Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen tuo Petja-juttu mutta olen vähän eri mieltä asioista...

Vierailija
10.08.2011 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml

Itselläni on pitkäaikaissairas lapsi ja vaikka oireina olisi mitä tahansa (pelkkä flunssakin vaan) niin meillä on aina lupa ja oikeus ottaa yhteyttä suoraan yliopistolliseen sairaalaan, suoraan joko omalle lääkärille tai lasten päivystykseen. Ja kyse ei ole siis näinkään vakavasta sairaudesta missä tässä oli kyse.

Tämä lapsi oli hoidettavana ollut jo vuosia yliopistollisessa sairaalassa joten minulla herää iso kysymys siitä että jos ja kun äiti ja isä tiesivät mistä on kysymys, miksi he eivät itse kuskanneet lasta suoraan yliopistollisen sairaalaan päivystykseen !? Näin sairasta lasta ei kukaan, mistään olisi käännyttänyt kotiin. Olen sairaalassa töissä ja tiedän miten paljon tänne tullaan ilman lähetteitä ja kaikki vähänkään oikeasti sairaat otetaan kyllä vastaan.

Jos itselläni olisi ollut moinen tilanne, olisin sitten mennyt vaikka heti yksityisen kautta sinne sairaalaan jossa lasta on ennenkin hoidettu.

Eli miksi vanhemmat odottivat ja odottivat vaikka tiesivät mistä on kyse?

Otan osaa kuitenkin heidän suruunsa mutta itselle jäi tästä vähän kolkko olo vanhempien toimimattomuuden vuoksi.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä jokainen osaisi toimia oikein, vaikka lapsenne makaisi jo sairaalasängyssä ja lääkärit vakuuttaisivat, että kaikki on nyt hyvin ja homma hoidossa?

Ja jos homma on ennenkin toiminut hyvin keskussairaalan kautta ambulanssilla yliopistosairaalaan niin mistä sitä tietää, että juuri tällä kertaa se ei toimikaan niin. Toki sitä on helppo olla jälkiviisas.

Vierailija
42/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sitä ihmettelin eniten kun luin tämän jutun myös facebookissa ja siinä sanottiin että poika oli niin kivulias että itki ja huusi ja SILTIN äiti oli kotona ja myös isä lähti kotiin ja jätti pojan osastolle ?!?!? - josta sitten soitettiin että tila on kriittiinen ja poikaa on lähdetty viemään sinne yliopistolliseen sairaalaan.

Oli lapseni minkä ikäinen tahansa mutta jos hänellä olisi kipuja tai hän voisi huonosti, en liikahtaisi hänen viereltään mihinkään. Varsinkaan kun tietäisin miten sairas hän voi olla ja mikä on kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä jokainen osaisi toimia oikein, vaikka lapsenne makaisi jo sairaalasängyssä ja lääkärit vakuuttaisivat, että kaikki on nyt hyvin ja homma hoidossa?

Ap vastaa että kyllä sairaan lapsen kanssa äidillä ainakin pitää koko ajan olla tuntosarvet pystyssä - tai minulla on. Osaan kyseenalaistaa myös LÄÄKÄRIN jos minusta tuntuu ettei hän ota meitä tosissaan tai ei kuuntele minua tai lasta tai haluan että asiat menevät erilailla. Kyllä lapsen asioissa äiti on mielestäni aina asiantuntija - ja meidän sairaalassa se on ainakin otettu aina huomioon.

En tiedä osaisinko toimia oikein mutta tiedän että osaan vaatia ja tunnen lapseni parhaiten.

Vierailija
45/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI äidin täytyy osata vaatia ja diagnosoida kun lapsi on jo sairaalassa?

Äitihän teki jo oman osuutensa viemällä ajoissa sairaalaan.

Vierailija
46/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka miten olisi hoitosuhde auki, niin ei sinne voi vaan ajaa ovelle ja kävellä sisään. Ei yliopistosairaalat toimi sillä tavalla, eikä niillä ole valmiuksia ottaa ketään sisään tuosta vaan. Vaikka uutta lähetettä ei tarvita jos vanha on voimassa, siellä ei mitenkään automaattisesti ole sen enempää henkilökuntaa kuin petipaikkojakaan millekään satunnaisille sisäänpyrkijöille. Kyllä ne sieltä pois käännytetään, jos nyt yleensä edes yöaikaan löytävät ketään käännyttäjää. Siellä tuppaa olemaan öisin ovet lukossa...

Kummallinen ajatuskin, jota joku muka sairaanhoitajakin viljelee. Petjan vanhemmat tekivät, mitä voivat. Taidatte olla nähneet vain sen synnytysosaston?

Vierailija
47/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni sairastaa siis pitkäaikaissairautta ja juuri olimme ilman lähetettä YLIOPISTOLLISEN SAIRAALAN lastenpolilla vuotavan korvatulehduksen vuoksi SUNNUNTAIPÄIVÄLLÄ. Soitin sinne, kerroin tilanteen, näkivät että lapsi käy muutenkin heillä säännöllisesti ja sanoivat että pitää tulla heti, he konsultoivat heiltä käsin korvalääkäriä.

Olen itse kyseisessä sairaalassa töissä ja tiedän että ainakin meidän poliklinikalle (korva) tulee päivittäin 1 - 4 potilas ilman lähetettä, useimmiten vakavasti sairaita (syöpä tms.) eikä ketään käännytetä pois vaan jokaiselle yritetään löytää aika.

Eli otappa selvää asioista ennen kuin tulet tänne huutelemaan asioista joista et mitään tiedä.

Ja jokaisessa yliopistollisessa keskussairaalassa toimii 24/7 myös PÄIVYSTYS jonne voi hätätapauksessa (eli mm. tässä tapauksessa jota täällä käsitellään) ajaa ihan suoraan autolla, oven eteenkin jos tarve vaatii, näin olen itse ainakin joutunut toimimaan eikä kukaan käännyttänyt ovelta takaisin, saatikaan että ovet olisi ollut lukossa.

Ja tässä tapauksessa lapsi oli selkeästi sairas, erittäin kivulias, ei kukaan käännytä sellaista takaisin !

Vierailija
48/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tssähän tapauksessa isä oli pojan kanssa sairaalassa ja äiti hoiti vastasyntynyttä kotona. Aivan hirveä tapaus ja surullinen tilanne. Mielestäni kuitenkin lääkäreitä pitää pystyä kyseenalaistamaan. Lääkäritkin ovat vain ihmisia, varsinkin nuoret luulevat tietävänsä asioista ehkä enempi kuin oikeasti tietävät. Itse olisin tässä tapauksessa vaatinut lääkäriä konsultoimaan poikaa hoitanutta tahoa. Olisin tehnyt kaikkeni, että poika olisi saanut oikeaa hoitoa. Varsinkin jos olisin ollut ihan varma, että poikaa oltaisiin hoidettu väärin ja oikealla hgoidolla olisi kiire.

Vierailija
49/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoketju ei vaan toiminut.

Vierailija
50/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tssähän tapauksessa isä oli pojan kanssa sairaalassa ja äiti hoiti vastasyntynyttä kotona. Aivan hirveä tapaus ja surullinen tilanne. Mielestäni kuitenkin lääkäreitä pitää pystyä kyseenalaistamaan. Lääkäritkin ovat vain ihmisia, varsinkin nuoret luulevat tietävänsä asioista ehkä enempi kuin oikeasti tietävät. Itse olisin tässä tapauksessa vaatinut lääkäriä konsultoimaan poikaa hoitanutta tahoa. Olisin tehnyt kaikkeni, että poika olisi saanut oikeaa hoitoa. Varsinkin jos olisin ollut ihan varma, että poikaa oltaisiin hoidettu väärin ja oikealla hgoidolla olisi kiire.

Just näin !

Vierailija
51/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomalaisissa sairaaloissa otetaan vastaan kaikki vakavasti sairaat ilman lähetettä. Tiedän niin monta tapausta joissa potilas on käännytetty kotiin, johon hän on kuollut, että en mitenkään ymmärrä ap:tä, joka tulee tänne ihmettelemään sitä miksei sairaalaan ole heti lähdetty.

Vierailija
52/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomalaisissa sairaaloissa otetaan vastaan kaikki vakavasti sairaat ilman lähetettä. Tiedän niin monta tapausta joissa potilas on käännytetty kotiin, johon hän on kuollut, että en mitenkään ymmärrä ap:tä, joka tulee tänne ihmettelemään sitä miksei sairaalaan ole heti lähdetty.

joskaan ei kaikki kuolleet, mutta käyneet hyvin lähellä sitä.

Vierailija
53/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tiedän KOKEMUKSESTA että meidän YLIOPISTOLLINEN KESKUSSAIRAALA ainakin toimii näin -muista suomen sairaaloista minulla ei ole kokemusta !

Montako sellaista tapausta tiedät että on päässyt suoraan sisälle sairaalaan? Monestako niistä kirjoitetaan esim. lehdissä?

Minä tiedän että tuli lapselleni mitä tahansa, me pääsemme ilman lähetettä sairaalaan. Kokemuksesta. Ja työn kautta tiedän että on useita jotka myös pääsevät meille hoitoon ilman lähetettä vaikka se onkin perusajatus että sairaalaan tullaan vain lähetteellä.

t. Ap

Vierailija
54/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapa mulle monenko sairaalan ensiapu tai päivystys käännyttää sairaan, erittäin kivuliaan (pään alueen kipu vielä) lapsen ovelta ?

Ei yksikään. Siitä olen varma.

T. toinen sh joka sairaalassa töissä

Vierailija
55/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivystyksessä kävisi juuri noin.

Minulla on hydrokefalus lapsi ja kun tytöllä alkoi ilmetä oksentelua ja päänsärkyjä vein lääkäriin jossa jouduin mm. tavaamaan lääkärille miten hydrokefalus kirjoitetaan ja mitä se tarkoittaa... Meillä kyse onneksi oli vain migreenistä eikä aivopaineen noususta mutta päivystyslähetettä ei saatu eli jos aivopainetta olisi ollut niin tyttö olisi kyllä mennyt odotellessa.

Vierailija
56/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml">http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml</a&gt;

Itselläni on pitkäaikaissairas lapsi ja vaikka oireina olisi mitä tahansa (pelkkä flunssakin vaan) niin meillä on aina lupa ja oikeus ottaa yhteyttä suoraan yliopistolliseen sairaalaan, suoraan joko omalle lääkärille tai lasten päivystykseen. Ja kyse ei ole siis näinkään vakavasta sairaudesta missä tässä oli kyse.

Tämä lapsi oli hoidettavana ollut jo vuosia yliopistollisessa sairaalassa joten minulla herää iso kysymys siitä että jos ja kun äiti ja isä tiesivät mistä on kysymys, miksi he eivät itse kuskanneet lasta suoraan yliopistollisen sairaalaan päivystykseen !? Näin sairasta lasta ei kukaan, mistään olisi käännyttänyt kotiin. Olen sairaalassa töissä ja tiedän miten paljon tänne tullaan ilman lähetteitä ja kaikki vähänkään oikeasti sairaat otetaan kyllä vastaan.

Jos itselläni olisi ollut moinen tilanne, olisin sitten mennyt vaikka heti yksityisen kautta sinne sairaalaan jossa lasta on ennenkin hoidettu.

Eli miksi vanhemmat odottivat ja odottivat vaikka tiesivät mistä on kyse?

Otan osaa kuitenkin heidän suruunsa mutta itselle jäi tästä vähän kolkko olo vanhempien toimimattomuuden vuoksi.

Mikkelistä Kuopioon on se 160km matkaa ja tuossa tilanteessa ei tulisi mieleenkään itselleni lähteä kuskaamaan oksentavaa, kivuissa olevaa lasta normaalilla autolla. Mitä jos matkan aikana olisi tapahtunut jotain komplikaatioita? Vaikka kuinka tietää mistä on kyse, niin silti sitä haluaa että lähellä on sellaiset ihmiset joiden _pitäisi_ osata asiansa. Tuossa tilanteessa on ainoa sopiva kuskausvaihtoehto ambulanssi, eikä henkilöauto.

Jos oikeasti olet sairaalassa töissä niin sinun pitäisi tämä käsittää.

Mikkelissä ei myöskään muistaakseni yksikään yksityinen paikka päivystä iltaisin.

Mikkelin keskussairaala on syylistynyt monien muidenkin kohdalla pahoihin hoitovirheisiin juurikin henkilökunnan kokemattomuuden ja sen takia ettei tuolla ole tarpeeksi vakituista ja tarpeeksi kokenutta henkilökuntaa.

Oikeasti ap vedä se pää pois perseestäsi. Voit mennä kiillottamaan sädekehääsi jostain muusta asiasta. Et ole empaattinen vaikka yrität sitä lopussa esittää.

Vierailija
57/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

&lt;a href="<a href="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml">http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml</a&gt;" alt="<a href="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml">http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml</a&gt;"&gt;<a href="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml&lt;/a&gt;" alt="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml&lt;/a&gt;">http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081014184421_uu.shtml&lt;/a&gt;</a&…; Itselläni on pitkäaikaissairas lapsi ja vaikka oireina olisi mitä tahansa (pelkkä flunssakin vaan) niin meillä on aina lupa ja oikeus ottaa yhteyttä suoraan yliopistolliseen sairaalaan, suoraan joko omalle lääkärille tai lasten päivystykseen. Ja kyse ei ole siis näinkään vakavasta sairaudesta missä tässä oli kyse. Tämä lapsi oli hoidettavana ollut jo vuosia yliopistollisessa sairaalassa joten minulla herää iso kysymys siitä että jos ja kun äiti ja isä tiesivät mistä on kysymys, miksi he eivät itse kuskanneet lasta suoraan yliopistollisen sairaalaan päivystykseen !? Näin sairasta lasta ei kukaan, mistään olisi käännyttänyt kotiin. Olen sairaalassa töissä ja tiedän miten paljon tänne tullaan ilman lähetteitä ja kaikki vähänkään oikeasti sairaat otetaan kyllä vastaan. Jos itselläni olisi ollut moinen tilanne, olisin sitten mennyt vaikka heti yksityisen kautta sinne sairaalaan jossa lasta on ennenkin hoidettu. Eli miksi vanhemmat odottivat ja odottivat vaikka tiesivät mistä on kyse? Otan osaa kuitenkin heidän suruunsa mutta itselle jäi tästä vähän kolkko olo vanhempien toimimattomuuden vuoksi.

Mikkelistä Kuopioon on se 160km matkaa ja tuossa tilanteessa ei tulisi mieleenkään itselleni lähteä kuskaamaan oksentavaa, kivuissa olevaa lasta normaalilla autolla. Mitä jos matkan aikana olisi tapahtunut jotain komplikaatioita? Vaikka kuinka tietää mistä on kyse, niin silti sitä haluaa että lähellä on sellaiset ihmiset joiden _pitäisi_ osata asiansa. Tuossa tilanteessa on ainoa sopiva kuskausvaihtoehto ambulanssi, eikä henkilöauto. Jos oikeasti olet sairaalassa töissä niin sinun pitäisi tämä käsittää. Mikkelissä ei myöskään muistaakseni yksikään yksityinen paikka päivystä iltaisin. Mikkelin keskussairaala on syylistynyt monien muidenkin kohdalla pahoihin hoitovirheisiin juurikin henkilökunnan kokemattomuuden ja sen takia ettei tuolla ole tarpeeksi vakituista ja tarpeeksi kokenutta henkilökuntaa. Oikeasti ap vedä se pää pois perseestäsi. Voit mennä kiillottamaan sädekehääsi jostain muusta asiasta. Et ole empaattinen vaikka yrität sitä lopussa esittää.

Jos ap ei ollut empaattinen niin sinä se sitten olet varmaan asiallinen :D

Juuri sinunlaisia tähän keskusteluun tarvittiinkin.

T. ketjua seuraava

Vierailija
58/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyse lapsen hengenvaarasta niin äitin luulisi olevan paikalla vaatimassa parasta mahdollista hoitoa lapselleen eikä vaan vaatimassa hoitovirheestä korvauksia jälkikäteen...

Sitten kuitenkin äiti nostaa asian julkisuuteen? Outoa...

Äiti jäi kotiin muiden lasten kanssa. Pojan mukana oli pojan isä. Ymmärrättekö?

V***taa ihmiset jotka eivät osaa lukea...

Vierailija
59/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus kädessä niin iso ja syvä haava että sieltä näkyi luu. Mitäpä sanottiin Keravalla ensiavussa?

"Mene kotipaikkasi ensiapuun, ei me sua voida täällä auttaa."

Asuin siihen aikaan Rovaniemellä.

Kaveri vei mut Vantaalle ja sinne päästyämme olinkin tajuton joten sain apua...

Vierailija
60/100 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta käännyttivät terveyskeskukseen hakemaan lähetettä. Kuulemma heille ei tulla noin vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi