Minkä ikäisille lapsille oma facebook? Rehellisesti, ei sääntöjen mukaan... :)
Meillä 11v kinuaa omaa, kun monilla kavereilla se jo on.
Kommentit (23)
Oli oikeastaan pakko. Tytöllä on vaikea lukihäiriö, eikä hän tuolloin täyttäessään 10v osannut lukea kuin auttavasti. No ei ehkä edes niin paljoa. Tuossa vaiheessa hän yksinkertaisesti löi kinttaat tiskiin lukemisen oppisen kanssa ja ilmoitti että hänhän se ei lue enää yhtään mitään, koskaan.
Aikamme siitä tapeltiin kotona ja koulussa, kunnes mulla välähti. Facea hän oli kinunnut jo jonkin aikaa, kun "kaikki muutkin on". Koska Facessa on pakko lukea että voi toimia,niin siitä sitten vaan Faceen. Tehtiin Face-tili ja joululoman ajaksi vapautin netin käytön tyylin ole niin paljon kuin tahdot. Tyttö totta vie olikin koneella, n. 8h päivässä.
Tapahtui ihme. Joululoman jälkeen hän pystyi lukemaan ihan itse tehtäväkirjojen tehtävänannot ja helmikuussa jo luki jo televisiosta tekstityksiä. Nyt lukee sujuvasti!
Joskus tarvitaan epätoivoisia tekoja!
mutta en MISSÄÄN NIMESSÄ anna vielä 12-vuotiaan siihen liittyä, puhumattakaan nuoremmista.
Koko facebook on täynnä hyvin arveluttavaa matskua, mukaanlukien erilaiset sovellukset, ryhmät ja mitkälie aloitteet, jotka usein viittaavat melko räikeästi seksiin, väkivaltaan jne.
Sitten ihmiset päivittelevät omiin statuksiinsa hyvin kyseenalaista juttua usein ajattelematta pieniä facebook-kavereitaan.
Tietty on olemassa erilaiset rajoitukset, joilla suojata lastaan, ja itse voi kovasti valvoa, mutta itse en näe sellaista vaivan arvoiseksi, kun ei tuo lapsi vielä siitä fb:stä hyödy. Ja vaikka kuinka vahtisi, niin on se niin iso kokonaisuus, että aina lapsen silmiin jotain yököttävää ja hämmentävää osuu.
Joten ei kiitos meidän muksuille!
Tällaisiin "höpöhöpöjuttuihin" ei ole lain mukaan kiellettyä antaa väärää tietoa, paitsi ehkä moraalisesti... mutta sillä tavalla moraalisesti väärin kuin olisi valehdella kerjäläiselle ettei ole rahaa mukana.
Meillä 11v sai tehdä profiilin ja yhdessä katsottiin asetukset ja sovittiin mikä on luvallista ja mikä ei. Riippuu paljon lapsesta, mutta en ainakaan alle 10-vuotiaalle antaisi lupaa ellei olisi joku perusteltu syy. Sellainen voisi olla vaikkapa joku harrastusryhmä, minkä tiedottaminen tapahtuu fb:n kautta tai yhteydenpito kaukana asuvaan läheiseen ihmiseen tms.