Saako teidän lapset 5-6dl maitotuotteita päivässä?
Tän kuulin tänään lääkäriltä. Meillä ei lapset kyllä näin paljon maitotuotteita syö, mun mielestä tosi paljon. Itsekään en varmaan noin paljoa vedä päivässä.
Meidän lapset on aina olleet aika huonoja juomaan maitoa, ruualla puolikas lasillinen menee, kun muistan patistella juomaan.
Jossain vaiheessa syötin kalkkitabujakin, mutta sitten lapset teki stopin niiden kanssa. Olivat sellasia pureskeltavia, kieltämättä pidemmän päälle ällöttäviä.
Kommentit (46)
Meilläkin kuuden desin puuropoika:D 2v
Vain Suomessa juodaan näin paljon maitoa. Suurin osa maailman ihmisistä ei edes voi maitoa juoda ja silti esim. osteoporoosi on meillä yleinen, mutta ei ollenkaan yleinen monissa maitoa juomattomissa maissa.
Meillä kyllä käytetään aika paljon maitotuotteita, mutta mua vain hymyilyttää tuo VALION suositus :))
itse käytä koivin paljon maitotuotteita, sen vuoksi syön kalsiumia purkista.
Lapsi on vihdoin 2v ikäisenä alkanut juomaan maitoa vähän enemmän kuin yhden hörpyn/ateria, aiemmin piti laskea vähän määriä ja yrittää lisäillä juustoa ym. että saa tarpeeksi kalsiumia. Maitoon keitetty puuro oli yksi pelastus, siinä lapsi sai 3dl maitoa päivässä, mutta jossain vaiheessa aamupuuro ei enää lapselle kelvannut.
joisi 2 litraa tai enemmänkin päivässä, jos antaisi. =D
puurosta 4d päivässä plus jugurttia. Eikä mitään ponnisteluja ole tarvittu.
ovatkin maailman johtavia laktoosi-intolerantikoita aikuisena. Missä muussa maailman maassa on tuollaiset suositukset teollisesti äärimmilleen käsitellyille maitotuotteille. Tuote on oikea sana, eikä suinkaan maito, mitä se purkissa oleva tuote ei nimeksikään muistuta.
Vain Suomessa juodaan näin paljon maitoa. Suurin osa maailman ihmisistä ei edes voi maitoa juoda ja silti esim. osteoporoosi on meillä yleinen, mutta ei ollenkaan yleinen monissa maitoa juomattomissa maissa. Meillä kyllä käytetään aika paljon maitotuotteita, mutta mua vain hymyilyttää tuo VALION suositus :))
Samaa mieltä. Vähän sama kuin Vaasan&Vaasan neuvoisi syömään kymmenen palaa leipää päivässä ja tätä sitten uskotaan kuin raamattua. tai no, itse asiassa moni ravitsemu"asiantuntija" kouhkaa että pitää syödä ainakin kuusi leipäpalaa per päivä :D
Vain Suomessa juodaan näin paljon maitoa. Suurin osa maailman ihmisistä ei edes voi maitoa juoda ja silti esim. osteoporoosi on meillä yleinen, mutta ei ollenkaan yleinen monissa maitoa juomattomissa maissa.
Meillä kyllä käytetään aika paljon maitotuotteita, mutta mua vain hymyilyttää tuo VALION suositus :))
että on valion suositus, vaikka toki heillä laskuri ymmärrettävästi sivuillaan on.
Tässä sulle muita laskureita, jos tulee parempi mieli:
http://msn.terveyskeskus.fi/do.xsp?viewType=viewinfoview&directoryType=…
http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kalsium/
iltapalaksi puuroa jonka teen maitoon.
Aikuisilla tämä asia on eri koska 25v iän jälk luuston vahvuus ei enää kehity vaikka joisit 1l maitoa päivässä.
-5-
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
Mitä ohjeeksi? Suomalaisten ruokavaliossa maitotaloustuotteet ovat ensisijaisia kalsiumin lähteitä (taulukko 2 2 ). Kalsiumia on yhtä paljon sekä vähärasvaisissa että rasvaisissa tuotteissa. Jos esimerkiksi nauttii kolme lasillista (à 2 dl) jotain nestemäistä maitotaloustuotetta (esim. maitoa, jogurttia, piimää) päivässä ja syö 3–4 10 g:n juustoviipaletta (juustohöylällä vedettyä, n. 5 × 10 cm) päivässä, kalsiumin saanti on todennäköisesti turvattu. Muistettava on myös, että suomalaisessa ruoanvalmistuksessa käytetään maitotuotteita, kuten maitoa sinänsä ja juustoa. Kalsiumia on runsaasti myös joissakin kasvikunnan tuotteissa. Kasvisten kalsiumin hyväksikäytettävyydestä tarvitaan kuitenkin lisää tietoa, sillä kasviksissa on esimerkiksi oksalaatteja ja fytaatteja, jotka vähentävät kalsiumin imeytymistä. Laktoosi-intoleranttien kalsiumin saanti voi olla niukkaa, ja tämä saattaa vähentää luuntiheyttä (Honkanen ym. 1996). Yleensä kalsiumlisä saattaa olla paikallaan silloin, kun kalsiumin saanti on vähäistä ja sitä ei voida lisätä muuttamalla ravintoa.
Tai nuorin joi jonkin aikaa rinnan jälkeen maitoa mutta sai anemian. Lääkärin mukaan ei saa antaa yhtään yli 5 dl. Maidon juonti loppui häneltäkin siihen ja anemia korjaantui. En myöskään itse juo maitoa.
minulla ja sisaruksillani ei kellään ollut aknea ja kaikki juotiin maitoa joka aterialla. Meillä iso perhe.
Eiköhän sille aknellekin löydy ihan muut selitykset. :)
minulla ja sisaruksillani ei kellään ollut aknea ja kaikki juotiin maitoa joka aterialla. Meillä iso perhe.
Eiköhän sille aknellekin löydy ihan muut selitykset. :)
nro seiskalle.
Aikuisilla tämä asia on eri koska 25v iän jälk luuston vahvuus ei enää kehity vaikka joisit 1l maitoa päivässä.-5-
saannin vähäisyydestä, vaan D-vitamiinin saannin vähäisyydestä. Mielestäni tämä tieto kuuluu jo ihan yleissivistykseen.
varmaan ovat jo kuolemansairaat, mutta meillä myös puurossa (aamu- ja ilta-) menee 6dl päivässä ja toki jugurtit ym. En tiedä miten vähentäisin...:D Itse en juo maitoa.
poika söi parhaimmillaan komesti päivässä 4dl puuroa! Nykyään menee tuo 2x3dl.
Pelkästään juovat maitoa jo tuon verran, lisäksi juustot, Oivariini/voi, jäätelö, jogurtit... Kevyesti menee tuohon.
meidän tyttö (1 v 5 kk) syö ehkä viikossa tuollaisen määrän puuroa.
sori, OT.