Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
1481/1500 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin viisi vuotta sitten päädyin sijaistamaan opettajia. Töitä olisi ollut paljon, vaikka ei ole mitään alan koulutusta. Muut opet tykkäsivät paljon ja kehoittivat hakemaan jotain vakipaikkaa. Noh, tajusin sen yhden lukukauden aikana, ettei oo mun juttu. Mutta ihmettelin, että tyyliin opistoasteen koulutuksella olin niin tykätty. Amitsussakin olen tehnyt sijaisuuksia. Sijaisuuksien kautta varmaan aukeaisi niitä paikkojakin. 

Vierailija
1482/1500 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä valinnoissa ja niiden perusteluissa on se ikävä juttu, että usein työpaikkailmoituksessa ei kerrota mitä oikeasti haetaan. Sitten kuitenkin valintapäätöksessä on painotettu jotain ominaisuutta, jota ei edes avata muille. Hiljakkoin hain paikkaan, jolla oli selkeästi vähemmän kokemusta kuin minulla ja tietämilläni muilla hakijoilla. Päätös perustui "hakijoiden - - tehtävän hoitamisen kannalta tärkeisiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin". Valittu oli nuori mies, toivottavasti ne tärkeät henkilökohtaiset ominaisuudet ei kuitenkaan olleet alapäässä vaan yläpäässä.

Itse luovun nyt opettajan töiden hakemisesta, kuten joka kevät aina joku tässä ketjussa on tehnyt. Rakastan tätä työtä, mutta enää en voi kulkea maailmalla kerjäämässä pätkää. Voimat ei riitä. Käyn silti joskus ketjussa lukemassa, miten muilla menee. Hyvää kesää kaikille!

Lastentarhat ja koulut senkun tyhjenee.

Kolme lasta vie Suomen verotuksella jo mediaanituloiset köyhyyteen.

AP:t on tähän syynä. Vuosi töissä ja 4v äippälomaa. Samoten ne lääkärittäret, jotka pääsi lääkikseen lukemalla sillä aikaa, kun pojat oli vuoden valtion päivähoidossa degeneroitumassa älyllisesti. Vuoden töiden jälkeen 10v äippälomaa 4k€/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/1500 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette mene pk-seudulle hankkimaan kokemusta ja palaa sitten muualle?

Siksi, kun olen laittanut pätevänä aineenopettajana hakemuksen pääkaupunkiseudulle (sitä kai tässä tarkoitettiin?) Ainoa vastaus oli "kiitos hakemuksestasi". Paha mennä kokemusta hankkimaan, kun ilmeisesti sillä seudulla kaikki opettajat ovat pätevämpiä, kokeneempia tai ainakin ansioituneempia kuin minä.

Vierailija
1484/1500 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, kun olen laittanut pätevänä aineenopettajana hakemuksen pääkaupunkiseudulle (sitä kai tässä tarkoitettiin?) Ainoa vastaus oli "kiitos hakemuksestasi". Paha mennä kokemusta hankkimaan, kun ilmeisesti sillä seudulla kaikki opettajat ovat pätevämpiä, kokeneempia tai ainakin ansioituneempia kuin minä.

https://stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html

0-4 vuotiaita on 100000 vähemmän kuin 10-14 vuotiaita.

Se tekee 5000 20 oppilaan luokkaa vähemmän.

Vierailija
1485/1500 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, joko kesätyöttömät opet jo odottelee itku kurkussa kassan päätöstä?

Taitaa jäädä kioskijäätelöt ja tuoreet mansikat tänäkin kesänä kokematta.

Vierailija
1486/1500 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhan suolaiset asuntojen hinnat määräaikaisuutta tekevälle. Asunto pitäisi ottaa 12 kuukaudeksi, vaikka kesäajalla ei kämppää enää tarvitse. Ei ole opettajan palkan wörtti. 

Eiköhän siellä ole tekijöitä omasta takaa.

Vierailija
1487/1500 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin viisi vuotta sitten päädyin sijaistamaan opettajia. Töitä olisi ollut paljon, vaikka ei ole mitään alan koulutusta. Muut opet tykkäsivät paljon ja kehoittivat hakemaan jotain vakipaikkaa. Noh, tajusin sen yhden lukukauden aikana, ettei oo mun juttu. Mutta ihmettelin, että tyyliin opistoasteen koulutuksella olin niin tykätty. Amitsussakin olen tehnyt sijaisuuksia. Sijaisuuksien kautta varmaan aukeaisi niitä paikkojakin. 

Tuskin kehottivat hakemaan vakipaikkaa, kun et sellaista voi ilman kelpoisuutta saada.

Vierailija
1488/1500 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ole töitä. Töitä löytyy sellaisilta isommilta paikkakunnilta, jonka lähellä ei ole opettajankoulutuslaitosta. 

Vierailija
1489/1500 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinua olisi voitu vakipaikkaan valita kuin enintään vuodeksi, jos ei olisi ollut  yhtään pätevää hakijaa.

Vierailija
1490/1500 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntarekryssä näkyy etsittävän opettajaa "lukuvuodeksi 2025-2026".

Kertokaa vaan nyt rohkeasti se virkasuhteen päättymispäivä, onko se 30.5. vai 31.7.!!!

Tämäkin paikka ollut jo keväällä auki, enkä ihmettele että taas on. 

Vierailija
1491/1500 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ole töitä. Töitä löytyy sellaisilta isommilta paikkakunnilta, jonka lähellä ei ole opettajankoulutuslaitosta. 

Kaikille luokanopekavereilleni on ollut helppo nakki löytää määräaikainen paikka pk-seudun koulusta ja muutaman vuoden sisällä sitten virkaan.

Vierailija
1492/1500 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla oli ilmeisesti opistoasteen koulutus ja vähintään pedagogiset opinnot. Olisit ehkä saanut vakituisen paikan kansalaisopistossa. Siellä on joskus koulutuksesta riippumatta katsottu kelpoiseksi ilman muodollista koulutusta. Muuten ei voi valita vakituiseksi ilman laillista kelpoisuutta.

Vierailija
1493/1500 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntarekryssä näkyy etsittävän opettajaa "lukuvuodeksi 2025-2026".

Kertokaa vaan nyt rohkeasti se virkasuhteen päättymispäivä, onko se 30.5. vai 31.7.!!!

Tämäkin paikka ollut jo keväällä auki, enkä ihmettele että taas on. 

Lukuvuosi= sama kuin opetusaika eli kesä työttömänä.

Vierailija
1494/1500 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä haette, kun opetusalan paikkoja ei riitä kaikille?

Vierailija
1495/1500 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurinkurista että kouluissa työskentelee ylioppilaita ja muita joilla ei oo  mitään alan koulutusta. Päteviä opettajia paljon työttöminä. Kyseessä ei oo ees kohtaanto- ongelma vaan paikkoja jaetaan tutuille eikä edes ilmoiteta missään tai räätälöidään paikan kriteerit niin että tietty ihminen voidaan palkata pätevänkin ohi. 

Vierailija
1496/1500 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne pätevät on kalliimpia! 

Vierailija
1497/1500 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä hullu maa, kun työttömyys vaan piinaa ja työttömiä kurjistetaan. Kaikki myötätunto työtä hakeville.

Suomi on auringonlaskun maa, jonne perheenperustamisikäiset ei enää hanki lapsiakaan. Nuorilta säästetään nykytoimilla pois tulevaisuus.

Vierailija
1498/1500 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni kävi välillä vetämässä meille veisto sekä liikuntatunteja kasarin alussa, ei minkäänlaista opettajakoulutusta.

Suuri helsinkiläinen koulu. Isäni oli kyllä sitä ennen työskennellyt kaksi vuotta kansakoulunopettajana pienessä kyläkoulussa 60-luvun alussa. Ilman mitään koulutusta alalle silloinkin. Minulla on kuviakin hänestä opettamassa ja luokkakuvassa.

Vierailija
1499/1500 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu Pimiä on narsisti.

Vierailija
1500/1500 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monen lasta "opettaa" epäpätevä tänä syksynä? On esim. ylioppilaita, lähihoitaja, eläkeläinen (ei opetusalalta), koulunkäynnin- ja nuoriso-ohjaaja tullut vastaan. Laadukasta opetusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi