Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roaccutan-kuurille?

Vierailija
09.08.2011 |

Ikää 33v. , lääkäriaika on jo varattuna. Aina olen kärsinyt rasvaisesta sekaihostani ja ajoittaisista finneistä, mutta kuluvana kesänä naamataulu on räjähtänyt totaalisesti! Finnejä on pääasiassa leukaperissä ja poskien alaosissa - kärsin niistä ihan hirveästi!

Naama on tällä hetkellä ihan tulehdustilassa. Kaikkea ulkoista olen jo kokeillut apteekista - kuivattavat vain ihon pinnan, mutta eivät poista tulehdusta. Antibiootteja en haluaisi syödä, joten ajattelin kysyä tuota Roaccutan-kuuria. Tiedän, että on voimakas lääke ja aiheuttaa sivuvaikutuksia, mutta esim. siskolleni toi pysyvän avun.

Millaisia kokemuksia teillä on, jotka olette käyttäneet? Miten pitkän kuurin söitte?

Minulla ei ole finnejä muualla kuin tosiaan leukaperissä ja poskissa. Muut alueet kasvoissa siistit, eikä finnejä ole lainkaan esim. selässä. Voikohan näin "lievään" vaivaan saada tuota Roaccutania? Kuitenkin niin näkyvällä paikalla on nuo finnit ja rajoittavat hulluna elämääni! En enää tässä iässä jaksaisi kärsiä moisesta vaivasta!

Menen ihan tk:n kautta lääkärille. Laittaako ne sieltä ensin lähetteen iholääkärille vai voiko tavallinen tk-lääkäri kirjoittaa suoraan tuon kuurin?

Kiitos tiedoista, jos joku osaisi kertoa!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kuurin määräsi ihotautilääkäri. Ensin tosin täytyi kokeilla jotain voiteita, vasta kun ne oli todettu tehottomiksi aloitettiin kuuri. Kuuleman mukaan jotkut lääkärit kokeilevat useampaakin konstia ennen kuin turvaudutaan roaccutaneihin.

Minulla tepsi ihan hyvin. Ihon päällimmäinen ohut kerros kuoriutui noin kerran päivässä, juuri muita sivuvaikutuksia en muista. Minulla tosin oli varsin kevyt annostus.

Vierailija
2/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinkin tuota, kirjoittavatko suoraan sitä vai kokeillaanko ensin muita juttuja? En nimittäin jaksaisi kokeilla niitä muita juttuja, vaan haluaisin suoraan tuon Roaccutanin. :) No, katsellaan, miten homma etenee, kunhan lääkärin pakeille asti pääsen...

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon ongelmia on erilaisia, voi olla, että Roaccutan ei edes tehoa sinun akneesi - ei se kaikkia pelasta. Mieheni on päässyt aknesta eroon (näin näyttäisi) tetrasykliinillä, siitä oli tosi vähän sivuvaikutuksia. Joillakin akne saattaa parantua antibioottisella kasvovedellä, joka kuormittaa elimistöä todella vähän. Miehelläni akne pysyi poissa tuolla kasvovesikuurilla suunnilleen vuoden, mutta ei lähtenyt kokonaan.

Vierailija
4/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho tosin on kuiva, mutta rasvat on keksitty. Finnit lähtee. Joudun aloittamaan syksyllä taas, kun minun vaivani uusii ajoittain.

Vierailija
5/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loistavaa tavaraa. Käytin kuurin joskus 15 vuotta sitten, ja auttoi todella hyvin. Akne lähti pois lähes pysyvästi, ja auttoi myös rasvoittuvaan tukkaani. En muista kärsineeni mistään sivuvaikutuksista.

Olen mies.

Vierailija
6/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä luotan vain lääkärin asiantuntemukseen tässä asiassa. Ja arvelen tosiaan, että laittaa minut ihotautilääkärille sairaalaan.

Siskoni söi Roaccutanin muutamia vuosia sitten ja toi tosiaan pysyvän avun hänelle. Supistaa ihohuokosia jopa 90% ja talineritys tyrehtyy.

Sitä vain on niin malttamaton, että haluaisi ongelmasta pian eroon, kun on siitä niin kauan kärsinyt. Mutta tiedän, etteivät nämä asiat tapahdu hetkessä!

AP

Vierailija
7/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset menisi suoraan yksityiselle ihotautilääkärille, jolle ajan saa nopeasti? Olen käsittänyt että lähetteellä ihotautilääkärille voi olla kuukausien jono.

Itse tein sen virheen että odottelin tosi huonossa kunnossa olevan ihoni kanssa useamman kuukauden ennen kuin menin ihotautilääkärille pyytämään Roaccutania. Akne on nyt parantunut, mutta muistoksi jäivät pysyvät kuoppa-arvet.

Suosittelen siis toimimaan ripeästi. Kun kerran kärsit tilanteesta, miksi kärvistellä asian kanssa enää pidempään?

Vierailija
8/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se niin rahastakaan olisi kiinni. Paljonko yksityislääkärin vastaanotto kirpaisee?

AP

Vierailija
9/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yksityinen niin kallis ole, veikkaisin hintahaarukkaa 60-80 euroa vastaanoton kestosta riippuen kela-korvaus huomioiden.

Itse olen syönyt aikoinaan kolme kuuria roaccutania, ja ei auta pysyvästi hormonaaliseen akneen, eli näpyt palaavat kun kuuri loppuu.

Aknesi kuulostaa juuri hormonaaliselta tyypiltä, koska sijoittuu leukaan.

Omaani tehoaa parhaiten e-pillerit /-rengas.

Vierailija
10/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TK:een pääsisin tosiaan vasta ensi viikon lopulla.

Hormonaalista ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt tai tarvinnut. Kannattaisikohan e-pilsut aloittaa ihan vain ihon takia..?

AP

Vierailija
11/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ihotautilääkärillä teinin kanssa, joka halusi ton Roaccutan-kuurin. Onneksi lääkäri ei suostunut sitä määräämään. (Lääkärin mukaan teini on liian nuori ja liian lyhyt eli R-kuuri umpeuttaa kasvupisteet.)

Mutta, sinun tapauksessasi asiat ovat ihan eri tavalla.

R-kuuri ei tuo kaikille helpotusta, se ei ole mikään ihmelääke, mutta tämän tiesitkin. R-kuuri on todella iso rasite maksalle, olethan tietoinen tästä? Alkoholia ei pitäisi nauttia R-kuurin aikana, koska maksa on muutenkin kovilla. R ei ole mikään helppo lääke, joten valmistaudu sivuoireisiin.

Lue netistä, löytyy yllättävän paljon käyttäjäkokemuksia. (Itse lueskelin noita käyttäjäkokemuksia paljonkin ennen lääkärille menoa, kun en halunnut teinille R-kuuria. Onneksi lääkäri oli samaa mieltä.)

Mene rohkeasti ihotautilääkärille ja kerro ongelmastasi. Muista, että R-kuuri on aina se viimeinen vaihtoehto eli se keino kun kaikki muut on jo käytetty.

Tsemppiä!

Vierailija
12/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä elämäntilannettannettasi mutta muistathan ap että raskaus ei sitten tule kyseeseen pitkään aikaan mikäli syöt Roaccutania.

Vierailija
13/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kuulla kun jotkiut kärsii osassa kasvoi olevista finneistä...

Itelläni on paha akne joka ilmenee, naamataulussa, rinnoissa, reisissä, selässä... SIin vaihees todella toivoo et ois vaan vähän naamassa.

Ite oon tyytynyt noihin antibioottikuureihibn, auttaneet aina hetkellisesti jos ahkerasti jaksanut hoitaa.

Viimeksi lekuri ehdotti juuri roacuttania, mut ite en halunnu. Liian voimakas lääke mun makuuni vaik vaiva haittaakin elämänlaatua. Popsin jo mt- lääkkeitä, en halua rinnalle tota lääkettä JA e-pillereitä. Ehkäisy tosiaan on pakollinen roacuttanin aikana.

Kuurin aikana otetaan kuulemma ahkeraan myös maksa arvoista kertovia verikokeita.

Mut joo, itellä on haaveissa lapsi niin en halua lääkettä joka voi aiheuttaa vakavia sikiövaurioita jos ehkäisy pettäisi.

Siskonki söi kyseisen kuurin (mein perheen jokasel on perinnöllinen vaikee akne) ja sai siitä avun kyl.

Vierailija
14/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon, että monilla naisilla akne palaa takaisin e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Itselläni oli keskivaikea akne ennen pillereitä. Pillerit pitivät aknen kurissa mutta niiden lopettamisen jälkeen akne palasi parissa kuukaudessa, tällä kertaa vaikea-asteisena (posket ja leukaperät, osittain kaulakin täynnä syviä kipeitä paukamia).

Ja mitä tulee Roaccutanin sivuvaikutuksiin niin tuntuu että niillä pelottelevat usein juuri henkilöt jotka eivät itse ole lääkettä käyttäneet. Nro 12:n tapauksessa varmasti oli järkevää ettei lääkäri lääkettä teinille määrännyt, mutta ap on aivan eri tilanteessa jo iänkin puolesta.

Roaccutanin sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, joillekin niitä tulee enemmän ja joillekin vähemmän, etukäteen sitä ei voi tietää. Akne on kuitenkin sen verran ikävä vaiva ettei sitä kannata jättää hoitamatta. Vaikea aknehan saattaa altistaa itsemurhallekin.

T. 8

Vierailija
15/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sterilisaatio tehty. Siksi mietinkin joidenkin e-pillereiden syömisen järkevyyttä kohdallani, koska koskaan en ole hormonaalista ehkäisyä joutunut elämässäni vielä käyttämään.

Mutta varaan tosiaan ajan yksityiselle ja katsellaan, mitä hän on mieltä!

Ja mulla on todellakin vain osassa kasvoja tuo akne, mutta se osa kasvoja onkin tosi kipeänä ja rajoittaa elämääni hurjasti. Ei tekis mieli lähteä kotiovesta mihinkään! Kaikki on suhteellista. :)

AP

Vierailija
16/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan muuten AP tietoinen siitä, että kyseessä on melko kallis lääke?

Itse söin sitä 19-vuotiaana vuoden. Tuon vuoden ajan iho parani täysin, mutta palasi entiselleen viikon kuluttua kuurin loppumisesta. Sivuvaikutukset valitettavasti jäivät vuosiksi. Olen nyt 28-vuotias ja iho edelleen samassa kunnossa kuin tuolloin. :( Vaihdevuosia odotellessa...

Vierailija
17/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä vain tuntuu, että maksoi mitä maksoi. :)

Varasin ajan ihotautien erikoislääkärille, joka erikoistunut mm. akneen. Joten kyllä tämä tästä lähtee etenemään! Sain ajan tosin vasta maanantaille, mutta etenee tämä silti nopeammin kuin tk:n ja mahdollisen lähetteen kautta.

AP

Vierailija
18/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokeiltiin tosiaan vaikka mitä voidetta, ja antibioottikuurinkin. Ei mitään apua noista. Viimein Roa ja auttoi!!! Nyt iho on kuin mikäkin vauvan iho, tosi sileä eikä enää edes merkittävästi arpia. Todellakin suosittelen, ja ei kannata pelästyä kun pelotellaan sivuoireista. Mun tyttärellä kuivui huulet tosi paljon ja tuli pieniä ihottumaläiskiä ympäriinsä, ei muuta. Maksa-arvoja seurattiin labrakokein ja ei ollut niissäkään mitään hälyttävä. Ainut mikä nousi oli kolesteroliarvo ja lääkäri oli sanonut, että jos on suvussa taipumusta kolesteroliarvon nousuun, niin voi näkyä Roa-kuurin aikana. Suosittelen, sillä elämänlaatu ainakin tyttärellä parani huomattavasti.

Vierailija
19/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan enää ole kallis kun on tullut rinnakkaislääkkeitä. Itselläni maksoi n. 15 euroa kuukaudessa, painon mukaanhan sitä määrätään. Valitettavasti akne palasi 8 kk:n kuurin jälkeenkin muutamassa viikossa, ja nyt pitäisi taas varata aika ihotautilääkärille. Minulla on näppyjä kasvojen, niskan ja kaulan lisäksi rintamuksessa joten kesällä ei voi edes toppeja tms. pitää, pakko olla korkea kaulus :(

Vierailija
20/39 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinnakkaislääkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän