My Heritage ilmainen sukupuuohjelma - onko kukaan käyttänyt?
Latasin eilen netistä, onko kellään kokemuksia sen käytöstä? Vähän ehdin kokeilla.
Ei kai tuo lähetä siis mitään tietoja nettiin, jos en ole julkaissut mitään?
Kommentit (72)
Tästä aiheesta oli juuri tällä viikolla pitkä keskustelu, mutta se aloitus meni niin kauheaksi jankkaamiseksi ja pari ihmistä alkoi provoilemaan, joten keskustelu aiheesta ei oikein enää kiinnosta. Tosin ap:lla tuppaa monet keskustelut menemään siihen suuntaan.=)
Vierailija kirjoitti:
En äälyä mitä iloa koko hommasta on, rakentelin innoissani puuta, mutta kaikki maksaakin, eikä kiinnosta kyllä maksaa saoja euroja jonnekin ulkomaille jostain sukupuun säilytyksestä.. Oikeastaan haluaisin nyt poistaa koko homman. Olisi tavaallaan tosi kiva juttu, mutta vaikuttaa olevan pelkkää rahastusta :(
Minäkin olin ensin innoissani palvelusta, mutta tulin myös samaan tulokseen kuin sinä, rahastusta koko homma. Sukupuun teko jäi siihen. Juu, olen perehtynyt tietosuojaan ja käynyt sukututkimuskursseja, jos jotakuta nämä tiedot kiinnostavat.
Kottis kirjoitti:
Ilmaisia lounaita ei ole. Kun on varaa mainostaa TV:ssä, kertoo se vain sen, että hommassa on oma ansaintalogiikkansa. Joku tällä tienaa ja sitä kannattaa miettiä mistä ja keneltä tulo muodostuu.
Voi hyvänen aika. Menet kauppaan tekemään ostoksia mutta kassalla tajuat että hei, jokuhan tekee tätä ansiomielessä ja yrittää tienata minun nälkäni johdosta. Lähdetkö pois vai teetkö kaupat? Jokainen ostaa sitä mitä haluaa ja maksaa siitä sen mitä pyydetään tai sitten on ihan ilman.
Kun tietosi annat niin eroon et pääse.Todella härskiä toimintaa.Hauskaa kesää kuitenkin!!
Tietosuojavaltuutettu on varoittanut, että elossa olevien tietoja ei saa laittaa ilman näiden lupaa mihinkään , edes sukupuu-juttuihin. Kysykää lupa elossa olevilta, ei tule sanomista :)
Täällä taas höpötetään jos mistäkin luvista ja tietojen jäämisestä nettiin??!! Huhhuh!! Nuo asiat mitä sukupuuhun tulee löytyy suurin osa netistä mutta mikä tässä my heritagessa ottaa päähän niin se että sotkevat sukulaisuus suhteet ihan metsään! Jos minun enon vaimon suvusta tulee minun sukulaisia niin aika kaukaa haettua, mutta ilmeisesti englantilaiset olettaa että kun itse ovat euroopan sulatusuuni missä kaikki panee ja lisääntyy keskenään niin sama tapahtuu muuallakin?! Itse olen heille yrittänyt viestittää ettei suomessa kaikki ole sukua keskenään, mutta ei auta! Suurin osa osumista on täyttä paskaa ja suurin osa sukuhaaroista ei etene 4-polvea pitemmälle!
Itse en enää jatka ja s-postin lopussa on merkki josta klikkaa niin loppuu viestien tulo!
Että hyvää kesää vaan!
Teräsmies kirjoitti:
Täällä taas höpötetään jos mistäkin luvista ja tietojen jäämisestä nettiin??!! Huhhuh!! Nuo asiat mitä sukupuuhun tulee löytyy suurin osa netistä mutta mikä tässä my heritagessa ottaa päähän niin se että sotkevat sukulaisuus suhteet ihan metsään! Jos minun enon vaimon suvusta tulee minun sukulaisia niin aika kaukaa haettua, mutta ilmeisesti englantilaiset olettaa että kun itse ovat euroopan sulatusuuni missä kaikki panee ja lisääntyy keskenään niin sama tapahtuu muuallakin?! Itse olen heille yrittänyt viestittää ettei suomessa kaikki ole sukua keskenään, mutta ei auta! Suurin osa osumista on täyttä paskaa ja suurin osa sukuhaaroista ei etene 4-polvea pitemmälle!
Itse en enää jatka ja s-postin lopussa on merkki josta klikkaa niin loppuu viestien tulo!
Että hyvää kesää vaan!
Kyllä se vain on sama totta Suomessakin. Huvitti kertoa eräälle toiselle serkulleni, että hän on viisinkertainen serkku itsensä kanssa, kun asiaa tarkastellaan kymmenen kahdentoista sukupolven ajalta.
Voiko juut luottaa? Tämä vuotaa kaiken, jopa henkilötunnuksetkin!!!!! Kuka korvaa? Mihin valitat?
MyHeritage on erinomainen kotitarvetutkimukseen! Matchien avulla löytyy paljon tietoja, joita itselläni ei ikinä olisi ollut tarmoa eikä taitoa etsiä dokumenteista. En siis tee tieteellistä tutkimusta enkä maksettua sukututkimusta - vaan yritän itselleni kartoittaa sukujeni asuinpaikkoja yms.
Ei kuitenkaan kannata ohjelman tarjoamaa toisten sivuilta TALLENTAMISTA omalle sivulleen, koska silloin tulee ylimääräisiä helposti mukaan, ja ylimääräisten henkilöiden poistaminen vie aikaa. Pitää siis varoa toisilta TALLENTAESSA kertyviä "haamuhenkilöitä", joita voi yllättäen ilmaantua kaksittain-kolmittain kopioituina.
Käytön olen opetellut itse ihan kokeilemalla.
Löysin omat tietoni tuolta, ilman lupaa sinne laitettuina laitettuina ja aion tehdä asiasta tutkintapyynnön/kantelun tietosuojavaltuutetulle. Kysykää AINA lupa. Nettiin toisten tietojen syöttäminen on aivan eri asia kuin jos sukupuusta vain tehtäisiin kirja omalle suvulle. Tuolta kuka vaan voi käydä napsimassa ne ja levittää niitä.
Kuvitelkaa että teillä olisi turvakielto ja nimi muutettu ja joku idioottisukulainen postaa teidän tietonne tuonne koko maailman nähtäväksi. Se lupa on kysyttävä jokaiselta elävältä sukulaiselta erikseen ja mieluummmin kirjallisena jo siinä vaiheessa kun suunnittelee tuon ottamista käyttöön ettei tule haastetta oikeuteen. My Heritage on tietojenkeruuohjelma, siinä missä Facekin.
Älkää käyttäkö sitä ottamatta selvää seurauksista!
H*lvetin pettynyt
Kirsi kirjoitti:
Tietosuojavaltuutettu on varoittanut, että elossa olevien tietoja ei saa laittaa ilman näiden lupaa mihinkään , edes sukupuu-juttuihin. Kysykää lupa elossa olevilta, ei tule sanomista :)
Minä itse kunnioitan elävien yksityisyyttä, enkä ole laittanut nettiin kuin etu- ja sukunimen, enkä edes syntymävuotta. Ja jos syntymässä on jotain epäselvää tai perhesuhteissa, niin olen ehdottomasti asiaa ja lupaa kysynyt. Laittakoot itse itsestään jotain.
Pelkkiä luulistoja on turhauttavaa lukea. Olen omassa tutkimuksessani osin 1650 luvulla, osassa 1700-luvulla. Tässä on täytynyt oppia sekä kuntaliitoksista, seurakuntien perustamisista, rajasiirroksista, tuomiokirjoista, läänintileistä, rippikirjojen merkinnöistä että vanhoista käsialoista, eikä vielä riitäkään. Pitää osata ruotsia - ja minun kohdallani venäjääkin. Noista kirjoista saa hyvällä tuurilla lisää lihaa luiden päälle, varsinkin jos sukulaiset ovat tehneet kauppoja, aviottomia lapsia, riidelleet, myyneet viinaa ja istuneet jalkapuussa....
Kuolleista laitan siksi enemmän tietoja. Jos kuolleilla on eläviä lapsia, kunnioitan sitä, enkä repostele heidän äitiensä ja isiensä ikävistä perheasioista netissä yksityiskohtaiseen tyyliin "hakkasi vaimoaan", jos se on suvussa arka asia.Ei kaikkea ikävää yksityiskohtaa ole pakko julkistaa eikä vainajia haukkua. Laittakoot vainajan omaiset itse, jos tahtovat. Kuolleista olen kuvat laittanut, luvalla.
Mun mielestäni kuolleillakin on oltava oikeus yksityisyyteen, jos siinä on mukana muitakin.
Itsellä on Geni, ja se on kai MyHeritageen yhteydessä. Julkinen, koska siitä on ollut hyötyä, kun muut sukututkijat ottavat yhteyttä. Olen löytänyt mm. isäni kadonneita sukulaisia eli pikkuserkkuja samalla asialla ja säästynyt turhalta työltä jo tutkitussa asiassa (on tarvinnut vain tarkistaa tieto paikkansapitäväksi eikä lukea kymmeniä sivuja jonkun vuoden kastettujen ja lastenkirjoja). Lisäksi olen saanut valokuvia ukistani lapsena ja hänen sukulaisistaan, jotka tähän asti ovat olleet vain mielikuvia ukin juttujen perusteella. Lapsuuskuvat katosivat sodan melskeisiin.
Yllättävän yleistä tämä sukututkimus nykyisin.
Hauska muuten, kunnes haluat perua ilmaisen kokeilun ja sen lopettamiseen ne vaatii puhelinnumeron. Sitten ne soittaa englannista kalliin puhelun, että varmastikko lopetat tämän ja maksat koko lystistä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Löysin omat tietoni tuolta, ilman lupaa sinne laitettuina laitettuina ja aion tehdä asiasta tutkintapyynnön/kantelun tietosuojavaltuutetulle. Kysykää AINA lupa. Nettiin toisten tietojen syöttäminen on aivan eri asia kuin jos sukupuusta vain tehtäisiin kirja omalle suvulle. Tuolta kuka vaan voi käydä napsimassa ne ja levittää niitä.
Kuvitelkaa että teillä olisi turvakielto ja nimi muutettu ja joku idioottisukulainen postaa teidän tietonne tuonne koko maailman nähtäväksi. Se lupa on kysyttävä jokaiselta elävältä sukulaiselta erikseen ja mieluummmin kirjallisena jo siinä vaiheessa kun suunnittelee tuon ottamista käyttöön ettei tule haastetta oikeuteen. My Heritage on tietojenkeruuohjelma, siinä missä Facekin.
Älkää käyttäkö sitä ottamatta selvää seurauksista!
H*lvetin pettynyt
Omituista tuo ihme pakkomielle joillakin ladata kaikki tietonsa itsestään (ja suvustaan) nettiin. Miksi.
Siinä innoissaan menee sitten muidenkin tiedot?
Vierailija kirjoitti:
Hauska muuten, kunnes haluat perua ilmaisen kokeilun ja sen lopettamiseen ne vaatii puhelinnumeron. Sitten ne soittaa englannista kalliin puhelun, että varmastikko lopetat tämän ja maksat koko lystistä kuitenkin.
Sillä lailla.
Ihmeellistä että minä en voi muuttaa oman äitini kuolinaika (Siellä on tieto että äitini on kuollut v1946. kuoli 1987) tietoja oikeaksi koska minun (lapsen tieto on toisen käden tietoa) itse olen syntynyt 1961. että hah hah
Minä käytin ja vastauksessa luki vain lyhyesti,muunsukupuolinen 50% kaukasialainen.
Ennen kuin alkaa syöttämään tietojaan sukulaisistaan (etenkään elossa olevista) yhtään mihinkään, kannattaisi hiukan tutustua osoitteessa http://www.tietosuoja.fi/material/attachments/tietosuojavaltuutettu/tie…
olevaan materiaaliin ja miettiä, mitä on tekemässä. Että ainakin tietää, mitä kaikkia lakeja on rikkomassa. Voipi elossa oleva setä tai eno vaikka suuttua...