Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1507)
Vierailija kirjoitti:
"Takaporttina Lassilalla on opettajan pedagogiset opinnot suoritettuna. Siksi hän ei pelkää työttömyyttä. Opettajan töitä todennäköisesti saa, ainakin jos on valmis muuttamaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle."
Näin minäkin kuvittelin vielä 10 v sitten, en enää. Pk-seudun ulkopuolella ei ole yhtään sen helpompaa, päinvastoin, ei saa edes sijaisuuksia.
Just näin. Pk-seudulta olen saanut sijaisuuksia, muualta päin Suomea en edes niitä.
Tänä keväänä olen viimeistä kertaa elämässäni opettajana. Täytän pian 35, mutta omaa asuntoa en opettajan työtä etsimällä tule ikinä saamaan. Alanvaihto edessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa päiväkotiin töihin! Meillä varhaiskasvatuksessa on oikeasti huutava pula opettajista pitkin maata.
Olen historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja ja maisteri, mutta teen nyt kasv.kandidaattitasoista työtä varhaiskasvatuksessa. On antoisaa. Miksi ette aloita heti seuraavana maanantaina päiväkodissa, oikeasti katsokaa työpaikkailmoitusten suurten lukumäärää :)
Voin kertoa, etteivät kaikki pätevätkään hakijat saa tuosta vaan vaka-open paikkaa, vaikka alalla onkin työvoimapulaa.
Tuo on kyllä paskapuhetta, pk-seudulla yksi ystäväni, jolla ei ole suoritettuna minkäänlaista koulutusta lukion jälkeen, tekee lto-sijaisuutta koska ketään muuta siihen paikkaan ei saatu.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset tästä ketjusta. Itse olen siitä kiitollisessa asemassa, että minulla on vakituinen työpaikka. On tervehdyttävää lukea, että millaista se elämä on siellä puolella, jotka eivät ole työllistyneet. Oma tilanteenikaan ei ole mikään häävi.
Opiskelin ensin sen perinteisen 5 vuotta ja sain sitten ensin puolen vuoden sijaisuuden ja sitten heti 2 vuotta olin tuntiopettajan tehtävissä, jonka jälkeen sain viran toisesta koulusta. Moni teistä varmaan ajattelee, että älä sitten valita, mutta ei tämäkään herkkua ole ollut. Olen saanut viran homekoulusta, jossa sairastan jatkuvasti. Olen talvella sairastanut 5 poskiontelontulehdusta ja minulle on puhjennut astma. Juuri jaettiin tulospalkkioita, jotka tulivat tilille toukokuun lopussa, mutta en tietystikään saanut kuin hiluja, koska olen ollut niin paljon sairauslomilla. Olen ollut aina noin 2 viikkoa sairauslomalla ja sitten 4 viikkoa töissä jne. Lisäksi olen toki ollut puolikuntoisena töissä jatkuvasti ja omat kaikki liikuntaharrastukset on saanut unohtaa, koska olen aina kipeänä. Jos olisin ollut töissä naapurikoulussa, jossa hometta ei ole, niin olisin varmaan ollut terveempänä ja saanut tehdä myös rakastamaani töitä kunnolla. Nyt paikon kaiken päivää pätkäsijaisten jättämiä töitä.
Olen hakenut myös toisiin kouluihin, mutta monesti en ole päässyt edes haastatteluihin ja monessa koulussa on haissut jo heti ulko-ovelta home, joten en tiedä, että mikä järki olisi vaihtaa.
Kun seuraava virka tulee auki, niin voit sitten miettiä, että oliko se minun virkani jämä ja kannattaako siihenkään mennä terveyttään pilaamaan. Minulla on vaivana nyt astma ja ikuinen homealtistus eli reagoin kaikkiin hometiloihin hyvin voimakkaasti. Kesälomalla onneksi aina paranen, mutta viikonloppuinakaan en enää toivu, toisin kuin homealtistuksen alkuvaiheessa.
En ole opettaja ja luen hämmästellen miten vaikeaa opettajien on saada töitä. Hämmästelen myös sitä mikä on tulospalkkio opettajan työssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa päiväkotiin töihin! Meillä varhaiskasvatuksessa on oikeasti huutava pula opettajista pitkin maata.
Olen historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja ja maisteri, mutta teen nyt kasv.kandidaattitasoista työtä varhaiskasvatuksessa. On antoisaa. Miksi ette aloita heti seuraavana maanantaina päiväkodissa, oikeasti katsokaa työpaikkailmoitusten suurten lukumäärää :)
Voin kertoa, etteivät kaikki pätevätkään hakijat saa tuosta vaan vaka-open paikkaa, vaikka alalla onkin työvoimapulaa.
Tuo on kyllä paskapuhetta, pk-seudulla yksi ystäväni, jolla ei ole suoritettuna minkäänlaista koulutusta lukion jälkeen, tekee lto-sijaisuutta koska ketään muuta siihen paikkaan ei saatu.
Riippuu alueesta. Pk-seudulla lto-pula taitaa olla aikamoinen, mutta muissa maakunnissa vaihteleva. Joihinkin paikkoihin hakijoita on useitakin ja joihinkin ei ollenkaan. On siis ihan mahdollista, ettei varsinkaan vakinaista paikkoja ole joka maakunnassa niin vain saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset tästä ketjusta. Itse olen siitä kiitollisessa asemassa, että minulla on vakituinen työpaikka. On tervehdyttävää lukea, että millaista se elämä on siellä puolella, jotka eivät ole työllistyneet. Oma tilanteenikaan ei ole mikään häävi.
Opiskelin ensin sen perinteisen 5 vuotta ja sain sitten ensin puolen vuoden sijaisuuden ja sitten heti 2 vuotta olin tuntiopettajan tehtävissä, jonka jälkeen sain viran toisesta koulusta. Moni teistä varmaan ajattelee, että älä sitten valita, mutta ei tämäkään herkkua ole ollut. Olen saanut viran homekoulusta, jossa sairastan jatkuvasti. Olen talvella sairastanut 5 poskiontelontulehdusta ja minulle on puhjennut astma. Juuri jaettiin tulospalkkioita, jotka tulivat tilille toukokuun lopussa, mutta en tietystikään saanut kuin hiluja, koska olen ollut niin paljon sairauslomilla. Olen ollut aina noin 2 viikkoa sairauslomalla ja sitten 4 viikkoa töissä jne. Lisäksi olen toki ollut puolikuntoisena töissä jatkuvasti ja omat kaikki liikuntaharrastukset on saanut unohtaa, koska olen aina kipeänä. Jos olisin ollut töissä naapurikoulussa, jossa hometta ei ole, niin olisin varmaan ollut terveempänä ja saanut tehdä myös rakastamaani töitä kunnolla. Nyt paikon kaiken päivää pätkäsijaisten jättämiä töitä.
Olen hakenut myös toisiin kouluihin, mutta monesti en ole päässyt edes haastatteluihin ja monessa koulussa on haissut jo heti ulko-ovelta home, joten en tiedä, että mikä järki olisi vaihtaa.Kun seuraava virka tulee auki, niin voit sitten miettiä, että oliko se minun virkani jämä ja kannattaako siihenkään mennä terveyttään pilaamaan. Minulla on vaivana nyt astma ja ikuinen homealtistus eli reagoin kaikkiin hometiloihin hyvin voimakkaasti. Kesälomalla onneksi aina paranen, mutta viikonloppuinakaan en enää toivu, toisin kuin homealtistuksen alkuvaiheessa.
En ole opettaja ja luen hämmästellen miten vaikeaa opettajien on saada töitä. Hämmästelen myös sitä mikä on tulospalkkio opettajan työssä?
Tulospalkkausta minäkin jäin ihmettelemään. Mitä se opettajantyössä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut myös toisiin kouluihin, mutta monesti en ole päässyt edes haastatteluihin ja monessa koulussa on haissut jo heti ulko-ovelta home, joten en tiedä, että mikä järki olisi vaihtaa.Kun seuraava virka tulee auki, niin voit sitten miettiä, että oliko se minun virkani jämä ja kannattaako siihenkään mennä terveyttään pilaamaan. Minulla on vaivana nyt astma ja ikuinen homealtistus eli reagoin kaikkiin hometiloihin hyvin voimakkaasti. Kesälomalla onneksi aina paranen, mutta viikonloppuinakaan en enää toivu, toisin kuin homealtistuksen alkuvaiheessa.
Tulospalkkausta minäkin jäin ihmettelemään. Mitä se opettajantyössä tarkoittaa?
Helsinki maksaa opettajille tulospalkkiota vuosittain vaihtuvien tavoitteiden mukaisesti. Tulospalkkiotavoite voi liittyä esim. retkiin ja vierailuihin, jolloin tulospalkkiota maksetaan, jos riittävän suuri osuus kaikista oppilaista on käynyt riittävän monesti jollakin retkellä vuoden aikana.
Kohta alkaa open kesäloma, aijjai kyllä maittaa. Naatiskellaan ny! :)
WanhaKansa kirjoitti:
Kohta alkaa open kesäloma, aijjai kyllä maittaa. Naatiskellaan ny! :)
Niinpä, kyllä nykyajan muksut on niin hankalia, että pitkä kesäloma tulee enemmän kuin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Hei opettajat!
Oletteko koskaan saaneet palautetta työstänne tai työnhaussa, miksi ette ole tulleet valituiksi? Mietin vaan. Itse en ole koskaan saanut tarkkaa palautetta, joten on vaikea kehittää osaamistaan kun ei tiedä, mistä kiikastaa. Kovasti joka paikassa kehutaan, mutta vakityötä ei vain saa. Olen miettinyt pääni puhki, onko kyse henkilökemiasta vai halutaanko opetukseen jotain sellaista, mikä minulta puuttuu? Kun olen kysynyt, niin vastaus on ollut, että muilla on enemmän kokemusta tai oli joku poikkeuksellisen ansioitunut hakija. Mitä se ansioituminen on? Pitääkö olla oppikirjantekijä, tutkija tai monen alan maisteri?
Ansioituminen ei ole monen alan maisteriutta, oppikirjantekijyyttä eikä tutkijuutta. Oppikirjantekijyys voisi noista olla jopa plussaa, tutkijuus ja ”liika oppineisuus” ehkä jopa dismeriitti.
Ansioituneisuus on ihan vaan sen oman työalan ansioituneisuutta. Luokanopettaja joka osaa soittaa sujuvasti kahdeksaa eri instrumenttia. Englanninopettaja joka on täysin kaksikielinen. Liikuntaa opettava luokanopettaja, joka on jonkun lajin entinen ammattilainen ja työskennellyt x vuotta lajin valmennuksen parissa. Ainakin näistä esimerkeistä viimeisellä on myös suhteita, joiden avulla voidaan järkätä kivoja tapahtumia edullisesti tai jopa ilmaiseksi.
Tuollaisilla asioilla osa yrittää laittaa hakijoita paremmuusjärjestykseen, jos on pino kelpoja hakijoita. Eri asia sitten, onko nuo ihan kohtuullisia vaatimuksia.
Onhan sitä toki muillakin aloilla. Asun itse isossa opiskelukaupungissa, jossa on myös hyytävä nuorisotyöttömyys. On vähän sellainen vitsi, että täällä täytyy kahvilatyöntekijän osata sujuvasti puhua kolmea eri kieltä. Kun niitä hakijoita on niin tavattomasti, palkataan nuorista niitä fluentteja yliopisto-opiskelijoita ja ravintola-alan amistutkinnon suorittaneet pysyy työttöminä.
Luokanopettajan virka Kokkolassa, asukasmäärältään ehkä juuri ja juuri keskisuuressa kaupungissa: 33 hakijaa.
http://kokkola.oncloudos.com/vhp/2021171557.PDF
Pääkaupunkiseudulla puhutaan helposti kolminumeroisista hakijamääristä opettajanvirkoihin. Annetaanko mediassa oikea kuva opettajien työtilanteesta? No, ei!
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajan virka Kokkolassa, asukasmäärältään ehkä juuri ja juuri keskisuuressa kaupungissa: 33 hakijaa.
http://kokkola.oncloudos.com/vhp/2021171557.PDF
Pääkaupunkiseudulla puhutaan helposti kolminumeroisista hakijamääristä opettajanvirkoihin. Annetaanko mediassa oikea kuva opettajien työtilanteesta? No, ei!
Ihmeen sitkeesti tuo luulo opettajien helposta työllistymisestä elää edelleen, vaikka oikeasti tilanne on ollut kehnonlainen jo jonkin aikaa. Mitenkähän valtamediaan saisi juttuja opettajien todellisesta työllisyystilanteesta?
Mushahaaa nyt Vappu ja kuukauden päästä alkaa open kesäloma. Kyllä maittaa!!!!
Onko täällä muita pelkän matematiikan opettajia (tai yhden aineen/hankalan aineyhdistelmän opettajia)? Hakemus laitettu suunnilleen jokaiseen avoimeen (määräaikaiseen) matemaattisten aineiden opettajan paikkaan (ja lisäksi tietysti pelkän matematiikan open paikkoihin, mutta näitä on ollut tarjolla aika vähän), mutta Lapin peräkylienkin kouluihin näyttää tulevan aina sen kymmenkunta hakemusta, ja rekrytointipäätösten mukaan ainakin toistaiseksi jokaiseen MAFYKE-opettajan paikkaan on löytynyt pätevä opettaja. Matematiikan ja matemaattisten aineiden opettajapulasta on puhuttu pitkään, mutta ainakaan tämän kevään perusteella tämä ei pidä paikkaansa.
Aijjai kohta open loma alkaa, kyllä maistuu. Mites muut?
VoittajaElämässä kirjoitti:
Aijjai kohta open loma alkaa, kyllä maistuu. Mites muut?
Hyvälle maittaa. Olen 1,5 vuotta "opettanut" etänä eli lomaillut. Nyt kesälomat vielä tähän, hah hah venaa avaan toisen bissen. D:DDDDDdddd
Kohta lomille lompsis, opettajien työ on just lunkkii. Ite virassa ja oli tosi helppo saada. En muista koska viimex olisin tehnyt duunii. Laitan etänä vähän tehtäviä ja annan kaikille kasit. :DDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ehkä jopa ärsyttää huvituksen lisäksi tämä joidenkin käsitys, että "aina voi sitten mennä opettajaksi..."
Ei ole montaa päivää, kun luin kirjallisuuden opiskelijasta, joka haavelee kustannustoimittajan työstä. Totesi sitten jotenkin lopuksi, että "jos ei muuten saa töitä, niin hakeutuu opettajaksi" tai jotain vastaavaa. Pointti oli se, että hänellä on tavallaan jonkinlainen varma suunnitelma B.
Samoin eräs viisikymppinen yksityisellä työskentelevä ihan hiljakkoin vielä kertoi, että ei pelkää sinällään työttömyyttä, koska aina voi lukea pedagogiset ja mennä opettajaksi. Hänellä olisi vain yksi opetettava ainekin ja se ei ole äidinkieli, jossa yleensä onkin vain yksi aine. Jäin miettimään, että oikeastiko ihmiset on noin harhoissaan vieläkin. Toki aina joku voi suhteilla tai hyvällä tuurilla onnistua. Viisikymppinen ilman opettajakokemusta on kyllä "eräpäivä mennyt" näillä työmarkkinoilla ja työllistyminen ei taatusti ole sen helpompää kuin muillekaan aloille. Mielummin palkataan se nuori ja simpsakka vailla kokemusta, jos pitää kahdesta kokemattomasta valita. Lisäksi työmarkkinat on täynnä sellaisia, joilla on jo kokemusta aika paljon ja ovat edelleen pätkätöissä.
Minä täytin 40 v pian sen jälkeen kun sain pedagogiset valmiiksi ja kyllä sekin oli jo liian paljon. Kaksvitoset menivät heittämällä ohi rekrytoinnissa, vaikka jotenkin kuvittelin että esim. kokemukseni tutkijana samalla alalla olisi hyödyksi (etenkin lukion opettajana).
Koulumaailmassa ei arvosteta kokemusta mistään muusta työstä. Jossain tapauksessa se voi olla jopa haitta, ainakin peruskoulussa ja lukiossa kokemus piinkovasta bisnesmaailmasta on nou nou.
Tämä pätee kyllä myös toiseen suuntaan: muilla aloilla ei arvosteta opekokemusta, vaikka nykypäivän opettajuus on aika monipuolinen työ. Monet luulevat, että opettajat edelleen vain jaarittelevat luokan edessä ja oppilaat tekevät muistiinpanoja.
Olen hakenut kaikenlaisia töitä aineenopen papereilla, kaupan kassasta lähtien. Olisin niillä hetkillä kokeillut ihan mielelläni jotain muuta kuin opettamista. Mutta kaikkiin näihin olen ilmeisesti "liian koulutettu" ja työnantajat luulevat, että pidän heitä jotenkin varavaihtoehtoina, vaikka oikeasti olen yrittänyt alanvaihtoa, työkokemuksen monipuolistamista ym. ihan tosissani monta kertaa.
" Opettajien sijaisiksi otetaan mahdollisuuksien mukaan niitä, joille ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa.
Siksi tällainen pätevä aineenopettaja on ollut valmistumisesta asti ilman työtä, kun ennen sitä oli tarjolla sijaisuuksia.
Minä en pääse edes haastatteluun,
kun opettajanpaikkoja haen"
Tyhmät kunnat säästää väärästä paikasta. Sitoutunut, pysyvä opettaja on paras opettaja.
"Sinulle pätevänä opettajana pitäisi maksaa paljon parempaa palkkaa ja mahdollisesti kokemuslisiä,
mutta naapurin taksikuskille tulee kaikki mahdolliset epäpätevyysalennukset.
Minulle ei ole tullut kotikunnassani ensimmäistäkään sijaiskutsua sen jälkeen, kun sain aineenopettajan kelpoisuuden.
Ennen sitä oli vähän väliä muutaman kuukauden sijaisuuksia, ja muualla olen ollut sen jälkeenkin.
Toinen syy voi olla se, että sinä pätevänä ja kokeneena
ryhtyisit tosissasi opettamaan,
kun naapuri tyytyy vain pitämään tunteja."
Juuri näin.
Koulumaailmassa ei arvosteta kokemusta mistään muusta työstä. Jossain tapauksessa se voi olla jopa haitta, ainakin peruskoulussa ja lukiossa kokemus piinkovasta bisnesmaailmasta on nou nou.