Roaccutan-kuurille?
Ikää 33v. , lääkäriaika on jo varattuna. Aina olen kärsinyt rasvaisesta sekaihostani ja ajoittaisista finneistä, mutta kuluvana kesänä naamataulu on räjähtänyt totaalisesti! Finnejä on pääasiassa leukaperissä ja poskien alaosissa - kärsin niistä ihan hirveästi!
Naama on tällä hetkellä ihan tulehdustilassa. Kaikkea ulkoista olen jo kokeillut apteekista - kuivattavat vain ihon pinnan, mutta eivät poista tulehdusta. Antibiootteja en haluaisi syödä, joten ajattelin kysyä tuota Roaccutan-kuuria. Tiedän, että on voimakas lääke ja aiheuttaa sivuvaikutuksia, mutta esim. siskolleni toi pysyvän avun.
Millaisia kokemuksia teillä on, jotka olette käyttäneet? Miten pitkän kuurin söitte?
Minulla ei ole finnejä muualla kuin tosiaan leukaperissä ja poskissa. Muut alueet kasvoissa siistit, eikä finnejä ole lainkaan esim. selässä. Voikohan näin "lievään" vaivaan saada tuota Roaccutania? Kuitenkin niin näkyvällä paikalla on nuo finnit ja rajoittavat hulluna elämääni! En enää tässä iässä jaksaisi kärsiä moisesta vaivasta!
Menen ihan tk:n kautta lääkärille. Laittaako ne sieltä ensin lähetteen iholääkärille vai voiko tavallinen tk-lääkäri kirjoittaa suoraan tuon kuurin?
Kiitos tiedoista, jos joku osaisi kertoa!
Kommentit (39)
Ja kerron, että olen nyt kaksi viikkoa ollut Roa-kuurilla. :) Elokuussa hakemistani resepri-rasvoista oli vain hetkellinen apu ja iho kuivui järkyttävän paljon hoidettavilta alueilta ja seuraavien kuukautisten myötä finnit palasivat takaisin samoihin kohtiin.
Ainoana haittavaikutuksena toistaiseksi vain huulten kuivuminen eli paljon huulirasvaa on jo kulunut. Olen mielestäni ollut myös tavallista väsyneempi ja pääkipuisempi, mutta saattaa johtua tästä pimeästä vuodenajastakin. Ihon parantumisen pitäisi alkaa havaittavasti 2-3 viikon käytön jälkeen, joten sitä odotellessa! Mielestäni tilanne on kyllä jo nyt parempi kuin kaksi viikkoa sitten. Toiveikkaana kohti ensi kevättä, puolen vuoden kuuri on tämä minulla 40mg:n päiväannoksella.
AP
Ja kerron, että olen nyt kaksi viikkoa ollut Roa-kuurilla. :) Elokuussa hakemistani resepri-rasvoista oli vain hetkellinen apu ja iho kuivui järkyttävän paljon hoidettavilta alueilta ja seuraavien kuukautisten myötä finnit palasivat takaisin samoihin kohtiin. Ainoana haittavaikutuksena toistaiseksi vain huulten kuivuminen eli paljon huulirasvaa on jo kulunut. Olen mielestäni ollut myös tavallista väsyneempi ja pääkipuisempi, mutta saattaa johtua tästä pimeästä vuodenajastakin. Ihon parantumisen pitäisi alkaa havaittavasti 2-3 viikon käytön jälkeen, joten sitä odotellessa! Mielestäni tilanne on kyllä jo nyt parempi kuin kaksi viikkoa sitten. Toiveikkaana kohti ensi kevättä, puolen vuoden kuuri on tämä minulla 40mg:n päiväannoksella. AP
eli en nyt ihan heti tuskastuisi jos ei näy, mutta odottaminen palkitsee =)
Näistä päivityksistä on aina hyötyä jos joku etsii tietoa myöhemmin.
Itse söin kuurin nuorena muutamiakin kertoja. Ekan kerran pitkähkö kuuri 16-vuotiaana, vaikutus n"kyi vasta jonkin ajan kuluttua mutta muutamassa kuukaudessa iho oli virheetön ja sen jälkeen olinkin oireeton pari vuotta. Sitten näpyt palasivat ja hiljalleen pahenivat, joten parikymppisenä sain taas pari kuuria, joiden jälkeen akne ei ihan yhtä raivokkaana palannut koskaan.
Silti aina toisinaan naama kukki, mihin on ruokavalio ja erityisesti sokerin ja liian maidon välttäminen auttanut.
Nyt vajaa nelikymppisenä on hormonit jo sen verran toiset, että yksittäiseen näppyyn suhtautuu jo ihan nostalgialla vaan... :)
Tsemppiä ap:lle ja kaikille muille asian kanssa painiville. Ainakin mulle se oli tosi raskasta, ja oli ihanaa kun apu löytyi.
Alkoi siis syyskuun lopulla tämä puolivuotinen kuuri.
Tuloksia näkyvissä jo hurjan paljon. Ihana, ihana iho! :)
Yksittäisiä, ihan pinnallisia finnejä tulee enää harvoin ja paranevat nopsaan. Korkeintaan yksi kerrallaan tulevat ja menevät. Vanhoja arpia toki vielä näkyy, paranevat ajan kanssa ja osa varmasti jää ainiaaksi, mutt arpi on helpompi peittää meikillä kuin finnit.
Ihohuokoset ovat supistuneet tosi hyvin, aivan pieniksi. Iho ei kiillä ja hiuksetkin rasvoittuvat tosi hitaasti. Ennen pesin hiuksia lähes päivittäin, nyt ei tarvitse.
Ainoana sivuaoireena ollut huulten rohtuminen, johon auttaa apteekin Bevita R-huulivoide. Toisena nenän limakalvojen kuivuminen, johon minulla on nenäsumute, mutta en ole sitä juurikaan käyttänyt. Pari kertaa tuli alkuun verta nenästä, mutta ei ole sen jälkeen tullut.
Voin siis edelleen suositella tätä lääkekuuria aknen hoitoon! Ja minulla siis oli räjähdysmäisesti puhjennut aikuisiän akne, viime kesänä puhkesi ja iso oli aivan tulehdustilassa 2-3kk. Rajoitti hulluna elämää!
Nyt kaikki enemmän kuin hyvin. Toivon tietysti kovasti pysyvää apua tästä itselleni.
itselläni on todella hyvä iho, kun syön pillereitä (Meliane), ilman ei niinkään, vaan finnejä pukkaa aika lailla. Vaikitus lakkaa kun looetan pillerit eli syy-seuraus-suhde on selvä.
Roaccutanilla joudut joka tapauksessa aloittamaan pillerit tai laittamaan kierukan, koska sikiövaurioiden riski on niin suuri. Mulle ei aikanaan määrätty Roaccutania ilman pillereitä, vaikka seksielämää ei silloin (teininä) ollut vielä ollenkaan.
TK:een pääsisin tosiaan vasta ensi viikon lopulla.
Hormonaalista ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt tai tarvinnut. Kannattaisikohan e-pilsut aloittaa ihan vain ihon takia..?AP
Koskaan en ole joutunut vielä käyttämään hormonaalista ehkäisyä, enkä käytä. :)
Olen kuullut myös, että moni saa avun iho-ongelmiinsa e-pillereistä. Mutta monilla ongelma palaa, kun lopettaa syystä tai toisesta pillerit.
Ap
söin ensin Diane Novaa (e-pillerit), joka kaiketi monelle myös aika tehokas akneen, mulle ei tuonut toivottavaa tulosta. Sitten tk:n kautta lähete ihotautilääkärille, joka määräsi heti Roaccutanin. Pari kk annostus oli vahvempaa eli muistaakseni(?) 21mg/kapseli. Sitten tiputus miedompaan.
Söin sitä viitisen kuukautta ja maksa-arvot katsottiin kahdesti. Kun kuuri alkoi, oli hieman silmien kuivuutta, joka meni nopeasti kyllä ohi, mitään muita sivuvaikutuksia ei tullut. Jo kuukauden käytön jälkeen ero ihossa oli huomattava, sen muistan! Kasvot ajoittain hilseilivät hieman, mutta siihen auttoi hyvin ihan kosteuttava peruskasvovoide. Ja raskaaksi ei saanut tulla kuurin aikana eikä 6kk sen jälkeen.
Mua ei kukaan "pakottanut" mitään e-pillereitä käyttämään.
Kallis se oli, koska silloin Kelan korvausta siihen ei saanut laisinkaan, en tiedä mikä nyt on käytäntö. Mutta pysyvän avun toi! Oli elämäni yksi parhaimmista valinnoista, vaikka alkuun hieman pelottikin lääkkeen vahvuus ja mahd. sivuvaikutukset. Olen myös onnellisessa asemassa siinä mielessä, ettei ihoni arpeutunut. Toisaalta jos niin on, pääsee niistäkin nykyään hyvin eroon.
Mirena-kierukka aiheuttaa joillekin pahan aknen. Jos oireita tulee kierukan asettamisen jälkeen, kannattaa harkita poistoa, se ei vaan sovi androgeenisen hormonin vuoksi.
Mun poika söi kuurin 2 v sitten ja sitten tippuikin tukka edestä ja on sille tielleen jäänyt, ikää 20v.
Roaccutan Arbejdede meget for mig. Dette er hvor jeg køber den generiske roaccutan fra uden recept, så det er som jeg personligt anbefale at du får det fra: http://www.superdrugsaver.com/affiliate/scripts/click.php?a_aid=50cd6d273d15b&a_bid=3f52dd0a
[quote author="Vierailija" time="28.02.2012 klo 19:34"]
Mun poika söi kuurin 2 v sitten ja sitten tippuikin tukka edestä ja on sille tielleen jäänyt, ikää 20v.
[/quote]
Voi että, ikävä kuulla! Olen kuullut puhuttavan, että Roa-kuuri voi pojilla/miehillä aikaistaa hiustenlähtöä, jos siis on geeni, joka muutenkin aiheuttaisi sen. Tuntuu kovalta, että nuori mies pannaan tavallaan valitsemaan hiusten ja ihon väliltä...
...että alkuvaiheessa saattaa jopa hetken iho vaikuttaa pahemmalta kuin aiemmin. Ihosta alkaa työntyä ulos talia, minulta tuli ulos iso "rasvapattikin" aika syvältä ja oli siis kertynyt jo vuosia.
Oman kuurin loppumisesta on nyt puoli vuotta ja vieläkin on hyvä vaikutus. Itse asiassa, vasta nyt alkaa alapään limakalvot palata normaaliksi.. Mutta apteekista saa nykyään hyviä intiimisarjan tuotteita (Aco) pahimpaan kuivuuteen!
rauhoitti mun näppyläistä ihoa. Jos nyt vielä haluat jotakin kokeilla, niin ajattelin vaan vinkata.
jo kahdesti syönyt Roaccutan-kuurin, noin viiden vuoden välein. Toisella kertaa noin 4 kk kuurin aloittamisesta kaikki vanhat pitkät hiujkset tippuivat pikkuhiljaa päästä ja lyhyet, nuoret hiukset vain olivat päässä. Tämä oli todella ihmeellistä! Kahdessa viikossa olin saanut ilman leikkausta lyhyet hiukset...
Olen keskiviikkona taas menossa hakemaan Roaccutan-kuurin. Kesällä iho villiintyi täysin ja kamala tali iskeytyi pintaan (kasvot, rintamus, selkä). Tilasin Anna Lotan:in tuotteita, joita voin suositella lämmöllä (Clear-sarja sekä Barbados:ilta muutama tuote). Alun jälkeen talineritys pieneni huomattavasti ja kuvottava kiilto pysyi aisoissa. Nyt kuitenkin Roa kehiin, koska pelkät ihonhoitotuotteet, ulkoiset, eivät riitä, ja ei ole mukavaa, kun hiukset roikkuvat talista jo 10 h pesun jälkeen...
T: nainen 35v.
Toki suu, silmät ja alapää kuivui kuurin aikana, mutta voiteita (kasvovoide, Bepanthen) vaan kehiin + silmätipat, niin ei haittaa. Söin 6-9 kk kuurit.
Kevätaurinko tuntuu "tarttuvan" kasvojen ihoon ja jos olen vähänkään aikaa aurinkoisella säällä ulkona, poskia kuumottaa koko illan.
Iho on niin huipussa kunnossa, ettei ole ollut koskaan aikuisiällä! Ceralan Plus-perusvoide on mun suosikki aamuin illoin ja apteekin Bevita R-huulirasvaa on kulunut arviolta 10 tuubia kuluneen talven aikana. Mutta se on pientä. Roa säilyy elimistössä vielä noin kuukauden kuurin loppumisen jälkeenkin. Jännityksellä jään tietysti seuraamaan, pysyvätkö finnit pois ja sainko tästä pysyvän avun. Toivon niin kovasti.
Voin suositella tätä kuuria aikuisiän hormonaalisesta aknesta kärsiville. Minulla on kannattanut nähdä tämä puolen vuoden vaiva. Ei ole ollut läheskään niin paha kuuri kuin etukäteen pelkäsin.
Ap
Ja mulle tullut hirveästi mustapäitä nenään ja otsaan mutta itse niitä isoja aknefinnejä ei ole tullut. Naama hilseilee ja kivasti saa huulia koko ajan rasvata. 4-6kk pitäisi syödä tätä.. Illalla kun pesen kasvot niin nenä, nenän varsi ja otsa punoittaa mukavasti :D
Millä noi mustapäät saisi pois? minulla ei juuri niitä aiemmin ole ollut.. ja nythän ei suositella mitään kasvohoitoja. Kuoria on ollut pakko kun tota iho hilseilee naamassa niin paljon... Rasvaa laitan varsinkin yöksi mahtikerroksen.
Ns. luutuneet finnit on ja pysyy en viitsi puristella niitä.. On valkoisia patteja ihon alla..
No vielä niin vähänaikaa on takana. Vieläkö ap olisi hoodeilla ja kertoilisi onko akne parantunut ja mimmoinen ihosi on nyt? Rasvoittuuko jne...
Ja mulle tullut hirveästi mustapäitä nenään ja otsaan mutta itse niitä isoja aknefinnejä ei ole tullut. Naama hilseilee ja kivasti saa huulia koko ajan rasvata. 4-6kk pitäisi syödä tätä.. Illalla kun pesen kasvot niin nenä, nenän varsi ja otsa punoittaa mukavasti :D Millä noi mustapäät saisi pois? minulla ei juuri niitä aiemmin ole ollut.. ja nythän ei suositella mitään kasvohoitoja. Kuoria on ollut pakko kun tota iho hilseilee naamassa niin paljon... Rasvaa laitan varsinkin yöksi mahtikerroksen. Ns. luutuneet finnit on ja pysyy en viitsi puristella niitä.. On valkoisia patteja ihon alla.. No vielä niin vähänaikaa on takana. Vieläkö ap olisi hoodeilla ja kertoilisi onko akne parantunut ja mimmoinen ihosi on nyt? Rasvoittuuko jne...
Kiitos teille kokemuksistanne.
En tosiaan jaksaisi mitään antibioottikuureja ja paikallishoitovoiteita. Mutta lääkäripä sen katsoo, mitä tyyppiä ihoni on.
Jos on esim. sitä hormonaalista aknea (mitä joku tuolla aiemmin veikkaili), tietää, auttaako Roa siihen vai haetaanko jotain muuta hoitoa. Meinaan kyllä ehdottaa tuota Roaa vastaanotolla. Ainakin kysellä siitä.
Ei kyllä kuulosta tuo hintakaan lähellekään niin pahalta kuin olin netistä lueskellut! :)
AP