Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntyneet aiempaa tuhdimpia

Vierailija
07.08.2011 |

Miksi nykyään syntyy niin paljon tukevampia vauvoja kuin vaikka 90-luvulla?? Onko korkealla syntymäpainolla (yli 4kg) yhteys lapsen myöhempään lihavuuteen? Eräs ystäväni sai 90-luvulla lapsen joka painoi 4500g ja siinä oli tutuilla ihmettelemistä, ja vieläkin muistellaan kuinka "valtava" vauva oli.. Enää se ei varmaan olisi ihan niin suuri juttu. Vauva tosin syntyi kaksi viikkoa myössä, lienee silläkin vaikutusta painon kertymiseen loppuraskaudessa..

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-15 vuotta vanhempia suomalaisia lapsia. Ei ole lapsen pyöreyttä, vaan selkeää läskiä, punkeroita, joilla ihrakerros vyötäröllään, näitä ylisyötettyjä ja ali liikkuneita lapsia on hälyttävän paljon, jopa niin paljon, että läskeydestä ja isokokoisuudesta on tullut jo uusi normi normaalille. Voi vain kuvitella kansantaloudelle koituvia kustannuksia heidän monista vaivoista ja sairauksista, jotka olisivat hillityllä ruokavaliolla ja normaalilla liikunnalla ehkäistävissä.

Vierailija
2/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on sanottu, että syntyisi enemmän yli 4 kg vauvoja? Joku aika sitten oli joku tutkimus, jossa tuli esiin ihan päinvastaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyy myös paljon pikku-keskosia, jotka selviävät ihan eri tavalla kuin parikymmentä vuotta sitten. Nämäkin toki laskevat sitä keskiarvoa syntymäpainon osalta. Mutta onhan esim. suomalaisten keskipituuskin noussut, joten sitä myötä myös paino. Tämä sama ehkä koskee myös vastasyntyneitä. Mutta eiköhän suurin osa syntyneistä pyöri siinä kolmen kilon hujakoilla.

Vierailija
4/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyy myös paljon pikku-keskosia, jotka selviävät ihan eri tavalla kuin parikymmentä vuotta sitten. Nämäkin toki laskevat sitä keskiarvoa syntymäpainon osalta. Mutta onhan esim. suomalaisten keskipituuskin noussut, joten sitä myötä myös paino. Tämä sama ehkä koskee myös vastasyntyneitä. Mutta eiköhän suurin osa syntyneistä pyöri siinä kolmen kilon hujakoilla.

Vierailija
5/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla niistä puhutaan mut tosielämässä en tunne yhtäkään jonka vauva olisi ollut yli nelikiloinen ja olen sentään itsekin melkein 40v joten synnyttäneitä tuttuja riittää.

Vierailija
6/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan synnyttänyttä. Toisella oli molemmat lapset, tyttö ja poika, syntyessään yli nelikiloisia. Nämä kaverini ovat 187cm ja 180cm pitkiä. Minä sain 3,9-kiloisen pojan ja olen 177cm pitkä. Liittyisikö siis ihan vanhempien kokoon tuo vauvan syntymäpaino?

Vierailija
7/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäneiden äitien keski-ikä on noussut. Ensisynnyttäjä on iältään 29-vuotias keskimääräisesti laskettuna!! Eli äitien ikä kohottaa mm. raskausajan diabetesriskiä, joka taas kohottaa vastasyntyneiden panoa. Synnyttäjillä on enemmän näitä sokerilapsia kuin ennen.

Vierailija
8/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla niistä puhutaan mut tosielämässä en tunne yhtäkään jonka vauva olisi ollut yli nelikiloinen ja olen sentään itsekin melkein 40v joten synnyttäneitä tuttuja riittää.

Kaikkien tuttavien lapset oat ollee 3-3,5 kiloisia. Omat muksut ovat taasen olleet ihan eri kaliiberia. Esikoinen painoi reilu kolme kiloa, keskimmäinen 4195g ja kuopus tasan neljä kiloa.

Ruokavalio itselläni pysyi aika lailla samanlaisena kaikissa raskauksissa ja muutenkin elämäntavat eivät muuttuneet. Tietysti kaksi viimeistä muksua syntyivät la:n jälkeen; kakkonen viisi päivää yli ja kuopus 10 päivää. Esikoinen taasen syntyi viikkoa ennen.

Ymmärsin ainakin niin th:n puheista, että yliaikaisuus nostattaa vauvan painoa, koska lapsi keskittyy keräämään itselleen pääasiassa rasvakkerrosta, koska on periaatteessa muutoin jo täysin kehittynyt. Mutta tiedä sitten.

Itse olen ollut myöskin aika iso vauva, likimain nelikiloinen.

Vierailija
9/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset ovat sekä pitempiä että hoikempia kuin ennen. Vastoin siis kaikkea tätä meuhkaamista lapset EIVÄT ole lihavampia kuin ennen (tätähän sinä ajoit takaa, eikö?).

Itselläni on kaksi poikaa, syntymäpaino 3,5 kiloa (52cm) ja 3,9kg (53 cm) eivätkä tosiaan pituuteensa nähden mitenkään "tuhteja" vaan aivan normaaleja. Joten jos ap:sta tuntuu että nykyään syntyy paljon painavia lapsia, niin oletko suhteuttanut näiden vauvojen painon pituuteen? Yli puolimetrinen vauva ei ole mikään harvinaisuus.

Vierailija
10/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan varma että minulla oli raskausajan diabetes tai ainakin melkein,vaikka pissatesteissä ei sokeria näkynytkään..

Vierailija
11/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään mm parempi ravitsemus äideillä kuin ennen ja lapset kasvaa kohdussa hyvin. monella myös raskausdiabeates joka aiheuttaa myös isoja vauvoja...

mun eka vauva painoi 4300 grammaa syntyissään rv 38 ja yhden ystäväni vauva painoi 5 kiloa.

Vierailija
12/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli tilastoa jokin aika sitten. Mieheni isoisä ja setä olleet yli viisikiloisia (1920-luvulla ja 1940-luvulla, mieheni belikiloinen ja oma vauvamme 4,5 kiloinen. Olemme hoikkia ja urheilullisia, sokeriarvot kunnossa. Syntymäkoko vahvasti perinnöllinen.

Vierailija
13/16 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyttöni oli yli 4kg joten oli siinä synnyttämistä. Vauvan koko on perinnöllistä, siis äidin ja isän syntymäpainot vaikuttavat.

Vierailija
14/16 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan koko on perinnöllistä, siis äidin ja isän syntymäpainot vaikuttavat.

Mun vauva painoi 4695 g ja oli 57,5 cm pitkä, syntyi viikko lasketun ajan jälkeen ollessani 21-vuotias. Itse olin yli 4-kiloinen syntyessäni, ja muistaakseni molemmat sisarukseni myös isoja. Kyllä siellä sairaalassa pari äitiä vilkaisi kaksi kertaa mun kullannuppua... :> Lääkäriltä kysyin tarkastuksessa että onko kaikki hyvin ja miksi on niin iso, hän totesi "toiset on vaan isompia" :)

Vierailija
15/16 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon saanut pieniä vauvoja 2.8-3.4kg ja tiedän 5 yli 4kiloista. joista 2 jo yli 15 v., ovat ihan norm. vartaloisia.

Vierailija
16/16 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyisikö siis ihan vanhempien kokoon tuo vauvan syntymäpaino?

Tai ainakaan omalla kohalla ei oo asia toteutunut noin... Mulla molemmat vanhemmat keskipituisia/normaalipituisia, ite oon vähän alle keskipituinen ja lapseni isä keskimääräristä lyhyempi. Isoja/pitkiä vauvoja ollut, mutta ei pitkiä aikuisia :)

T. 15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän