Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1502)

Vierailija
1201/1502 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkee todellisuuden. Palstan opettajat yleensä väittävät, että on hirveä opettajapula. Pula on vain työpaikoista.

Vierailija
1202/1502 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokos opettajille on löytynyt töitä seuraavaksi lukuvuodeksi? Täällä taas sama hakurumba menossa....

Ei ole syksyksi eikä ole tälläkään hetkellä. Ja sijaisista muka pula?

Tämä tuntuu olevan niin vahvasti myös kiinni siitä millä seudulla on hakemassa töitä. Kaikissa yliopistokaupungeissa joissa koulutetaan opettajia on älytön ylitarjonta kaikista opettajista. Pienemmillä paikkakunnilla syrjäseuduilla taas pula pätevistä opettajista. Itse olen töissä tunnin ajomatkan päässä isosta yliopistokaupungista jossa olisi valtavasti työttömiä opettajia mutta siltikään meille ei saada sijaisia. Tälläkin hetkellä on koko vuoden luokanopen sijaisuuksissa kaksi koulunkäynninohjaajaa eli amistutkinnolla tekevät opettajan töitä. Lyhyissä sijaisuuksissa käy lukion jälkeen välivuotta pitäviä entisiä oppilaita kun muita ei saada.

Ihmettelen mikä tässä ei kohtaa. Tunnin työmatka kun koulupäivät on maksimissaan 9-15 (toki silloin tällöin palaveri mutta saadaan laittaa autossa kuulumaan Teams eli voi hyödyntää työmatkan palaveriin) eli päivän pituudeksi tulee ihan normaalit 8-16 niin kuin monilla muillakin aloilla eikä opetusta ole kenelläkään tuota 30h viikossa eli jos on koululla tuon 9-15 niin ehtii tehdä valmistelujakin useamman tunnin. Toimiva kimppakyytisysteemi eli joka päivä ei tarvitse itse ajaa ja myös julkisilla pystyy kulkemaan. Miksi ei kuitenkaan ole yhtään pätevää hakijaa vaan ovat ennemmin työttöminä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1502 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tunti per suunta ajoa on jo liikaa.

Vierailija
1204/1502 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tunti per suunta ole esimerkiksi pääkaupunkiseudulla aivan normaali työmatkan pituus julkisilla joten miten se eroaa siitä, että on 1-2 kertaa viikossa kimppakyydin ajovuorossa ja muina päivinä istuu kyydissä? Vaihtoehtoja työttämyydelle siis on, mutta kun ei kelpaa kun pitäisi saada ilman työkokemusta valita se oma lempikoulu niin kaikki mahdolliset tekosyyt keksitään kyllä. Vuosi tai kaksi kulkemista niin se paikka lähempää olisi jo realistinen mutta ilmeisesti on parempi olla työttömänä ja katkeroitua. 

Vierailija
1205/1502 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tunti per suunta ole esimerkiksi pääkaupunkiseudulla aivan normaali työmatkan pituus julkisilla joten miten se eroaa siitä, että on 1-2 kertaa viikossa kimppakyydin ajovuorossa ja muina päivinä istuu kyydissä? Vaihtoehtoja työttämyydelle siis on, mutta kun ei kelpaa kun pitäisi saada ilman työkokemusta valita se oma lempikoulu niin kaikki mahdolliset tekosyyt keksitään kyllä. Vuosi tai kaksi kulkemista niin se paikka lähempää olisi jo realistinen mutta ilmeisesti on parempi olla työttömänä ja katkeroitua. 

No minä ainakin mieluummin muuttaisin kyseiselle paikkakunnalle, kuin istuisin 10 h autossa per viikko.

Vierailija
1206/1502 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokos opettajille on löytynyt töitä seuraavaksi lukuvuodeksi? Täällä taas sama hakurumba menossa....

Tämä tuntuu olevan niin vahvasti myös kiinni siitä millä seudulla on hakemassa töitä. Kaikissa yliopistokaupungeissa joissa koulutetaan opettajia on älytön ylitarjonta kaikista opettajista. Pienemmillä paikkakunnilla syrjäseuduilla taas pula pätevistä opettajista. Itse olen töissä tunnin ajomatkan päässä isosta yliopistokaupungista jossa olisi valtavasti työttömiä opettajia mutta siltikään meille ei saada sijaisia. Tälläkin hetkellä on koko vuoden luokanopen sijaisuuksissa kaksi koulunkäynninohjaajaa eli amistutkinnolla tekevät opettajan töitä. Lyhyissä sijaisuuksissa käy lukion jälkeen välivuotta pitäviä entisiä oppilaita kun muita ei saada.

Ihmettelen mikä tässä ei kohtaa. Tunnin työmatka kun koulupäivät on maksimissaan 9-15 (toki silloin tällöin palaveri mutta saadaan laittaa autossa kuulumaan Teams eli voi hyödyntää työmatkan palaveriin) eli päivän pituudeksi tulee ihan normaalit 8-16 niin kuin monilla muillakin aloilla eikä opetusta ole kenelläkään tuota 30h viikossa eli jos on koululla tuon 9-15 niin ehtii tehdä valmistelujakin useamman tunnin. Toimiva kimppakyytisysteemi eli joka päivä ei tarvitse itse ajaa ja myös julkisilla pystyy kulkemaan. Miksi ei kuitenkaan ole yhtään pätevää hakijaa vaan ovat ennemmin työttöminä? 

Onko teillä tarjolla vuokra-asuntoja koulun läheltä? Itse olen hakenut noita paikkoja, mutta pian on selvinnyt, että paikkakunnalle on lähes mahdoton päästä ja ainakaan julkisesti ei ole tarjolla vuokrakämppiä.

Vierailija
1207/1502 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun pk-seudulla ja kyllä, tunnin työmatka on täällä ihan normikauraa.

Huomauttaisin kuitenkin, että siinä tunnissa pääsee 10-20 kilometrin päähän. Te olette todennäköisesti yli 50 km päässä tästä yliopistokaupungista.

Mitä se 10 km työmatka sitten maksaa? 50 e/kk bussilippu, puolet vuodesta voi pyöräillä. Ei ihan tolla hinnalla saa sataa kilometriä bensaa päivässä, ja tarvittaisiin lisäautokin. Jos tarvitsee työpäivän jälkeen mennä asioille, ne ovat siinä vieressä. Päivällä ei ole mitään ruuhkaa, se matka saattaa olla 15 minuuttia. Ehtii tunnin aikana hoitaa lääkärikäynnin tms. mikä sieltä teidän koulustanne käsin vaatisi kokonaisen lomapäivän.

Vierailija
1208/1502 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiva kimppakyytisysteemi on hyvä juttu. Kannattaa kuitenkin muistaa myös, että kimppakyytiläiset tuskin asuvat kaikki saman kadun varrella, tai edes samassa kaupunginosassa.

Vierailija
1209/1502 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas loistavia hakukirjeitä ja haastatteluissa loistavia hakijoita valittamassa, kun eivät pääse tuntiopettajiksi tai virkaan. Mutta eivät myönnä mitään tekevänsä väärin tai että jotain pitää muuttaa. Vika aina muissa ja systeemissä.

Oletko koskaan kokeillut, miten isompi palikka sopii pienempään reikään? Tai jos astia on täynnä, miten saisit siihen sopimaan vielä vähintään saman verran lisää?

Kannattaa joskus kokeilla. Ehkä sinäkin sitten ymmärtäisit, miksi 10 hakijaa 11:sta ei saa töitä, kun on vain yksi paikka täytettävänä.

Vierailija
1210/1502 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä tosiaan sitä! Olisiko yksi syy se, että nimenomaan haetaan LYHYISIIN sijaisuuksiin, joiden vuoksi työttömän ei kannata muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toisen syy on täällä jo aiemmin mainittu: niin erikoiset aineyhdistelmät tyyliin kotitalous+poikien liikunta+saksa+fysiikka, ettei taatusti löydy mistään pätevää. Kerro sinä lisää.

En malta jättää mainitsematta yhtä hyvää syytä: hakuilmoitus on julkaistu vain paikallislehdessä, mikä on täyttänyt periaatteessa julkisen haun vaatimuksen, hakuaikaa on ollut viikko ja niinpä sitä ei ole ehtinyt hakea kukaan muu kuin viime kevään ylioppilas, jonka kanssa siitä on sovittu. Tiedätkö, mikä on pätevän ja useampia palvelulisiä hankkineen aineenopettajan ja ylioppilaan palkan ero?

Vierailija
1211/1502 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla on oikeasti pulaa pätevistä ja hyvistä opettajista. Asuntojakin on tarjolla. Maksan 450€ kolmiosta järvinäköalalla. Vuokra sisältää veden ja autopaikasta pitää maksaa 20€. Kouluun 700m ja kauppaan 300m. Riittävät palvelut ja julkisella liikenteellä pääsee pois.

Vierailija
1212/1502 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro heti, millä paikkakunnalla! Minä laitan tältä istumalta sinne avoimen hakemuksen. Minä olen ajanut 800km:n kilometrin työmatkaa ja majoittunut erittäin vaatimattomassa työpaikkakortteerissa eli entisessä asuntolassa. 

Miksi minä, pätevä aineenopettaja muutamalla ikälisällä olen työtön enkä teillä luokanopettajan sijaisena?

Vierailija
1213/1502 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on oikeasti pulaa pätevistä ja hyvistä opettajista. Asuntojakin on tarjolla. Maksan 450€ kolmiosta järvinäköalalla. Vuokra sisältää veden ja autopaikasta pitää maksaa 20€. Kouluun 700m ja kauppaan 300m. Riittävät palvelut ja julkisella liikenteellä pääsee pois.

Ei kukaan ole maininnut mitään paikkakuntaa, jossa tätä opettajapulaa on nähty. Minä voi luetella niitä paikkakuntia ja kouluja aika monta, joissa ei ainakaan ole kaivattu lisää päteviä tai edes puoliksi päteviä opettajia. Aloitetaan pohjoisesta: Utsjoki, Inari ja mainittakoon erityisesti Sevettijärvi. Sitten on mm. Imatra, Kotka ja Helsinki, joihin olen laittanut hakemuksen, mutta en ole saanut edes muuta vastausta kuin "kiitos hakemuksestasi".

Vierailija
1214/1502 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa näkee todellisuuden. Palstan opettajat yleensä väittävät, että on hirveä opettajapula. Pula on vain työpaikoista.

Sillä todellisuudella näyttää olevan kaksi puolta. On opettajia, jotka eivät saa työpaikkaa vaikka haluavat ja työnantajia, jotka eivät löydä millään sopivaa työntekijää.

Vierailija
1215/1502 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro heti, millä paikkakunnalla! Minä laitan tältä istumalta sinne avoimen hakemuksen. Minä olen ajanut 800km:n kilometrin työmatkaa ja majoittunut erittäin vaatimattomassa työpaikkakortteerissa eli entisessä asuntolassa. 

Miksi minä, pätevä aineenopettaja muutamalla ikälisällä olen työtön enkä teillä luokanopettajan sijaisena?

Koska olet luokanopettajaksi epäpätevä, voidaan ottaa kuka tahansa muu epäpätevä, kun ketään pätevää hakijaa ei ole.

Vierailija
1216/1502 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajiksi koulutetaan liikaa väkeä. Yliopistojen pitäisi vähentää aloituspaikkojen määrää. 

Olen tosin myös sitä mieltä, että aika moni voisi omilla valinnoillaan vaikuttaa mahdollisuuteensa työllistyä. Monet ovat nimittäin todella ehdottomia asuinpaikkansa suhteen. Jos tavoitteena on jäädä asumaan yliopistokaupunkeihin, niin ei ihmekään, jos ei saa töitä, kun samoista paikoista joutuu kilpailemaan kymmenien hakijoiden kanssa. Ymmärrän sen, että perheellisenä muuttaminen voi olla mahdotonta, mutta jos perhettä ei ole, kannattaa harkita töiden hakemista myös syrjäsedulta. Varsinkin uran alussa on ihan fiksua kartuttaa työkokemustaan tuppukylissä (joihin ei perinteisesti ole hakijaryntäystä), jotta on sitten vahvempi hakija seuraavalla hakukerralla. Kyllä muutaman vuoden kestää epämukavuutta. 

Vierailija
1217/1502 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä tosiaan sitä! Olisiko yksi syy se, että nimenomaan haetaan LYHYISIIN sijaisuuksiin, joiden vuoksi työttömän ei kannata muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toisen syy on täällä jo aiemmin mainittu: niin erikoiset aineyhdistelmät tyyliin kotitalous+poikien liikunta+saksa+fysiikka, ettei taatusti löydy mistään pätevää. Kerro sinä lisää.

En malta jättää mainitsematta yhtä hyvää syytä: hakuilmoitus on julkaistu vain paikallislehdessä, mikä on täyttänyt periaatteessa julkisen haun vaatimuksen, hakuaikaa on ollut viikko ja niinpä sitä ei ole ehtinyt hakea kukaan muu kuin viime kevään ylioppilas, jonka kanssa siitä on sovittu. Tiedätkö, mikä on pätevän ja useampia palvelulisiä hankkineen aineenopettajan ja ylioppilaan palkan ero?

Yksi syy aineenopettajien kohdalla on myös mahdollinen viikkotuntien vähyys. Pienissä kouluissa ei välttämättä riitä esim.  joidenkin harvinaisempien kielien- tai vaikka musiikinopettajille kovin montaa viikkotuntia, ellei sitten löydy pätevyyttä useaan eri aineeseen. Mistä taas päästään niihin edellisenkin kirjoittajan mainitsemiin erikoisiin aineyhdistelmiin, kun yritetään ympätä yhteen kaikki mahdolliset "jämäaineet", jotta tulevalle opettajalle löytyisi riittävästi tunteja...

Vierailija
1218/1502 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kansanedustaja, koulutukseltaan opettaja, ollut ilman työtä tli vuosikymmenen!!?? Se on piiitkä aika, todella pitkä, ilman yhtäkään tuntia tai sijaisuutta.

Vierailija
1219/1502 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu opettajat? Olen tähän ketjuun kirjoittanut useita kertoja vuosien aikana. Opiskelin lisää ja sain lopulta työn. Nyt olen yli vuoden koittanut kestää työpaikkakiusattuna, enkä tiedä, mitä tekisin. Jätänkö työn, jonka saamisen eteen näin todella kovasti vaivaa, vai jatkanko työpaikassa, joka ahdistaa. Vai haenko uutta paikkaa ja hyppään tuntemattomaan? Voin pahoin pelkästään kun ajattelen asiaa.

Vierailija
1220/1502 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin, en allekirjoittanut uutta määräaikaisuutta. Kävelin eilen reksin huoneeseen ja huusin naama punaisena et "SOSKUUUUUUU" ja lähin kesken määräaikasen sopparin. Oppiipahan olemaan, kyllä asia on nyt näin!!!!!!!!!!!1111111

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän