Tarviiko jokainen lapsi oikeasti oman huoneen?
Entäs ikäero, mikä on suurin ikäero, jolla ette enää laittaisi samaan huoneeseen? Missä vaiheessa siirtäisitte tytön ja pojan eri huoneeseen?
Kommentit (31)
Kokisin että tarvitsee viimeistään yläasteikääisestä lähtien.
Siinä vaiheessa on itelleni ainakiin ollut tosi tärkeää et oon saanu olla rauhassa.
Meillä oli lapsina niin että taisin alle kouluikäsenä asua isonveljeni (1½v mua vanhempi) kanssa ja siskolla oma huone.
Kun iää tuli lisää menin asumaan samaan huoneeseen siskon kanssa (4½v mua vanhempi).
Toimihan se ihan okei, mutta mitä vanhemmaksi tultiin sen vaikeemmaksi alko menee. Ja luonteet oli nii erilaisia, hän oli siisti ja jäjestelmällinen, itse olin sotkija. Huone jaettiin kahden oman työpöydän avula (huone oli aika iso ni ne mahtu ihan hyvin) ja lisä tilaa toi kerrossänky.
Mut oli näin jälkeenpäin onni et siinämun täyttäessä 11v muutettiin omakotitaloon jossa oli kaikille omahuone.
Ja voisin väittää et se on ollut siskollenikin tärkeää.
En muista et se olisi yhteisestä huoneesta valittanut, mut lukio iässä eli aika pian muuton jälkeen se vietti käytännössä jokasen illan hipihiljaa huoneessaan tehden puolille öin läksyjä... siin ei varmasti olisi ollut hauskaa kestää vasta yläasteikästä pikkusiskoa :D
Mut jos oikeasti tulevat hyvin toimeen niin voi yhteinenikin huone riittää.
Ja pakottavat syyt kuten tilanpuute on oma lukunsa jolle ei aina voi mitään.
Voishan se olla mukavaa ja ideaalitilanne, mutta ihan yhtä hyvin pärjää kuin ilman karkkiakin.
Heheh, luolamiehetkin varmaan pohtivat että tarviiko jokainen lapsi oman luolan... Tai savupirttiläiset, että tarviiko jokainen lapsi oman pirtin...
Mun kouluikäinen ei halua omaa huonetta. Pikkusisko halusi ja saa sen kohta. Koululainen toivoi hartaasti, että josko edes pikkuveli voisi olla hänen kanssaan samassa huoneessa, ikäeroa 6v. Voi olla:) Kaikki eivät halua olla yksin ja rauhassa koko aikaa. Mutta jos se vain suinkin on mahdollista, niin minusta silloin pitäisi oma tarjota, kun lapsi alkaa tarvita omaa rauhaa. Koska se kenelläkin on, niin taitaa vaihdella. Mutta jos perhe menee tästä vararikkoon, niin eipä taida olla sen arvoista. Oma rauha pitää sitten hoitaa jotenkin muuten.
lapsilla on omat huoneet, minä nukun olohuoneessa. Asumme siis kolmiossa, ja näin on ollut alusta asti. Vanhempi lapsista on 5 ja nuorempi 2. Itse en osaa nukkua kenenkään kanssa samassa huoneessa, ja vauva-aikana pienempi tietysti heräili yöllä ja olisi herättänyt isomman sisaruksen. Välillä koitettiin lapsia samaan huoneeseen, mutta siitä kärsi kaikki, lapset ovat tottuneet omiin huoneisiinsa, omaan rauhaan ja omiin juttuihinsa. Ja minä olen varsin tottunut nukkumaan olohuoneessa, pääasia ettei tarvitse jokaiseen kyljen kääntämiseen tai tuhahdukseen herätä. Yleensä menemme kaikki nukkumaan omiin huoneisiimme, ja heräämme kaikki minun sängystäni =)
Kuitenkaan en ole sitä mieltä, että omat huoneet ovat pakolliset, meillä vaan tämä todettu toimivimmaksi tavaksi, tutuilla on paljonkin lapsia samoissa huoneissa, yksi asuu kaksiossa ja nukkuu lasten kanssa samassa huoneessa eikä mitään valittamista.
Tytön ja pojan laittaisin eri huoneisiin kuitenkin viimeistään kouluikäisinä, lapset tarvitsevast sitä omaa rauhaa siinä murrosiän kynnyksellä, itsetutkiskelu ja muu sellainen alkaa jo aiemmin.
8- ja 4-vuotiaat pojat eli isompi on jo koululainen ja pienempi leikki-ikäinen, mutta viihtyvät hyvin yhdessä ja myös jakavat huoneen. Vähän aikaa sitten vielä nukkuivatkin vierekkäin. Ehkä joskus tarvii rempata omaa huonetta toiselle, muttei tosiaan ole kiire. Harmittaa, kun monien on heti "pakko" ostaa isompi asunto toisen lapsen syntyessä ja ottaa iso laina sen sijaan, että joitain vuosia säästäisivät, kun "eihän MILLÄÄN voi olla kahta lasta samassa huoneessa". Huoh. Meillä lapset leikkivät välillä erikseenkin, toisen leikki voi olla vaikka olohuoneessa, jos toisella lastenhuoneessa. Ei tarvi koko ajan olla kylki kyljessä.
mutta meillä pienemmät, 8v ja 9v haluavat nukkua samassa huoneessa, vaikka kummallekin on oma huone.
Jos esim. äiti+isä ja kaksi lasta, niin kolmio riittää ihan hyvin. Vanhempien makuuhuoneeseen pieni pöytä jossa voi tehdä rauhassa läksyjä (usein vanhempien huoneessa lähinnä nukutaan), nykyään kun läppärit niin pienikin pöytä riittää vert. jos pöytäkone mikä vie paljon tilaa. Jos kirjoittaa käsin niin läpääri laatikkoon, ja vanhempien huoneessa voi myös rauhassa vaikka mesettää kaverien kanssa jne.
Lasten huoneessa sitten huone jaetaan kahtia, oleellista on se että käyttää huonekaluja joilla saadaan tila maksimoitua. Esim. tälläiset Nemo monitoimisängyt molemmille
http://www.sotka.fi/tuotteet.php?tuoteryhma=12
js huoneen väliin sermi, jos hankkii nk. äänieristyslevyä niin se aika hyvin vaimentaa ääniäkin, vert. avonainen kirjahylly tmv. Lisäksi sitten molempiin huoneen puolikkaisiin korkea (kattoon saakka ulottuva) kaappi, ylähyllyille voi laittaa vaikka kausivaatteet tmv. harvoin käytettäviä tavaroita. Seinälle hylly(/jä) mihin saa tavaroita, kirjoja, cd-levyjä jne. ja lisäksi huoneeseen mahtuu vaikka pieni arkku/rahi jonka päällä kaverit voivat istua ja johon mahtuu tavaraa sisään/joka aukeaa varapatjaksi.
Ikealla paljon vinkkejä pienen tilan säilytykseen myös. Oleellista ei ole se tilan määrä vaan se miten sitä käyttää.
Toki jos huone todella pieni, eihän sinne mahdu "mitään", mutta asuntoa valitessa kannattaa miettiä onko pohja toimiva ja valita sellainen jossa se on.
Nykyään sekin hyvä juttu, että tilaa menee vähemmän esim. taulu-tv, läppärit, streot jne. nykyään saa ihan pieniä ja henlposti sijoitettavia.
Ja turhaa kamaa karsitaan rankalla kädellä, eli ei jemmailla liian pieniä vaatteita vuosia kaapissa vaan säännllisesti käydään läpi ja viedään kirpparille tmv.
että sellaisellakin jutulla saa huoneeseen lisätilaa, että muuttaa oven avautumissuunnan: ovet aukevat yleensä huoneeseen sisälle, ne saa muutettua niin että ovi avautuu toiseen suuntaan esim. eteiseen tmv. ja tämä lisää huoneen käytössä olevaa pinta-alaa, kun ei tarvita sitä "oven avautumis tilaa". Toki tuo ei apljoa lisätilaa tuo, mutta voi auttaa huonekalujen/välisermin sijoittelussa.
Miksi vanhemmat tarvitsevat oman makuuhuoneen? Miksi se ei voisi olla olohuoneessa?
Jos kerran millään ei ole väliä ja kolmekin lasta voi tunkea samaan huoneeseen????
Me ei todellakaan olla rikkaita, mutta ei ihan köyhiäkään. Silti tyttö on saanut oman huoneen 4kk ikäsenä. Ens vuonna tulee järjestys muuttumaan, kun tulee taloon toinen lapsi.