Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G. Oletko rasisti? Syy miksi olet tai et ole.

Vierailija
07.08.2011 |

?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isöaiti ja kyllä muistan, kun kun ensimmäisen kerran näin silloisen neekerin, ei voinut muuta kuin tuijottaa. Se oli niin ihmeellistä. Samalla lailla ne mustat tuijottavat ensimmäistä valkoista, kun sellaisen ensimmäisen kerran näkevät. Luonnollista olla kiinnostunut uudesta ja oudosta. Idässä ihmetellään pitkiä ja vaaleita. Hiuksia on tultu koittamaan.

Minua ihmetyttää tuo tuummaihoinen -termi. Sitähän käytetään kantaväestöstäkin, jos iho ei ole ihan vaalea. Meikkivoide vähän tummempihipiäiselle. Tällöin ei todellakaan ole kysymys mistään mustan sävystä. Sääli, ettei asioista voi enää ouhua niiden oikeilla nimillä. Minusta neekeri oli hyvä termi.

Vierailija
42/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täytyy sanoa yksi pieni juttu: mieheni on muutaman kerran ollut Afrikassa sellaisessa työssä, jossa kiertelee paikallisia terveyskeskuksia ja on ilmeisesti monesti ollut ensimmäinen valkoihoinen, joka on käynyt jossain pikkukylässä moneen vuoteen, ja lapset tulevat koskettelemaan ja ihmettelemään. Kaikki vilkuttavat hänelle ja ovat olleet tosi avoimia ja vieraanvaraisia. Valokuvissa koko kylä vilkuttaa iloisesti hampaat hohtaen kun valkoinen mies on ottanut valokuvan :-)

En ole mitenkään vakuuttunut että eriväriset otetaan Suomessa ihan yhtä avoimesti vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen virolaisten kanssa ja he ovat sekä erittäin hyviä ystäviäni, että ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Lähisukulaiseni on mulatti ja en edes huomaa, että hän olisi jotenkin erilainen kuin muut. Puolustan häntä henkeen ja vereen, jos joku rasistipaska alkaa aukoa päätään.

Olen erittäin maahanmuuttokriittinen.

En usko, että on oikeasti olemassa montaakaan tasa-arvoista suhdetta valkoihoisen naisen ja nigerialaisen miehen välillä.

Vierailija
44/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen. syy: VIHAAN NEEKEREITÄ JA SOMALEJA!!

kiteytät esimerkillisesti maahanmuuttokriittisyyden xD

Vierailija
45/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty olemaan niin tyhmä.

Vierailija
46/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa vaikka ihminen olisi vihreä. Jokainen ihminen pitäisi ottaa yksilönä. Vaikka joku tumma kohtelisi minua huonosti en silti vihaisi kaikkia tummia. Muutenhan saisin vihata jo kaikkia valkoisiakin sen perusteella, että jotkut ovat kohdelleet minua kaltoin.

Vierailija
47/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy: olen asunut viisi vuotta muslimimaassa. Ja yleinen keskustelunaihe kaikilla expateilla on, että kokemus tekee rasistiksi. Niin kauan kuin ei ole kokemusta, ei ole rasisti. Kun tuolla noin asuu, niin jokainen muuttuu rasistiksi, vaikka julkisuudessa toisin päin väitetäänkin.

kokenut rasismia, mutta ei se ole tehnyt minusta yhtä tyhmää, paremminkin päin vastoin! Se on saanut minut vain vahvemmaksi "taistelemaan" tuollaista vääryyttä kohtaan!

Vierailija
48/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En piittaa ihonväristä, iästä, seksuaalisuudesta jne. enkä siis niiden perusteella syrji ketään.

Sen sijaan suhtaudun epäileväisesti tiettyjen vähemmistöjen edustajiin, sillä itselläni on huonoja kokemuksia heistä PALJON. Tämä ei siis ole ns. ennakkoluuloa, vaan ihan kokemuksen perusteella muuttunut asennoituminen.

Vierailija
49/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että eri roduilla on eri ominaisuutensa, ja rodut eroavat toisistaan muutenkin kun ulkonäöllisesti. Kaikilla roduilla näissä ominaisuuksissa on positiivisia ja negatiivisia, ja joidenkin rotujen negatiiviset ominaisuudet ovat sellaisia, että en välttämä halua seuraan lyöttäytya. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat samalla kaavalla tehtyjä, poikkeuksia löytyy paljon, mutta jos rajusti yleistää, niin roduista löytyy omat ominaisuutensa, samanlailla kun kansalaisuuksista. Esim. suomalainen on ihan erilainen kun englantilainen, ja musta ihan erilainen kun valkoinen.

Mun mielestä jokaiselle ihmiselle pitäisi silti antaa mahdollisuus sellaisena kun on. Nimenomaan siksi, että ihmiset ovat erilaisia, eikä voi olettaa, että esim. kaikki mustat ovat samanlaisia. Itselläni on tässä paljon opittavaa, sillä myönnän, että kierrän "mutut" (mikä on korrekti termi? tarkoitan siis esim. turkkilaisia?) mahdollisimman kaukaa, enkä anna mahdollisuutta, en halua tutustua. Tämä johtuu nuoruusajan raiskauksesta, jonka suoritti turkkilaismies, sekä siitä, että tapahtuman jälkeen jokainen tapaamani mutumies on ollut samoissa aikeissa. En siis ota enää riskiä tutustumalla, vaikka tiedän, ett varmasti niitä hyviäkin löytyisi.

Seurustelen mustan miehen kanssa, ja minulla on mulattilapsia. Mustilla miehillä on yleistäen juuri ne positiiviset ominaisuudet mistä pidän. Olen kuitenkin seurustellut myös valkoisten miesten kanssa, vaikka yleistäen en heidän ominaisuuksistaan pidäkään.

Tuosta "tummaihoinen" sanasta vielä, mun mies ainakin pitää sitä tosi rasistisena. Musta on kuulemma paras sana.Neekerikin saa sanoa, eikä se ole rasistista jos asiayhteys ei ole rasistinen.

Vierailija
50/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ole rasisteja, mutta huomaa heidän käytöksestään kuitenkin olevan jollain tasolla. Ihmisten olisi hyvä huomata piirre ja myöntää se. Osa lähtee kotikasvatuksesta myös lapselle. Itse en haluaisi missään nimessä, että omat lapseni olisivat isoina raisteja.

musta tuntu äärettömän hyvältä, kun mun äiti puhu jotain "mustasta miehestä" meidän muksulle ja lapsi kysy että "mikä se on?" Ollaan osattu ilmeisesti puhua neutraalisti eri rotuisista ihmistä ja kyllähän se arjen monikulttuurisuus jossa lapset elävät tekee tehtävänsä ihan yrittämättä.

Asumme maalla eikä täällä ole paljon mustia. No, muutama vuosi sitten tuolloin noin 3-vuotias poikani näki kylällä sellaisen ja kysyi: "Mikä tuo on?"

Yhdessäkään kuvakirjassa, elokuvassa tai mainoksissa ei siis ole esiintynyt muita kuin valkoihoisia? Ette ole matkustaneet yhteenkään kaupunkiin saatika ulkomaille?

Meilläkin lapsi näki tummaihoisen ekan kerran neljävuotiaana, kyseessä oli samaan harrastusporukkaan tulleet veljekset (heidät oli adoptoitu Suomeen).

Meillä lapsi ei pahemmin telkkaria katsele saati sitten lehtien mainoksia. Hyvin vähän niissä muutenkin eri rotuisia näkee. Kuvakirjoissakaan ei heitä ole vastaan tullut, vaikka meilläkin kirjoja on toistasataa.

Tämä kaupunkikin on sen verran pieni, että en minäkään tummaihoista ole nähnyt viimeksi kuin vuosi sitten. Eli ei meillä tynnyrissä ole kasvatettu, noihin tummaihoisiin ei vain törmää missään.

Ja poika on nyt 7 v. ja harvinaisen fiksu ja sivistynyt poika. On luettu mm. Sormusten herrat, Silmarillionit ja Potterit.

t. Se silloisen 3-vuotiaan äiti

Vierailija
51/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen. syy: VIHAAN NEEKEREITÄ JA SOMALEJA!!

kiteytät esimerkillisesti maahanmuuttokriittisyyden xD

Jos tosiaan luulet, että tuo on maahanmuuttokriittisyyttä. Muistuttaa kylläkin jo vihapuhetta. Kaikki ei ole niin mustavalkoista joko/tai-ajattelua :)

Vierailija
52/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en vihaa ihmisiä ihonvärin tai uskonnon perusteella, vaan käytöstapojen puutteen vuoksi.

Itä-Helsingin lähiöissä asuu paljon maahanmuuttajia ja taloyhtiöiden ongelmat on ollut hyvin tiedossa. Kun ensimmäinen tummaihoinen pariskunta muutti taloyhtiööni "keskustan arvoalueella" alkoivat ongelmat meidänkin talossa. Perheen mies käytti jatkuvasti taloyhtiön saunaa minun saunavuorollani, perheen nainen valtasi pyykkituvan vaikka olin siellä pesemässä vaatteitani. Ilmeisesti kalenterin ja kellon luku eivät kuulu yleissivistykseen heillä päin, aikataulut ja varauslistat yhteisten tilojen käyttöön kun olivat selkeästi näkyvillä. Mentiin vaan piittaamatta muista.

Esimerkiksi Romanian romanien kerjääminen ja laiton leiriytyminen ei herätä minussa minkäänlaista vihaa, ainoastaan sääliä. On surullista, että vaikka kaduiltamme kerjäläiset ovat poistuneet jo vuosikymmeniä sitten, nyt EUn köyhimpien jäsenmaiden kautta niitä taas ilmestyy katukuvaamme. Toisaalta, onhan meilläkin suomalaisten vähäosaisten leipäjonoja, jotka eivät tunnnu olevan siedettäviä kaikille lähiseudun asukkaille. Köyhyyttä on kai pakko kuitenkin sietää ja yrittää vaan toimia niin että itse pärjää.

Suomalaisiin romaneihin eli "manneihin" liittyy paljon stereotypioita ja ennakkoluuloja. Olen tavannut monta aivan asiallista ja rehellistä romania, mutta siitä huolimatta mielikuva pysyy sitkeästi, koska heidän joukossaan yllä pidetään toimettomuutta, varastelua, huumeiden käyttöä ja ryypiskelyä, jota en voi sietää. Malmilla tai Itäkeskuksen kauppakeskuksen ympäristössä kuka tahansa voi käydä katsomassa näitä mölyäviä piripäitä ja toteamassa tilanne. Voi miettiä tekeekö se katsojasta rasistin, jos joku väestön osa haluaa varta vasten itsestään tuollaisen kuvan antaa.

Myös virolaisiin ja venäläisiin suhtaudun välittömästi varauksella, jos käytös ei ole asiallista. Virolaisten enemmistö vaikuttaa olevan aivan salonkikelpoisia eurooppalaisia, mutta muutamia kännipäisiä poikkeuksia löytyy. Kuitenkin kun pitää mielessään sen, että myöskään suomalaiset risteilyvieraat eivät välttämättä esiinny Tallinnassa ja Tukholmassa edukseen, voi antaa myös eestiläisille hieman löysää.

Venäläiset uusrikkaat, jotka tulevat takki auki tänne leveilemään ja röyhkeästi esittämään entistä isäntää, voi saman tien ajeluttaa takaisin rajan taakse. Venäjän kieli ei ole kaunista kuunneltavaa ja jos siihen liittyy vielä typerää toimintaa niin velivenäläistä minun on erittäin vaikea sietää. Sodat on sodittu eikä kenenkään kannata ryssävihaa loputtomiin jatkaa, mutta myös venäläisten tulisi toimia tässä hengessä.

Hunnutetut afrikkalaiset tai Lähi-idän naiset eivät minua häiritse, tämäkin on lähinnä enemmän ihmisoikeusasia kuin mikään muu. On turha puhua kulttuurisesta tai uskonnollisesta symbolismista, jos perheen isä käytännössä päättää kuinka paljon vaimo tai tyttäret saavat itsestään näyttää. Jos minulta vaaditaan suvaitsevaisuutta muslimeja kohtaan, vaatiiko kukaan muslimimieheltä suvaitsevaisuutta naisia kohtaan? Jos ollaan Saudi-Arabiassa, missä nainen ei saa ajaa autoa, mennään sikäläisten tapojen mukaan. Minä en jaksa ottaa stressiä heidän laeista tai säännöistä, tehköön siellä miten haluat. Mutta kun ollaan Suomessa, täällä naisilla on yhtäläiset oikeudet miesten kanssa. Alistavaa arabikulttuuria ei tarvitse Suomessa sietää. Ajatelkaapa, että meillä naiset käy lutkamarsseilla... ollaan naisten oikeuksissa valovuosien päässä, eikä tämän asian ääneen sanominen pitäisi olla rasismia.

Vierailija
53/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy: olen asunut viisi vuotta muslimimaassa. Ja yleinen keskustelunaihe kaikilla expateilla on, että kokemus tekee rasistiksi. Niin kauan kuin ei ole kokemusta, ei ole rasisti. Kun tuolla noin asuu, niin jokainen muuttuu rasistiksi, vaikka julkisuudessa toisin päin väitetäänkin.

Vanhempani ovat asuneet vuosikausia eri muslimimaissa eivätkä he tai heidän expattikaverinsa ole muuttuneet rasisteiksi.

Ja kysymykseen: en ole rasisti. Rasismi on moraalisesti väärin ja lisäksi moukkamaista.

Vierailija
54/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en vihaa ihmisiä ihonvärin tai uskonnon perusteella, vaan käytöstapojen puutteen vuoksi. Itä-Helsingin lähiöissä asuu paljon maahanmuuttajia ja taloyhtiöiden ongelmat on ollut hyvin tiedossa. Kun ensimmäinen tummaihoinen pariskunta muutti taloyhtiööni "keskustan arvoalueella" alkoivat ongelmat meidänkin talossa. Perheen mies käytti jatkuvasti taloyhtiön saunaa minun saunavuorollani, perheen nainen valtasi pyykkituvan vaikka olin siellä pesemässä vaatteitani. Ilmeisesti kalenterin ja kellon luku eivät kuulu yleissivistykseen heillä päin, aikataulut ja varauslistat yhteisten tilojen käyttöön kun olivat selkeästi näkyvillä. Mentiin vaan piittaamatta muista. Esimerkiksi Romanian romanien kerjääminen ja laiton leiriytyminen ei herätä minussa minkäänlaista vihaa, ainoastaan sääliä. On surullista, että vaikka kaduiltamme kerjäläiset ovat poistuneet jo vuosikymmeniä sitten, nyt EUn köyhimpien jäsenmaiden kautta niitä taas ilmestyy katukuvaamme. Toisaalta, onhan meilläkin suomalaisten vähäosaisten leipäjonoja, jotka eivät tunnnu olevan siedettäviä kaikille lähiseudun asukkaille. Köyhyyttä on kai pakko kuitenkin sietää ja yrittää vaan toimia niin että itse pärjää. Suomalaisiin romaneihin eli "manneihin" liittyy paljon stereotypioita ja ennakkoluuloja. Olen tavannut monta aivan asiallista ja rehellistä romania, mutta siitä huolimatta mielikuva pysyy sitkeästi, koska heidän joukossaan yllä pidetään toimettomuutta, varastelua, huumeiden käyttöä ja ryypiskelyä, jota en voi sietää. Malmilla tai Itäkeskuksen kauppakeskuksen ympäristössä kuka tahansa voi käydä katsomassa näitä mölyäviä piripäitä ja toteamassa tilanne. Voi miettiä tekeekö se katsojasta rasistin, jos joku väestön osa haluaa varta vasten itsestään tuollaisen kuvan antaa. Myös virolaisiin ja venäläisiin suhtaudun välittömästi varauksella, jos käytös ei ole asiallista. Virolaisten enemmistö vaikuttaa olevan aivan salonkikelpoisia eurooppalaisia, mutta muutamia kännipäisiä poikkeuksia löytyy. Kuitenkin kun pitää mielessään sen, että myöskään suomalaiset risteilyvieraat eivät välttämättä esiinny Tallinnassa ja Tukholmassa edukseen, voi antaa myös eestiläisille hieman löysää. Venäläiset uusrikkaat, jotka tulevat takki auki tänne leveilemään ja röyhkeästi esittämään entistä isäntää, voi saman tien ajeluttaa takaisin rajan taakse. Venäjän kieli ei ole kaunista kuunneltavaa ja jos siihen liittyy vielä typerää toimintaa niin velivenäläistä minun on erittäin vaikea sietää. Sodat on sodittu eikä kenenkään kannata ryssävihaa loputtomiin jatkaa, mutta myös venäläisten tulisi toimia tässä hengessä. Hunnutetut afrikkalaiset tai Lähi-idän naiset eivät minua häiritse, tämäkin on lähinnä enemmän ihmisoikeusasia kuin mikään muu. On turha puhua kulttuurisesta tai uskonnollisesta symbolismista, jos perheen isä käytännössä päättää kuinka paljon vaimo tai tyttäret saavat itsestään näyttää. Jos minulta vaaditaan suvaitsevaisuutta muslimeja kohtaan, vaatiiko kukaan muslimimieheltä suvaitsevaisuutta naisia kohtaan? Jos ollaan Saudi-Arabiassa, missä nainen ei saa ajaa autoa, mennään sikäläisten tapojen mukaan. Minä en jaksa ottaa stressiä heidän laeista tai säännöistä, tehköön siellä miten haluat. Mutta kun ollaan Suomessa, täällä naisilla on yhtäläiset oikeudet miesten kanssa. Alistavaa arabikulttuuria ei tarvitse Suomessa sietää. Ajatelkaapa, että meillä naiset käy lutkamarsseilla... ollaan naisten oikeuksissa valovuosien päässä, eikä tämän asian ääneen sanominen pitäisi olla rasismia.

Saitteko muuten nuo pesutupa-asiat ja saunavuorot selväksi?

Vierailija
55/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leimataan nykyään rasistiseksi. Tosin minulla on paljon ulkomaisia ystäviä (kaksi ihonväriltään tummia) ovat vielä minuakin "rasistisempia" ja toinen heistä toteaa usein, että "maassa maan tavalla".

Vierailija
56/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitteko muuten nuo pesutupa-asiat ja saunavuorot selväksi?

tosin perhe ei taida asua talossa enää. Olivat vuokralla ja asunnon omistaja vaihtui, samoin asukkaat. Olisin vetänyt herneen nenään vaikka perhe olisi ollut minkä värinen hyvänsä, käytös oli siinä määrin piittaamatonta. Kirjoitin myös kaikki ohjeet englannin kielelle käännettynä joka paikkaan, koska suomi ei välttämättä ollut niin hyvin porukalla hallussa. Tulin siis asioissa hyvin "vieraanvaraisesti" vastaan.

Perheen äiti oli kyllä käynyt vielä tämänkin jälkeen nostelemassa lakanoitani narulta kuivaushuoneen lämpöpuhaltimen päälle omien pyykkiensä tieltä, mutta koska ehdin ne sieltä kerätä ennen kuin syttyivät palamaan, ajattelin, että en jaksa enää tästä asiasta ruveta huutamaan. Aivan talonpoikaisjärjellä pääteltäviä asioita kun ei viitsisi ruveta A4:siin kirjoittamaan ja taloyhtiön seiniä vuoraamaan.

---

Paljon on ollut mediassa puhetta myös bussikuskeihin kohdistuvasta väkivallasta. Tuomitsen tämän täysin, kohdistuipa väkivallan teko sitten valkoihoiseen kuskiin tai tummaihoiseen, se on aina todella typerää. Käytän itse paljon julkisia liikkumiseen ja mulle on aivan sama minkä värinen mies tai nainen autoa ajaa. Jos joku purkaa rasistista vihaansa työtä tekevään maahanmuuttajaan, on korvien välissä jotain todella pahasti pielessä.

Mieluummin kannustais kuskia, että hyvä kun oot saanu töitä. Mistä saatais meidän romaneillekin?!

Vierailija
57/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakaan koe olevani, koska en arvota ihmisiä rodun perusteella. Saatan kuitenkin paheksua joihinkin kulttuureihin kuuluvaa naisten alistamista tms. mutta tämä ei liity rotuun mitenkään.

Vierailija
58/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakaan koe olevani, koska en arvota ihmisiä rodun perusteella. Saatan kuitenkin paheksua joihinkin kulttuureihin kuuluvaa naisten alistamista tms. mutta tämä ei liity rotuun mitenkään.

koska uskonnolliset tavat eivät kuulu rotuun?

Vierailija
59/59 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska uskonnolliset tavat eivät kuulu rotuun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan