Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teidän lapset 5-6dl maitotuotteita päivässä?

Vierailija
08.08.2011 |

Tän kuulin tänään lääkäriltä. Meillä ei lapset kyllä näin paljon maitotuotteita syö, mun mielestä tosi paljon. Itsekään en varmaan noin paljoa vedä päivässä.

Meidän lapset on aina olleet aika huonoja juomaan maitoa, ruualla puolikas lasillinen menee, kun muistan patistella juomaan.

Jossain vaiheessa syötin kalkkitabujakin, mutta sitten lapset teki stopin niiden kanssa. Olivat sellasia pureskeltavia, kieltämättä pidemmän päälle ällöttäviä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö (1 v 5 kk) syö ehkä viikossa tuollaisen määrän puuroa.

sori, OT.

Meillä myös puuroon 2*3dl päivässä.

En ole edes ajatellut mitään suosituksia, tai sitä onko liikaa/liian vähän. Viiliä syö myös. Ja meilläkin 1v poitsu.

Vierailija
22/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kuuden desin puuropoika:D 2v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa juodaan näin paljon maitoa. Suurin osa maailman ihmisistä ei edes voi maitoa juoda ja silti esim. osteoporoosi on meillä yleinen, mutta ei ollenkaan yleinen monissa maitoa juomattomissa maissa.

Meillä kyllä käytetään aika paljon maitotuotteita, mutta mua vain hymyilyttää tuo VALION suositus :))

Vierailija
24/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytä koivin paljon maitotuotteita, sen vuoksi syön kalsiumia purkista.

Lapsi on vihdoin 2v ikäisenä alkanut juomaan maitoa vähän enemmän kuin yhden hörpyn/ateria, aiemmin piti laskea vähän määriä ja yrittää lisäillä juustoa ym. että saa tarpeeksi kalsiumia. Maitoon keitetty puuro oli yksi pelastus, siinä lapsi sai 3dl maitoa päivässä, mutta jossain vaiheessa aamupuuro ei enää lapselle kelvannut.

Vierailija
25/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joisi 2 litraa tai enemmänkin päivässä, jos antaisi. =D

Vierailija
26/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puurosta 4d päivässä plus jugurttia. Eikä mitään ponnisteluja ole tarvittu.

Vierailija
27/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovatkin maailman johtavia laktoosi-intolerantikoita aikuisena. Missä muussa maailman maassa on tuollaiset suositukset teollisesti äärimmilleen käsitellyille maitotuotteille. Tuote on oikea sana, eikä suinkaan maito, mitä se purkissa oleva tuote ei nimeksikään muistuta.

Vierailija
28/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisina eivät.

Vierailija
29/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa juodaan näin paljon maitoa. Suurin osa maailman ihmisistä ei edes voi maitoa juoda ja silti esim. osteoporoosi on meillä yleinen, mutta ei ollenkaan yleinen monissa maitoa juomattomissa maissa. Meillä kyllä käytetään aika paljon maitotuotteita, mutta mua vain hymyilyttää tuo VALION suositus :))

Samaa mieltä. Vähän sama kuin Vaasan&Vaasan neuvoisi syömään kymmenen palaa leipää päivässä ja tätä sitten uskotaan kuin raamattua. tai no, itse asiassa moni ravitsemu"asiantuntija" kouhkaa että pitää syödä ainakin kuusi leipäpalaa per päivä :D

Vierailija
30/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa juodaan näin paljon maitoa. Suurin osa maailman ihmisistä ei edes voi maitoa juoda ja silti esim. osteoporoosi on meillä yleinen, mutta ei ollenkaan yleinen monissa maitoa juomattomissa maissa.

Meillä kyllä käytetään aika paljon maitotuotteita, mutta mua vain hymyilyttää tuo VALION suositus :))

että on valion suositus, vaikka toki heillä laskuri ymmärrettävästi sivuillaan on.

Tässä sulle muita laskureita, jos tulee parempi mieli:

http://msn.terveyskeskus.fi/do.xsp?viewType=viewinfoview&directoryType=…

http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kalsium/

Vierailija
31/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapalaksi puuroa jonka teen maitoon.

Aikuisilla tämä asia on eri koska 25v iän jälk luuston vahvuus ei enää kehity vaikka joisit 1l maitoa päivässä.

-5-

Vierailija
32/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…

Mitä ohjeeksi? Suomalaisten ruokavaliossa maitotaloustuotteet ovat ensisijaisia kalsiumin lähteitä (taulukko 2 2 ). Kalsiumia on yhtä paljon sekä vähärasvaisissa että rasvaisissa tuotteissa. Jos esimerkiksi nauttii kolme lasillista (à 2 dl) jotain nestemäistä maitotaloustuotetta (esim. maitoa, jogurttia, piimää) päivässä ja syö 3–4 10 g:n juustoviipaletta (juustohöylällä vedettyä, n. 5 × 10 cm) päivässä, kalsiumin saanti on todennäköisesti turvattu. Muistettava on myös, että suomalaisessa ruoanvalmistuksessa käytetään maitotuotteita, kuten maitoa sinänsä ja juustoa. Kalsiumia on runsaasti myös joissakin kasvikunnan tuotteissa. Kasvisten kalsiumin hyväksikäytettävyydestä tarvitaan kuitenkin lisää tietoa, sillä kasviksissa on esimerkiksi oksalaatteja ja fytaatteja, jotka vähentävät kalsiumin imeytymistä. Laktoosi-intoleranttien kalsiumin saanti voi olla niukkaa, ja tämä saattaa vähentää luuntiheyttä (Honkanen ym. 1996). Yleensä kalsiumlisä saattaa olla paikallaan silloin, kun kalsiumin saanti on vähäistä ja sitä ei voida lisätä muuttamalla ravintoa.

Vierailija
33/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai nuorin joi jonkin aikaa rinnan jälkeen maitoa mutta sai anemian. Lääkärin mukaan ei saa antaa yhtään yli 5 dl. Maidon juonti loppui häneltäkin siihen ja anemia korjaantui. En myöskään itse juo maitoa.

Vierailija
34/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ja sisaruksillani ei kellään ollut aknea ja kaikki juotiin maitoa joka aterialla. Meillä iso perhe.

Eiköhän sille aknellekin löydy ihan muut selitykset. :)

Vierailija
35/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ja sisaruksillani ei kellään ollut aknea ja kaikki juotiin maitoa joka aterialla. Meillä iso perhe.

Eiköhän sille aknellekin löydy ihan muut selitykset. :)

nro seiskalle.

Vierailija
36/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisilla tämä asia on eri koska 25v iän jälk luuston vahvuus ei enää kehity vaikka joisit 1l maitoa päivässä.

-5-

Vierailija
37/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saannin vähäisyydestä, vaan D-vitamiinin saannin vähäisyydestä. Mielestäni tämä tieto kuuluu jo ihan yleissivistykseen.

Vierailija
38/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan ovat jo kuolemansairaat, mutta meillä myös puurossa (aamu- ja ilta-) menee 6dl päivässä ja toki jugurtit ym. En tiedä miten vähentäisin...:D Itse en juo maitoa.

Vierailija
39/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika söi parhaimmillaan komesti päivässä 4dl puuroa! Nykyään menee tuo 2x3dl.

Vierailija
40/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään juovat maitoa jo tuon verran, lisäksi juustot, Oivariini/voi, jäätelö, jogurtit... Kevyesti menee tuohon.