että mahdollisuudet olisivat olleet samat esi-isillämmekään.
Myös nämä hätäavut ovat seurausta siitä kun kehitysapua annetaan.
Kehitysapu ei hyödytä köyhiä maita vaan ajaa ne ainoastaan tuhoon.
Taitaa aika monelta tässä unohtua, että aluetta on vaivannut äärimmäinen kuivuus, joka on ajanut kansoja nälänhätään. Tämä ei ole heidän itsensa aiheuttamaa.
Taitaa monelta tässä unohtua myös se, että kuivuus on ko. valtiossa odotettavissa oleva riski, johon tulisi valtion taholta varautua. Läpeensä korruptoitunut valtionjohto keskittyy oman piirinsä rikastamiseen, ei kansansa hyvinvointiin. Ja miksi he toimintaansa muutaisivat?
Yksi maailman vauraimmista maista mutta vauraus ei tavalliselle kansalle näy mitenkään kun diktaattori lähipiireineen vie kaikki rahat.
Maailma kärsii liikakansoituksesta, liikakansoituksen tukeminen tai tukea myötäilevät signaalit eivät ole hyvästä.
Vai olisiko vain opetuslapsi?
No, joka tapauksessa totuuden siemen tässäkin, vaikka oli kärjistetysti (tai oikeammin typistetysti) esitetty.
Eli ihan normaalin rajoissa vielä ja täysin odotettavissa tietyin vuosivälein.
World Visionin kautta 150 euroa.
Ja ihan yh olen...
Somaliaan enkä myöskään Suomeen kohdistuviin keräyksiin. Mua kupataan jo verojen muodossa tarpeeksi ja sen vuoksi jos joku ei omillaan pärjää niin kuolkoon ihan vapaasti.
World Visionin kautta 150 euroa. Ja ihan yh olen...
Siksi World Visionin kautta, että heidän filosofiansa ei ole auttaa köyhiä rahallisesti, vaan auttaa köyhiä nousemaan omille jaloille. Juuri tässä Somalian tilanteessa en tiedä,miten he toimivat, mutta uskon siihen toimintaan, että he käyttävät kehitysavun kouluttaakseen paikallista väestöä nostamaan itse itsensä.
käyttävät kehitysavun kouluttaakseen paikallista väestöä nostamaan itse itsensä.
Vai kouluttavat korruptoituneita johtajia epäitsekkäiksi, huomioimaan kansan? Vai mitä oletat heidän kouluttavan?
Raha menee sotilasjuntalle. Kannattaa antaa rahaa kadunkulman kerjaajille ennemin kuin epamaaraisiin kerayksiin.
ja lisäksi jaan persettä maassamme oleville Somaleille.
Todella en anna. En ole yksinkertainen. Raha menee sotilasjuntalle. Kannattaa antaa rahaa kadunkulman kerjaajille ennemin kuin epamaaraisiin kerayksiin.
Mikä järjestö sinusta on pannut pystyyn "epämääräisen keräyksen".
Lue kommentti nro 48 ja viisastu.
kv-avustusjärjestöt eivät kykene valvomaan avun perillemenoa, eivät suostu antamaan apua islamistien käsiin.
Valtiollista budjettiapua Somaliaan ei ole annettu pariinkymmeneen vuoteen, koska siellä ei ole toimivaa hallintoa.
Aika linkolalaisia ajatuksia teillä muuten. Päteekö sama suomalaisiin - kuolkoot vaan kaikki keskoset, vammaiset, pitkäaikaissairaat ynnä muut, maailman kestävyyskyky ei muutenkaan kestä tätä väkimäärää?
Vai - ans ku arvaan - tuo pätee vain afrikkalaisiin...?