G. Oletko rasisti? Syy miksi olet tai et ole.
Kommentit (59)
ulkonäkö/perimä yms. ei tee kenestäkään eriarvoista, mutta kulttuuri ja arvomaailma tekee.
Voin ihan suoraan sanoa, että tietyt kulttuurit eivät mielestäni ole yhtä arvokkaita, kuin länsimaalainen kulttuuri.
En ajatellut näin ennen kuin muutin Iso-Britanniaan, ja olen joutunut olemaan jatkuvasti tekemisissä mm. nigerialaisten kanssa.
Mutta tämä ei kai ole rasismia (= rotuvihaa), vaan eri kulttuureihin kohdistuvaa inhoa.
en suvaitse suvaitsemattomia rasisteja ja pidän heitä luusereina, puolialkoholisoituneina sossupummeina.
ätetään persujen perusteeton vihaaminen toiseen ketjuun vai tulikohan tuo tässä samalla hoidettua.
mustia. Kun tanne muutimme, olin kovin hammentynyt mustien maarasta kaikkialla. En kokenut olevani rasisti, mutta en ollut tottunut nakemaan esim. mustaa hammaslaakria, mustaa opettajaa, mustaa poliisia, mustaa optikkoa jne. Nyt, 6 vuotta myohemmin, en nae enaa ihonvaria. Ja lapseni eivat varsinkaan. Molemmilla parhaina kavereina valkoisia ja mustia, eivatko koskaan ole maininneet kumpaa varia ovat.
Joskus olen rasisti valkoihoisia kohtaan. Joskus itä-eurooppalaisia (puolalaisia) kohtaan. Jokus vihaan ruotsalaisia ja norjalaisia. Joskus suomalaisia.
Joskus en tykkää huonosti käyttäytyvistä mustalaisista tai kosovolaisista.
Somaleista minulla ei ole minkäänlaista mielipidettä, koska en tunne yhtään somalia. Yhden mustaihoisen tunnen mutta hän on jostakin muualta päin afrikkaa. Tykkään hänestä ja hänen perheestään. Mukavia, hyvin käyttäytyviä ja siistejä ovat. Samoin kuin tunnen joitakin kivoja ja hyvin käyttäytyviä suomalaisiakin.
Noh, yleensä ottaen en tykkää HUONOSTI KÄYTTÄYTYVISTÄ IHMISISTÄ. Oikeastaan ihan sama minkä värisiä ovat.
Ihmisen sydämen hyvyys ei ole ihonväristä kiinni, vaikka en hyväksykään kaikkia tekoja joita eri kulttuuriryhmiin keskimääräistä enemmän liittyy. Joillakin on vaikeammat tai muuten täysin erilaiset lähtökohdat esim. taloudellisesti tai kulttuurisesti, mutta jos minut olisi kasvatettu esim. ääri-islamilaiseksi, en olisi yhtään erilainen.
Sattuman kauppaa.
Wikin sivun Religion in the United States mukaan USA:n väestöstä 0.6% on muslimeja.
Olen varmaan rasisti itsekin kun muistutan että suht harva romani on töissä ja USA:ssa mustista miehistä kerrassaan uskomattomat 32,5% joutuu elämänsä aikana vankilaan ja työttömyysprosentit ovat kaksinkertaisia valkoiseen väestöön verrattuna jne. jne. Useita muitakin ongelmia ko. väestöosaan liittyy. Rikollisuutta ja muiden tuottamaa sosiaaliturvaa.
Tällaisten faktojen esiin tuominen tekee minusta rasistin.
muslimit ovat tietyn rotuisa eli arabeja.
Ja esimerkisi tunnen monta Aasialaista muslimia, Idonesia on esimerkiksi iso muslimivaltio. Myös Usan kansalaisista suuri osa on muslimeja.
Se on todella ikävä asia. Rasismini esiintyy mm. seuraavasti:
- toivon että lapseni ystävät olisivat lähinnä vaaleaihoisia
- katson säälien ja osittain halveksien suomalaisia vaaleita äitejä joilla on tummaihoisia lapsia
- tämä sama koskee ns. mixed race pareja, vaikkei lapsia olisikaan (lähinnä vain niinpäin että on vaalea nainen ja musta/vinosilmäinen mies)
- en haluaisi naapuriksi väärännäköisiä perheitä
- toivon totisesti että lapseni (kaksi poikaa ja tyttö) löytävät vaaleaihoiset kumppanit tulevaisuudessa (mielummin lesbo/homo kuin vääränvärinen mies/vaimo)Toisaalta en mielestäni pidä esim. mustia kategorisesti huonompana kuin valkoisia. En vaan halua erityisemmin tutustua heihin. Minusta on ihan ok ja oikein hyväkin että he ovat maassamme, koska jonkunhan pitää tehdä paskaduunitkin.
Naurettavinta tässä yllä olevassa on se, että itse en ole "tavissuomalaisen" näköinen ja jouduin nuorena kokemaan aika rankkaakin rasismia. Nyt kun tässä maassa on paljon tummaihoisia/vinosilmäisiä mamuja niin näytän yhtäkkiä jo aikalailla kantasuomalaiselta. Kaipa sitten ajattelen että nyt on muiden vuoro kärsiä. Eikö se niin ole että kiusatusta tulee helposti kiusaaja? En ole ylpeä tästä mutta olen hyväksynyt itseni.
Kv adoptio ja siirtolaisuus muuttavat Suomea, ainakin pääkaupunkiseudulla.
Lasten harrastuksissa on väärän värisiä lapsia, adoptoituja tai muuten värivammaisia ja osan perhe puhuu kotona jopa venäjää.
Perhetutuissa on kaksi perhettä, jotka tuhoavat Suomen adoptoimalla ulkomailta, siis väärän värisiä lapsia, isonahan niistä tulee hirviöitä vaikka on valkoiset vanhemmat. Oikesti ne perheet maksavat veroja niin paljon, että niillä kustannetaan vähintään viiden rasistiperheen sosiaalituet ja jää vielä rahaa Kreikan tukemiseen.
Ja oma lapsi kaveeraa väärän värisen adoptoidun kaverin kanssa ja toinen kaveri oon ihan pesunkestävä väärän värinen, toisen tai kolmannen polven somalitaustainen. Ja naapurit ovat samassa juonessa mukana, nekin ovat juuri tuoneet ulkomailta suomentuhoajan, semmoisen +-2 v värivammaisen. Ovat muuten perverssiä porukkaa, naamat loistavat kuin Naantalin aurinko kun liikkuvat lapsen kanssa kylillä tai leikkivät pihalla.
olen liian älykäs sellaiseen.
Yhtään huonosti käyttäytyvää somalia en ole tavannut koskaan vaikka asun sellaisten kanssa samassa talossa, ollut samassa työpaikassa jne. Somalilapset yleensä kasvatetaan kunnioittamaan muita, etenkin vanhempia ihmisiä. Mutta onhan se selvä että jos koko ajan saa paskaa niskaan niin ei ihme että alkaa antamaan takaisinkin.
mutta muutama vuosi työskentelyä maahanmuuttajien parissa teki minusta rasistin.
olen ollut tekemisissä niin monien ulkomaalaisten kanssa (eivätkä kaikki ole olleet mitään tohtoreita ja professoreja ;) ja asunut itsekin ulkomailla että en näe mitään järkeä tuomita ketään "rodun" (joita siis biologisesti katsoen ei ihmisellä oikeasti ole sillä erot ovat liian pieniä) perusteella.
Syyt ei muille kuulu, eikä tarvii kenekään niitä selitellä.
Voisiko joku selittää mulle nyky tieteen valossa, että mitä tarkoittaa ihmisrotu.
T: vähän tyhmä, ei rasisti
Wikin sivun Religion in the United States mukaan USA:n väestöstä 0.6% on muslimeja.
Olen varmaan rasisti itsekin kun muistutan että suht harva romani on töissä ja USA:ssa mustista miehistä kerrassaan uskomattomat 32,5% joutuu elämänsä aikana vankilaan ja työttömyysprosentit ovat kaksinkertaisia valkoiseen väestöön verrattuna jne. jne. Useita muitakin ongelmia ko. väestöosaan liittyy. Rikollisuutta ja muiden tuottamaa sosiaaliturvaa.
Tällaisten faktojen esiin tuominen tekee minusta rasistin.
Ja esimerkisi tunnen monta Aasialaista muslimia, Idonesia on esimerkiksi iso muslimivaltio. Myös Usan kansalaisista suuri osa on muslimeja.
ASEMASTA EIKÄ IHONVÄRISTÄ
ettei ole rasisteja, mutta huomaa heidän käytöksestään kuitenkin olevan jollain tasolla. Ihmisten olisi hyvä huomata piirre ja myöntää se. Osa lähtee kotikasvatuksesta myös lapselle. Itse en haluaisi missään nimessä, että omat lapseni olisivat isoina raisteja.
musta tuntu äärettömän hyvältä, kun mun äiti puhu jotain "mustasta miehestä" meidän muksulle ja lapsi kysy että "mikä se on?" Ollaan osattu ilmeisesti puhua neutraalisti eri rotuisista ihmistä ja kyllähän se arjen monikulttuurisuus jossa lapset elävät tekee tehtävänsä ihan yrittämättä.
Asumme maalla eikä täällä ole paljon mustia. No, muutama vuosi sitten tuolloin noin 3-vuotias poikani näki kylällä sellaisen ja kysyi: "Mikä tuo on?"
Yhdessäkään kuvakirjassa, elokuvassa tai mainoksissa ei siis ole esiintynyt muita kuin valkoihoisia? Ette ole matkustaneet yhteenkään kaupunkiin saatika ulkomaille?
Bill cosby Shown näyttelijöitä, vaikka meidän kaupungissa ei todellakaan ollut yhtään tummaihoista asukasta eikä asiasta muutenkaan oltu puhuttu. Lapsena ei ilmeisesti kiinnitä huomoita tuollaisiin epäolennaisuuksiin!
ettei ole rasisteja, mutta huomaa heidän käytöksestään kuitenkin olevan jollain tasolla. Ihmisten olisi hyvä huomata piirre ja myöntää se. Osa lähtee kotikasvatuksesta myös lapselle. Itse en haluaisi missään nimessä, että omat lapseni olisivat isoina raisteja.
musta tuntu äärettömän hyvältä, kun mun äiti puhu jotain "mustasta miehestä" meidän muksulle ja lapsi kysy että "mikä se on?" Ollaan osattu ilmeisesti puhua neutraalisti eri rotuisista ihmistä ja kyllähän se arjen monikulttuurisuus jossa lapset elävät tekee tehtävänsä ihan yrittämättä.
Asumme maalla eikä täällä ole paljon mustia. No, muutama vuosi sitten tuolloin noin 3-vuotias poikani näki kylällä sellaisen ja kysyi: "Mikä tuo on?"
Yhdessäkään kuvakirjassa, elokuvassa tai mainoksissa ei siis ole esiintynyt muita kuin valkoihoisia? Ette ole matkustaneet yhteenkään kaupunkiin saatika ulkomaille?
Meilläkin lapsi näki tummaihoisen ekan kerran neljävuotiaana, kyseessä oli samaan harrastusporukkaan tulleet veljekset (heidät oli adoptoitu Suomeen).
Meillä lapsi ei pahemmin telkkaria katsele saati sitten lehtien mainoksia. Hyvin vähän niissä muutenkin eri rotuisia näkee. Kuvakirjoissakaan ei heitä ole vastaan tullut, vaikka meilläkin kirjoja on toistasataa.
Tämä kaupunkikin on sen verran pieni, että en minäkään tummaihoista ole nähnyt viimeksi kuin vuosi sitten. Eli ei meillä tynnyrissä ole kasvatettu, noihin tummaihoisiin ei vain törmää missään.
Bill cosby Shown näyttelijöitä, vaikka meidän kaupungissa ei todellakaan ollut yhtään tummaihoista asukasta eikä asiasta muutenkaan oltu puhuttu. Lapsena ei ilmeisesti kiinnitä huomoita tuollaisiin epäolennaisuuksiin!
En tosiaan muista, missä iässä ihonväriin edes alkoi kiinnittää huomiota.
Olen ymmärtänyt että rasismi tarkoittaa uskoa siihen, että ihmisen ihonväri, syntyperä ym. ulkoiset ominaisuudet vaikuttavat hänen älykkyyteen, moraaliin jne. Tälläista en usko enkä siis katso olevani rasisti. Suomessa syntynyttä tai täällä pitkään asunutta ihmistä en luokittele ihonvärin mukaan.
Sen sijaan tunnustan suhtautuvani varauksellisesti vieraista kulttuureista tuleviin ihmisiin, joita en tunne. Koska en tiedä onko heillä samanlaiset tavat ja ymmärtävätkö miten hyvin suomea jne. Ajattelen että helposti voi tulla väärinkäsityksiä asioista ja täytyy siinä mielessä olla tarkempi sanomisissaan jne.
ulkonäkö/perimä yms. ei tee kenestäkään eriarvoista, mutta kulttuuri ja arvomaailma tekee.
Voin ihan suoraan sanoa, että tietyt kulttuurit eivät mielestäni ole yhtä arvokkaita, kuin länsimaalainen kulttuuri.
En ajatellut näin ennen kuin muutin Iso-Britanniaan, ja olen joutunut olemaan jatkuvasti tekemisissä mm. nigerialaisten kanssa.
Mutta tämä ei kai ole rasismia (= rotuvihaa), vaan eri kulttuureihin kohdistuvaa inhoa.