Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoulun/lukion opeja paikalla? Neuvokaa aloittelijaa!

Vierailija
07.08.2011 |

Suunnittelen tässä alkavaa jaksoa (reaaliaineet kyseessä), ja mielessä pyörii paljon kysymyksiä. Ainakin nämä:

1) Miten paljon tuntien ulkopuolista työtä on kohtuullista teettää yläkoulussa? Mietin, että teettäisin oppilailla yhden suppeahkon projektin, siis esityksen/tutkimuksen/posterin, johon kuluisi aikaa ehkä 4-6 tuntia. Suurin osa tästä tehtäisiin tunnilla, mutta jättäisin osan kotiin, koska oppilaat haluavat ehkä hankkia jotain materiaalia, jota luokassa ei ole. Onko kohtuullista, että varaan työhön 3-4 tuntia, ja loput tehdään kotona?

2) Arvioinnista: ajattelin seuraavanlaista painotusta. Mitä mieltä?

Koenumero 75 %, projektityö 25%. Tuntiaktiivisuus voi nostaa tai laskea numeroa yhdellä, äärimmäisessä tapauksessa kahdella numerolla (ääritapauksilla tarkoitan esim. merkittävää aktiivisuutta, omatoimisuutta tai osallistumista tai toiseen suuntaan jatkuva kieltäytyminen annetuista tehtävistä). Tuntiaktiivisuudesta on tarkoitus pitää kirjaa koko jakson ajan, eli kyse ei ole pelkästä mielikuvasta.

Kuulostavatko nämä arvosteluperiaatteet mielestäsi kohtuullisilta? Haluaisin kertoa arvostelukriteerit oppilaille jo ensimmäisellä tunnilla, jolloin jokaisella olisi mahdollisuus arvioida työpanostaan suhteessa arvosanaan.

Kiitos! Arvostella saa, mutta toivon, että arvostelu tulee rakentavassa hengessä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta äikänopena lukiossa. Tilanne on siis vähän eri, mutta kerron jotain omista periaatteista, josko niistä olisi apua...

1) Meillä luetetaan yksi kaunokirjallinen teos jokaisessa kurssissa. Siihen liittyy usein joku itsenäinen tehtävä (esim. portfolio), joka tehdään pääosin kotona. Siihen kuluu aikaa ehkä tuo 3-4 tuntia, jota sinäkin ajattelit (+tietysti kirjan lukemiseen kuluva aika).

Sen lisäksi tunneilla kesken jääneet aineet kirjoitetaan kotona loppuun (suurin osa saa kyllä tunnilla valmiiksi).

Joillakin kursseilla on tehty esim. mediapäiväkirjaa tai uutislähetysten vertailua kotona myös.

Työtä tulee siis ehkä 3-6 tuntia / kurssi. Vastapainona pyrin sitten siihen, että en anna kotitehtäviä normaalitunneilla (koska kokemus osoittaa, että suuri osa jättää läksyt tekemättä...). Pyrin siis siihen, että tehtävät saadaan tehtyä tunneilla (aina ei ihan onnistu, mutta yleensä kyllä).

Mutta tuo ajattelemasi 3-4 tuntia kotityötä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Pitää tietysti muistaa, että kaikista aineista tulee yleensä jotain projektityötä, läksyjä yms., joten ihan hirveän suuria projekteja en itse opiskelijan kotihommiksi laittaisi.

2) Meillä kaikki kurssin aikana tehtävät suoritukset (=aineet, kirjatyö, mahdollinen kurssikoe) vaikuttavat arvosanaan, useimmiten kaikki samalla painolla, välillä painotetaan esim. kurssikoetta jotenkin. Tuntiaktiivisuus vaikuttaa n. ½ numeroa eli käytännössä silloin, jos olen kiikun kaakun, antaako ylemmän vai alemman numeron. Minusta nuo arvosteluperusteet kuulostavat ihan ok:lta. Ja minusta on hyvä, että kerrot arvosteluun vaikuttavat asiat kurssin alussa.

En tiedä, oliko tästä mitään apua, mutta joka tapauksessa hyvää alkavaa lukuvuotta!

Vierailija
2/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat nopeita ja toiset hitaita, joten on turha jumittaa hitaampien kanssa oppitunnilla.

Olen itse yläkoulun opettaja ja teen pieniä töitä (vihkoon muutama sivu) 2-3 vuodessa. Näitä töitä on tehty tunneilla 3-6 tuntia ja sitten kotona loppuun. Olen kyllä rinnastanut nämä koenumeroiden kanssa siten, että jos koenumero on esim. 8+ ja projektityöt 9 ja 9+ sekä tuntityöskentely 9, niin numeroksi on tullut 9. Minusta on tärkeää, että tällaiset puuhatyöt otetaan huomioon arvioinnissa, koska kaikilla ei ole sitä lukupäätä, ja tuntiaktiivisuuskin voi olla vaihtelevaa. Käytännössä siis lasken projektityöt koenumeron kanssa saman arvoiseksi, mutta koenumero määrää rajatapauksissa.

Ehkä yksi tuon suuruinen projektityö voisi tosiaan olla 25 prosenttia tai 30 prosenttia. Tuntiaktiivisuuden määrittäisin suoraan numeroon esim. koe 50 %, tuntiaktiivisuus 25% ja projektityö 25%. Tuntiaktiivisuuden suhteen pitää antaa oppilaille ainakin kerran palautetta kurssin aikana, että ymmärtävät, minkälaisessa numerossa mennään. Olen itse laittanut ihan vanhemmillekin tiedoksi tuntiaktiivisuuden numerona, mutta se vaatii aika paljon ylimääräistä vaivaa.

Minusta suunnitelmasi on hyvä ja voit hieoa sitä sitten seuraavaa lukukautta varten omiin tunteihisi sopivaksi. Tärkeintä on tosiaan, että oppilaat tietävät etukäteen arviointiperusteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelut sille, että päädyin tuohon, että tuntiaktiivisuus vaikuttaa numeroa laskevasti tai korottavasti: useiden oppilaiden kohdalla on vaikeaa antaa erillistä arvosanaa tuntiaktiivisuudesta, koska he eivät välttämättä ole kovin aktiivisia mutta eivät myöskään passiivisia. Varsinkin ujot oppilaat voivat olla tunnilla mukana, mutta eivät viittaa tai osallistu keskusteluihin, ja silloin aktiivisuutta on vaikea arvostella arvosanalla (minulla on tällainen kokemus aiemmista sijaisuuksista; en ole silloin kuitenkaan itse päättänyt arvosteluperusteista vaan toiminut vakiopen ohjeiden mukaan).

Ajattelin siis, että ne, jotka eivät ole erityisen aktiivisia tai passiivisia, saavat käytännössä arvosanakseen koe+projektiarvosanan (pyöristettynä). Mutta sitä on siis mahdollista korottaa osoittamalla selvää aktiivisuutta.

ap

Vierailija
4/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin tuohon painotukseen, siis että koe 75 % ja projekti 25 % kahdesta syystä:

- koko koealueen hallinta on luonnollisesti haastavampi tehtävä kuin muutaman tunnin projekti

- projektissa, jota tehdään ryhmä/parityönä ja osittain kotona, on aina hieman epävarmaa, kuka sen työn on tehnyt...

Sinänsä olen kyllä 3.:n kanssa samaa mieltä siitä, että pelkkä koearvosana ei saisi ratkaista liikaa, koska kaikki eivät menesty kokeessa, vaikka osaisivat. Onpas tämä hankalaa...

ap

Vierailija
5/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa vaan kokeilla! Riippuu niin paljon ryhmästä ja opettajasta, mitä kaikkea ehtii tekemään.

Eikös nuo arvosteluperusteet näe aika tarkasti opetussuunnitelmasta??

Äkkiä sitä kehittyy semmonen tuntuma, että mikä on liikaan ja mikä liian vähän. Heti ekoina vuosina ei tarvitse olla "kokenut" ope :)

Yleensä sitä ehtii vaan tosi vähän...

Vierailija
6/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä odota liikaa siltä projektityöltä... Valtaosa menee siitä mistä aita on matalin, eikä niilläkään jotka yrittävät parhaansa ole mitään hajua esim. lähteiden käytön periaatteista (miten lähteet merkitään, mikä ero on lähteen hyödyntämisellä ja suoranaisella kopioinnilla jne). Eli valmistaudu kirjoittamaan ohjeet for dummies ja tarkistamaan kaikki työt netistä, ettei ole suoraa kopsattu joltain sivulta.

T. Yläkoulun ei-enää-niin-innostunut ope...

Vierailija
7/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin voit kysellä saman aineen opettajilta siellä koulussakin kaikkee! Älä pelkää tekeväsi itsestäsi tyhmää, minä ainakin lypsin vanhoilta ja viisailta opettajilta tietoa ja vinkkejä :D

Vierailija
8/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yläkoulun äikän ope ja arvotan projektitöitä vielä enemmän kuin koenumeroita, sillä monet oppilaat, jotka ovat veteliä tekemään mitään, saattavat saada ysin jostakin lauseopin kokeesta ja silloin kasikin on liian korkea arvosana. Sitten joku oppilas voi saada kutosen kokeesta, mutta tekee ihan innokkaasti töitä ja hyviäkin ja silloin annan mielelläni sellaiselle kasin. Koe ei minusta äidinkielessä ole kovin hyvä osaamisen mittari, tekeminen paljon parempi.

Vierailija
9/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa vaan kokeilla! Riippuu niin paljon ryhmästä ja opettajasta, mitä kaikkea ehtii tekemään.

Eikös nuo arvosteluperusteet näe aika tarkasti opetussuunnitelmasta??

Äkkiä sitä kehittyy semmonen tuntuma, että mikä on liikaan ja mikä liian vähän. Heti ekoina vuosina ei tarvitse olla "kokenut" ope :)

Yleensä sitä ehtii vaan tosi vähän...

Siellähän on kyllä määritelty kutakin arvosanaa vastaava osaamisen taso, mutta mielestäni siellä ei sanota mitään erilaisten töiden painotuksesta arvioinnissa? Ei ainakaan mitään kovin täsmällistä.

Juu, varmaan paras strategia hioutuu vähitellen, mutta haluaisin tietysti olla reilu alusta alkaen. Ja jos rehellisiä ollaan, niin haluaisin myös välttää pahimmat kahnaukset vanhempien kanssa: "Siis meidän vanhemman lapsen opettajalla on kyllä IHAN ERILAISET arvosteluperiaatteet kun sulla".

ap

Vierailija
10/10 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä odota liikaa siltä projektityöltä... Valtaosa menee siitä mistä aita on matalin, eikä niilläkään jotka yrittävät parhaansa ole mitään hajua esim. lähteiden käytön periaatteista (miten lähteet merkitään, mikä ero on lähteen hyödyntämisellä ja suoranaisella kopioinnilla jne). Eli valmistaudu kirjoittamaan ohjeet for dummies ja tarkistamaan kaikki työt netistä, ettei ole suoraa kopsattu joltain sivulta.

T. Yläkoulun ei-enää-niin-innostunut ope...

Koetan suhtautua asiaan niin, että täällä sitä opetellaan :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi