Miksi vanhuutta on enin aika ihmisen elämästä?
Mihin sitä kaikkea vanhuusaikaa oikein tarvitsee ja mihin sen voi käyttää? Helposti on nykään jopa 30 vuotta vanhuusaikaa kun nuoruuskin menee ohitse 15 vuodessa.
Kommentit (13)
Mihin sitä kaikkea vanhuusaikaa oikein tarvitsee ja mihin sen voi käyttää? Helposti on nykään jopa 30 vuotta vanhuusaikaa kun nuoruuskin menee ohitse 15 vuodessa.
miksi oletat, että vanhuudessa ei ole, mihin aikansa käyttää? Ei vanhuus ole yhtään sen enemmän sekundaa kuin muutkaan ajanjaksot, lähtökohtaisesti. Jokaisessa elämänvaiheessa on omat ongelmansa. Tunnen monia vanhuksia (hyvin) ja usein miltei kadehdin heidän elämäntaitojaan.
ole nykyisin vanhus... Mielestäni vanhus on sellainen, joka ei pärjää enää omillaan, eli lähemmäs 80-vuotias. Kuusikymppiset on vasta eläkeläisiä, mikä ei vielä tee kenestäkään vanhusta.
tutkimuksen, jonka mukaan lähes terveet vanhukset pitävät sitä aikaa parhaana elämässään:)
Ja, kun juttelin 85-vuotiaan mummomme kanssa, sanoi, että helpointahan tämä nyt on (vaikka ei ihan täysin terve olekaan, mutta pystyy asumaan omillaan jne)
Siellä 30-vuotias on jo ikäloppu ja kuolema lähellä.
kannata alkaa vanhukseski liian aikaisin. Olet niin nuori miksi itsesi tunnet!
Eivät vielä edes eläkkeellä. Äiti täyttää just 63 ja isä on 64. Jäänevät parin vuoden päästä eläkkeelle (jos malttavat). Elävät täyttä elämää, kun omat lapset saatiin maailmalle niin nyt on vaihtareita ja lapsenlapsia aina mummolassa. Silti heillä on myös oma elämänsä, omat reissunsa, omat harrastuksensa. Vanhuksia, aika mielenkiintoinen oletus!! :-D En tunne montaakaan alle 70-vuotiasta jota voisi mitenkään kuvailla vanhukseksi. Ne pari jotka tiedän, ovat varhain dementoituneita.
kun suomalaisten keski-ikä oli 50 vuotta.
Nykyään on hyvät asumisolot, hyvä ja terveellinen ravinto, terveydenhuolto on kehittynyttä, joka sairauteen on omat lääkkeet.
Näin on saatuihmisten elämää pidennettyä. Ennenvanhaan luonto hoiti kun ei ollut kehittynyttä sairanhoitoa.
Minä aion tehdä hoitotestamentin jolla taataan, että jos vanhana sairastun vakavasti niin minun elämää ei keinotekoisesti pidetä yllä.
Lapsi 0-12
Teini 13-19
Nuori 20-28
Kunnolla aikuinen 29-40
Keski-ikäinen 40-55
Vanha 56-69
Vanhus 70-...
niin se nauraa räkäistä naurua ja kurvaa pienellä punaisella autollaan sun päällesi matkalla nauttimaan elämästä :D
Mikä ihme 14-vuotias sä olet oikein?? Mä olen 40 ja vasta päässyt teini-iästä... :D
Lapsi 0-12
Teini 13-19
Nuori 20-28
Kunnolla aikuinen 29-40
Keski-ikäinen 40-55
Vanha 56-69
Vanhus 70-...
t:29v
jaa, useimmat yli 63-v on kyllä vanhuksia.
Tätä mieltä ei voi olla kuin joku alle parikymmpinen! Siis 63-vuotias on usein ihan työkuntoinen ja laillsiestikin vielä työikäinen!! Ehkä oli vanhus joskus 30-luvulla, mutta kun keskimääräinen elinikä on kasvanut siitä huomattavasti, on 63-vuotias kaukana vanhuksesta!!
Itse työskentelen alalla, jossa tapaan paljon myös iäkkäämpiä ihmisiä. Ja kyllä vielä suurin osa 70-75-vuotiasta on hyvinkin hyväkuntoista porukkaa, tekevät ulkomaan reissuja, asuvat itsenäisesti kotona, eivät tarvitse ikäihmisten palveluita. Eli elävät usein hyvinkin mielekästä elämää. Suurin osa vanhainkodeissa ja palvelukodeissa asuvista ihmisistä on 85 v-- > Eli kyllä se itse vanhuusaika on ihmisen koko elämänkaareen suhteutettuna aika lyhyt!
lapsi 0-10
teini 10-20
nuori aikuinen 20-30
aikuinen 30-40
keski-ikäinen 40-55
vanha 55-63
vanhus 63- .... vaikka 40 v.
ja parasta aikaa elämässä oli se 20-30, kun ei ollut lapsia ja oli terve ja jaksoi mennä. Tienasi hyvin, mukava työpikka, kavereita paljon, matkustelua...