Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peruskoulun opet! Miten nykyään yläkoulussa

Vierailija
05.08.2011 |

hoidetaan uusien asioiden esittely tunneilla - toisin sanoen onko kaikkialla jo käytössä sähköiset taulut ja/tai videotykit PowerPointeineen ja muineen? Vai vieläkö vanhalle kunnon liitutaululle ja piirtoheittimelle on käyttöä? Olen opettanut yläastetta joskus 20 vuotta sitten, silloin koululla ei ollut vielä nettiäkään, ja nyt pitäisi lähteä taas kehiin aikuisten opettamisen jälkeen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein eniten tauluun, liituun ja puheeseen. Ja olen keski-ikäinen vastavalmistunut, joka on paljon työskennellyt tietokoneiden kanssa. Toki käytän nettiäkin, mutta vain renkinä. Power pointia en, koska se vie tilan opettajan ja oppilaan vuorovaikutukselta.

se ei vie tilaa miltään, eikä tee muutenkaan mitään. Sen käyttäjä tekee. Siis sinä. Sinä voit joko osata käyttää sitä vuorovaikutuksen kanssa tai sitten et , mutta älä syytä tekniikkaa tai teknologiaa siitä, mitä sinä et osaa tehdä.

Vierailija
2/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen aina miettinyt, että mitenkähän mun opetus on mahtanut vanheta, kun olen ollut vielä 12 vuotta samassa koulussa. No nyt vaihdoin toiseen kouluun ja tuntuu, että vaivuin aivan jonnekin dinosaurusten aikakaudelle. On siellä toki liitutaulut, dokkarikamerat ja power pointit ja paljon niitä kaikkia käyttävät opettajat, mutta voi hyvänen aika niitä opetusmenetelmiä. Pelkkää luennointia melkein tyyni kaikilla. Olen tosi omituinen siellä kun vedän reaaliaineen tuntini atk-luokassa, näyttelemällä, pieniä mainoksia tehden, kyselemällä omituisilla tavoilla läksyjä, pitämällä oppilaita panttivankeina ennen kuin osaavat jonkun asian jne. Tuntuu todella hassulta, että minun opetusmenetelmäni ovatkin kaiken 15 vuoden kokemuksen jälkeen niin erikoisia ja että toisaalta taas tuossa erittäin hyvässä koulussa arvostetaan vain ja ainoastaan luentoja ja opettajajohtoista opettamista.

Sinulle ap sanoisin, että ihan koulusta riippuu, että mikä on opetustyyli. Välineet on sit sivuseikka. Aikuisopetuksen luennointityyli ei välttämättä sovi kaikkiin kouluihin enää ollenkaan, mutta sillä ei ole merkitystä kenenkään mielestä, että teetkö työt liitutaululla, piirtoheittimellä, dokumenttikameralla, wordillä tai power pointilla. Mieti ennemmin opetusmenetelmiäsi, että miten ne sopivat yläasteelle. Ole myös oma itsesi, yläasteelaiset haistaa heti, jos yrität matkia jotain muuta, joka et oikeasti itse ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi omituinen siellä kun vedän reaaliaineen tuntini atk-luokassa, näyttelemällä, pieniä mainoksia tehden, kyselemällä omituisilla tavoilla läksyjä, pitämällä oppilaita panttivankeina ennen kuin osaavat jonkun asian jne. Tuntuu todella hassulta, että minun opetusmenetelmäni ovatkin kaiken 15 vuoden kokemuksen jälkeen niin erikoisia ja että toisaalta taas tuossa erittäin hyvässä koulussa arvostetaan vain ja ainoastaan luentoja ja opettajajohtoista opettamista.

Nää opettajat ovat pahimpia, jotka luulevat olevansa jotenkin erikoisia ja siksi parempia kuin muut...

Vierailija
4/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotkut oppilaatkin voivat olla tuota mieltä, sillä eihän kaikki aina tykkää kaikesta. Tutkitusti kuitenkin oppilaani osaavat ihan yhtä hyvin kuin kollegoitteni oppilaat ja olen lisäksi hyvin tykätty opettaja eli pääsen sinne kärkisijoille. Nämä asiat tutkitaan siis säännöllisesti koulussamme.

15 vuotta opettanut

Vierailija
5/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsen sinne kärkisijoille.

LOL!

t. 2 vuotta opettanut

Vierailija
6/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin hirveästi sinua harmittaa / pelottaa se, että joku toimii eri tavalla kuin sinä ja saa siitä hyvää palautetta sadoilta oppilailta ja naureskelet sellaiselle, niin miten kohtelet oppilaita? Omat hyvät arviointini saan juuri siitä, että osaan kannustaa ja motivoida oppilaita ja osaan opettaa laadukkaasti. Se, että mitä joku muu opettaja tekee ei ole mitenkään pois sinulta tai minulta ja oppilaiden kannalta on todella virkistävää varmasti se, että kaikki opettajat eivät toimi samalla tavalla. Oppilaille olisi varmaan tosi raskasta, jos kaikki opettajat toimisivat kuin minä, mutta toisaalta on se pelkkien luentojenkin kuunteleminen todella raskasta yläkoululaiselle, joista monet haluavat toimia ja tehdä. Minun mielestäni monipuoliset ja tarkoituksenmukaiset opetusmenetelmät ovat kaiken a ja o ja vasta sitten toissijainen juttu on, että mitä laitetta tai vempainta siihen käyttää. Lisäksi kaikkein tärkein opettajan työväline on hänen aito kykynsä välittää kaikenmoisista ihmisistä ja auttaa heitä heidän omassa oppimisprosessissaan. Monipuolisilla opetusmenetelmillä tähän voidaan päästä, sillä jos mennään aina vain yhdellä, niin luultavasti palvellaan vain sitä yhtä ja tiettyä oppilasryhmää, jotka oppivat sillä tavalla parhaiten. Lisäksi tietty yläasteella korostuu tilannetaju, tunneäly ja kasvattaminen ja myös luontainen auktoriteetti sekä karisma. Viimeiksi mainittuja ei voi ostaa kaupasta ja ei voi oikein opetellakaan.

Mitä tuohon kärkisijoille pääsemiseen tulee, niin en tiedä tarkkaa sijoitustani onneksi. Tämä on vain se tieto, millä tarkkuudella esimieheni sen minulle kertoo.

Vierailija
7/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä luulen, että niihin kohdistunut virnistys viittäsi lähinnä siihen, että on ääliömäistä pitää opetustyötä opettajanhuoneen kisana. Ja jos teidän reksi todella jakaa jotain "kärkisijoja" siitä, kuka on hyvä tai paras ope niin mahtaa teillä olle mielenkiintoinen työyhteisö ja työilmapiiri. EIkä sellainen voi olla heijastumatta myös opiskelijoiden toimintaan.

Minusta on hyvä kun käytetään erilaisia menetelmiä, mutta se ei saisi mennä niin, että yksi opettaja teettää kaiken oppilaslähteisesti ryhmätöinä ja toinen luennoi kaiken, vaan jokaisen opettajan pitäisi käyttää erilaisia menetelmiä. Näin on siksi, että oppilaat/opiskelijat oppivat eri tavoin, mutta eivät peruskoulussa ja lukiossa vielä saa valita opettajiaan.

ENkä mä kyllä usko, että missään peruskoulussa luennointi jää pääasialliseksi tai edes tärkeimmäksi opetus- tai oppimismenetelmäksi.Siellä on sentään kaikkien aineiden kirjasarjoissakin jo niin paljon tehtäviä...

Vierailija
8/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittausta on tosiaan meillä ja ei se pelkästään hyvä juttu ole.

Itse olen siis lähinnä järkyttynyt, että kun vaihdoin koulua niin miten paljon siellä on tuota vanhakantaista opettajalähtöistä opetusta. Tuntuu, että omassa koulussanikin, missä olin peruskoulussa, oli paljon enemmän erilaisia opetusmuotoja. Kollegoiden työtavat ovat opettajajohtoinen opiskelu ja työkirjojen tehtävät ja se, että oppilaat lukevat tunnilla kappaletta joko ääneen tai hiljaa. Tottakai itsekin opetan tärkeitä asioita opettajajohtoisesti ja teemme välillä työkirjan tehtäviä, mutta jos välillä teemme jotain muuta, niin oppilaiden ilmeistä näkee, että sellainen on heille täysin vierasta. Yleensä innostuvat sitten kyllä esimerksiki omituisista läksyjenkuulusteluistani, kun näkevät minkälaisia ne ovat, mutta muiden opettajien läksyjenkuulustelut ovat sitä että kyselevät ja oppilaat viittaa ja sitten opettaja antaa vuoron vastata. Siihen verrattuna esimerkiksi läksyjen kuulusteluni ovat erikoisia vaikkeivat ne mitään maata mullistavia nekään toki ole.

Vierailija
9/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan koulussa, jossa muutamassa luokassa on älytaulu ja sen lisäksi vielä muutamassa dokumenttikamera/tykki. Suurin osa on kuitenkin niitä perinteisiä liitutaulu- ja piirtoheitinluokkia. ATK-luokkaan pääsee joskus harvoin (vain yksi koko koulussa), joten opetus on mukautettava käytössä oleviin välineisiin. Ja omat tuntini tietysti sekaisin kaikenlaisissa luokissa, joten ei ihan ideaali tilanne...

hoidetaan uusien asioiden esittely tunneilla - toisin sanoen onko kaikkialla jo käytössä sähköiset taulut ja/tai videotykit PowerPointeineen ja muineen? Vai vieläkö vanhalle kunnon liitutaululle ja piirtoheittimelle on käyttöä? Olen opettanut yläastetta joskus 20 vuotta sitten, silloin koululla ei ollut vielä nettiäkään, ja nyt pitäisi lähteä taas kehiin aikuisten opettamisen jälkeen.

Vierailija
10/14 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani on pari opettajaa, joiden luokassa on älytaulu, jota käyttelevät. Itse käytän powerpointia ja nettiä joka oppitunnilla, kuten myös useat kollegat. Mutta löytyy myös liitutaulu/tussitaulukoulukuntaa.

Vierailija
11/14 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että piirtoheitin on kyllä aika aikansa elänyt kapistus. Samaa virkaa hoitelee tällä hetkellä dokumenttikamera.

Vierailija
12/14 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välineet käyttöön myös nuorisoasteella :).

ap.

Vierailija
13/14 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se ufo-efekti tulee jostain muualta, jos on tullakseen. Toisilla sitä vain on, toisilla ei! ;)

Vierailija
14/14 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein eniten tauluun, liituun ja puheeseen. Ja olen keski-ikäinen vastavalmistunut, joka on paljon työskennellyt tietokoneiden kanssa. Toki käytän nettiäkin, mutta vain renkinä. Power pointia en, koska se vie tilan opettajan ja oppilaan vuorovaikutukselta.