Stressaa tuo neuvolan punnitus
Painoa tullut ihan reilusti ja tuo punnitus tuntuu todella nöyryyttävältä. Inhottaa edes mennä koko neuvolaan.
Kommentit (11)
Mulle tuli ekana mieleen vauvan punnitus mut tarkoititko siis äitiysneuvolaa ja itsesi punnitsemista? Ei se niin vakavaa ole. Yritä hillitä syömistäsi jatkossa ja syödä paljon kasviksia. Keskity siihen että syöt terveellisiä ruokia mieluummin kuin yrität kieltää itseltäsi syömistä.
että olet syönyt kuin sika :)
Loistavaa!
kukaan tykkää, kun paino pitää aina katsoa. Mutta ei sitä th:n uteliaisuudesta tehdä. Esim jos painoa tulee reilusti, syytä tehdä sokerirasitus. Tai jos tyyliin 2kg viikossa, päivystyslähete sairaalaan... Kahden edestä ei tarvitse syödä. Jos tiedät itse syöväsi liikaa, katso peiliin puntarin lisäksi. Joillakin taas painoa vain tulee ja tulee, vaikka kuinka terveellisesti söisivät ja liikkuisivat.
stressata. Mulla ainakin oli koko raskausajan niin kova pahoinvointi, että enpä paljon pystynyt miettimään terveellisyyksiä, vaan sitä mikä alas parhaiten meni.
Paino on noussut raskauksien aikana aina reippasti ja tuntui inhottavalta kuunnella thn ripitysta. Veriarvot ok enka syonyt kahden edesta. Kun paino sitten tippui jalkitarkastukseen mennessa aina n.30 kg, niin siita ei sitten sanottu mitaan. Ja olen siis normipainoinen 170/63 muuten. Ja en siis ahminut tai laihduttanut, paino vain muuttui :-(
Siis paino nousi n. 20 kg raskauksien aikana ja tipahto synnytyksen jalkeen.
Jos painoa on tullut oikeasti liikaa, voit todeta, että tiedät sen. Jos haluat, voit myös kertoa, ettet halua keskustella asiasta sen enempää, jos et tosiaan halua. Terveydenhoitaja normaalisti haluaa sinun ja vauvan parasta vain, eikä tuomita. Painonnousu on yksilöllistä. Minulla on aina noussut reippaasti ja lähtenyt sitten helposti. Olen urheilullinen ja hoitotapani ovat sellaiset, että liikuntaa tulee paljon. Sinä olet kuningatar, odottava äiti. Älä anna tyrkkiä itseäsi.
kohta neuvola, ja hirvittää, en syö kuin hevonen tosiaankaan, mutta kesällä mökkeillessä ruokavalio eri, ja nyt kuntoilu jäänyt vähemmälle, joten kyllähän se paino luonnollisesti nousee, niinkuin minulla aiemmissakin raskauksissa on noussut,mutta ompa ne sitten aina synnytyksien jälkeen lähteneet, joten ketuttaa jo etukäteen tuo neuvolan vaaka, ehkäpä toisille tulee helpommin painonnousua luonnostaan,ja eipä tässä voi oikein dietillekkään alkaa...eli zemiä, kohtalotovereita ollaan =)))
Ja tiedostan itsekin tämän. Olen syönyt liikaa ja kun muutin sen, niin johan muuttui painonnousu normaalimmaksi, mutta silti sitä vaan tuntuu kertyvän. Taidan olla niitä joille tulee yli 20 kg raskauden aikana teki mitä hyvänsä. Hommaa vaikeuttaa selkeästi se, että työssä joudun istumaan 8 h paikoillaan lähes koko päivän (toimistotyö). Lomalla oli helppoa kun tuli liikuttua lähes koko ajan jollain tavalla.
Mulla on käynyt tuuri, että en ole joutunut käymään vakkarith:lla kuin kaksi kertaa ja loput ovat olleet ihania sijaisia. Olen sanonut suoraan, että ruoka maistuu ja tiedän syöväni liikaa, mutta olen puuttunut asiaan. Vakkarith:n naama meni aina norsun *siksi itseksi* kun kerroin painolukemani. Hapan ihminen muutenkin, joka on varsinainen painonatsi. Ainakin sijaistavien th:ien mukaan (juu, ei noilla sanoilla).
sitä painoa teoriassa tarkkaillaan vain siksi, että jos paino nousee rajusti voidaan epäillä jonkin olevan vialla. Joskus tosin tuntuu, että neuvolassa kytätään painoa ihan kohtuuttomalla hartaudella, eikä samanlaista kiinnostusta osoiteta mitään muuta raskauteen liittyvää kohtaan.
Minulla on ollut ekassa raskaudessa joka kerran eri th ja toisessa raskaudessa myös joka kerran sijainen kahta viimeistä kuukautta lukuun ottamatta. Paljon riippuu terkkarista puuttuko hän painoon vai ei. Ja minulle siis tulee painoa epätasaisesti syömisestä riippumatta; joskus paino on laskenut edellisestä punnituksesta ja joskus se oli noussut reippaastikin. Terkkareiden reaktio painoon ei kuitenkaan millään lailla korreloinut painonkehityksen kanssa. Jotkut vaan sanoo kaikista asioista herkemmin kuin toiset.
meni pilalle koko raskausaika neuvolan akan takia. aina pelotti mennä sen luokse. paino nousi koska lopetin tupakanpolton, söin pahoinvointiin, liitoskipujen takia en pystynyt liikkumaan ja sitten vielä kauhee ummetus (jos ruoka ei tuu pihalle, niin kai se vittu johonkin sillon jää).
20 kg tuli painoa lisää ja olin ihan normaalipainoinen aluksi. aina piti itkien lähtee pois kun se oli niin ilkee. loppujen lopuksi rupesin valehtelemaan painoni siinä puntarilla niin ei tarvinnu enää sitten niin pahasti loukkaantua. nyt onneksi on vähän vähemmän ruennu painoa tulemaan, mutta samat vaivat taas lihottaa, tosin nyt en polttanu kyl tupakkaa enää. koita jaksaa :(