Jäi vaivaamaan pikkuisen puolesta ; (
Miksi äiti oli pukenut lapselleen liian vähän vaatetta? Kaupassa olivat illalla samaan aikaan, ennen yhdeksää.
Tyttö ehkä 2-3 vuotias, päällä vain sukkikset, jotku kumisaappaat ja ohut paita! Ilma oli korkeintaan +10 astetta ja tuulinen, lisäksi he olivat pyörällä matkassa (lapsi istuimessa)..
Minä olisin äitinä laittanut jo pienen kevythaalarin ja kypärämyssyn kypärän alle, sekä ohuet villasormikkaat pieniin sormiin!
Tuli surullinen olo lapsen puolesta, sehän saa vaikka pissatulehduksen tai keuhkokuumeen, kun palellutetaan.. Tuijotin aika jäätävästi sitä äippää, vielä ulkonakin.
Kommentit (32)
Ja tosiaan meilläkin lapset voi olla lähikaupassa melko kevyissä vaatteissa jopa talvella, jos siis ollaan autolla liikenteessä. Ja kun minulla on syksyllä jo pitkät housut ja takki, niin meidän lapset ja mies voivat hyvin kulkea t-paitasiltaan. Minä olenkin perheen ainut vilukissa, muut kuumakalleja.
Sattui eilen illalla varttia vaille 9, törnävän s- marketissa, Seinäjoella.. Ilta oli tosiaan kylmä ja tuulinen, korkeinaan se 10 astetta ja tänäaamuna oli 5 plus astetta lämmintä. Pissatulehduksen saa kyllä tosi helpolla kylmästä, varsinkin me naispuoliset (ellei ukot sitä tiedä!)
Itselläni oli naisten pitkäkerrasto (legginsit), tuulihousut, fleecetakki pitkä kauluksinen ja sormikaat.. Ja ei, en ole jäädyttänyt aivojani, koska osaan pukeutua sään ja lämpötilan mukaan !!
Se, mikä kuukausi sattuu olemaan milloinkin meneillää, ei kerro pukeutumisesta mitään. Lämpömittari ja pihaoven ulkopuolella käynti sen määrää. !
Ap.
Ne on vain varmaan sulaneet tuolla vaatemäärällä..
Minä paahtuisin tuolla vaatemäärällä ja lämpötilalla.
Talvellakin -20 pakkasella mulle riittää kevyttoppapuku ja alle normi vaatteet. +10 asteessa mulla on leggarit, hame ja ehkä pitkähihainen paita, ohutta materiaalia kuitenkin. Enkä muuten ole ylipainoinen, kuten joku luultavasti ajattelee, ihan normaali 172cm ja 67kg nainen.
Lapsi on ollut vauvasta asti samanlainen. Siinä +5 astetta ollessa sille voi laittaa fleecen lyhythihaisen t-paidan päälle ja housujen alle jotkin pitkikset.
Mies taas on ollut aina ihme vilukissa.
Mutta minä sekä lapsi ollaan synnytty talvella, luulen ihan tosissani että sillä on jotain tekemistä tuon tarkenemisen kannalta. Mies ja siskoni, jotka kumpikin paleltuvat jos lämpötila on alle +20, ovat syntyneet loppukesästä.
Mutta tosiaan ap. Meitäkin on olemassa jotka kestämme viileää ilmaa hyvin. Jopa lapsia.
Ja muuten, virtsatietulehdusta (oletan että sitä tarkoitat pissatulehduksella) ei saa herkemmin kylmästä, kuten vanhakansa luulee vaan esim. liiallinen hygienia voi edistää tulehdusta ja lapsilla se, että hänellä on ummetusta tai hän panttaa muuten virtsaamista.
Mutta minä sekä lapsi ollaan synnytty talvella, luulen ihan tosissani että sillä on jotain tekemistä tuon tarkenemisen kannalta. Mies ja siskoni, jotka kumpikin paleltuvat jos lämpötila on alle +20, ovat syntyneet loppukesästä.
AV-teoriaa parhaimmillaan!!!
-terveisin talvella syntynyt vilukissa
..tapana pukea lapsille ihan liikaa päälle, varsinkin kevät-kesä-syksy aikana. Ei osata pukea niin tungetaan kaikki mahdollinen päällekkäin niin että hiki vaan virtaa. Monet lapset myös liikkuvat runsaasti enemmän kuin aikuiset, mutta sitä nämä "toppaajat" eivät ota huomioon.
Jäätävä tuijottelu on ihan turhaa. Se lietsoo negaatioita eikä äiti voi arvata mitä tuijotat jos on omasta mielestään pukenut lapsen asiallisesti. Voi olla, että olivat autolla liikenteessä. Voithan ystävällisesti ottaa asian puheeksi seuraavalla kerralla.
Ihan peruhoivan puute on totta suomalaisissa perheissä, on absoluuttista köyhyyttä, puutetta perustarpeista, kuten ravitsevasta ruuasta, riittävistä asuinoloista, vaatetuksesta ja terveydenhuoltokin on niin tai näin. Tulot ja omaisuus jakautuu epätasaisesti,eikä hyvinvointiyhteiskunnasta nykyisen mittapuun mukaan voida edes haaveilla.
Ihan varmasti on Jyrki Kataisen vika, että joku kakara oli ap:n mielestä liian kevyesti puettu...
edelliselle, niin kyllä pyöräillessä minullakin +10 on hanskaraja. Siloin ei muutoin vielä tartte todellakaan, mutta pyöräillessä kyllä.
Ja sitten siihen vilukissaksi opettamiseen. Kyllä minä uskon, että sen voi opettaa. Normaalilapselle (ei kuumakallelle) jos koko iän tumppaa vaatetta ylenmäärin niin varmasti oppii tuohon lämpöön ja ei osaa olla vähemmissä. Jos kuumasta afrikasta tulee tänne +20 keliin niin kyllä niitä palelee ihan tosissaan. Mulla on jokukin äitikaveri, jotka tunkee lapselleen kamalasti päälle. Sitten kauhistellaan, että kiusataankohan tuota koulussa, kun on tuommoinen punanaama. Näin mietti äiti, kun lapsensa oli kyllä aika punakka ja hikinen Hoplopissa päällään sukkahousut, velourhousut, pitkähihainen trikoopaita ja villatakki. Loppuajasta sai luvan ottaa villatakki pois. Tapahtui keväällä, ei sentään keskikesällä.
Yritän välttää ylipukemista itse ja alipukemistakin. Joskus tosin tulee virheitä ja ne vaan pitää kestää. Ap:n esimerkissä säälin lasta. Pyörän kyydissä istuminen on kuitenkin vielä eri asia kuin pihalla itse juokseminen.
aurinkokin laskenut ja kolea, kostea kylmyys ulkona. Pyörän kyydissä vielä kylmempi. Meittii on joka junaan lähtijöitä!
Mitä sillä äitillä oli itellään päällä?
AV-teoriaa parhaimmillaan!!!
-terveisin talvella syntynyt vilukissa
Tää on itseasiassa alunperin mun mummon teoria. On aina sanonut että talvella syntyneet kestää paremmin kylmyyttä ja kesällä syntyneet palelevat herkemmin. Ja olen useampiakin vastaavia tavannut, otin vain nuo lähimmät esimerkiksi.
Sillä minä sanon että luulen tosiaan että näin on koska monesti näin on ollut.Typerämpää on luulla että virtsatietulehdus tulee kylmästä.
..tapana pukea lapsille ihan liikaa päälle, varsinkin kevät-kesä-syksy aikana. Ei osata pukea niin tungetaan kaikki mahdollinen päällekkäin niin että hiki vaan virtaa. Monet lapset myös liikkuvat runsaasti enemmän kuin aikuiset, mutta sitä nämä "toppaajat" eivät ota huomioon.
ulkona täysi paiste ja +27, niin tytöllä oli kumisaappaat ja hupullinen välikausihaalari. äiti helleasussa ja sandaaleissa.
voihan sille olla tietty selityksenä, että tyttö on esim. ollu metsässä jonkun muun kanssa ja suojattu itikoiden takia haalarilla. autossa kyllä taisi kuuma tulla niissä tamineissa.
Ihan varmasti on Jyrki Kataisen vika, että joku kakara oli ap:n mielestä liian kevyesti puettu...
Eniten ihmettelen, miksei kukaan ole vielä sanonut, että se on mamujen vika?
Jos ilma oli ap:n kertoman mukainen niin olisi päälle voinut lisätä jonkun collegepuvun tai verkkapuvun. Meillä oli eilen illalla vaan vähän vilakka ilma, tytöllä lyhythihainen mekko ja neuletakki. Pojalla verkkahousut ja trikoopaita.